abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:02:08 #1
269313 SebasM
Lolmahahaha
pi_81086082
Ik en mn buurman en tevens goede vriend zijn beide fervent motorrijders. Nu wil het geval dat er bij ons in de straat een garagebox te koop staat. Deze zouden we graag willen kopen. De vraag is alleen hoe.

De box staat verder dan 75 meter van ons beider huizen en kost om en nabij de 45K. Het makkelijkst zou zijn om beiden de helft van dit bedrag op te hoesten en vervolgens de eigendomsakte op 2 namen te zetten (als dat uberhaupt mogelijk is?)

Allebei willen we ongeveer 23K hiervoor lenen. De vraag is welke leenvorm hiervoor geschikt is?
Only when the power of love is greater than the love for power, there will be peace
pi_81086185
En wat als 1 van jullie verhuist, koopt dan de ander de andere helft, of word dan het hele ding verkocht, of behoud die ene die er weinig meer aan heeft zijn deel?
Karakter en zelfvertrouwen verkopen ze niet in kledingwinkels vrees ik.
pi_81086222
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:04 schreef MoneyTalks het volgende:
En wat als 1 van jullie verhuist, koopt dan de ander de andere helft, of word dan het hele ding verkocht, of behoud die ene die er weinig meer aan heeft zijn deel?
idd, dit dus. Ik zou er niet aan beginnen. Krijg je (later) alleen maar gedonder mee
pi_81086224
Persoonlijk denk ik een persoonlijke lening of door lopend krediet
Met een extra hypotheek zit je met notariskosten etc
Maar dat zal persoonlijk zijn denk ik
Only the dead have seen the end of the war - Plato
pi_81086259
Is het niet goedkoper om een carport of een of andere overkapping te maken?

Tenminste ik neem aan dat jullie de motoren erin willen zetten toch?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:09:55 #6
269313 SebasM
Lolmahahaha
pi_81086390
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:04 schreef MoneyTalks het volgende:
We zijn al 20 jaar vrienden, daar komen we in zulke gevallen wel uit. De maandelijkse lasten zullen ook niet dusdanig zijn dat we er uberhaupt ruzie over zouden kunnen krijgen.
Only when the power of love is greater than the love for power, there will be peace
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:11:17 #7
269313 SebasM
Lolmahahaha
pi_81086433
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:06 schreef vosss het volgende:
Is het niet goedkoper om een carport of een of andere overkapping te maken?

Tenminste ik neem aan dat jullie de motoren erin willen zetten toch?
Als dat zou kunnen.. Maar helaas wonen we in een wijk met beschermd stadsgezicht. Er komen 3 motoren en 1 klassiek autootje in te staan. De locatie, prijs en grootte van de garage is voor ons beiden ideaal.
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:11:19 #8
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_81086436
100.000 oude guldens voor een garagebox Ik zou het er niet voor over hebben. Dan maar wat roest op mn motor en wat meer poetsen.

Kopen met de buurman zou ik ook niet snel doen om redenen die hierboven genoemd zijn. Dan zou ik eerder een deel ervan verhuren aan 'm.
Ook hoi !
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:12:05 #9
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_81086472
Hahaha, geld lenen voor iets wat je niet echt nodig hebt
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:15:33 #10
301906 Koning_Friemel
maar jij mag Fred zeggen!
pi_81086620
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:11 schreef Inlognaam het volgende:
Kopen met de buurman zou ik ook niet snel doen om redenen die hierboven genoemd zijn. Dan zou ik eerder een deel ervan verhuren aan 'm.
goed punt!
mocht dit mogelijk zijn dat is dit een betere optie. uiteindelijk blijf je de gelijke kosten per persoon houden bij duidelijke afspraken
joepie!
pi_81086655
ik zou de box op 1 naam kopen en dan de helft van de kostenop hem verhalen dmv verhuring
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:20:59 #12
269313 SebasM
Lolmahahaha
pi_81086845
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:11 schreef Inlognaam het volgende:
100.000 oude guldens voor een garagebox Ik zou het er niet voor over hebben. Dan maar wat roest op mn motor en wat meer poetsen.

Ach, als je bedenkt dat een parkeervergunning voor een tweede auto ¤ 480,- per jaar kost vallen de kosten voor zo'n garage best mee hoor. En aangezien de kans dat mn motor wordt gejat een stuk kleiner is als hij in een garage staat scheelt me dat een zooi aan verzekeringspremie, plus de inruilwaarde is hoger bij binnenslapers.

Een deel verhuren is uiteraard ook een mogelijkheid. Liever zouden we echter beiden eigenaar zijn ivm de te verwachten waardedaling of stijging van het object.
pi_81087801
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:16 schreef piepkuiken21 het volgende:
ik zou de box op 1 naam kopen en dan de helft van de kostenop hem verhalen dmv verhuring
Ik zou hem niet verhuren omdat hij dan huurder is.

Gewoon op 2 namen afsluiten. Je bent dan welk verantwoordelijk voor beide betalingen.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_81088085
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:05 schreef klotezooi het volgende:
Persoonlijk denk ik een persoonlijke lening of door lopend krediet
Met een extra hypotheek zit je met notariskosten etc
Maar dat zal persoonlijk zijn denk ik
De kosten van een eventuele notaris (als dat al mogelijk is: voor een losse garage wordt het lastig, tenzij TS een koopwoning heeft) worden ruimschoots gecompenseerd door het feit dat de rente een flink stuk lager is.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:52:26 #15
269313 SebasM
Lolmahahaha
pi_81088172
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:43 schreef Chinless het volgende:

[..]

Ik zou hem niet verhuren omdat hij dan huurder is.

Gewoon op 2 namen afsluiten. Je bent dan welk verantwoordelijk voor beide betalingen.
Is het mogelijk om 1 hypotheek op twee namen af te sluiten?

We hebben beiden al een hypotheek op ons huis. Geen tophypotheek oid.
pi_81088325
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:52 schreef SebasM het volgende:

[..]

Is het mogelijk om 1 hypotheek op twee namen af te sluiten?

Gehuwden doen niet anders

Alleen zal het in dit geval niet mogelijk zijn.
quote:
We hebben beiden al een hypotheek op ons huis. Geen tophypotheek oid.
Dan zullen jullie beide een tweede hypotheek moeten afsluiten op de overwaarde van de woning. Althans: dat is dan, als jullie dit willen doorzetten, waarschijnlijk de meest voordelige optie.
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:01:29 #17
269313 SebasM
Lolmahahaha
pi_81088539
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 14:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Gehuwden doen niet anders

Alleen zal het in dit geval niet mogelijk zijn.
Discriminatie
quote:
Dan zullen jullie beide een tweede hypotheek moeten afsluiten op de overwaarde van de woning. Althans: dat is dan, als jullie dit willen doorzetten, waarschijnlijk de meest voordelige optie.
Ik heb vorig jaar mn hypotheek nog overgesloten, dus voor mij is dat waarschijnlijk niet heel erg voordelig. Voor mn buurman is het waarschijnlijk wel de beste optie.

Welke optie zou er dan voor mij overblijven?
pi_81088709
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:01 schreef SebasM het volgende:

[..]

Discriminatie
Het gaat er niet om dat jullie vrienden zijn, maar vanwege het feit dat verstrekkers voor een losse garage geen hypotheek verstrekken
quote:
Ik heb vorig jaar mn hypotheek nog overgesloten, dus voor mij is dat waarschijnlijk niet heel erg voordelig. Voor mn buurman is het waarschijnlijk wel de beste optie.

Welke optie zou er dan voor mij overblijven?
Het gaat niet om het oversluiten van de hypotheek, maar om een tweede hypotheek: dus náást de bestaande hypotheek.
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:09:50 #19
269313 SebasM
Lolmahahaha
pi_81088866
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Het gaat er niet om dat jullie vrienden zijn, maar vanwege het feit dat verstrekkers voor een losse garage geen hypotheek verstrekken
O. Ook stom
quote:
Het gaat niet om het oversluiten van de hypotheek, maar om een tweede hypotheek: dus náást de bestaande hypotheek.
Aaah ok Dat klinkt al een stuk gezelliger.

Zouden de banken er geen probleem van maken dat we dan beiden de helft financieren? Wat zou er dan gebeuren als 1 van ons betalingen gaat missen? Oftewel; komt een dergelijke constructie vaker voor en zijn er speciale bepalingen voor..

Wel alvast bedankt voor je antwoorden
pi_81089287
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:09 schreef SebasM het volgende:

Aaah ok Dat klinkt al een stuk gezelliger.

Zouden de banken er geen probleem van maken dat we dan beiden de helft financieren? Wat zou er dan gebeuren als 1 van ons betalingen gaat missen? Oftewel; komt een dergelijke constructie vaker voor en zijn er speciale bepalingen voor..

