quote:Uitgegeven: 26 april 2010 18:36
Laatst gewijzigd: 26 april 2010 18:38
AMSTERDAM - De Belgische regering is gevallen. Dat meldt het Belgische persbureau Belga.
© ANPYves Leterme (49) leidde de Belgische regering sinds november vorig jaar.
In 2008 was hij ook premier van vrijwel hetzelfde kabinet, maar aan het eind van dat jaar moest hij aftreden na beschuldigingen dat hij de rechterlijke macht onder druk had proberen te zetten.
De Vlaming Leterme werd opgevolgd door zijn christendemocratische partijgenoot Herman Van Rompuy. Toen die tot EU-president werd benoemd, nam Leterme het stokje weer over.
De beschuldigingen die eerder tot zijn aftreden leidden, bleken volgens een parlementaire onderzoekscommissie grotendeels onterecht.
© NU.nl
quote:Koning aanvaardt ontslag Belgische regering
Uitgegeven: 26 april 2010 18:36
Laatst gewijzigd: 26 april 2010 18:49
AMSTERDAM - Koning Albert II van België heeft het ontslag van de regering-Leterme II aanvaard. Dat is maandagavond door het paleis bekendgemaakt.
© ANPYves Leterme had het ontslag van zijn regering vorige week donderdag aan de koning aangeboden nadat de liberale Open VLD uit de coalitie was gestapt.
Aanleiding voor het opstappen was het mislukken van de onderhandelingen over het tweetalige kiesdistrict Brussel-Halle-Vilvoorde.
Brussel-Halle-Vilvoorde is het enige tweetalige kiesdistrict in België. De talrijke Franstaligen die in de Vlaamse dorpen rond Brussel wonen, kunnen daardoor bij nationale verkiezingen op een taalgenoot stemmen. De Vlamingen willen dat daar een einde aan komt. De discussie sleept al vele jaren.
Leterme
Yves Leterme (49) leidde de Belgische regering sinds november vorig jaar. In 2008 was hij ook premier van vrijwel hetzelfde kabinet, maar aan het eind van dat jaar moest hij aftreden na beschuldigingen dat hij de rechterlijke macht onder druk had proberen te zetten.
De Vlaming Leterme werd opgevolgd door zijn christendemocratische partijgenoot Herman Van Rompuy. Toen die tot EU-president werd benoemd, nam Leterme het stokje weer over.
De beschuldigingen die eerder tot zijn aftreden leidden, bleken volgens een parlementaire onderzoekscommissie grotendeels onterecht.
© ANP/NU.nl
Ik betwijfel het ten zeerste.quote:Op maandag 26 april 2010 18:44 schreef Kikopuz het volgende:
Het moet toch ooit goed komen daar![]()
Hou vol België!![]()
IHVK, kun jij de TT aanpassen? De Koning heeft het ontslag ook geaccepteerd.quote:Op maandag 26 april 2010 18:51 schreef IHVK het volgende:
België zal niet barsten, wel enorm worden uitgekleed. Een aansluiting bij Nederland zie ik al helemaal niet gebeuren.
we kunnen ze hebben toch?quote:Op maandag 26 april 2010 18:57 schreef ErwinRommel het volgende:
Dat Vlaanderen niet bij Nederland wil moge duidelijk zijn. Hooguit betere samenwerking tussen die 2 lijkt me realistisch.
Onderschat de Vlamingen nietquote:
Ze zitten al meer dan honderdvijftig jaar bij elkaar in één land, zonder bloedvergieten, dat is maar weinig Europese landen gegund.quote:Op maandag 26 april 2010 18:44 schreef ErwinRommel het volgende:
Ik vraag me af of het ooit wat gaat worden sinds de Vlamingen en Walen elkaar steeds weer in de haren vliegen.
Daar heb je gelijk in, maar ik denk dat de druk om toch vooral door te gaan in dit geval wel héél groot is.quote:Op maandag 26 april 2010 19:08 schreef ErwinRommel het volgende:
[..]
Onderschat de Vlamingen niet![]()
Zonder gekheid, het is hetzelfde als een huwelijk. Indien je na jaren vechten, strubbelingen etc etc er niet meer uitkomt dan is het soms toch echt het beste om als vrinden uit elkaar te gaan. Beter dan elkaar nog meer vele jaren te treiteren.
Dit even simpel gezegd dus.
Men zal denk ik ook wel alles uit de kast halen om de boel bij elkaar te houden. Al was het enkel en alleen maar omdat de EU en de NAVO zijn zetel in Brussel heeft.quote:Op maandag 26 april 2010 19:15 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Daar heb je gelijk in, maar ik denk dat de druk om toch vooral door te gaan in dit geval wel héél groot is.
Leuke gedachte, maar dat willen de Vlamingen toch echt niet. Dus men kan lekker door blijven dromen.quote:
pffff, dan kan het me al niets meer schelenquote:Op maandag 26 april 2010 19:17 schreef ErwinRommel het volgende:
Maar ik denk toch echt dat het over een jaar of 20 over en klaar is met België.
Lijkt mij eigenlijk wel wat. Vlaanderen bij Nederland. Compleet met Vlaams Blok.quote:Op maandag 26 april 2010 18:51 schreef IHVK het volgende:
België zal niet barsten, wel enorm worden uitgekleed. Een aansluiting bij Nederland zie ik al helemaal niet gebeuren.
Rotterdam, Antwerpen bij elkaar en we hebben de grootste haven ter wereld weerquote:Op maandag 26 april 2010 19:18 schreef o.us het volgende:
[..]
Ik zie dat wel zitten eerlijk gezegd.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De meeste NL'ers wel denk ik alleen, zoals meerdere malen gezegd, de Vlamingen niet.quote:Op maandag 26 april 2010 19:18 schreef o.us het volgende:
[..]
Ik zie dat wel zitten eerlijk gezegd.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ze hebben niks te willen. Zodra ons leger terug is uit Uruzgan meteen in Vlaanderen deponeren.quote:Op maandag 26 april 2010 19:48 schreef Asgard het volgende:
[..]
De meeste NL'ers wel denk ik alleen, zoals meerdere malen gezegd, de Vlamingen niet.
quote:Op maandag 26 april 2010 @ 19:49 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ze hebben niks te willen. Zodra ons leger terug is uit Uruzgan meteen in Vlaanderen deponeren.
quote:Op maandag 26 april 2010 19:49 schreef wikwakka2 het volgende:
[..]
Ze hebben niks te willen. Zodra ons leger terug is uit Uruzgan meteen in Vlaanderen deponeren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |