abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport woensdag 21 april 2010 @ 10:28:45 #1
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_80551418

2009 - Davide Rebellin
2008 - Kim Kirchen
2007 - Davide Rebellin
2006 - Alejandro Valverde
2005 - Danilo Di Luca
2004 - Davide Rebellin
2003 - Igor Astarloa
2002 - Mario Aerts
2001 - Rik Verbrugghe
2000 - Francesco Casagrande
quote:
We zitten midden in de razend drukke klassiekermaand. Het eerste luik, dat van de Vlaamse kasseiklassiekers, is verteerd. Ondertussen is met de Amstel Gold Race ook de eerste heuvelklassieker achter de rug. Woensdag staat de Waalse Pijl op de kalender, nauwelijks vier dagen later volgt het nog grotere werk in Luik-Bastenaken-Luik. De Waalse Pijl zien als een voorbereidingswedstrijd op Luik-Bastenaken-Luik, is wat oneerbiedig want deze Waalse race is loodzwaar en zeer gegeerd door de grote renners.

Parcours

De start van de Waalse Pijl vindt plaats in Charleroi. Van daaruit trekt het peloton naar Hoei waar de renners drie keer de beruchte Muur onder de wielen krijgen geschoven. In totaal moeten er tussen Charleroi, startplaats sinds 1998, en Hoei 195,5 km afgelegd worden met onderweg tien hellingen: Peu d'Eau, Haut-Bois, Groynne, Bohissau, Bousalle, Ahin, Ereffe en uiteraard de beruchte Muur van Hoei. Met een gemiddeld stijgingpercentage van bijna 10 % en een maximale stijging van boven de 20 % begrijp je meteen hoe de Chemin des Chapelles aan zijn bijnaam van ‘Muur’ komt. Maar liefst 3 keer moet de 1,3 km-lange 'Mur de Huy' beklommen worden, de laatste keer fungeert als finish. De Muur van Hoei is overigens pas sinds 1983 aankomstplaats van de Waalse Pijl.

Favorieten

Davide Rebellin was het voorbije decennium drie keer de beste op de Muur van Hoei. Kort na zijn derde zege vorig jaar liep de Italiaan echter tegen de dopinglamp zodat hij er morgen niet bij zal zijn. Dat maakt van Andy Schleck de torenhoge favoriet. In de voorbije editie was de Luxemburger de enige die Rebellin kon volgen en dit jaar is hij uit op revanche. Joaquin Rodriguez krijgt in La Flčche Wallonne een nieuwe kans aangeboden nadat hij er in de Amstel Gold Race door buikproblemen vroegtijdig de brui aan moest geven. Zijn landgenoot Alejandro Valverde moest door de Ijslandse aswolk noodgedwongen forfait geven voor de Amstel Gold Race en komt dus geprikkeld aan de start in Charleroi. Met Philippe Gilbert komt er eindelijk nog eens een Belgische topfavoriet aan het vertrek van de Waalse Pijl. Phil won vorige zondag op indrukwekkende wijze de Amstel Gold Race en is daarmee ook de man om in het oog te houden in het Ardens tweeluik. Alhoewel hij meer zijn zinnen gezet heeft op Luik-Bastenaken-Luik dan op de Waalse Pijl, vooral omdat Le Mur de Huy hem naar eigen zeggen niet echt ligt. Bij Rabobank zijn ze op zoek naar eerherstel na een ontgoochelende Gold Race. Daarvoor rekent de ploegleiding vooral op Oscar Freire, Robert Gesink en Paul Martens. Alberto Contador komt ook aan de start in het Ardens Tweeluik. Bij zijn vorige twee deelnames kwam de Spaanse toprenner niet echt goed uit de verf maar misschien dat zijn recente zege in de Ronde van Castilië en Leon voor een extra motivatie zorgt. Ryder Hesjedal put ontzettend veel vertrouwen uit zijn tweede plaats in de Gold Race en ook de andere protagonisten van vorige zondag behoren logischerwijze tot de favorieten: Damiano Cunego, Roman Kreuziger, Fränk Schleck, Cadel Evans, Alexandre Kolobnev, Karsten Kroon, Christopher Horner, Sergei Ivanov, Haimar Zubeldia, Vincenzo Nibali en waarom ook niet Bert De Waele. Andere interessante namen zijn o.a.: Igor Anton, Jurgen Van Den Broeck, Michael Albasini, Maxime Monfort, Luis Leon Sanchez, Thomas Lövkvist, Simon Gerrans, Bradley Wiggins, Carlos Sastre, Andreas Klöden en Fabian Wegmann. (GVS)
http://www.wielernieuws.b(...)aalse_pijl_2010.html
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_80551587
Indrukwekkende dopingerelijst

Ga hem helaas missen, iets met werk, maar lees wel mee
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  woensdag 21 april 2010 @ 10:39:24 #3
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_80551789
Sowieso vind ik dit met de Muur van Hoey een gewéldige koers. Tis alsof je de renners na de Amstel opeens meteen laat zien wat een échte helling is ...
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_80551812
Stockeu, Redoute, Muur van Hoei
Wat waren die leuk om te fietsen.
A.F.C. Ajax - Piet de Visser
pi_80552287
quote:
Kreder kruist Waalse Pijl aan

