FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Aircocompressor lek binnen 1 jaar na vervanging, rechten?
babipangangwoensdag 5 mei 2010 @ 15:17
Vorig jaar heb ik mijn auto gekocht met 3 maanden garantie. Bij aankoop is er een nieuwe aircopomp gemonteerd. Al die tijd tot nu toe vond ik hem al heel zachtjes blazen en ook werd de lucht niet superkoud, wel koeler dan de buitenlucht.
Nu staat mijn auto bij een garage in de buurt en ik word net gebeld dat de aircopomp lek is. Ik vermoed dat hij al vanaf begin af aan lek was dan.
Nu zegt dat autobedrijf hier in de buurt dat ik waarschijnlijk gewoon terug kan naar het autobedrijf waar ik de auto gekocht heb omdat er een jaar garantie op nieuwe/gereviseerde pompen zit.

In hoeverre ben ik mijn recht dat deze kosteloos wordt gerepareerd? Aangezien ik bij het autobedrijf maar 3 maanden garantie had en het autobedrijf ook uurloon heeft voor reparatie.
Diemuxwoensdag 5 mei 2010 @ 15:22
Niet. Had je toen der tijd gelijk al naar moeten laten kijken. Enige optie is zelf die pomp eruit te halen en hem dan aan te bieden ter reparatie.
babipangangwoensdag 5 mei 2010 @ 15:24
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 15:22 schreef Diemux het volgende:
Niet. Had je toen der tijd gelijk al naar moeten laten kijken. Enige optie is zelf die pomp eruit te halen en hem dan aan te bieden ter reparatie.
ja hij was vervangen, volgens hun werkte de airco nu naar behoren, en aangezien ik er geen verstand van heb dacht ik dat hij gewoon minder hard blaasde dan andere airco's en dat het normaal was.

maar kan de garage die tijd die ze erin hebben gestoken niet verhalen op de leverancier van de airco?
Diemuxwoensdag 5 mei 2010 @ 15:34
Nee. De fabrikant is niet verantwoordelijk voor de tijd die een bedrijf nodig heeft om een storing uit te zoeken. Misschien is die pomp wel in het begin verkeerd geinstalleerd geweest, of deze was toen al defect. Dan had de garage dit toen al moeten opmerken.

Heb je al contact gehad met de vorige garage? Misschien willen ze er best wel even naar kijken en misschien zelfs onder coulance de pomp laten repareren.

(ook al is coulance een niet vaak gebruikt woord meer in deze tijd )
babipangangwoensdag 5 mei 2010 @ 15:35
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 15:34 schreef Diemux het volgende:
Nee. De fabrikant is niet verantwoordelijk voor de tijd die een bedrijf nodig heeft om een storing uit te zoeken. Misschien is die pomp wel in het begin verkeerd geinstalleerd geweest, of deze was toen al defect. Dan had de garage dit toen al moeten opmerken.

Heb je al contact gehad met de vorige garage? Misschien willen ze er best wel even naar kijken en misschien zelfs onder coulance de pomp laten repareren.

(ook al is coulance een niet vaak gebruikt woord meer in deze tijd )
Nog niet gebeld, doe ik morgen even

Het is bij aankoop al een heel gezeik geweest om de juiste pomp te monteren, ze hadden al meerdere malen de verkeerde besteld. Uiteindelijk was ik dus al blij dat er een nieuwe pomp op zat die volgens hun goed was.
r_onewoensdag 5 mei 2010 @ 16:17
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 15:22 schreef Diemux het volgende:
Niet. Had je toen der tijd gelijk al naar moeten laten kijken. Enige optie is zelf die pomp eruit te halen en hem dan aan te bieden ter reparatie.
Wel. TS heeft er toentertijd gelijk naar laten kijken en er is toen een nieuwe pomp ingezet. Die is nu stuk.
r_onewoensdag 5 mei 2010 @ 16:21
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 15:34 schreef Diemux het volgende:
Heb je al contact gehad met de vorige garage? Misschien willen ze er best wel even naar kijken en misschien zelfs onder coulance de pomp laten repareren.
Of misschien zelfs onder garantie de pomp laten repareren vervangen.

(niks 'coulance', 'non-conformiteit' )