abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80620219
goedenacht fokkerz

omdat ik de laatste jaren regelmatig vocht achter mijn trommelvliezen had zitten en er daardoor
flink gehoorverlies optrad heeft de KNO-arts al regelmatig mijn trommelvliezen doorgeprikt
en met een injectiespuit of soort zuigertje dat vocht erachter weggehaald.

zo'n 2 maanden geleden begon het gezeik alweer en ging ik weer naar de KNO-arts.

deze keer werd mij echter verteld dat het beter was om een tijdje trommelvliesbuisjes
te plaatsenwaardoor het vocht vanzelf uit de oren kan lopen de komende tijd.
zo gezegd zo gedaan, ik heb dus nu in beide oren een trommelvliesbuisje.

sinds ik deze heb hoor ik haast geen lage tonen meer.
zo klinkt muziek bijvoorbeeld erg blikkerig en is de 'bass' zo goed als volledig weg.
is dit normaal? en belangrijker nog: moet ik hier nu al die tijd dat de buisjes erin zitten mee rondlopen??
vind het behoorlijk irritant dat ik nu niet echt van muziek kan genieten.
pi_80620362
Zitten die buisjes tegen het trommelvlies aan? Zo ja, dan kan dat te maken hebben met de hamer, het aambeeld en de stijgbeugel; zo heten de drie botjes die geluid in beweging zetten na in aanraking te zijn gekomen met het trommelvlies.

Misschien dat dat verandering in geluid teweegbrengt, omdat de verbinding verstoord is..
Google is your friend, abuse your friends
pi_80620383
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 01:40 schreef Metalfrost het volgende:
Zitten die buisjes tegen het trommelvlies aan? Zo ja, dan kan dat te maken hebben met de hamer, het aambeeld en de stijgbeugel; zo heten de drie botjes die geluid in beweging zetten na in aanraking te zijn gekomen met het trommelvlies.

Misschien dat dat verandering in geluid teweegbrengt, omdat de verbinding verstoord is..
de buisjes zitten door het trommelvlies heen.
er is een gaatje gemaakt in het trommelvlies en daar steekt dan een buisje doorheen.
pi_80620519
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 01:42 schreef CrovaX het volgende:

[..]

de buisjes zitten door het trommelvlies heen.
er is een gaatje gemaakt in het trommelvlies en daar steekt dan een buisje doorheen.
Gelijk je hele trommelvlies verneukt.

Zie het als dat vel van geluidsboxen als er een zware bass doorheen gaat, dat trilt dan. Je trommelvlies is inwendig en omgekeerd, dus geluid van buiten laat het vlies trillen.

Omdat het geluid nu alleen wordt 'verzonden' naar de drie botjes via de buitenkant van het vel, krijg je alleen hogere tonen te horen. Hierdoor komt het 'schelle' geluid. Vergelijk het met het geluid van een trommel. Als je op de zijkanten trommelt krijg je een hogere toon, in het midden de zwaardere.

Ik ben geen dokter, ik kan het ook verkeerd hebben.
pi_80620611
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 01:52 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Zie het als dat vel van geluidsboxen als er een zware bass doorheen gaat, dat trilt dan. Je trommelvlies is inwendig en omgekeerd, dus geluid van buiten laat het vlies trillen.

Ik ben geen dokter, ik kan het ook verkeerd hebben.
nouja tis een vrij standaard methode die vooral bij jongere kinderen uitgevoerd wordt maar
in sommige gevallen ook bij volwassenen.

ben bang dat ik hier de hele periode dat ik ze draag mee rond moet lopen
wat een hel, ik hou van muziek
pi_80620649
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 01:52 schreef Metalfrost het volgende:
Valt mee, in de meeste gevallen groeit dat weer dicht zodra het buisje er uit is.

En ja, voor zover ik weet zorgt het inderdaad voor wat vervormd geluid, net zoals een trommelvlies dat niet wil sluiten ook voor enigszins vervormd geluid zal zorgen.
pi_80620661
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 01:57 schreef CrovaX het volgende:

[..]

nouja tis een vrij standaard methode die vooral bij jongere kinderen uitgevoerd wordt maar
in sommige gevallen ook bij volwassenen.

ben bang dat ik hier de hele periode dat ik ze draag mee rond moet lopen
wat een hel, ik hou van muziek
Trilhaartjes in het oor kunnen niet terug groeien, ik weet niet of het met het trommelvlies ook zo is.
pi_80620711
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 02:01 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Trilhaartjes in het oor kunnen niet terug groeien, ik weet niet of het met het trommelvlies ook zo is.
Dat zeg ik: dat groeit meestal vanzelf weer dicht... en als dat niet gebeurt, dan kan het via een operatie alsnog dichtgemaakt worden door een stukje kraakbeen van achter het oor er overheen te leggen.

* anoniemelurker heeft het 3x gehad, waaronder de laatstgenoemde methode
pi_80630237
die bass moet je niet horen, die moet je voelen!
pi_80648436
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 12:44 schreef Yorrit het volgende:
die bass moet je niet horen, die moet je voelen!
no shit

maargoed. niemand die mij kan vertellen of dit nog goed komt in de tijd dat ik de buisjes draag
of dat ik echt moet wachten tot ze eruit gaan?

kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit opvalt of die buisjes heeft op volwassen leeftijd.
pi_80669090
Bij mij is het niet meer goed gekomen maar ik heb ook jaren buisjes gehad vroeger. Lage tonen hoor ik voor 80%, hoge tonen 100%. Komt waarschijnlijk door littekenvorming op het trommelvlies
pi_81903399
zeer herkenbaar, ik heb al jaren buisjes in beide oren en een maand of 4 geleden stelde ik vast dat ik geen lage klanken meer hoorde langs de rechterkant. Viel op toen ik tenslotte vaststelde dat het toch niet mijn mobieltje was dat defect was. Erger nog, hoge geluiden, vnl kinderstemmen en andere hoge geluiden klinken enorm blikkerig en luid en dus zeer vervelend en ook vermoeiend Naar NKO arts geweest die het eerst wegwuifde als zijnde het gevolg van het buisje. Buisje weggehaald. Klachten nog erger. MRI scan gedaan wat gelukkig niet wees op iets ergs oef. Maar de klachten blijven, nu ook geruis, net als iemand af en toe in mijn oor zit te fluiten. Af en toe hoor ik zelfs mijn eigen stem in mijn oor Ondertussen medicatie gekregen die de klachten zouden moeten verhelpen en een afspraak om een nieuw buisje te plaatsen.... en de melding dat dit wellicht een vorm van Meniere is waar in feite weinig aan te verhelpen valt. Probeer er mee te leven is voorlopig de boodschap. Opvallend in dit verhaal is dat ik de indruk heb dat de NKO arts hier weinig ervaring mee lijkt te hebben alhoewel bijna 20 jaar dienst. Het is nu ook niet zo dat ze opereert vanuit een grot ofzo. Nu, ik geef niet op, ttz ik ga er mee leven maar dit neemt niet weg dat ik de medicatie ga nemen, het buisje opnieuw ga laten plaatsen... en.. mijn NKO arts het leven zuur ga maken als ik geen verbetering merk na een paar maanden
pi_82878721
halllo allemaal

ik ben een meisje van 17 jaar en had vroeger al veel problemen met mijn oren ben ik vaak geopereerd en veel achterstand opgelopen, wat ik nu al snel bijna allemaal heb ingehaald. toen de klachten weer begon met oorpijn en ontstekingen die niet overging. en zelf een gescheurde trommelvlies opliep door niks.

de dokter had aanbevolen om aan een oor buisje te zetten omdat die maar niet over ging, en dat de gehoord test op veel vocht over de oren.
dus heb buisje laten zetten aan de rechte oor.
dus toen ik mijn plaatselijke verdoving kreeg klapte hij ook echt dicht ik dag van oo dat zal denk aan de verdoving liggen.
de dokter zei ook dat mijn oren door gebroken waren (een idee wat dat is) maar ook dat er veel likens zaten van de volgend operatie.. en mijn trommelvlies was ook heel zwak dus heeft hij een strektere kant genomen en daar de t- buisje ingezet. hij had er ook heel veel moeite mee dat zei die zelf ik heb mijn het knap moeilijk gemaakt, waardoor hij ook de eerste buisje er weer uit moets hallen omdat hij de groot was.. en dat deed zeer
na dat ik thuis ben gekomen had ik onwijs veel last van mijn oor ben ik niet gewend na 10 keer geopereerd te zijn aan mijn oren dus ben maar mijn bed ingestapt.
maar ik merkte al dat ik enorm doof was en dat alles zoo dof en raar klonkt.
toen wou ik gezellig tv kijken hoort de klanken niet meer. en heb zoo doof gevoel.
moet ik nog af wachten met de dokter bellen, omdat het nu 1 dag na de ingreep was.

vriendelijke groet savannah
pi_82879536
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 13:17 schreef snoopy1992 het volgende:
halllo allemaal

ik ben een meisje van 17 jaar en had vroeger al veel problemen met mijn oren ben ik vaak geopereerd en veel achterstand opgelopen, wat ik nu al snel bijna allemaal heb ingehaald. toen de klachten weer begon met oorpijn en ontstekingen die niet overging. en zelf een gescheurde trommelvlies opliep door niks.

de dokter had aanbevolen om aan een oor buisje te zetten omdat die maar niet over ging, en dat de gehoord test op veel vocht over de oren.
dus heb buisje laten zetten aan de rechte oor.
dus toen ik mijn plaatselijke verdoving kreeg klapte hij ook echt dicht ik dag van oo dat zal denk aan de verdoving liggen.
de dokter zei ook dat mijn oren door gebroken waren (een idee wat dat is) maar ook dat er veel likens zaten van de volgend operatie.. en mijn trommelvlies was ook heel zwak dus heeft hij een strektere kant genomen en daar de t- buisje ingezet. hij had er ook heel veel moeite mee dat zei die zelf ik heb mijn het knap moeilijk gemaakt, waardoor hij ook de eerste buisje er weer uit moets hallen omdat hij de groot was.. en dat deed zeer
na dat ik thuis ben gekomen had ik onwijs veel last van mijn oor ben ik niet gewend na 10 keer geopereerd te zijn aan mijn oren dus ben maar mijn bed ingestapt.
maar ik merkte al dat ik enorm doof was en dat alles zoo dof en raar klonkt.
toen wou ik gezellig tv kijken hoort de klanken niet meer. en heb zoo doof gevoel.
moet ik nog af wachten met de dokter bellen, omdat het nu 1 dag na de ingreep was.

vriendelijke groet savannah
Je kunt altijd even de polikliniek bellen hierover. Zou ik wel doen. Buisjes plaatsen is op zich een heel veilige procedure, maar als het allemaal zo moeizaam is gegaan en niet in het normale stuk van je trommelvlies maar aan de andere kant, kan het zijn dat er wat beschadigd is of dat je trommelvlies wat ingeklapt is. Hoeft niet erg te zijn, maar wel even bellen wat je ermee moet.

Dat je oren "opengebroken waren": daar zal mee bedoeld zijn dat je oorontsteking, achter je trommelvlies, doorgebroken was door je trommelvlies heen. Dat is niet erg, gebeurt heel vaak bij oorontstekingen en dat is het moment dat je van de pijn af bent en een loopoor krijgt. Een oorontsteking is vocht achter je oor dat ontstken is geraakt en pijn gaat doen.

En ja, na veel oorontstekingen en buisjes ed, krijg je littekenvorming op je trommelvlies. Dat kan de kno-arts goed zien.
pi_83653060
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 13:35 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:

[..]

Je kunt altijd even de polikliniek bellen hierover. Zou ik wel doen. Buisjes plaatsen is op zich een heel veilige procedure, maar als het allemaal zo moeizaam is gegaan en niet in het normale stuk van je trommelvlies maar aan de andere kant, kan het zijn dat er wat beschadigd is of dat je trommelvlies wat ingeklapt is. Hoeft niet erg te zijn, maar wel even bellen wat je ermee moet.

Dat je oren "opengebroken waren": daar zal mee bedoeld zijn dat je oorontsteking, achter je trommelvlies, doorgebroken was door je trommelvlies heen. Dat is niet erg, gebeurt heel vaak bij oorontstekingen en dat is het moment dat je van de pijn af bent en een loopoor krijgt. Een oorontsteking is vocht achter je oor dat ontstken is geraakt en pijn gaat doen.

