abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80645404
quote:
Ria Bremer portretteert Sam, de jongen die niet stierf
Zinvol medisch handelen
Halverwege de documentaire over de zwaar gehandicapte Sam merkt zijn moeder Anne op indringende toon op: „Ik kan nu toch niet zeggen: Sorry Sam, ik trek de stekker eruit.” En daarmee slaat ze de spijker op de kop.

In de documentaire ’Sam’ volgt Ria Bremer achttien jaar lang het leven van Sam Galesloot (geboren in 1984). Bij het jongetje openbaart zich op zijn derde een progressieve spierziekte.

Hij wordt doof, blind en kan uiteindelijk niet meer kruipen of lopen. De artsen geven hem in feite op en Sams ouders bereiden zichzelf en hun zoon voor op het naderende einde. Maar Sam gaat niet dood.

Op dat moment is Ria Bremer al in het leven van Sam gekomen. Zij filmt hem sinds 1992. Haar uitgangspunt: de beslismomenten volgen in een leven dat nog maar een paar maanden kan duren. „Er kon een moment komen dat Sam aan de beademingsapparatuur zou moeten, een moment dat er volgens de artsen sprake zou zijn van zinloos medisch handelen”, licht Bremer toe.

Dat wordt meteen in de film al duidelijk als de ouders van Sam – Anne en Henk – een gesprek met de arts hebben over de kwaliteit van het leven van Sam. De arts ziet hem hard achteruitgaan en de vraag komt op tafel of Sams leven nog wel zin heeft als hij straks permanent aan de beademing moet. De arts heeft het over zinloos medisch handelen, Henk wil niet dat Sam permanent beademd wordt en Anne vraagt zich hardop af: „Wie ben ik om hierin een beslissing te nemen?”

Die wordt ook niet genomen, wel wordt het medische team dat zich voorbereidt op de dood van Sam uitgebreid. Dat team neemt alle details door en ook „juridisch is de zaak afgedekt”.

Maar uiteindelijk geeft Anne geen (schriftelijke) toestemming om Sam toekomstige beademing te onthouden. Ook al praat de arts op haar in: „Als je ziet wat er nog mogelijk is, dan is het toch wel beperkt.” Desondanks gaat het leven door en als Sam niet meer zelfstandig kan ademhalen en aan de beademing moet, is daar geen discussie over. Of zoals zijn moeder zegt: „Je verlegt je grenzen, ik heb geen keus.”

Communiceren met Sam gaat via een speciaal ontworpen hand-/wangalfabet. Daardoor kan hij naar school en kan hij zijn enorme honger naar kennis stillen. Sam blijkt buitengewoon intelligent en slaat alle informatie die hij ’hoort’ in één keer op. Zijn zestiende verjaardag is een hoogtepunt. Hij is dan juridisch wilsbekwaam en voortaan de baas over zijn eigen leven.

Het bijzondere aan de documentaire is dat die laat zien dat er sluipenderwijs een schemergebied ontstaat waarin het begrip ’kwaliteit van leven’ niet eenduidig valt uit te leggen. „En wie bepaalt dat eigenlijk?”, vraag Bremer zich aan het begin van de film af. Aan het eind heeft ze het antwoord op die vraag nog niet gevonden.

Terugkijkend constateert Bremer nu dat er in de situatie van Sam nooit iemand een knoop heeft hoeven doorhakken, ook de arts niet. „Niemand heeft gezegd: dit doen we niet. Uiteindelijk is het Sam geweest die zei: ’Ik wil leven’. Sam beslist.”

Dat Sam nog in leven is, blijft Bremer verbazen. „Sam ging zelf door. Het was niet een kind dat in een hoekje wegkruipt. Sam ging vooruit, was leergierig. En hij heeft veel aan zijn intelligentie te danken, met een IQ van 140. Hij heeft altijd geweten wat hij wilde. Verder heeft hij ouders die als tijgers gevochten hebben om het leven voor hem zo aangenaam mogelijk te maken. Een derde element dat meespeelt: medisch is hij stabiel: er is niets gebeurd waarover beslist zou moeten worden.”

Net bij DWDD, erg indrukwekkend. Maandag 22:10 ned1
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  Trouwste user 2022 vrijdag 23 april 2010 @ 20:14:15 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_80645631
Ik ga zeker kijken.

Was idd erg aangrijpend. Wat een held met zijn levensinstelling.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_80646279
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 20:14 schreef tong80 het volgende:
Was idd erg aangrijpend. Wat een held met zijn levensinstelling.

