abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 maart 2013 @ 17:41:33 #101
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_124653302
Andere klachten zijn zeer a-specifiek voor mij. Ja, ik ben wat moe (heb net proefschrift-deadline achter de rug sinds vorige week, heb maanden staan stressen), en ja ik heb het ook wel wat koud (het vriest nog steeds in April). Maar goed, mijn kamergenoot heeft het kouder dan dat ik het heb, en heb gister nog een feestje gehad tot uur of 4 wat prima te doen was, dus nee, echte klachten heb ik niet daarmee.
  vrijdag 29 maart 2013 @ 17:54:21 #102
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_124653764
weet je arts dat van je deadline en de stress? Bij stress maak je cortisol aan en als dit voor langere tijd heftig aan de gang is remt het de aanmaak van schildklierhormoon behoorlijk namelijk.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  vrijdag 29 maart 2013 @ 18:00:44 #103
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_124653982
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 maart 2013 17:54 schreef BBQ-kip het volgende:
weet je arts dat van je deadline en de stress? Bij stress maak je cortisol aan en als dit voor langere tijd heftig aan de gang is remt het de aanmaak van schildklierhormoon behoorlijk namelijk.
Van TSH vermoed ik, niet het vrije T4 in het bloed. TSH heb ik juist teveel, dus de cortisol zal het niet zijn vermoed ik ;)
pi_124676728
Klopt, cortisol remt de productie van TSH. Ik geloof zelf niet dat fysiologische stress de TSH dusdanig remt dat er klinisch hypothyreoïdie ontstaat.

Grumpey, ruk, zeg! Hoeveel microgram zit je nu aan? Hashimoto is bizar, want je kunt zomaar naar hyper gaan. Ik vermoed uit je schrijven dat je medisch onderlegd bent (weet wel van je wetenschappelijke activiteiten uit andere topics :) ).

Dat je geen typische klachten hebt, zegt nog niet zo veel, natuurlijk. Ziekteproces kan recent zijn, je zou eens een tijdje op lagere waardes moeten rondlopen aleer symptomen tot ontwikkeling komen (overigens niet aan te raden ;) ). Ik hoop dat je snel ingesteld raakt!
  zaterdag 30 maart 2013 @ 09:48:16 #105
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_124677018
Ik zit nu op 25, volgende week 50. Ik wacht wel even af. De enorm hoge tsh in combinatie met de afwezigheid van klachten suggeren wel een acuut beeld, dus ik denk nog steeds dat de kans groot is op een virale achtergrond. Eerst maar eens die tsh omlaag slikken ;)

Hoe snel veranderen de bloedwaarden? Oftwel, hoe is de opname van thyrax en hoeveel maakt 25 microgram uit op het geheel: kan mijn vrije t4 ineens in een week al boven normaalwaarden zitten bijv.?
  zaterdag 30 maart 2013 @ 10:30:08 #106
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_124677496
Je hebt gelijk hoor qua cortisol, ik maaktemezelf even niet goed duidelijk, maar ik bedoelde sschildklier problemen na langdurige hoge cortisolwaarden. Dan gaat je TSH juist wat stijgen en je vrij T4 zakken.
Maar goed, dat hoeft helemaal het geval niet te zijn natuurlijk. Hoop dat je snel een goede instelling te pakken hebt qua dosis, maar verwacht het niet in een week, dat proces duurt een heel stuk langer.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_124684553
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 09:48 schreef Grumpey het volgende:
Ik zit nu op 25, volgende week 50. Ik wacht wel even af. De enorm hoge tsh in combinatie met de afwezigheid van klachten suggeren wel een acuut beeld, dus ik denk nog steeds dat de kans groot is op een virale achtergrond. Eerst maar eens die tsh omlaag slikken ;)

Hoe snel veranderen de bloedwaarden? Oftwel, hoe is de opname van thyrax en hoeveel maakt 25 microgram uit op het geheel: kan mijn vrije t4 ineens in een week al boven normaalwaarden zitten bijv.?
Best lage dosering voor een jong iemand. Vaak begint men bij ouderen inderdaad met 25 ug en klimmen ze dan verder op. Misschien omdat er Hashimoto vermoed wordt, wanneer je ineens van hypo naar hyper kunt gaan en dan is er niet handig om op een volledige substitutiedosering te zitten.

Levothyroxine heeft 6-8 weken nodig om een stabiel niveau in het bloed te bereiken. Je fT4 stijgt dus langzaam en daar reageert je hypofyse met zijn TSH-productie weer op. Binnen een week zou ik geen spectaculaire resultaten verwachten. Het ligt ook een beetje aan je uitgangswaardes en de dosis levothyroxine hoe snel je weer in het normale gebied zit. Wel braaf een half uur nuchter zijn na inname als je je medicijnen 's ochtends eet ;) .

Het is een kwestie van precisiewerk, instellen op levothyroxine. Kan snel gaan, kan langzaam gaan. Het is niet goed te voorspellen, helaas.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 16:38:27 #108
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_124686577
Lage startdosering is volgens mij vooral gedaan omdat ik enerzijds maar net met mijn T4 onder de normaalwaarden zat (8.7, ipv 9 tot 24), en anderzijds om uit te proberen of er geen allergische reactie zou optreden.
Ik ben braver dan ooit met dat half uur 's ochtends, komt mooi uit dat ik altijd al een slomme starter was met uitgebreid douchen, aankleden, brood ontdooien en krant lezen voordat ik ontbijt nam, dus dat half uur levert voor mij geen aanzienlijke problemen op :)
pi_124686708
Haha, dat komt dan inderdaad goed uit. Interessant dat je TSH zo hoog was met een net te lage fT4. Tenminste, ik vind 36 wel een ruim getal.

Wanneer moet je weer bloedprikken? Heb je je een beetje ingelezen in de materie?
pi_124686756
ik heb ook een trage schildklier maar heb geen medicatie. ik moet veel brood eten.
Werewolf
Papa 15/11/1950 - 29/08/2025
pi_124686769
Oh ja, en sinds wanneer gebruik je levothyroxine?

Mij benieuwen waarom de huisarts bang was voor een allergische reactie. Thyrax heeft mooie gekleurde pilletjes, was het die kleurstof waar er voor gevreesd werd of heb je eerder raar gereageerd op medicijnen?
  zaterdag 30 maart 2013 @ 16:53:06 #112
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_124686987
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 16:42 schreef Szlie het volgende:
Haha, dat komt dan inderdaad goed uit. Interessant dat je TSH zo hoog was met een net te lage fT4. Tenminste, ik vind 36 wel een ruim getal.

Wanneer moet je weer bloedprikken? Heb je je een beetje ingelezen in de materie?
Enigzins, maar ook weer niet teveel. Ik merk dat als ik zelf iets heb ik juist terughoudender word in het uitzoeken ervan, het komt dan te dichtbij ofzo, raar gevoel.
Normaal gesproken zoek ik het juist tot de bodem uit, zeker gezien het feit dat ik start met mijn geneeskunde zij-instroom vanaf september ;)

Die 36 is vooral raar, en is eigenlijk meer een teken volgens mij dat mijn feedback systeem e.d. allemaal prima werkt, maar dat mijn schildklier even hapert adequaat te reageren omdat ze een robbertje aan het vechten zijn door infectie/virus. Uit de echo kwamen geen bijzonderheden (behalve wat plaatselijke infecties). Ik krijg binnenkort uitslag van de antistoffen die mijn lichaam aanmaakt, dat geeft informatie over de chroniciteit van de problematiek, dus dat is even spannend.
Over 6 weken ga ik weer bloedprikken voor mijn labwaarden. Eerst nog maar eens 6 weken op reis. (en daarna mijn verdediging :) )
pi_124692944
Eerst op reis (waarheen?) en dan je verdediging, leuk (mijn verdediging wad vorige week woensdag :) ).

Antistoffen zijn zeker behulpzaam in het stellen van de diagnose. Ik neem aan dat je ontstekingen bedoelt die op de echo te zien waren? Afijn, eerst maar eens afwachten wat er uit het aanvullende onderzoek komt en hoe de medicatie aanslaat. Vanaf september ga je er genoeg over leren. Teveel inlezen is niet goed, met name vanwege horrorverhalen. Positieve dingen lees je niet vaak, terwijl het meestal toch wel goed gaat. Iedereen is anders, jij bent pas begonnen met de therapie en moet afwachten hoe het gaat.
pi_124695442
Ik meld mij ook...

Na jaren van vermoeidheid en verschillende dokters ben ik terecht gekomen bij een endocrinoloog in Antwerpen. Ik ben maar pas begonnen met het diagnose traject, maar ik kreeg bij mijn eerste consultatie al wel mee dat ik waarschijnlijk Hashimoto heb, in combinatie met bijnierschorsinsufficientie (vervolg pas 9 mei…). Ik ben een dikke week geleden begonnen met l-thyroxine en hydrocortisol.Zijn er mensen die thyroxine of cortisol nemen hier? En zo ja wanneer zou ik verbetering kunnen verwachten?

Verder ben ik door de lange jaren van vermoeidheid een beetje in een isolement terecht gekomen dus ik kan niet wachten voor de medicatie gaat werken en ik weer dingen kan ondernemen...

Edit: zou het kunnen dat ik me nu slechter dan ooit voel omdat de cortisol al werkt en de thyroxine meer tijd nodig heeft?

[ Bericht 8% gewijzigd door Chiquitina op 30-03-2013 20:42:09 (vorige info gelezen) ]
Mad world, Good thing that I'm crazy!
The probability of being watched is directly proportional to the stupidity of your act.
  zaterdag 30 maart 2013 @ 22:44:48 #115
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_124702591
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 19:49 schreef Szlie het volgende:
Eerst op reis (waarheen?) en dan je verdediging, leuk (mijn verdediging wad vorige week woensdag :) ).
ZO Azie en Myanmar. De volgorde is wat raar ja, maar dat komt omdat anders de vliegtickets weer wat duurder waren en het daarnaast regenseizoen zou zijn. Hoe ging je promotie? Heb het vast in wetenschap/promotie topic langs zien komen, maar wat was precies je onderwerp ook alweer? (je mag me ook in promotietopic antwoorden, wel zo handig misschien)

Chiquitina: helaas weet ik dat allemaal nog niet, dus kan je een weinig helpen. Wel raar dat ze er nu pas achter komen, heb je al die jaren gewoon doorgelopen met klachten?
pi_124711545
Chiquitina, ik gebruik (onder andere) hydrocortison en levothyroxine. Mijn ervaring is dat de hydrocortison zeer snel werkt, op nuchtere maag zelfs al na een half uur. Ik weet niet hoeveel levothyroxine en hydrocortison jij gebruikt en wanneer je begonnen bent? Want de combinatie bijnier- en schildklierinsufficiëntie is niet handig. Zeker als het recent gediagnosticeerd is, moet je in deze gevallen voorzichtig zijn met het schildklierhormoon. Als je dat te hoognodige te snel ophoogt in dosering, kan het zijn dat de dosering hydrocortison te laag blijkt en kun je je kut voelen (kan leiden tot een Addisonse crise, het gevaar van bijnierinsufficiëntie). Ik weet niet wat je klachten zijn, maar een tekort aan cortisol geeft hier vermoeidheid, lage bloeddruk en specifieke spierpijn in mijn lendenen. Oh ja, en ik word niet te genieten, haha! Met name die lage bloeddruk is specifiek voor te weinig cortisol.
pi_124711618
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 maart 2013 22:44 schreef Grumpey het volgende:

[..]

ZO Azie en Myanmar. De volgorde is wat raar ja, maar dat komt omdat anders de vliegtickets weer wat duurder waren en het daarnaast regenseizoen zou zijn. Hoe ging je promotie? Heb het vast in wetenschap/promotie topic langs zien komen, maar wat was precies je onderwerp ook alweer? (je mag me ook in promotietopic antwoorden, wel zo handig misschien)

Chiquitina: helaas weet ik dat allemaal nog niet, dus kan je een weinig helpen. Wel raar dat ze er nu pas achter komen, heb je al die jaren gewoon doorgelopen met klachten?
Leuk zeg! Even weg van het werk. Er staat een verhaaltje in het promoveren-topic. Jouwe komt ook al dicht bij, zeg! Hoe ver ben je en waar deed je ook alweer onderzoek naar? Misschien ook handig om het in het betreffende topic te zetten, anders vervuilen we er hier de boel mee :P .
pi_124711661
Hoi Szlie,
Ik gebruik l-thyroxine christiaens 75 en hydrocortisol base 20mg. Een echte diagnose heb ik nog niet gehad aangezien de endocrinoloog nog meer testen gevraagd heeft. Mijn toestand was echter zo slecht dat hij alvast deze medicatie voorgeschreven heeft aangezien ik pas 9 mei terug kan komen. (Zijn agenda is echt overvol)
Wat zijn de symptomen van een Addisone crisis? Ik ga zo ook nog wel even googlen. Want sinds ik de medicatie neem lijkt het alsof ik me slechter voel dan voordien.
Waar ik momenteel het meest last van heb is idd vermoeidheid, spierpijnen, bij de minste inspanning staat het zweet op men rug, en ik ben heel emotioneel. Ik heb geen bloeddruk meter dus ik weet niet of ik een lage bloeddruk heb.

