Dit is al vaak besproken, maar goud wordt natuurlijk door niemand gedekt. Het wordt vooral bepaald door de grillen van speculanten.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:44 schreef dvr het volgende:
In tijden van toenemend wereldwijd sovereign risk is goud de ultieme belegging. Kopen jullie maar lekker de beloftes van Bernanke en Trichet, tegen de tijd dat iedereen ziet dat die niets waard zijn zie ik jullie wel weer terug als jullie me in paniek fortuinen voor mijn goud komen bieden
Ik niet.quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:48 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik accepteer ook land, huizen, aandelen en strakke zusjes!
Het verwachte rendement van een geschreven call op een aandeel is echter kleiner dan het rendement van een aandeel zonder geschreven call...quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:32 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Ik bedoelde vooral om de boel te laten renderen, om 't niet te laten stilvallen...
ROFLquote:Op woensdag 5 mei 2010 13:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ik niet.
In een deflatoire depressie accepteer ik alleen strakke zusjes.
De rest zakt in waar je bij staat.
Ik vind het ook mooi hoor. Ik vind het vooral ook een tof idee dat het misschien wel honderden jaren geleden in de VOC tijd is opgegraven en afgepakt van een neger, daarna omgesmolten en tot munten geslagen, daarna weer omgesmolten, etc etc. En uiteindelijk hou je dan zo'n goudbaartje in je handenquote:Op woensdag 5 mei 2010 13:55 schreef Mendeljev het volgende:
Overigens blijft goud wel een fantastisch iets om te hebben. Enerzijds om zijn historie en anderzijds om zijn (huidige) waarde.![]()
[ afbeelding ]
quote:Op woensdag 5 mei 2010 13:55 schreef Mendeljev het volgende:
Overigens blijft goud wel een fantastisch iets om te hebben. Enerzijds om zijn historie en anderzijds om zijn (huidige) waarde.![]()
[ afbeelding ]
Als de goudprijs ooit weer zou terugzakken naar zo'n ¤10.000/kilo en ik dan ruimschoots kapitaalkrachtig genoeg ben (en die kans is natuurlijk niet zo groot), zou ik het misschien nog overwegen ook. Trouwens, ik denk dat veel multimiljonairs en miljardairs in het geheim ook best dit soort zaken hebben.quote:Op woensdag 5 mei 2010 14:03 schreef SeLang het volgende:
Als je eens in London bent moet je naar het Bank of England Museum gaan (=gratis). Daar kun je een baar van 12kg in je hand houden
Ik zou er best zo eentje willen hebben maar ik vind het teveel kapitaalbeslag voor een asset die geen inkomen genereert.
Instap en uitstap zijn gewoon bijna hetzelfde. Je stapt long uit als je short wilt instappen. Het omgekeerde geld ook. :pquote:Op woensdag 5 mei 2010 12:59 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Instappen in goud kan iedereen, het uitstapmoment is inderdaad van crucialer belang.
Eén van de kenmerken van systeemdenken/traden overigens. Jammer genoeg wordt dit punt het minst besproken.
Omdat niet-fysiek, d.w.z. papieren goud, niets anders is dan een toezegging van een bank of soortgelijke instantie dat zij een bepaalde hoeveelheid goud voor je bewaren. In de praktijk hebben ze dat goud niet en weet je niet of ze het wel zullen kunnen krijgen als de poep de ventilator raakt. En evenmin weet je of dan die bank zelf er nog wel is. Sommige ETFs beleggen in goud dat ze aantoonbaar voor je in een kluis hebben liggen, die zijn al iets beter. Als je dan ook nog zeker weet dat ze het goud niet stiekem aan anderen uitgeleend of verpand hebben, en dat het niet in een faillissement meegezogen kan worden, dan is papieren goud bijna net zo goed als echt goud.quote:Op woensdag 5 mei 2010 14:43 schreef tony_clifton- het volgende:
Waarom zou je eigenlijk fysiek goud willen hebben? Er zijn ook ETFs ofzo op goud, waarbij je per aandeel één zoveelste van een ounce koopt.
Angst voor de vulkaanas die er weer lijkt aan te komen. Ik heb overigens op 16 april per post wat producten besteld uit hongkong, die zijn normaal binnen 5 werkdagen hier. Maar tot op heden nog niets.quote:Op woensdag 5 mei 2010 17:32 schreef Dirk-Kuijt het volgende:
Air France KLM wordt de laatste dagen ook flink afgestraft zeg.
En een Magnum .44?quote:Op woensdag 5 mei 2010 12:48 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik accepteer ook land, huizen, aandelen en strakke zusjes!
De echte waarde van goud zit naar mijn mening nog steeds rond de 800. Alles daarboven is gebakken lucht om ervoor te zorgen dat 'bekende'economen massaal aan mensen kunnen verkopen met verkoop praatjes zoals "Al eeuwen betrouwbaar" en 'koop nu, wees de crisis voor' terwijl ze op een staafje van een fysieke troy ounce meer dan 80 euro winst maken. Ik vraag me af wat een goudstaafje nou zo betrouwbaar maakt, buiten het feit dat het bloed van miljoenen mensen van de afgelopen eeuwen erop staat vanwege gierigheid, omdat het.. nou.. het glimt zo mooiquote:Op woensdag 5 mei 2010 13:41 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dit is al vaak besproken, maar goud wordt natuurlijk door niemand gedekt. Het wordt vooral bepaald door de grillen van speculanten.
Het is denk ik een fout om te denken dat de goudprijs wordt gedreven door mensen zoals jijzelf die kopen en jarenlang vasthouden. Dat levert namelijk geen handelsvolume. Het volume zit in korte termijngedoe. Statistische arbitrage, convergetietrades en momentumspelers. Dat drijft de prijs. Het feit dat een harde kern van beleggers op hun goud blijven zitten geeft imo weinig bescherming tegen een daling als de trade algos de andere kan op beginnen te werken.
Ik zie ook weinig anekdotisch bewijs dat goud een goede hedge zou zijn tegen een systeemcrisis. Het dichtst dat we daarbij kwamen in decennia was de Lehman crisis, en toen daalde de prijs van goud zelfs. Dat had het moment voor goudspeculanten moeten zijn.
Aan de andere kant, papier wordt wel gedekt door een overheid met geweldsmonopolie en een leger.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:03 schreef BattleCow het volgende:
[..]
Buiten het feit dat het glimt en de waarde ervan in de technologische industrie is het volstrekt waardeloos, net zoals papierengeld.. enige verschil is dat je goud niet eeuwig kan blijven printen
Precies. Papier is gedekt, goud niet. Goud is gewoon wat de 'greater fool' ervoor geeft. Niet dat je er geen winst mee kunt maken hoor, de vooraad greater fools is soms groter dan je denktquote:Op woensdag 5 mei 2010 19:12 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Aan de andere kant, papier wordt wel gedekt door een overheid met geweldsmonopolie en een leger.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |