Internetheld | donderdag 6 mei 2010 @ 21:24 |
waarom hebben wij nu zo weinig schepen in de tweede wereld oorlog hadden we er veel meer? Hr. Ms. A Hr. Ms. Abraham Crijnssen (1937) Hr. Ms. Abraham van der Hulst (1937) Hr. Ms. Alkmaar (1939) Hr. Ms. Alma Hr. Ms. Alor Hr. Ms. Ameland Hr. Ms. Andijk Hr. Ms. Aneta Hr. Ms. Antje Hr. Ms. Ardjoeno (1937) Hr. Ms. Arend Hr. Ms. Aroe Hr. Ms. Azimuth [bewerken]B De B tijdens een proefvaart De Brinio in de jaren 30 Hr. Ms. B Hr. Ms. Banckert (1930) Hr. Ms. Bangkalan Hr. Ms. Bantam Hr. Ms. Balder (1879) Hr. Ms. Bergen Hr. Ms. Batavier II Hr. Ms. Beveland Hr. Ms. Digoel Hr. Ms. Bloemendaal Hr. Ms. Bogor Hr. Ms. Bouclier Hr. Ms. Braga Hr. Ms. Brinio Zr. Ms. Buffel Hr. Ms. Bruinvisch (1941) Hr. Ms. Buizerd Hr. Ms. Bulgia (1894) [bewerken]C Hr. Ms. Christiaan Cornelis Hr. Ms. C Hr. Ms. Campbeltown Hr. Ms. Caroline Hr. Ms. Ceram (1938) Hr. Ms. Cheribon Hr. Ms. Ciska Hr. Ms. Claesje Hr. Ms. Colombia Hr. Ms. Cornelis Drebbel Hr. Ms. Christiaan Cornelis [bewerken]D Hr. Ms. Dolfijn bron:Koninklijke Marine Hr. Ms. D Hr. Ms. De Ruyter (1936) Hr. Ms. De Zeven Provinciën (1910) Hr. Ms. Deneb Hr. Ms. Digoel Hr. Ms. Dirkje Hr. Ms. Djampea Hr. Ms. Djember Hr. Ms. Djombang Hr. Ms. Dolfijn (1941) Hr. Ms. Dolfijn (1942) Hr. Ms. Douwe Aukes Hr. Ms. Duiveland [bewerken]E Hr. Ms. Evertsen op open Zee bron:Koninklijke Marine Hr. Ms. Eland Dubois (1937) Hr. Ms. Ellerts de Haan Hr. Ms. Endeh Hr. Ms. Enern Hr. Ms. Enggano Hr. Ms. En Avant Hr. Ms. Eveline Hr. Ms. Evertsen (1928) Hr. Ms. Ewald [bewerken]F Hr. Ms. Flores bron:Koninklijke Marine Hr. Ms. Femern Hr. Ms. Flores (Koninklijke Marine) Hr. Ms. Freyr (1877) Hr. Ms. Friso (1915) Hr. Ms. Friso (1943) [bewerken]G Hr. Ms. Gouden Leeuw in 1932 Hr. Ms. G 13 Hr. Ms. G 15 Hr. Ms. G 16 Gadila Hr. Ms. Gedeh (1937) Hr. Ms. Gelderland (1897) Hr. Ms. Gerberdina Johanna Hr. Ms. Gier Hr. Ms. Goeree (1944) Hr. Ms. Gouden Leeuw Hr. Ms. Gruno [bewerken]H Hr. Ms. Heffering Hr. Ms. Hadda (1880) Hr. Ms. Havik Hr. Ms. Hefring (1880) Hr. Ms. Hendrik Karssen Hr. Ms. Hercules Hr. Ms. Hertog Hendrik Hr. Ms. Holland (1939) Hr. Ms. Hollandia Hr. Ms. Hydra (1912) Hr. Ms. Hydrograaf [bewerken]I Hr. Ms. Isaac Sweers (1941) Hr. Ms. Isabel [bewerken]J Hr. Ms. Jan van Amstel bron:Koninklijke Marine Hr. Ms. Jacob van Heemskerck (1906) Hr. Ms. Jacob van Heemskerck (1940) Hr. Ms. Jan van Amstel (1937) Hr. Ms. Jan van Brakel (1936) Hr. Ms. Jan van Gelder Hr. Ms. Jacqueline Clasine Hr. Ms. Java Hr. Ms. Jean Frederic Hr. Ms. Johan Maurits van Nassau (1933) Hr. Ms. Johan Maurits van Nassau (1943) [bewerken]K Hr. Ms. K XVIII in Soerabaja (11 juli 1935) Hr. Ms. Krakatau kapseisde op 11 oktober 1933 Hr. Ms. K VII Hr. Ms. K VIII Hr. Ms. K IX Hr. Ms. K X Hr. Ms. K XI Hr. Ms. K XII Hr. Ms. K XIII Hr. Ms. K XIV Hr. Ms. K XV Hr. Ms. K XVI Hr. Ms. K XVII Hr. Ms. K XVIII Hr. Ms. Kawi Hr. Ms. Kemphaan Zr. Ms. Koning der Nederlanden Hr. Ms. Koningin Emma Hr. Ms. Koningin Emma der Nederlanden Hr. Ms. Kortenaer (1928) Hr. Ms. Krakatau [bewerken]L Hr. Ms. Laman de Vries Hr. Ms. Lawoe Hr. Ms. Limburgia Hr. Ms. Libra Hr. Ms. Luctor et Emergo [bewerken]M Hr. Ms. Mercuur bron: Koninklijke Marine Hr. Ms. M 1 (1918) Hr. Ms. M 2 Hr. Ms. M 3 Hr. Ms. M 4 Hr. Ms. MTB 418 Hr. Ms. MTB 432 Hr. Ms. MTB 433 Hr. Ms. MTB 436 Hr. Ms. MTB 437 Macoma Hr. Ms. Maria Elizabeth Hr. Ms. Maria R. Ommering Hr. Ms. Maria van Hattum Hr. Ms. Marken (1942) Hr. Ms. Marken (1944) Hr. Ms. Mecklenburg Hr. Ms. Medusa (1911) Hr. Ms. Merapi Hr. Ms. Mebaboe Hr. Ms. Mercuur (1939) Hr. Ms. Mico [bewerken]N Hr. Ms. Noord-Brabant als logementschip Hr. Ms. Nautilus (1930) Hr. Ms. Noordsvaarder Hr. Ms. Noord-Brabant (1900) Hr. Ms. Notre Dame de France [bewerken]O Hr. Ms. O 9 Hr. Ms. O 21 vaart de haven van Gribalter binnen na een succesvolle missie Hr. Ms. O 8 Hr. Ms. O 9 Hr. Ms. O 10 Hr. Ms. O 11 Hr. Ms. O 12 Hr. Ms. O 13 Hr. Ms. O 14 Hr. Ms. O 15 Hr. Ms. O 16 Hr. Ms. O 19 Hr. Ms. O 20 Hr. Ms. O 21 Hr. Ms. O 22 Hr. Ms. O 23 Hr. Ms. O 24 Hr. Ms. OJR 1 Hr. Ms. OJR 2 Hr. Ms. OJR 3 Hr. Ms. OJR 4 Hr. Ms. OJR 5 Hr. Ms. OJR 6 Hr. Ms. OJR 7 Hr. Ms. OJR 8 Hr. Ms. Op ten Noort Hr. Ms. Oranje Nasau Hr. Ms. Overflakkee [bewerken]P Hr. Ms. Pro Patria Hr. Ms. Piet Hein (1929) Hr. Ms. Pieter Florisz (1937) Hr. Ms. Pieter de Bitter (1937) Hr. Ms. Plancius Hr. Ms. Prins van Oranje Hr. Ms. Prins Willem I Hr. Ms. Pro Patria Hr. Ms. Putten [bewerken]Q Hr. Ms. Queen Wilhelmina [bewerken]R Hr. Ms. Ram Hr. Ms. Regulus Hr. Ms. Rigel Hr. Ms. Rinjani Hr. Ms. Rotterdam (1939) Hr. Ms. Rozenburg [bewerken]S Hr. Ms. Soemba met genodigden in 1930 Hr. Ms. Sumatra nadert Pearl Harbour in 1927 Hr. Ms. S 1 Hr. Ms. S 2 Hr. Ms. S 3 Hr. Ms. S 4 Hr. Ms. S 5 Hr. Ms. S 6 Hr. Ms. Salak Hr. Ms. Schokland Zr. Ms. Schorpioen Hr. Ms. Schouwen Hr. Ms. Schouten Hr. Ms. Slamat Hr. Ms. Smeroe Hr. Ms. Soemba Hr. Ms. Soemenep Hr. Ms. Sperwer Zr. Ms. Van Speijk (1887) Hr. Ms. Stormvogel Hr. Ms. Stuyvesant Hr. Ms. Sumatra (1926) [bewerken]T Hr. Ms. Tromp Bron: Koninklijke Marine Hr. Ms. TM 51 Hr. Ms. Terschelling (1942) Hr. Ms. Terschelling (1943) Hr. Ms. Texel (1940) Hr. Ms. Texel (1942) Hr. Ms. Tholen Hr. Ms. Thor Hr. Ms. Tijgerhaai (1945) Hr. Ms. Tjerk Hiddes (1942) Hr. Ms. Tjerimai Hr. Ms. Tjibak Hr. Ms. Toern Hr. Ms. Tromp (1938) Hr. Ms. Tydeman Hr. Ms. Tyr [bewerken]V Hr. Ms. Van Galen Hr. Ms. Valk Hr. Ms. Van