abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80725920
Naar aanleiding van dit topic: CDA : Winkels zondag weer dicht vroeg ik me iets af. In het genoemde topic gaat het over het CDA dat uit hun geloofsovertuiging op zondag graag de winkels dicht wil hebben. Het CU & de SGP zijn het hier om dezelfde reden mee eens.

In tal van gemeenten hebben moslims het voor elkaar gekregen dat er aparte regelingen voor hun zijn getroffen zoals gescheiden zwemmen etc. Wederom uit geloofsovertuiging.

Zo zijn er legio voorbeelden te verzinnen van een relatief kleine groep gelovigen die een heel land hun wil oplegt puur uit naam van hun heilige boekje.

Wanneer er regels en wetten worden gemaakt zoals het homohuwelijk, abortuswetgeving en euthanasie, hoor je deze groepen om het hardst schreeuwen dat het allemaal niet mag van hun bob/god/klaas. Dit elke keer de keuzevrijheid die zij krijgen totaal negerend. Ze hoeven immers geen abortus, euthanasie te plegen of homostellen te trouwen. Gelovigen worden in Nederland dusdanig beschermd dat ze aan werkweigering mogen doen als ze in dienst zijn van de overheid.

Wanneer zij iets willen als de beperking van de abortus-mogelijkheden, komen ze zelden of nooit met andere argumenten dan hun heilige boekje. Maar ze eisen wel elke keer dat men respect zou moeten hebben voor hun opvattingen en geloof. Toch tonen zij keer op keer een compleet gebrek aan respect voor alles en iedereen die wel de keuze wil kunnen nemen.

Wat ik mij nu afvraag is het volgende: Wat is het dat deze groep mensen het recht denkt te hebben om de keuzes van andere te beperken naar hun eigen visie? Wat maakt het dat zij totaal geen respect op kunnen brengen voor de keuzes die anderen willen kunnen maken? Wat geeft hen het recht om te beslissen over het doen en laten van anderen?
pi_80726060
Secularisme FTW!

Eens met TS, wie denken die gasten wel niet dat zij zijn?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_80726181
Dat recht hebben ze ook niet, maar zolang er maar genoeg mensen voor zijn dan gebeurt het gewoon. Er vervelend maar jammer genoeg de wereld waar wij in leven.
pi_80726198
Helemaal eens met TS.

Ik vind het helemaal best dat christelijke winkeliers hun winkels dichthouden op zondag, zij nooit abortus zullen plegen of een homohuwelijk bijwonen, maar ga alsjeblieft niet bepalen dat anderen hetzelfde moeten doen.

Het waarom is mij ook een raadsel. Alsof het hebben van open winkels op zondag hen op enige manier schaadt? Het heeft totaal geen invloed op ze... als ze zondag niet willen winkelen dan doen ze het toch gewoon niet, zo simpel.
  maandag 26 april 2010 @ 13:48:39 #5
101292 EviL_AleX
Prince Charming
pi_80726218
Ongeacht recht, wanneer je écht gelooft in iets dan kan je niet anders dan fundamenteel vinden dat je gelijk hebt. En je daar naar gedragen. Dus als je overtuigingen stellen dat je anderen MOET beperken, dan doe je dat.

Anders ben je qua overtuiging een mietje.

Volgens de mensen die jij aanhaalt hebben wij het dus per definitie fout. Dat is hun stellige, starre overtuiging. Hoewel ik de argumentatie complete lulkoek vind, heb ik wel diep respect voor hun standvastigheid.
pi_80726265
quote:
Op maandag 26 april 2010 13:39 schreef RvLaak het volgende:

Maar ze eisen wel elke keer dat men respect zou moeten hebben voor hun opvattingen en geloof. Toch tonen zij keer op keer een compleet gebrek aan respect voor alles en iedereen die wel de keuze wil kunnen nemen.
Dit irriteert mij nog het meeste aan welk geloof dan ook.
pi_80726281
quote:
Op maandag 26 april 2010 13:47 schreef Fortitude het volgende:
Dat recht hebben ze ook niet, maar zolang er maar genoeg mensen voor zijn dan gebeurt het gewoon.
In mijn omgeving ken ik werkelijk geen enkel persoon die bijvoorbeeld voor het gescheiden zwemmen is. Sterker nog, als de cijfers kloppen zijn er 1 miljoen moslims. Maw; nog geen 6% van Nederland. Geen enkele gemeente bestaat voor meer dan 50% uit moslims. Toch is deze "regel" er door gekomen bij veel zwembaden.