Wel alvast bedankt voor je antwoorden
Je neemt gewoon een deel van je overwaarde (dan moet deze er wel zijn, natuurlijk, anders gaat het niet) op en ja: dat komt vaker voor. Er zijn in die zin speciale bepalingen voor, dat er iets anders getoetst wordt qua inkomen (de rente is immers niet aftrekbaar).

Feitelijk doen de verstrekkers niet zoveel met de informatie dat je het geld gebruikt voor een garage. Het zou wat hun betreft net zo goed voor een leuke (mwoa... een hele leuke dan ) vakantie kunnen zijn.

Heb je een verhoogde inschrijving gedaan met de hypotheek? Misschien hoef je dan niet naar de notaris. Verder hoef jij (omdat je vorig jaar hebt overgesloten) niet te taxeren, omdat dat vorig jaar waarschijnlijk al is gedaan (of was de WOZ-beschikking voldoende?)
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:29:15 #21
269313 SebasM
Lolmahahaha
pi_81089688
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:19 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Je neemt gewoon een deel van je overwaarde (dan moet deze er wel zijn, natuurlijk, anders gaat het niet) op en ja: dat komt vaker voor. Er zijn in die zin speciale bepalingen voor, dat er iets anders getoetst wordt qua inkomen (de rente is immers niet aftrekbaar).

Feitelijk doen de verstrekkers niet zoveel met de informatie dat je het geld gebruikt voor een garage. Het zou wat hun betreft net zo goed voor een leuke (mwoa... een hele leuke dan ) vakantie kunnen zijn.
Ok duidelijk.
quote:
Heb je een verhoogde inschrijving gedaan met de hypotheek? Misschien hoef je dan niet naar de notaris. Verder hoef jij (omdat je vorig jaar hebt overgesloten) niet te taxeren, omdat dat vorig jaar waarschijnlijk al is gedaan (of was de WOZ-beschikking voldoende?)
Een verhoogde inschrijving? Wasda?

Ik denk dat ik wel naar de notaris zal moeten. Ik heb vorig jaar wel overgesloten, maar dan ging om het rentepercentage. Ik heb het leenbedrag toen niet gewijzigd.

Taxeren zal wel opnieuw moeten denk ik. Ik heb mn huis 8 jaar geleden gekocht en ik ben eigenlijk sowieso wel benieuwd op welk bedrag het nu wordt getaxeerd..
pi_81089793
Oh, je hebt niét overgesloten . Je hebt gewoon het percentage weer voor een bepaalde tijd vastgezet.

Een verhoogde inschrijving is dat je bijvoorbeeld een hypotheek van ¤150.000 hebt, maar dat de inschrijving (zoals het in het Kadaster staat) 200.000 is. Dan kun je, zonder naar de notaris te hoeven, nog extra lenen.
  donderdag 6 mei 2010 @ 15:55:20 #23
269313 SebasM
Lolmahahaha
pi_81090844
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:31 schreef Five_Horizons het volgende:
Oh, je hebt niét overgesloten . Je hebt gewoon het percentage weer voor een bepaalde tijd vastgezet.

Een verhoogde inschrijving is dat je bijvoorbeeld een hypotheek van ¤150.000 hebt, maar dat de inschrijving (zoals het in het Kadaster staat) 200.000 is. Dan kun je, zonder naar de notaris te hoeven, nog extra lenen.
Ok.. Dus als ik mijn woning opnieuw laat taxeren zou ik de eventuele overwaarde kunnen hypotheken zonder tussenkomst van de notaris? Of gaat het daarbij echt om de waarde zoals vastgelegd in het kadaster?
pi_81091004
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 15:55 schreef SebasM het volgende:

[..]

Ok.. Dus als ik mijn woning opnieuw laat taxeren zou ik de eventuele overwaarde kunnen hypotheken zonder tussenkomst van de notaris? Of gaat het daarbij echt om de waarde zoals vastgelegd in het kadaster?
Als jij een verhoogde inschrijving hebt, dan kan dat. Dat staat in je akte, maar je huidige verstrekker weet het ook.
  donderdag 6 mei 2010 @ 16:12:12 #25
268717 SwissDutchy
Bad Grammar inc.
pi_81091621
Kun je geen contract opstellen op 2 namen en dat als 1 persoon verkoopt de andere recht heeft op eerste koop?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')