Galen (1929) Hr. Ms. Van Galen (1942) Hr. Ms. Van Ghent (1928) Hr. Ms. Van Kinsbergen (1939) Hr. Ms. Van Nes (1931) Hr. Ms. Van Meerlant Hr. Ms. Vidar Hr. Ms. Vikingbank Hr. Ms. Vlieland Hr. Ms. Volharding Hr. Ms. Voorne Hr. Ms. Voorwaarts [bewerken]W Hr. Ms. Willem van der Zaan bron: Koninklijke Marine Hr. Ms. Walcheren Hr. Ms. Walrus (1939) Hr. Ms. Westerland Hr. Ms. Whangpu Hr. Ms. Wieringen Hr. Ms. Wilhelmina Hr. Ms. Willebrord Snellius Hr. Ms. Willem van Ewijck (1937) Hr. Ms. Willem van der Zaan (1939) Hr. Ms. Witte de With (1930) Hr. Ms. Witte Zee [bewerken]Y Hr. Ms. IJmuiden Hr. Ms. IJsselmonde [bewerken]Z Hr. Ms. Z 5 Hr. Ms. Zeemanshoop Hr. Ms. Zeehond (1943) Hr. Ms. Zwaardvis (1943) Hr. Ms. Z 3 Hr. Ms. Z 5 Hr. Ms. Z 6 Hr. Ms. Z 7 Hr. Ms. Z 8 http://nl.wikipedia.org/w(...)_Tweede_Wereldoorlog | |
jitzzzze | donderdag 6 mei 2010 @ 21:29 |
de exacte reden weet ik niet, maar het zal vast iets met noodzaak en de effectiviteit per schip te maken hebben. | |
Rave_NL | donderdag 6 mei 2010 @ 21:43 |
Omdat wij voor en tijdens de tweede Wereldoorlog een soort van kolonie hadden waar je met voertuigen niet al te ver kwam.. En daarnaast bezuinigingen. | |
paintmeester | donderdag 6 mei 2010 @ 21:47 |
heeft met geld te maken. De ontwikkeling, bouw en in de vaart houden van een marineschip kost een hoop geld. We hebben ook niet het personeel om zoveel schepen te bemannen. | |
Cobra4 | donderdag 6 mei 2010 @ 21:49 |
Misschien omdat het oorlog was? En je kunt trouwens de aantallen die tegelijk in dienst waren flink naar beneden bijstellen. Veel namen staan dubbel in je lijst. En aangezien er nooit twee schepen met de zelfde naam in dienst zijn........ | |
jitzzzze | donderdag 6 mei 2010 @ 22:23 |
quote:niet tegelijkertijd nee. Wel opvolgend, hoewel daar ook wel een aantal jaar tussen zit. | |
DennissG | vrijdag 7 mei 2010 @ 13:14 |
Sowieso had je toen 20 destroyers nodig voor iets waar je nu een fregat naar toe kunt sturen. Nu gaan we niet meer met honderden schepen op linie elkaar proberen af te knallen met huge ass kanonnen, maar sturen we van 1000 km een Tomahawk op iemands dak ![]() | |
TheGaffer | vrijdag 7 mei 2010 @ 13:54 |
Ach, dan zou je een lijst moeten zien van de U.S. Navy of de Royal Navy op hun hoogtepunten.. En wat daar nog van over is (vooral de Royal Navy) Minstens 5 50.000 ton Vliegdekschepen voor Nederland is een must have. | |
ErwinRommel | vrijdag 7 mei 2010 @ 15:29 |
Vergeet ook niet dat er veel kleine MTB en MKB'en bijzaten. Daarnaast geconfisceerde viskotters die dienst deden bij de Marine. Verder de oost en west koloniën zoals Rave al aangaf. Verder veel bezuinigingen. | |
ErwinRommel | vrijdag 7 mei 2010 @ 15:48 |
Eenmooie docu van 2 delen over de Karel Doorman, ons laatste vliegdekschip. | |
John_Gotti2 | vrijdag 14 mei 2010 @ 13:36 |
quote:We hadden bijna een nieuwe gehad, maar er werd gekozen voor de Rotterdam. Toch is een vliegdekschip een betere manier om met een Sea Base te opereren, terwijl juist de Rotterdam (en Johan de Wit) voor die rol zijn aangeschaft. Aan de andere kant is de upkeep van een dergelijk schip vele malen hoger dan dat van de Rotterdam. | |
Rave_NL | vrijdag 14 mei 2010 @ 13:43 |
quote:De marine noch de luchtmacht heeft de capiciteit om een volledig operationeel vliegdekschip draaiende te houden, vooral met betrekking tot de bezuinigingen niet meer dan logisch. De De Witt en Rotterdam vervullen hun rol prima, het enige wat ze laken is imo een verkenningsvliegtuig, maar à la, dan kom je weer bij de carrier uit.. | |
Cobra4 | vrijdag 14 mei 2010 @ 13:50 |
quote: ![]() | |
Maitje | vrijdag 14 mei 2010 @ 14:30 |
Wat moet Nederland met zoveel schepen op het moment? We zijn niet in oorlog dat is 1 en waar moeten we ze allemaal laten? | |
Cobra4 | vrijdag 14 mei 2010 @ 14:33 |
quote: ![]() | |
Pumatje | vrijdag 14 mei 2010 @ 14:35 |
quote: het is een oude lijst ![]() ![]() En betreft de plekken om ze te laten.. die zijn er genoeg hoor. maar wat mij betreft zouden er nog 2 subs bij kunnen, en zeker 2 fregatten icm de nieuwe "destroyers". c.q patrouillevaartuigen | |
TheGaffer | vrijdag 14 mei 2010 @ 15:06 |
Dan moet je PVV stemmen, die wouden flink wat extra geld aan de marine geven geloof ik. | |
Cesp | vrijdag 14 mei 2010 @ 15:41 |
quote:Ja, defensie uitkleden, maar wel een fooitje naar de marine ![]() | |
jitzzzze | vrijdag 14 mei 2010 @ 16:11 |
quote:Die patrouillevaartuigen komen er, drie stuk in totaal. De eerste kwam dit jaar nog dacht ik. De subs denk ik niet, naar wat ik altijd begrepen heb is dat daar niet zoveel mensen voor te porren zijn. Wat ik ook wel erg goed kan begrijpen. | |
Maitje | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:04 |
Ja jee, ik snap dat die schepen er niet meer zijn op het moment ![]() Maar bedoelde meer, wat zouden ze er nu nog mee moeten met zoveel. Sorry! Mijn zin verkeerd geformuleerd! | |
Pumatje | vrijdag 14 mei 2010 @ 19:26 |
quote: er komen 4 patrouille vaartuigen.. en betreft die subs. We bouwen de beste ter wereld, hoop kennis van in ons bezit.. ze worden erg actief gebruikt. denk dat we die wel blijven bouwen.. | |
jitzzzze | vrijdag 14 mei 2010 @ 20:58 |
quote:Meer is beter zeg ik maar, al was het alleen maar uit eigen belang ![]() De subs zullen vast gebouwd worden, maar of wij er nog maar in actieve dienst gaan opnemen? Ik denkt van niet. ![]() |