FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Buitenboordmotor
Internethelddinsdag 4 mei 2010 @ 18:43
Yooo!

ik heb een vraag ik heb laast een Mercury 4PK 4-takt buitenboordmotor aangeschaft nu is het de vraag ho ekan ik die het best opvoeren zonder al te veel aanpassingen te hoeven doen ? graag serieus antwoord
AlbertusFrimusIIIdinsdag 4 mei 2010 @ 18:49
je zet er twee naast elkaar!
Hydrogenydinsdag 4 mei 2010 @ 18:52
Top hoger of acceleratie?
Internethelddinsdag 4 mei 2010 @ 18:52
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:52 schreef Hydrogeny het volgende:
Top hoger of acceleratie?
top hoger hij accelereert al vlot genoeg
Simplicitydinsdag 4 mei 2010 @ 18:54
2 takt van maken
Internethelddinsdag 4 mei 2010 @ 18:56
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:54 schreef Simplicity het volgende:
2 takt van maken
dat kan niet?
Hydrogenydinsdag 4 mei 2010 @ 18:58
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:54 schreef Simplicity het volgende:
2 takt van maken
Andere motor kopen dus TS
Carburateur en misschien dat je nog een beetje kunt winnen met een andere schroef, ligt aan toerental nu haalbaar. Is dit zijn max aantal toeren dan kan er een iets grotere schroef op, niet een van een meter.
Simplicitydinsdag 4 mei 2010 @ 19:02
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:56 schreef Internetheld het volgende:

[..]

dat kan niet?
Wat hydrogen zegt...
Je kan proberen een andere schroef, maar ofdat er beter op word betwijfel ik, bij een bepaald soort motor zit gewoon een bepaald soort schroef die het maximale eruit zou moeten halen.

Misschien dat je nog wat met de benzine toevoer ofzo kan regelen, maar daar moet je ook weer andere onderdelen voor halen...

Het zal allemaal weinig prei maken, gewoon een grotere motor kopen

editje: misschien dat je de hoek van de moter wat moet veranderen, paar graden schever zetten ofzo...

Misschien dat je ook wel op een andere plek in de boot kan gaan zitten om meer vaart te maken
RemcoDelftdinsdag 4 mei 2010 @ 19:04
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 18:58 schreef Hydrogeny het volgende:

[..]

Andere motor kopen dus TS
Carburateur en misschien dat je nog een beetje kunt winnen met een andere schroef, ligt aan toerental nu haalbaar. Is dit zijn max aantal toeren dan kan er een iets grotere schroef op, niet een van een meter.
TS heeft waarschijnlijk gehoord dat sommige buitenboordmotoren met verschillend vermogen exact hetzelfde blok hebben. Zo zijn er genoeg fabrikanten die geen verschillend blok maken voor 8 of 10 pk, maar de een gewoon iets knijpen. Als dat het geval is, maak je kans en krijg je er wellicht 5 pk uit. Mij lijkt het een hoop moeite voor weinig...
Hydrogenydinsdag 4 mei 2010 @ 19:04
Wat wil je eigenlijk uitgeven ts en wat denk je dat het verschil gaat uitmaken?
Tomaspeetdinsdag 4 mei 2010 @ 19:04
Cilinderinhoud van de 4 en 6 pk(en misschien ook wel 8 pk) zijn gelijk, dus je moet alle zooi van die andere modellen zien te vinden. En de carburateur en spruitstuk om mee te beginnen.
Tomaspeetdinsdag 4 mei 2010 @ 19:06
Is het trouwens een nieuwe? Een F4?
Snuitebolletjedinsdag 4 mei 2010 @ 19:19
Andere schroef is de makkelijkste optie, maar dat ligt weer aan de boot waar die aan hangt. zou ook best zo kunnen zijn dat die boot dan niet meer vooruit te branden is.
T42donderdag 6 mei 2010 @ 20:11
je hebt een verkeerde gekocht! had dan een 6 of 9,9 gekocht en daar de kap van een 4pk op gezet
2cvdonderdag 6 mei 2010 @ 20:25
Ander luchtfiltertje ? Wel een goeie, anders vaar je heel snel (hihihi) je motor aan gruis.

Van schroeven heb ik wenig verstand, maar vraag eens na of je een schroef kan krijgen met een andere spoed of dat je de spoed van deze schroef aan kan laten passen (al betwijfel ik of dat mogelijk is, gegoten aluminium buigt zo slecht).
B4llisticdonderdag 6 mei 2010 @ 20:29
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 20:25 schreef 2cv het volgende:
Ander luchtfiltertje ? Wel een goeie, anders vaar je heel snel (hihihi) je motor aan gruis.

Van schroeven heb ik wenig verstand, maar vraag eens na of je een schroef kan krijgen met een andere spoed of dat je de spoed van deze schroef aan kan laten passen (al betwijfel ik of dat mogelijk is, gegoten aluminium buigt zo slecht).
99.9% van die dingen heeft niet eens een luchtfiltert

Een buitenboord motortje van 4PK levert dusweinig vermogen dat het opvoeren hiervan ook zo goed als niks uitmaakt. Zeker niet met een 4takt, waar je al nokassen moet gaan vervangen als je er merkbaar meer vermogen uit wilt gaan halen.

Mocht de 4 onderhuids het zelfde blok zijn als een 5 of 6PK kom je er waarschijnlijk nog steeds niet met alleen maar een carb vervangen.

Een andere schroef heeft ook zo goed als geen nut zolang de boot zijn rompsnelheid niet voorbij gaat (dus niet in plane gaat) Zelfs dan moet je eerst aan de gang met een toerenteller om te kijken of de motor nog vermogen overheeft (boven maximale wot toerental) voor een grotere schroef.

Kortom, Buitenboord motor, zeker van zulk klein kaliber zijn totaal niet gemaakt om op te voeren.
2cvdonderdag 6 mei 2010 @ 20:31
Huh Geen luchtfilter
B4llisticdonderdag 6 mei 2010 @ 20:32
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 20:31 schreef 2cv het volgende:
Huh Geen luchtfilter
Heb jij last van stof,steentjes, etc op het water dan?
2cvdonderdag 6 mei 2010 @ 20:33
Euhmz ...
T42donderdag 6 mei 2010 @ 21:50
quote:
Op donderdag 6 mei 2010 20:31 schreef 2cv het volgende:
Huh Geen luchtfilter
hebben ze inderdaad niet zuigt lucht aan onder de kap en daar komen ook niet nsel vliegjes in