Zo kan ik nog wel ff doorgaan. Niet de meerderheid, wel de grootste bek. Het gebeurt dus gewoon.

Maar dat moge bekend zijn. Het gaat mij meer om de redenering erachter. Vooral uit de hoek van de gelovigen zelf. Van hen wil ik graag antwoorden op de vragen uit de OP.
pi_80726294
quote:
Op maandag 26 april 2010 13:47 schreef Desunoto het volgende:
Helemaal eens met TS.

Het waarom is mij ook een raadsel. Alsof het hebben van open winkels op zondag ze op enige manier schaadt?
Iets met "oneerlijke" concurrentie waarschijnlijk.

Zeggen dat ze de winkel dan ook maar op zondag open moeten gooien ondanks dat het niet van hun geloof mag is wel erg kort door te bocht.
pi_80726374
quote:
Op maandag 26 april 2010 13:50 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Zeggen dat ze de winkel dan ook maar op zondag open moeten gooien ondanks dat het niet van hun geloof mag is wel erg kort door te bocht.
Dat argument is complete onzin. De gelovigen mogen bijvoorbeeld wel hoofddeksels dragen op pasfoto's, ze mogen werk weigeren (homo's wel/niet trouwen), ze mogen op zondag buiten de wettelijke normen een teringherrie maken (kerkklokken voor 10 uur), etc, etc. Als er iemand recht heeft om te klagen over oneerlijke concurrentie, is het de ongelovige wel
pi_80726395
quote:
Op maandag 26 april 2010 13:50 schreef Fortitude het volgende:

[..]

De concurrentie is hartstikke eerlijk! Gelovigen hebben zelf de keuze gemaakt om zondag als rustdag te beschouwen. Dat vinden ze zelf, ze worden nergens toe gedwongen. Maar ze willen wel anderen dwingen hetzelfde te doen.
  maandag 26 april 2010 @ 13:56:42 #11
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_80726472
Omdat we in Nederland een overheid hebben die de samenleving vorm probeert te geven, en zondagsrust daar een belangrijk thema in is. En omdat we nu niet net moeten doen alsof volledige vrijheid qua openingstijden de beginsituatie is waar de christenen op inbreken. Dat is immers net zo goed een keuze vanuit de overheid. En omdat we niet een verzameling individuen zijn, maar we elkaar beïnvloeden, waardoor jouw invulling van de zondag een verstoring van de rust van een ander kan betekenen. En omdat het verenigingsleven ook wat waard is. En omdat dit zorgt voor een 24-uurs economie waar kleine zelfstandigen niet meer uit kunnen ontsnappen, waardoor ze gedwongen worden om ook continu te werken. En en en...
  maandag 26 april 2010 @ 13:57:27 #12
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_80726502
Maar jij en ik gaan naar de hel als we op zondag shoppen! Ze proberen ons te helpen! Het is naastenliefde.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  maandag 26 april 2010 @ 13:58:21 #13
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_80726539
quote:
Op maandag 26 april 2010 13:53 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dat argument is complete onzin. De gelovigen mogen bijvoorbeeld wel hoofddeksels dragen op pasfoto's, ze mogen werk weigeren (homo's wel/niet trouwen), ze mogen op zondag buiten de wettelijke normen een teringherrie maken (kerkklokken voor 10 uur), etc, etc. Als er iemand recht heeft om te klagen over oneerlijke concurrentie, is het de ongelovige wel
WTF heeft dat alles met de concurrentie tussen winkeliers te maken?
pi_80726658
quote:
Op maandag 26 april 2010 13:58 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

WTF heeft dat alles met de concurrentie tussen winkeliers te maken?
wtf heeft jouw zondagsrust te maken met de openingstijden van mijn winkel? Hoe schaadt ik jou in je rust? Jij wil rust, fijn. Doe dat lekker thuis.

Daarbij gaat dit topic niet specifiek over de winkeltijden wet. Wil je daar over discussiëren, klik dan op de link in de OP. Dit topic is bedoeld om de redenering achter het gebrek aan respect van gelovigen tov de keuzevrijheid van de overgrote meerderheid in het land.

