Men vraagt pas een gesprek met de 'psycholoog' aan wanneer men het even niet ziet zitten. Dat komt goed uit want dan is men makkelijk te beinvloeden door de instabiliteit. Of een bussagier wordt opgedragen zich bij de 'psycholoog' te vervoegen, waarbij niet zelden wordt geintimideerd. De 'psycholoog' is de uitvoerder van de wensen van Van Westerloo c.s.
Het is de bussagiers contractueel niet toegestaan zich negatief te uiten naar buiten. Zelfs Seki (die zelfs niet langer gebonden is) ondervond dat toen hij - na weken niets van SBS6 te hebben vernomen - plotseling door hen op de vingers werd getikt voor de B&vD uitzending zou plaatsvinden.
Bullent is van dit alles op de hoogte. Misschien dat hij nu even een kleine bewustzijnsvernauwing heeft na de vakantie, waardoor hij het allemaal niet zo bewust weet, maar feit is dat hij tijdens een chat met Essie toch bepaalde dingen heeft weten door te spelen. En buiten het oor van media heeft hij zich bepaald niet onbetuigd gelaten over de 'merkwaardige' dingen in de bus, zeker toen hij na zijn vertrek met beelden werd geconfronteerd die anders waren dan zijn werkelijkheid in de bus. Ook Aziz voelt zich danig gemanipuleerd. Jop heeft niets in de gaten, die ziet zichzelf al op wereldtournee na zijn CD.
Er is niets spontaans aan de Bus. Vanaf het prilste begin is alles uitgestippeld. De karakters zijn met zorg en op effect gekozen.
Er wordt naar willekeur met de beeldselectie omgesprongen. Een enkele huilbui van Willeke is over enkele uitzendingen gesmeerd, steeds vanuit een andere hoek, zodat het leek of ze voortdurend aan het bleren was. Hetzelfde gebeurde met Bart, waarbij een dip breed werd uitgemeten op dezelfde manier. Bij Seki werden alleen die momenten uitgezonden dat hij een grote mond had, maar momenten dat hij staat te koken, mensen troost, spelletjes speelt, knuffelt of masseert zijn buiten de uitzending gehouden.
Ten slotte: als er werkelijk stront aan de knikker is (een heftige uitval, hysterie o.d. of een 'overval') dan valt de stream altijd 'toevallig' uit. De redaktie komt dan van beneden naar boven en er is overleg.
Dit is een mededeling en ik ga hierover niet in discussie. Ik heb mijn bronnen (nee niet alleen Seki, ik zal de eventuele azijnpisser even voor zijn), je moet maar net een ontevreden programmamedewerker kennen.
We kunnen dus rustig stellen dat SBS6/vdE mensenmateriaal misbruiken om hun hebzucht te bevredigen. In de eerste plaats door manipulatie van gedrag, aktiviteiten en sfeer, om vervolgens door selectief plak- en knipwerk de laatste hand te leggen aan de totale verminking. Het is een show, en als zodanig wordt alles grondig geregisseerd en wordt niets aan het toeval overgelaten. Want het betreft hier zaken doen, en dat doe je niet met een natte vinger.
Amen
[Dit bericht is gewijzigd door Borgia (Datum 11 Mei 2000).]
Natuurlijk heb je gelijk. Dit kunnen ze ook allemaal doen, omdat itt BigBrother, de geldprijs afhankelijk is van de bellers, en dus indirect van de kijkcijfers. De passagiers hebben er zelf alle belang bij mee te werken, ook al gaat dat misschien (bij de een meer dan de ander) ten koste van principes. Daarbij zijn de meeste ook nog erg jong, dus beïnvloedbaar. En dan is het erg makkelijk voor de redactie om te zeggen: "jongens, jullie kakken in, de kijkcijfers lopen terug, maar es wat meer ruzie". En dat doen ze dan ook gewillig.
Your flight-captain on the journey into oblivion
Er is echter een probleem, de groep die er nu in zit laat zich niet echt makkelijk manipuleren. Ik heb al in weken geen ruzie meer gezien.
Aziz en Seki en Bullent waren de mensen die zich het meest lieten beinvloeden door de regie. Deze mensen die er nu inzitten doen de instructie lacherig af. Ze gaan volledig binnen de mogelijkheden die gesteld zijn hun eigen gang.
Dus het kan allemaal wel waar zijn dat ze het proberen, alleen veel effect heeft het niet.
[Dit bericht is gewijzigd door K-30 (Datum 11 Mei 2000).]
Wellicht is het een gevolg van contact met de buitenwereld. Dat is een groot verschil met BB destijds, daar werden de kandidaten angstvallig geisoleerd.
Grtz,
Meerhoerman.
quote:
op 05-11-2000 om 10:07 AM schreef K-30 het volgende:Er is echter een probleem, de groep die er nu in zit laat zich niet echt makkelijk manipuleren. Ik heb al in weken geen ruzie meer gezien.
Deze mensen die er nu inzitten doen de instructie lacherig af. Ze gaan volledig binnen de mogelijkheden die gesteld zijn hun eigen gang.
Zou de opmerking van Eric in de uitzending van 10-5 over de ruzie die voor die avond in het script stond hierop betrekking hebben? De rest leek er de humor wel van in te zien en haakte er gelijk op in...
quote:
op 05-11-2000 om 07:47 AM schreef Borgia het volgende:
Dat zal voor een aantal mensen moeilijk te behappen zijn, maar het is inderdaad zo dat de redaktie ingrijpt wanneer het te 'lauw' is. (knip)
Dit IS niet moeilijk te behappen, het WAS moeilijk te behappen. Zo'n week of 10 a 9 geleden!
De nieuwe aanpak: dan maar leuke dingen voor de mensen organiseren, binnen één week zijn de passagiers getracteerd op een karaoke-avond, een bonte zaterdagavonddisco en een zwembadje (als niks meer helpt kunnen ze misschien nog wat geile plaatjes maken, het blijft SBS nietwaar. Wedden dat er flink wat zwembad-opnames in de komende uitzendingen zitten?).
quote:
op 05-11-2000 om 03:48 PM schreef Oudjong het volgende:
Het is altijd makkelijk om een bewering te doen en daaraan toe te voegen: "ik ga niet in discussie". Ik heb huilbuien, ruzies, boze Seki's en Joppen en Azizzen op de stream gezien.
quote:
op 05-11-2000 om 04:19 PM schreef tanjalies het volgende:Heeft iemand enig idee hoe het programma
er nu uit zou zien als er totaal niet gemanipuleerd zou worden. Ik denk dat in iedergeval de TV uitzendingen dan helemaal niet om aan te kijken zouden zijn. Of is het kijken naar 5 dooie amusement.
Daar gaat het nu toch niet over ....?!?!
Ze hebben die 5 'dooien' overigens ook nog zelf uitgezocht.
quote:
op 05-11-2000 om 04:19 PM schreef tanjalies het volgende:Of is het kijken naar 5 dooie amusement.
Uhhh , JA !
voorbeelden : video's "faces of death" tv , explosief , journaal , reality politie/ambulance series en noem maar op ...
Maar goed , dat bedoelde je niet. Ik begrijp alleen niet waarom er per dag 3 topics bijkomen dat de redactie weer gemanipuleerd heeft en iedereen erover valt en discusieerd ?
Het is godver oud nieuws , we weten het , we begrijpen het en TOCH blijven we zeuren. Ga in de tuin zitten met een boek en een pilske of zo !
Oh ja , en kom eens in een ander forum , meer keet te beleven dan hier
quote:
op 05-11-2000 om 04:59 PM schreef Oudjong het volgende:
Borgia, leer ff zelf lezen: ik had het over de stream, niet over de TV beelden. Kan men op de stream ook selectief beelden laten zien? (over een hele avond/nacht?)
Een bewering is voor mij nog geen feit alleen omdat iemand het zegt. Met mijn school en mijn leesvaardigheid was/is niks mis.
Ook op de stream kunnen ze selectieve beelden laten zien. Er hangen namelijk zoveel camera's in de Bus dat zij zelf kunnen bepalen welke camera het beeld uitzendt. Op elk gewenst moment kunnen zij van camera switchen. Of kunnen zij het beeld vastzetten zodat wij naar een 'leuk' stilleven kunnen gaan kijken zoals wel eens vaker is gebeurd. Ook gebeurd het regelmatig dat het beeld en geluid plotseling wegvalt.
En zoals mij tijdens de chats al was opgevallen, is dat de antwoorden die de passagiers geven op een vraag, eerder op de chat verschijnen dat op de livestream.
Dus ook met de livestream wordt flink gesjoemeld.
quote:
Het is altijd makkelijk om een bewering te doen en daaraan toe te voegen: "ik ga niet in discussie".
Wat betreft de livestreams, ja, OOK DIE worden via de regie naar buiten gestuurd. Onder de bus is een standaard controlroom geinstalleerd waar alle cambeelden op monitoren binnenkomen. Die plek is 24 uur per dag bemand.
Ze hebben eens, toen er een hevige interne ruzie was de stream even laten 'uitvallen' en vervolgens kwamen er beelden van een slapende bus in dat vage groene licht en alleen maar bubbels onder slaapzakken. Een oude opname.
Ook die livestreams zijn minder 'live' dan men doet voorkomen.
Een aanvulling, want ik zie net het bericht van Femme Fatale:
quote:
Ook op de stream kunnen ze selectieve beelden laten zien. Er hangen namelijk zoveel camera's in de Bus dat zij zelf kunnen bepalen welke camera het beeld uitzendt. Op elk gewenst moment kunnen zij van camera switchen. Of kunnen zij het beeld vastzetten zodat wij naar een 'leuk' stilleven kunnen gaan kijken zoals wel eens vaker is gebeurd. Ook gebeurd het regelmatig dat het beeld en geluid plotseling wegvalt.
En zoals mij tijdens de chats al was opgevallen, is dat de antwoorden die de passagiers geven op een vraag, eerder op de chat verschijnen dat op de livestream.
Dus ook met de livestream wordt flink gesjoemeld.
quote:
op 05-11-2000 om 06:58 PM schreef tanjalies het volgende:Nu weet ik wel dat dit forum speciaal over de Bus gaat, maar ik hoor nooit iemand over al het gemanipuleer in de vele andere proogramaas. Of denken jullie dat het alleen bij BB en bij de Bus plaats vindt. Bij deze twee programmaas kunnen we het via internet goed waarnemen, maar neem van mij aan dat er bij vele andere programmaas op een nog veel grofere mannier wordt gemanipuleerd. Dus waar hebben we het eigenlijk over.
(zucht)... nou Tanjalies, we hebben het hier over een reality-soap!!!
Tanjalies, je hebt volkomen gelijk, bij alle spelshow's worden de kijkers in de maling genomen (iemand recentelijk "spijkers"gezien? waar men een fragment liet zien uit een programma van Carlo Boshart's show? 5 minuten gratis winkelen in je ondergoed, en het publiek mocht zich spontaan aanmelden.....)
Alle programma's zitten vol met figuranten en bij alle quizen gebeuren dingen exact volgens het draaiboek.
Dat is de reden waarom ik al jaren weinig naar de tv kijk, maar, zolang er mensen zijn die lyrisch worden als ze naast een bekende Nederlander in de tram hebben gezeten of het ultieme geluk denken te vinden in 1 of ander stom quizje op tv (Miep, ik ben morgen op TV hoor, ik stond vooraan bij de opnames van "blij dat ik glij", ik had een wit bontmutsje op, de camera zoomde op mij in, wel kijken he????)zullen dit soort programma's uitstekend zijn voor de TV bonzen
Met dat laatste heb je volkomen gelijk. Bovendien betreft het gelijk de grote massa waar je over spreekt. Overigens heb ik soms het gevoel dat er hier op het forum door sommige niet anders gedacht en geredeneerd wordt.
quote:
op 05-11-2000 om 08:52 PM schreef tanjalies het volgende:Quenda,
Met dat laatste heb je volkomen gelijk. Bovendien betreft het gelijk de grote massa waar je over spreekt. Overigens heb ik soms het gevoel dat er hier op het forum door sommige niet anders gedacht en geredeneerd wordt.
En dat is ná BB en nu halverwege de Bus ongelofelijk!!
Maar waar. (helaas?)
Edit: dit bedoelde ik dus:
quote:
zolang er mensen zijn die lyrisch worden als ze naast een bekende Nederlander in de tram hebben gezeten of het ultieme geluk denken te vinden in 1 of ander stom quizje op tv (Miep, ik ben morgen op TV hoor, ik stond vooraan bij de opnames van "blij dat ik glij", ik had een wit bontmutsje op, de camera zoomde op mij in, wel kijken he????)zullen dit soort programma's uitstekend zijn voor de TV bonzen
[Dit bericht is gewijzigd door Trainspotter (Datum 11 Mei 2000).]
Maar een webcam op de remise van een willekeurige busmaatschappij is weer niet grappig. Dus er moet een ingrediënt bij: (gesuggereerde) spanning en sensatie! Dat die vervolgens uitblijft is jammer, maar daarom is een project als de bus ook eindig.
Ondertussen verpozen we ons toch maar om die bus, en dan met name om de vraag: hoever gaat een TV-maatschappij in het plezieren van de kijkers? Nu we weten dat hier nauwelijks grenzen aan zijn, neemt ook deze spanning weer af, en dat zie je dan ook terug in de kijkcijfers en hier op het Forum.
Ach, ik filosofeer ook maar wat. We zijn toch iig een paar uurtjes van de straat.
Dit is, volgens mij, dezelfde doelgroep als diegene die smullen van de goedlopende roddel/rommelbladen.
Op dit moment, zie ik mijzelf eigenlijk ook niets anders doen als een gedeelte op een forum levendig houden door mee te doen aan alles rondom de bus, maar, ik zal nimmer ingaan op een uitnodiging van een feest waarbij 1 van de mensen als idool staat te schitteren.
De rommelbladen (en daar vallen voor mij vrijwel alle leesmapbladen onder, ook de panorama en revu)lees en koop ik niet,Hunter fietst af en toe naar de kapper en zet de texten over de passagiers hier neer, en dat was het dan.
Er is duidelijk een markt voor "bn-ers en potentiele bn-ers", dus de omroepbonzen zullen er, logisch, alles aan doen om hun bedrijf te laten bloeien
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |