Mijn pa maakte vroeger veel foto's welke hij als dia bewaarde, vaak hadden we dan van die avonden dat het diascherm in de kamer werd opgetuigd. Vervolgens zaten wij als gezin, of de hele familie naar dia's te kijken. Ik vond dat geweldig en wilde zelf ook graag foto's maken.
Mijn oom had een polaroid camera, dat was heel bijzonder, je had direct je foto in de hand. Daarmee heb ik ook af en toe een fototje mogen schieten.
Op mijn 8e kreeg ik een klein kodak cameraatje. Was een klein plat cameraatje. Je moest er losse flitsers voor kopen. Als je 10 keer een foto met flits had genomen moest je er een nieuwe 'flits' opzetten. Je kon handmatig doordraaien na een foto zodat je de volgende foto kon maken (net als de wegwerp camera's die iets na die tijd uitkwamen). Ik was altijd heel voorzichtig met foto's maken, want je rolletje was zo vol. Nadat ik de foto's terugkreeg van het eerste rolletje was ik zwaar teleurgesteld, echt alle foto's waren bewogen. Die ene foto die mijn vader had gemaakt was wel scherp omdat hij veel meer ervaring had met het maken van foto's.
Ik heb die camera nog een poosje gebruikt.
Daarna kwam het tijdperk van de wegwerpcamera's, omdat ik het te duur vond om een eigen camera te kopen kocht ik af en toe een wegwerpcamera. Elke keer teleurgesteld door het resultaat. Een tijdje geen foto's gemaakt waarna de eerste digitale camera's verkocht werden. Op mijn werk hadden we zo'n camera, echt gaaf met een geheugen van 16 mb. Steeds meer zag je digicams om je heen verschijnen waarna ik er zelf ook eentje kocht. Een kodak dc3800 voor 600 gulden. kostte een klauw met geld maar ik had wel een digitale camera en klein. Deze camera nam ik bijna overal mee naartoe, als we gingen stappen als ik op vakantie was.
Superveel foto's gemaakt en begonnen met websites te maken als we dan terugkwamen van vakantie dan konden al de vrienden van de vakantie ook de foto's zien, echt geweldig.
De camera begon te oude te worden, de foto's hadden geen hoge resolutie en waren te donker, tevens was er een baby opkomst wat een goed moment was om meteen een betere camera aan te schaffen. Uiteindelijk voor een canon A640 gekozen, mede door de instelmogelijkheden. Ik wist nog te weinig van spiegelreflex camera's en deze vond ik nog veel te duur.
Met de A640 ben ik begonnen met andere dingen te fotograferen, avondfotografie maar ook een beetje macrofotografie. Echt heel leuk, doordat ik meer leerde over instellingen/standpunten etc ging het toch kriebelen om een echt goeie camera aan te schaffen.
Foto gemaakt op mijn vakantie in costa rica:
![]()
Begin dit jaar de knoop doorgehakt en een Canon EOS 500D gekocht. Hier ben ik echt superblij mee. Vind het geweldig om er een dag op uit te gaan en foto's te maken. Nu merk ik alleen wel dat ik toch een keer een fotografie cursus wil gaan doen, om me toch nog verder te ontwikkelen in het hele fotografie gebeuren.
[ Bericht 1% gewijzigd door R_B op 22-04-2010 17:02:27 ]