gewoon extra wapening toevoegen aan de vloer. En de constructie zo maken dat je geen scheuren kan zien. Want die ga je sowieso wel krijgen.quote:Op maandag 3 mei 2010 19:27 schreef Zolena het volgende:
Een plaatfundering mag soms wat de grond in zakken. Daar moet je dan rekening mee houden. Maar als de wapening er goed in zit dan kan de plaat het gewicht verdelen over een groot oppervlak waardoor dit misschein wel te doen is. Maar dat moet je dan natuurlijk laten berekenen, en dat kost ook geld, net als palen.
Ik denk dat niemand zo online even een berekening gaat maken op basis van de gegevens die ze nu hebben en gaat zeggen zo zakt je schuur gecontroleerd en krijg je geen scheuren.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 07:25 schreef Fund_Bert het volgende:
Het gaat om het evenwicht en de berekening is heel simpel voor iemand
die ervaring heeft en die zoek ik nu gratis :-)
Als ik jou was, zou ik maar eens met de gemeente gaan praten, in plaats van op een forum hopen de juiste vakmensen tegen te komenquote:Op dinsdag 4 mei 2010 07:25 schreef Fund_Bert het volgende:
error_404
Praten met een constructeur hoop ik in dit forum te kunnen doen. Deze
garage valt onder de 30 m2 en is vergunningsvrij, dan heb ik de
gemeente toch niet nodig?
Nee, dom eigenlijk en zonde van de tijd die je nu verdoet.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 09:36 schreef Fund_Bert het volgende:
Met dat beeld in gedachten schrijf ik dit en heb ik geen zin om eerst
met de gemeente te gaan praten. Erg eh?
Spreekt u meequote:Met wellicht een verdwaalde vakman....? Ja die!
Is het al bij TS opgekomen dat niemand het principe kent, omdat het geen goed principe is?quote:Op dinsdag 4 mei 2010 18:01 schreef Fund_Bert het volgende:
Forno
Nee. Tot 30m2 mag je onder bepaalde omstandigheden zonder bouwvergunning
bouwen en de buren hebben geen last van me.
Praten met de gemeente heeft geen zin want die kennen alleen maar
funderen op palen. Ik heb vandaag 4 mei zelfs een aantal gemeentes gebeld maar
allemaal kenden ze het niet. Er was 1 gemeente bij die het kende van
funderen onder de snelweg maar voor kleine bouwwerken nou nee. Belt u
eens met een aannemer.
Maar goed, het onderwerp is nog jong en er komt vast en zeker wel een
keer iemand langs die niets anders doet als gaten graven, EPS platen leggen en
een gebouw plaatsen, toch?
error_404
Op jouw aanraden met de gemeente, zelfs een paar, gebeld: ze kennen het niet.
Hoe dik raad jij als vakman (als ik toch ga heien) aan om een
betonvloer te maken die op 8-10 palen staat?
(heiboeren die ik langs heb gehad gaan altijd op zeker met 30 cm maar
dat is zwaar overdreven)
mister_white
Alles dat zwaarder is dan veen zakt weg inderdaad. Als je een
bootje neerlegt dan zakt die tot het moment dat ie in het veen drijft en dat is
ook het idee van bouwen op piepschuim. Op het grondwaternivo leg je je
piepschuim en daar zet je je bouwsel op. Maar misschien denk ik te
simpel en zak ik door het grondwater heen...
Omdat palen zo goed als altijd worden geheid tot op een draagkrachtige zandlaag. Waar die zandlaag zit kun je bepalen door een sondering uit te voeren.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:37 schreef Fund_Bert het volgende:
Gurb
Goed verhaal.
Ik ben het met je eens dat veen ongelijkmatig inklinkt. Dus ook
ongelijkmatig om het veen waar heipalen aan kleven.
Waarom is heien dan beter?
quote:Fundering op staal is een funderingswijze waarbij de muren of wanden meestal door tussenkomst van een verbrede voet op de draagkrachtige bodem rusten. De verbrede voet is nodig, omdat de door muur uitgeoefende druk groter is dan de toelaatbare funderingsdruk.
quote:De benaming fundering op staal heeft niets te maken met het materiaal staal. De term komt uit het Oudgermaans 'stal' en Oudfrans 'estal', wat stand, vaste plaats of staan op, rusten op betekent, vergelijk met opstal.
quote:Een fundering op staal is vaak goedkoper dan een fundering op palen, maar vereist een goede ondergrond. Bij klei en veenachtige gebieden is het vaak niet goed mogelijk om een fundering op staal te realiseren, omdat de zettingen hier te groot zouden worden.
quote:Bij funderen op staal worden traditioneel sleuven gegraven tot op circa 80 cm beneden het maaiveld. De aanleg van de fundering is op deze diepte vorstvrij. Bij erg strenge winters komt de vorst niet onder de fundering.
quote:Aangezien dit toch een vrij bewerkelijke methode is wordt de bouwput tegenwoordig meestal machinaal uitgegraven tot de vorstvrije diepte en wordt gebruikt gemaakt van funderingselementen van piepschuim die op de juiste breedte worden afgesteld en na het plaatsen van de (prefab) wapening worden volgestort. Het piepschuim zorgt hierbij meteen voor isolatie, zodat er geen uitstraling van warmte uit het bouwwerk via de kruipruimte en de fundering kan plaatsvinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |