Hoi Merel,
Op de basisschool en de middelbare school ben ik net als jij gepest. Logischerwijs heeft dit veel invloed op je zelfvertrouwen. Zie het als een traumatische ervaring. Het is dus helemaal niet gek dat je nu problemen ondervindt met je zelfvertrouwen. Het heeft toch invloed op je en heeft je in bepaalde mate gevormd. Je zal misschien bijvoorbeeld ook onbewust te serieus reageren op mensen die een keer grapje maken, puur door je verleden. Het gaat in je systeem zitten, dus bepaald gedrag van andere mensen lokt weer een reactie bij jou uit. (zoals angst, fel reageren, etc) Dit zal je langzaam eruit moeten krijgen bij jezelf, door je bewust te zijn (of bewust van gemaakt worden door je omgeving) van je reactie op iets (een gebeurtenis) en of dit een normale reactie van je is of dat dit komt door je verleden. (Dit is zeg maar het verschil tussen jijzelf en je persoonlijkheid die gecreëerd is in de loop der jaren)
Waarschijnlijk zijn die mensen die jou vroeger gepest hebben, het allang vergeten dat ze dat gedaan hebben, of ze denken dat het allemaal niet zo erg was. Ze zijn iig bezig met hele andere dingen en jij zit met de ellende. Eigenlijk moet je t ze niet gunnen dat jij er nog steeds last van hebt, als je begrijpt wat k bedoel. Dus probeer boven hun te staan en kijk eens wat een stelletje kneuzen het eigenlijk zijn.
Wat bij mij veel heeft geholpen is de leuke periode op het mbo en hbo, na de middelbare school. Dit heeft heel veel goed gemaakt voor mij. Toen ik op het mbo kwam ben ik gewoon mezelf gebleven en ik zag dus dat het ook anders kon zijn. Mensen accepteerden me gewoon. Echt het tegenovergestelde van de voorafgaande jaren.
De tip die ik je kan geven is om de leuke periode die inmiddels aangebroken is, een compensatie te laten zijn voor de vervelende periode die nu achter je ligt. Voor mij was het de bevestiging dat het niet aan mij lag, maar aan al die klootzakken. Gebruik deze periode om je zelfvertrouwen weer op te krikken. Probeer alles wat tegen je gezegd is in het verleden van je af te gooien en blanco te beginnen.Een nieuwe start. Je bent goed zoals je bent. Dat mensen je beoordelen/pesten op/vanwege je uiterlijk betekent dat ze behoorlijk kortzichtig zijn en dus kansloos. Probeer positief naar jezelf te zijn en op jezelf in te praten. En vooral; Geniet van het heden!! Ga leuke dingen doen met mensen zoals bijv stappen met je klasgenoten, ookal moet je door die angstbarriere heen.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.