En ja, na veel oorontstekingen en buisjes ed, krijg je littekenvorming op je trommelvlies. Dat kan de kno-arts goed zien.

hallloooo...
ik heb toen toch maar eventjes de polikliniek gebeld... toen heb ik oordruppels gekregen met geen goed sus6 ik moet morgen weer terug naar de kno arts.. wat de klachten kijken verergt
dit is voor mijn allemaal nieuw.. met het buisjes plaatse ik loop als sinds mijn 4de bij de kno.
maar deze klachten zijn niet normaal....!!!! het het lijk ontschuldig tezijn trommelvlies buisjes zetten,
klachten zijn: slechthorendheid. dat iemand mijn oor dicht drukt, duizigheid, een soort gekreek in mijn oor...
we wachten af wat de dokter hier van ga zeggen!!!! maar mijn gevoel is dat hier iets niet klopt,

groetjes en
bedankt appelblauwzeegroen
pi_84120169
ga allemaal weer over, met of zonder ingreep. Buisjes worden geplaatst om drukverschil met het middenoor en de lucht gelijk te maken wanneer de buis va estauchias noet meer goed werkt. Na gemiddeld 9 maanden vallen de buisjes eruit (soms niet) en groeit het trommelvlies vanzelf weer dicht.

Nu kan het echter zo zijn dat het gaatje biet wil dichtgroeien waardoor trillingen die op het trommelvlies niet met volledige sterkte worden doorgestuurd aan et slakkenhuis. Dit zij hoofdzakelijk de lage en hoge tonen. je zal merken dat normale tonen gewoo. goed te horen zijn. Nu kan je met wat minder geluid wel leven, maar je krijgt door het gaatje ook regelmatig middenoorontstekingen omdat er vocht in het middenoor kan komen waar het eigenlijk weg zou moeten blijven. Langdurige en regelmatige oorontstekingen zorgen voor slijmontwikkeling achter het trommelvlies waardoor trillingen in je middenoor wordeb gedemt waardoor doofheid optreedt.

De kno arts zal afwachten of de gaatjes echt niet genezen en zal daarna pas besluiten hoe verder. Uiteindelijk zullen de randjes van het gaatje volkomen genezen zijn zonddr dat het gat dicht is. Enigste oplossing? Operen maar! Oor opensnijden, trommelvlies omklappen, stuke eigen spierweefsel erachter, randjes van het gaatje weer kapot maken en de boel weer dichtnaaien. De kapoote randjes van het gaatje zullen zich weer gaan genezen en vinden hun naar naar elkaar toe door middel van het spierweefsel onder het trommelvlies. Na 3 weken is de genezing hopelijk voltooid en na 6 weken mag je dan weer vliegen. Gelyid, hoge en lage tonen worden ook weer stukken beter (althans dat is de bedoeling).

Ik zit nu zelf in week 2 van de bovenstaande operatie en hoor nu al duidelijk meer met mijn linkeroor waar ik altijd problemen mee had :-) Kortom: blij met de operatie! En geen angst, (bijna) alles is te herstellen!
pi_84120184
ps let niet op de spelfouten, heb alles in recordtempo op m'n foon getypt ;-)
pi_84121197
quote:
Op vrijdag 16 juli 2010 03:31 schreef thadink het volgende:
Enigste oplossing? Operen maar! Oor opensnijden, trommelvlies omklappen, stuke eigen spierweefsel erachter, randjes van het gaatje weer kapot maken en de boel weer dichtnaaien. De kapoote randjes van het gaatje zullen zich weer gaan genezen en vinden hun naar naar elkaar toe door middel van het spierweefsel onder het trommelvlies. Na 3 weken is de genezing hopelijk voltooid en na 6 weken mag je dan weer vliegen. Gelyid, hoge en lage tonen worden ook weer stukken beter (althans dat is de bedoeling).
Niets "enigste" oplossing. Het opensnijden van je oor is iets dat de artsen van de oude garde nog doen. Tegenwoordig kan het ook door je oor op z'n plaats te houden en rechtstreeks via de gehoorgang het trommelvlies te sluiten (mbv microscoop/cameraatje om het te kunnen zien).

Genezing verloopt na zo'n operatie ook sneller en je hoeft niet volledig onder zeil. Ander voordeel is dat je het minder voelt trekken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')