Dus nogmaals, graag antwoord op de vragen in de OP.
pi_80726661
quote:
Op maandag 26 april 2010 13:54 schreef Desunoto het volgende:

[..]

De concurrentie is hartstikke eerlijk! Gelovigen hebben zelf de keuze gemaakt om zondag als rustdag te beschouwen. Dat vinden ze zelf, ze worden nergens toe gedwongen.
Zondag als rustdag wordt hun volgens mij opgelegd vanuit het geloof. En geloof is een levensbeschouwing. Als het een rationele keuze was dan was iedereen wel atheïst, agnost of geloofde ze in intelligent design zonder voor een specifiek geloof te kiezen.

Jij zegt eigenlijk gewoon; "Eigen schuld moet je maar niet geloven".
pi_80726669
Ik begrijp dat ook niet goed, maja, t'is te laat, hoewel het soms fijn is, maar je moet keuzes maken, maar we kunnen niet zonder de wet, misschien wil je soms anders. Maja, als ik je vraag, sluit je hart, en geef mij de sleutel, dan kom het allemaal goed, dan is het gedaan met dat gelieg & draaierij in de politiek - want die beslissen daarover - sluit de deur niet, TS!
pi_80726718
quote:
Op maandag 26 april 2010 14:01 schreef Fortitude het volgende:

[..]

Zondag als rustdag wordt hun volgens mij opgelegd vanuit het geloof. En geloof is een levensbeschouwing. Als het een rationele keuze was dan was iedereen wel atheïst, agnost of geloofde ze in intelligent design zonder voor een specifiek geloof te kiezen.

Jij zegt eigenlijk gewoon; "Eigen schuld moet je maar niet geloven".
geloven in iets is een keuze.
pi_80726748
quote:
Op maandag 26 april 2010 14:01 schreef OeJ het volgende:
Ik begrijp dat ook niet goed, maja, t'is te laat, hoewel het soms fijn is, maar je moet keuzes maken, maar we kunnen niet zonder de wet, misschien wil je soms anders. Maja, als ik je vraag, sluit je hart, en geef mij de sleutel, dan kom het allemaal goed, dan is het gedaan met dat gelieg & draaierij in de politiek - want die beslissen daarover - sluit de deur niet, TS!
ik moet eerlijk zeggen dat ik jouw post niet echt begrijp. Kun je het wat duidelijker uitleggen?
  maandag 26 april 2010 @ 14:04:36 #19
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_80726767
quote:
Op maandag 26 april 2010 14:01 schreef RvLaak het volgende:

[..]

wtf heeft jouw zondagsrust te maken met de openingstijden van mijn winkel? Hoe schaadt ik jou in je rust? Jij wil rust, fijn. Doe dat lekker thuis.

Daarbij gaat dit topic niet specifiek over de winkeltijden wet. Wil je daar over discussiëren, klik dan op de link in de OP. Dit topic is bedoeld om de redenering achter het gebrek aan respect van gelovigen tov de keuzevrijheid van de overgrote meerderheid in het land.

Dus nogmaals, graag antwoord op de vragen in de OP.
Omdat politieke partijen (allemaal) hun eigen visie op de maatschappij proberen te bewerkstelligen. En een onderdeel van die visie voor christenen zijn de zaken die je in de OP noemt.

Dus de eigenlijke vraag is: waarom neem je de liberale visie als startpunt, en verwijt je vervolgens christenen daar inbreuk op te maken?
pi_80726771
quote:

[..]

En wat als je in een winkel werkt? Zeker gewoon weigeren om te gaan werken ofzo.
quote:

Ik vind het anders best een goed voorbeeld in deze discussie.
pi_80726778
Als ik iets vraag, hè, vraag jij, wat ik juist zei, ik heb ook geen idee. Eerlijk waar niet.
pi_80726805
Maja, t'is te laat. Doe niet zo ongeduldig
pi_80726826
Hallo, we hebben het hier over religieuzen, het is toch wel bekend dat dit over het algemeen krankzinnige mensen zijn die altijd wel doorslaan in het e.e.a.
pi_80726835
Spaar me je tranen. Alsjeblieft zeg! Ik doe ook gewoon mijn best.
pi_80726871
quote:
Op maandag 26 april 2010 14:03 schreef RvLaak het volgende:

[..]

geloven in iets is een keuze.
Niet dus voor een gelovigen, die nemen het gewoon aan als de waarheid.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')