@Grumpey: Ik loop al een paar jaar met deze klachten (ongeveer 5 nu) het laatste jaar het wel veel erger geworden, voordien kon ik nog een beetje mee met alles, maar het laatste jaar trek ik het echt niet meer.
The probability of being watched is directly proportional to the stupidity of your act.
pi_124728707
Vervelend dat je zo lang moet wachten voor de volgende afspraak. Woon je dicht bij de Belgische grens dat je naar Antwerpen gaat voor controle?

Een aanrader is rond te neuzen op de site van de NVACP, de Nederlandse vereniging voor bijnieraandoeningen. Kun je ook lid van worden. Staat veel nuttige informatie op.

Addisonse crise is wanneer je lichaam stress ervaart (ziekte onder andere) en je te laag in je cortisol zit. Dan klapt je circulatie in elkaar en kun je wegraken. Dit moet je leren voelen aankomen, beter is het voor te zijn door bij koorts, diarree, braken of zelfs psychische stress de dosis aan te passen. Je endocrinoloog heeft ongetwijfeld verteld dat je buiten je dagelijkse dosis, wat je standaarddosering is, soms moet verhogen als de situatie dat vraagt. Vergt oefening, maar we weten, dat baart kunst ;) .
pi_124729447
Eigenlijk heeft mijn endocrinoloog mij nog niet heel veel verteld... Ik ben belgische maar woon in nederland. Ik ben dan ook via via in antwerpen terecht gekomen. Ik ga zeker een keer kijken op die site, maar aangezien ik nog in het duister tast naar wat ik nu wel of niet heb is het een beetje moeilijk informatie verzamelen... Ik denk dat ik vooral geduldig moet zijn nu, maar dat is nogal moeilijk als je geen greintje voorruitgang ziet...
pi_124756664
Klote. Ik weet alleen uit eigen ervaring (en uit leerboeken) dat je je met (hydro)cortison snel beter voelt. Het enige waar ik bij jou aan kan denken, is dat je dosis levothyroxine te hoog is voor nu en je wat weinig hydrocortison slikt. Als je hypothyreoïdie en bijnierinsufficiëntie gelijktijdig diagnosticeert, is het belangrijk dat je EERST het cortisolgebrek opvangt em dan de schildklier. Je startdosering levothyroxine komt bij mij wat hoog over, maar ik wil niet aan teledokteren doen. Ik ken je voorgeschiedenis niet en weet niet wat je uitgangswaardes zijn. Het enige dat ik kan zeggen, is pas goed op jezelf, houd je rustig en luister naar je lichaam. Bij twijfel extra hydrocortison!
pi_124757564
Dankjewel voor je reactie... Ik weet er helemaal niets van en verschillende fora later weet ik niet of ik nu wel op de goede weg ben... Ik denk dat ik van de week maar is ga proberen om de endocrinoloog te pakken te krijgen, en eventueel de dokter die mij doorgestuurd heeft, want het schiet echt niet op nu...
pi_124786203
Niks te danken :) !

Lijkt me een goed idee, want je zit duidelijk met een boel vragen die beantwoord moeten worden. Ik begrijp eerlijk gezegd niet dat je zo summier bent ingelicht.
pi_124792011
Hoi Szlie,

Ik heb de endocrinoloog terug gebeld, en hij heeft me nu geadviseerd om dan maar te stoppen met de thyroxine, en door te gaan met de hydrocortisol... zonder een duidelijke reden hoe of wat... echt bemoedigend is het niet maar ik zal dat dan maar een week proberen. Mijn huisarts is een weekje op vakantie en is pas 8 april terug dus eerder kan ik daar geen raad vragen. Geen idee in hoeverre haar vervanger op de hoogte is van mijn dossier maarja ik wacht wel tot ze terug is...
pi_125167175
Chiquitina, hoe gaat het nu?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')