abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 mei 2010 @ 12:45:21 #26
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_81082883
Ik woon ook op veen, en zie hier heeel veel interesaante constructie's om me heen om te bouwen. De 'zwevende' betonvloer zit daar ook tussen, en die verzakt als een jekko, met een houten garage erop van 4 bij 6 (vloer is ongeveer 5 bij 7 zelfs), elk jaar heb je fluctuaties in de vochtogheidsgraad van de grond (wonen hier 200 meter uit de IJsseldijk) en elk jaar zakt het ding verder, en niet bepaald rechtstandig

Ik zou er serieus een zwikkie palen onder gooien, of voorzien in een aantal hijsankers die aan de wapening verankerd zijn, zodat je hem achteraf eens op kan halen indien nodig.
Overigens ga je dat niet redden met 2000¤ ls dat nodig is; alleen een gewapende garagevloer doet al 15 - 20 ton, en dan moet er nog wat metselwerk en een dak bovenop, dus dat wordt minimaal een 250 tons kraan

Ik zou niet gokken
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_81273445
Drexciyan
Ik heb constructeurs gebeld maar dat zijn net advocaten, die willen eerst geld zien voordat ze advies geven.
Ze zeggen wel dat het idee haalbaar is. Met EPS hebben ze geen ervaring maar met schuimbeton (zelfde principe alleen ander naampje van het materiaal) wel, daar zijn hele woonwijken op gebouwd.
Alleen is schuimbeton erg duur ( alleen al 500 euro voorrijkosten plus 100 euro per kub, dat is een stuk duurder dan EPS)
Dus vandaar mijn idee om dit hier eens voor te leggen om achter de nadelen te komen op de lange termijn.
Ik wil zeker niet over 1 nacht ijs gaan.

aegor102
Kleigrond is een stuk steviger en niet zo goed vergelijkbaar met veen. Maar als je aanbouw nog steeds recht staat dan zal het goed zijn uitgevoerd.
Dat onderbouwt mijn aanname weer een stukje meer, dank je.

Gurb
Er komt bij mij ook een licht bouwwerk op te staan en als ik palen laat slaan dan komen ze zeker op de kleef. Voor de prijs van een sonderingsrapport kan ik beter een paar palen extra laten slaan denk je ook niet?
De lokale heiboer ( hee was die niet dood?) heeft het me al verteld en die man kan het weten.

Minu
He da's een goeie, ik zal eens contact met ze opnemen. Zo komen we ergens.
Overigens zijn de perrons die ik ken behoorlijk zware constructies...

jitzzzze
Ben het helemaal met je eens, ik doe het goed en zoek naar de beste oplossing voor de lange termijn.
Goedkoop zal het zeker niet worden tenzij ik maar gewoon een plaat beton neerleg.
pi_81273617
Overigens kan Google een stuk beter overweg met funderen op schuimbeton, dat wordt wel erg veel gedaan en er staan ook complete huizen op. Idee is identiek aan funderen op EPS.

Mijn vraag wordt nu dus aanvullend: wie heeft er ervaring met het funderen op schuimbeton?
pi_81274298
Ik heb ook wat info gevonden

Even wat quootjes er uit:
quote:
Fundering op staal is een funderingswijze waarbij de muren of wanden meestal door tussenkomst van een verbrede voet op de draagkrachtige bodem rusten. De verbrede voet is nodig, omdat de door muur uitgeoefende druk groter is dan de toelaatbare funderingsdruk.
quote:
De benaming fundering op staal heeft niets te maken met het materiaal staal. De term komt uit het Oudgermaans 'stal' en Oudfrans 'estal', wat stand, vaste plaats of staan op, rusten op betekent, vergelijk met opstal.
quote:
Een fundering op staal is vaak goedkoper dan een fundering op palen, maar vereist een goede ondergrond. Bij klei en veenachtige gebieden is het vaak niet goed mogelijk om een fundering op staal te realiseren, omdat de zettingen hier te groot zouden worden.
quote:
Bij funderen op staal worden traditioneel sleuven gegraven tot op circa 80 cm beneden het maaiveld. De aanleg van de fundering is op deze diepte vorstvrij. Bij erg strenge winters komt de vorst niet onder de fundering.
quote:
Aangezien dit toch een vrij bewerkelijke methode is wordt de bouwput tegenwoordig meestal machinaal uitgegraven tot de vorstvrije diepte en wordt gebruikt gemaakt van funderingselementen van piepschuim die op de juiste breedte worden afgesteld en na het plaatsen van de (prefab) wapening worden volgestort. Het piepschuim zorgt hierbij meteen voor isolatie, zodat er geen uitstraling van warmte uit het bouwwerk via de kruipruimte en de fundering kan plaatsvinden.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_81286099
Sounddragon
Een zwevende betonvloer ligt die koud op de grond of ligt er pak'm
beet een halve meter EPS onder?
In het laatste geval zou ik graag contact met die "slachtoffers" hebben,
is dat mogelijk?
Als er genoeg "drijvend vermogen" zou zijn moet die garage met het
land mee op een neer gaan. Ik heb het vermoeden dat er dan te weinig
EPS onder ligt of er gaat iets anders mis wat ik graag zou willen weten.

Resistor
Dank voor je info. Funderen op staal is iets dat al honderden jaren
geleden werd gedaan en het is op veen nooit een doorslaand succes
geworden.
Ik wil dan ook niet op staal funderen maar ik wil gewichtneutraal
bouwen. Zou graag bij dat soort mensen aanbellen maar aan de buitenkant van
het huis kan je niet zien wat eronder zit he? :-)
Het piepschuim in je tekst wordt overigens als bekisting gebruikt en niet voor het doeleinde waar ik het voor in wil zetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')