GENK - De Rue des Chapelles staat bij de wielerliefhebbers bekend als de Muur van Huy. De steile weg langs zes kapelletjes richting Notre Dame de Sarte vormt een bedevaartstocht, al is het voor de meeste wielrenners in de Waalse Pijl vooral een kruisweg. "Staan er kapelletjes langs de route?" vraagt neoprof Michel Kreder verbaasd nadat hij gisteren voor het eerst in zijn leven tweemaal de Muur beklom. "Ik heb alleen naar het wegdek gekeken. Op de tv lijkt het mee te vallen, maar op de fiets sta je versteld hoe steil deze klim is."

Vorig jaar, toen Garmin-Transistions hem voor het eerst een aanbieding deed voor een profcontract, kwam de Muur van Huy al ter sprake. Zijn keuze om vanuit de Rabobank-beloftenploeg naar de Amerikaanse formatie over te stappen had vooral met vertrouwen te maken. De Amstel Gold Race en de Waalse Pijl waren klassiekers waarop hij zich in zijn eerste jaar direct mocht richten. De Hagenaar kreeg van Garmin de zekerheid van een aantrekkelijk programma, waar bij Rabobank niet eens gereageerd werd op zijn vraag of een overstap mogelijk was.

"Natuurlijk heb ik gezien dat diverse Rabobank-talenten moeite met hun overstap naar de profs hadden. Daarom vond ik het belangrijk om in een nieuwe omgeving te komen, waar ik zekerheden kreeg. Een vrije rol in een aantal grote wedstrijden is de beste leerschool bij de profs."

Hoewel de 22 jaar jonge Kreder pas twee maanden tussen profs koerst, kennen de toppers hem al. Met vier topvijfklasseringen op rij in de Ronde van Catalonië (ProTour) en een derde plek in de GP Indurain verbaasde hij zelfs zichzelf. In Navarra stond hij op het podium met toppers als Joaquim Rodriguez en Alejandro Valverde. Op de slotklim van zevenhonderd meter met stijgingspercentages tussen de 10 en 15% koos hij het wiel van Valverde. "Pas voorbij de finish had ik in de gaten dat ik op het podium stond. Valverde zei dat hij onder de indruk was. Hij vroeg hoe oud ik was en welke prestaties ik allemaal al had behaald. Zijn respect overdonderde me wel een beetje." Afgelopen zondag zette Kreder in de Amstel Gold Race een nieuwe stap. Voor het eerst reed hij een klassieker boven de 250 kilometer. Zijn belangrijkste constatering was dat hij tot 235 kilometer, Eyserbosweg, met de besten meekon. "Daarna vloeiden de krachten uit mijn lichaam. De 41e plek stemde mij tevreden. Het was vooral genieten. Ik heb nog nooit zoveel mensen bij een koers gezien als op de Cauberg."

De Waalse Pijl is de klassieker die hij voor zichzelf met rood op de kalender heeft aangekruist. De afstand van 198 kilometer past beter bij zijn mogelijkheden en daarbij komt hij op de Ardennen-heuvels beter tot zijn recht dan op de Limburgse klimmen. Hier kan hij minder explosief rijden. Inhoud is belangrijker omdat de bergen twee ā drie keer zo lang zijn. "In principe moet de Muur mij wel goed liggen", constateerde Kreder na de training. De Hagenaar weet dat Robert Gesink hier als 20-jarige neoprof ooit als negende bovenkwam. "Zonder een uitslag in mijn hoofd te hebben, ben ik benieuwd hoever ik hier kan komen."
  woensdag 21 april 2010 @ 11:02:53 #6
66825 Reya
Fier Wallon
pi_80552487
Ik ga hem ook missen, helaas.
  woensdag 21 april 2010 @ 11:16:33 #7
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_80552910
TvP

de muur is leuk, maar meestal gebeurt er dan ook bijna enkel daar iets in de hele wedstrijd.
pi_80553819
Super, ga hem vanaf hier volgen in de baas zijn tijd, hij wil dat ik overwerk.

Ik hoop dat de nederlanders de nare smaak van de gold race weg kunnen nemen maar ben er een beetje bang voor!
pi_80554344
samen met Emilië heeft deze koers de mooiste aankomst. Ga m zeker volgen vanmiddag
  woensdag 21 april 2010 @ 12:11:32 #10
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_80554896
De Muur
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_80555000
quote:
Op woensdag 21 april 2010 11:16 schreef Beregd het volgende:
TvP

de muur is leuk, maar meestal gebeurt er dan ook bijna enkel daar iets in de hele wedstrijd.
Misschien dat het nieuwe parcours wat verandering kan brengen in het wedstrijdverloop. Hoewel ik me ook kan voorstellen dat de toppers met de 250km van de AGR in de benen en een paar dagen voor LBL ook geen zin hebben in een al te lange finale.

Ben benieuwd wat Anton vanmiddag kan.
  woensdag 21 april 2010 @ 12:19:53 #12
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_80555157
ah, een van mijn lievelingswedstrijden, gebied wat ik goed ken door vele vakanties aldaar, altijd leuk om bekende plekjes op de buis te zien
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 21 april 2010 @ 12:21:39 #13
pi_80555207
quote:
Op woensdag 21 april 2010 12:19 schreef Klonk het volgende:
ah, een van mijn lievelingswedstrijden, gebied wat ik goed ken door vele vakanties aldaar, altijd leuk om bekende plekjes op de buis te zien
Ja , al die leuke vakanties in het pittoreske Charleroi en omstreken , een stad die een streling voor het oog is ...
pi_80555257
quote:
Op woensdag 21 april 2010 12:21 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ja , al die leuke vakanties in het pittoreske Charleroi en omstreken , een stad die een streling voor het oog is ...
Dat zei Gesink gisteren ook al op zijn twitter:

20-4-2010 15:19 We zijn er! Charleroi, lelijkste stad van Europa! Gelukkig schijnt de zon, valt het nog wat mee...

woensdag 21 april 2010 @ 12:24:11 #15
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_80555296
quote:
Op woensdag 21 april 2010 12:21 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

ah, een onwetende Charleroi is idd niet veel bijzonders, maar als je op zoek bent naar een prachtig heuvelachtig, bosachtig gebied, lekker bier, lekker eten en aardige mensen, maar dan zonder een miljoen toeristen als in de Ardennen is dat een prachtige vakantie regio

en zelfs Charleroi heeft mits je de weg er een beetje kent nog wel z´n charmante plekjes hoor
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 21 april 2010 @ 12:24:23 #16
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_80555299
De start in Spa van vroeger was veel toffer.

Maar dat gold ook voor de start van de Ronde van Vlaanderen in Sint-Niklaas.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  woensdag 21 april 2010 @ 12:24:28 #17
pi_80555301
quote:
Op woensdag 21 april 2010 12:23 schreef Ereinion het volgende:

[..]

Dat zei Gesink gisteren ook al op zijn twitter:

20-4-2010 15:19 We zijn er! Charleroi, lelijkste stad van Europa! Gelukkig schijnt de zon, valt het nog wat mee...

Nochtans, ik vind Charleroi nog erger als de zon schijnt ,dan zie je pas goed hoe lelijk het er is ...
  woensdag 21 april 2010 @ 12:25:18 #18
pi_80555324
quote:
Op woensdag 21 april 2010 12:24 schreef SaintOfKillers het volgende:
De start in Spa van vroeger was veel toffer.

Maar dat gold ook voor de start van de Ronde van Vlaanderen in Sint-Niklaas.
Mwah, Brugge vind ik eigenlijk het perfecte kader voor de start van de RVV hoor.
pi_80555627
quote:
Op woensdag 21 april 2010 10:39 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Sowieso vind ik dit met de Muur van Hoey een gewéldige koers. Tis alsof je de renners na de Amstel opeens meteen laat zien wat een échte helling is ...
Geografie kun je natuurlijk niks aan doen he?
pi_80556755
quote:
Op woensdag 21 april 2010 11:16 schreef Beregd het volgende:
TvP

Vaak een erg saaie wedstrijd idd.
  woensdag 21 april 2010 @ 13:29:28 #21
pi_80557388
quote:
Op woensdag 21 april 2010 12:34 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Geografie kun je natuurlijk niks aan doen he?
Tuurlijk niet , en de Amstel vind ik ook n mooie koers hoor ... Maar ik bedoel als je zondag al dacht dat de Cauberg steil en lastig was als renner dan kijk je vandaag toch nog eventjes meer op ...
pi_80557539
quote:
Op woensdag 21 april 2010 13:29 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Tuurlijk niet , en de Amstel vind ik ook n mooie koers hoor ... Maar ik bedoel als je zondag al dacht dat de Cauberg steil en lastig was als renner dan kijk je vandaag toch nog eventjes meer op ...
Ik denk dat de meeste renners die zondag de AGR daar niet van opkijken
  woensdag 21 april 2010 @ 13:39:54 #23
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_80557731
De Cauberg is dan ook bijna een avenue naar boven. Iets als de Keutenberg moet echt niet zoveel onderdoen voor de Muur van Hoei. Alleen is Hoei de aankomst en is die iets iconischer door de bochten en TV-vriendelijkere camerastandpunten.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  woensdag 21 april 2010 @ 14:04:01 #24
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_80558603
Toch vind ik het wel vreemd, Hoei is 1.3km lang en gemiddeld stijgings-% van 9.8%. Cauberg 900m en 7% stijging (of volgens sommigen 1450m en 5% gemiddeld).

Gilbert kon achterstevoren nog 1e worden op de Cauberg en nu zegt ie dat ie op de muur van Hoei echt kansloos is. Zou dit met de tegenstand te maken hebben want het is nu ook weer niet zo dat de muur van Hoei vergeleken met de Cauberg een Mount Ventoux ofzo is.
  woensdag 21 april 2010 @ 14:07:44 #25
pi_80558725
En Sporza begint met de uitzending ...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')