I'm not the man you think I am!
  vrijdag 23 april 2010 @ 20:57:25 #4
165924 msnk
AliceWonder <3
pi_80647560
Ik werd er echt stil van.
AFC AJAX
pi_80647772
Pfff, dat kwam wel even binnen bij DWDD .. heel erg aangrijpend en bovenal heel bijzonder..

Ik ga zeker de docu kijken..
Alan rickman could talk me out of my pants in like less than five seconds..
pi_80648120
Lijkt me een erg aangrijpende docu. Hij komt vast wel op Uitzending Gemist te staan. .
[i]Isolation pushes past self-hatred, guilt, and shame
To a place where suffering is just a game
But everybody's scared of this place, they're staying away
Your little house on Memory Lane.[/i]
  vrijdag 23 april 2010 @ 21:47:47 #7
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
pi_80650110
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 21:07 schreef Chowi het volgende:
Lijkt me een erg aangrijpende docu. Hij komt vast wel op Uitzending Gemist te staan. .
Ja ik ga ook kijken en komt zeker op Uitzending Gemist..Ik zag vanavond in dwdd en vond het aangrijpend.
  vrijdag 23 april 2010 @ 21:50:06 #8
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_80650232
Zo, had goeie brok in mn keel, ga zeker kijken. ben heel benieuwd.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
pi_80650654
Ik ben erg benieuwd, maar ze zijn wel slim bij NED 3. Ze wachten tot halverwege de herhaling van DWDD totdat ze hem online gooien.
pi_80651257
Dat is keíhard, een arts die over je kind zegt dat er sprake is van 'zinloos medisch handelen'.

Sam is ongelooflijk, wat een drang om te leven heeft hij. Maar hij heeft natuurlijk wel minder last van frustraties die mensen hebben die pas later in hun leven blind, doof of immobiel werden: hij weet niet beter.
  Trouwste user 2022 vrijdag 23 april 2010 @ 22:16:43 #11
7889 tong80
Spleenheup
pi_80651522
Zag ooit een documentaire over een drieling dat doof blind was.

Was nog extremer.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 24 april 2010 @ 16:21:52 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_80669478
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 22:11 schreef cinnamongirl het volgende:
Dat is keíhard, een arts die over je kind zegt dat er sprake is van 'zinloos medisch handelen'.

Sam is ongelooflijk, wat een drang om te leven heeft hij. Maar hij heeft natuurlijk wel minder last van frustraties die mensen hebben die pas later in hun leven blind, doof of immobiel werden: hij weet niet beter.
En met de huidige medische kennis kan het dus zijn dat je met 20 weken zwangerschap moet beslissen of je de zwangerschap voortzet of laat afbreken, want dat laatste komt regelmatig voor bij afwijkingen die "niet verenigbaar met het leven" zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_80744726
Over enkele minuten begint 't.
  maandag 26 april 2010 @ 22:25:32 #14
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_80745882
Pfoe. Ik zit nu al te janken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_80747007
Sam met z'n sigaar

Ik zit ook al op het randje van janken.. Heftig hoor!
And so the lion fell in love with the lamb
pi_80747060
Ik zit gewoon met tranen in mn ogen. Dit is echt heftig.
pi_80747105
Erg indrukwekkende docu tot zover
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
  maandag 26 april 2010 @ 22:49:08 #18
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_80747252
Heel intelligent ook nog eens.
En hij wil stemmen op z'n 18e.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_80747325
Hij is wel heel inspirerend. Wat zeur ik soms zeg..
pi_80747483
Heel indrukwekkend! ..
  maandag 26 april 2010 @ 22:56:04 #21
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_80747670
Prachtig.
En inderdaad discussiewaardig wanneer je welke beslissing wel of niet neemt.
Poef.....gone! ©golfer
pi_80747785
* stil, damn
  maandag 26 april 2010 @ 23:00:42 #23
128272 Haaibaaike
50 jaar Golden Earring.
  maandag 26 april 2010 @ 23:04:08 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_80748179
Ik vind 'm niet op uitzendinggemist?
Resistance is futile.
  maandag 26 april 2010 @ 23:04:12 #25
105968 Egamer
Succes gegarandeerd.
pi_80748183
Zeer aangrijpend. Die Sam is een voorbeeld voor velen, ongelofelijke persoonlijkheid.
The Kooks O+ Arctic Monkeys O+ Blood Red Shoes O+ Franz Ferdinand O+ Muse O+ The Last Shadow Puppets O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')