quote:
HARDERWIJK - Een conciėrge van de school voor Middelbaar Beroepsonderwijs Landstede in Harderwijk wordt beschuldigd van betrokkenheid bij massamoord.
Dat staat in het AD.
Pierre-Claver K. (54) is de hoofdpersoon in een rapport van de mensenrechtenorganisaties African Rights en Redress, die
zich sterk maken voor de vervolging van oorlogsmisdadigers. Volgens het rapport zou K. een hoofdrol hebben gespeeld in het beruchte bloedbad in de kerk van Mugina gedurende de burgeroorlog die in 1994 in Rwanda woedde.
Daar werden duizenden gevluchte leden van de Tutsi-stam wreed vermoord door milities van de Hutu-stam. Volgens AfricanRights leverde K. de wapens, en zou hij zelf mee hebben gedaan aan de slachtpartij. Verder zou hij betrokken zijn geweest bij de moord op de burgemeester van Mugina. K. was in die jaren regeringsgezant in Mugina.
K. ontkent zelf enige betrokkenheid. De conciėrge van de school voor Middelbaar Beroepsonderwijs Landstede laat weten dat er niets aan de hand is. ,,Nee, het is allemaal niet waar. Ik weet wat ze allemaal zeggen. Maar ze beschuldigen mij om niets. Ik was toen niet eens daar. Ik heb er niets mee te maken,'' aldus K. in het AD.
Op de school wordt geschroken gereageerd op het nieuws. Directeur Dick ter Wee van de vestiging Harderwijk van Landstede: ,,Die beschuldigingen zijn niet mals. Maar ik heb met hem gesproken, en hij zegt dat hij van niets weet. Wat ons betreft kan hij dan ook gewoon aan het werk blijven. Er loopt momenteel geen juridische procedure tegen hem. Op grond van een rapport van een mensenrechtenorganisatie kunnen we hem toch niet wegsturen. Je bent pas schuldig als je schuld echtvaststaat. En hij staat hier als zeer betrouwbaar en integer bekend. Mocht er vervolging komen, dan zullen we bezien wat we dan moeten doen.''
K. werkte eerder een aantal jaren als stadswacht in Harderwijk. Daar genoot hij een zekere faam als bestrijder van fietsendiefstallen. Het
stadswachtproject stopte drie jaar geleden, waarop K. als facilitairmedewerker terecht kwam op de school: verantwoordelijk voor bijvoorbeeld kleine klusjes, kantinewerk, catering en beveiliging.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)kt-gewoon-door.dhtmlHet moet niet nog gekker worden.
quote:
Er loopt momenteel geen juridische procedure tegen hem. Op grond van een rapport van een mensenrechtenorganisatie kunnen we hem toch niet wegsturen. Je bent pas schuldig als je schuld echtvaststaat.
quote:
Volgens AfricanRights
Ben het wel eens met die school. Zou wel eens willen weten waarom hij dan niet aangeklaagd is. Wanneer die aanklacht er ook niet gaat komen, zou ik willen weten waarom die man dan wel in een dergelijk rapport benoemen als misdadiger.
quote:
K. ontkent zelf enige betrokkenheid. De conciėrge van de school voor Middelbaar Beroepsonderwijs Landstede laat weten dat er niets aan de hand is. ,,Nee, het is allemaal niet waar. Ik weet wat ze allemaal zeggen. Maar ze beschuldigen mij om niets. Ik was toen niet eens daar. Ik heb er niets mee te maken,'' aldus K. in het AD.
Dat kun je toch wel nakijken?