quote:
Op zondag 23 december 2012 20:17 schreef Its-Jojo-4you het volgende:Oud topic maar actuele vraag. Wie heeft welke ervaring met welke dia/ negatieven scanner? Ik heb zelf zo'n ION apparaatje en om de resultaten samen te vatten: bedroevend. Wat zijn betere alternatieven?
Ik heb al vele jaren geleden een Canon FS2710 gekocht.
Omgerekend haal ik hier bij een standaard kleinbeeld negatief een 10 megapixel foto eruit. Kwaliteit is goed, veel detail en de Canon-software laat veel corrigeren, vooral met de pre-scan erbij.
Nadelen : Scsi-aansluiting is niet meer echt universeel aanwezig, het scannen is traag. Drivers zijn gemaakt tot aan Windows 2000.
Voordelen : slikt zowel negatief als positief en heb er zelfs een casette voor APS-rolletjes bij.
Zelf gebruik ik een oude laptop met Windows 2000 en een PCMCIA-SCSI voor het scannen met dit apparaat.
Wat ik heb begrepen van die scanners zoals die ION, ze projecteren door het negatief heen op een cmos-sensor, alsof je de projectie fotografeert.
Bij mijn type scanner gaat het negatief langzaam langs de sensor heen, goed en evenwichtig verlicht. Maar of er nog veel van dit soort scanners voor de consumenten markt worden gemaakt weet ik niet, vooral omdat bijna niemand meer op film schiet, alles digitaal.