abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80513130
Ik heb een aantal planken gekocht met onzichtbaar ophangbeslag. Het voordeel is natuurlijk dat ze zweven, het nadeel dat ze qua ophangconstructie niet te zwaar belast mogen worden. Met name de muur moet dus stevig zijn.

Thuisgekomen kom ik er echter achter dat net die ene wand waar ze moeten komen hol blijkt te zijn. Balen, want ik wil ze daar eigenlijk wel hebben. Het zijn zo ver ik dat kan inschatten twee gipsplaten, met daar tussenin lege ruimte.

Uiteindelijk zal de hele constructie dus aan een enkele gipsplaat hangen. Dit schijnt met holle wand pluggen niet zo'n probleem te zijn, maar ik vertrouw er desalniettemin niet helemaal op. Een gipsplaat breekt met enig gewicht er op volgens mij gemakkelijk door. De plank mag echter absoluut niet vallen omdat deze boven de commode hangt!

Ik heb dus nagedacht over alternatieven die volgens mij steviger en veiliger zijn. Ik vroeg mij af wat (buiten ophangbeugels of draden aan het plafond) de beste oplossing zou zijn en of deze veilig genoeg is. Ik kan een plaat van 2cm of 1cm mooi verwerken, vandaar dat ze onder genoemd worden.

1. Een MDF plaat (of als iemand iets anders aan raadt) van 2 CM dik, met montagekit vastgezet aan de holle wand, plus voor de zekerheid nog vastgezet met pluggen voor holle muren en aan de commode. Dit zal dus niet zo gemakkelijk los laten. De planken worden dan door middel van een moer met bout aan de MDF-plaat vastgemaakt met ijzeren ringen erachter. Je krijgt dus wand -> kit + pluggen -> bouten + ijzeren ringen -> mdf-plaat -> ophangsysteem -> moeren. Dit leek mij heel erg stevig.

2. Een hardhouten multiplex plaat van 1CM dik. Ook deze zit vast met kit, pluggen en aan de commode. De rest zoals boven beschreven.

3. Als 2, maar dan niet vastgezet in de multiplex plaat, maar met holle wand pluggen vast gezet in de plaat én muur.

Een lange post, maar ik wil gewoon een stevige oplossing.
pi_80514048
Waarom zulke dikke platen? dan komt er toch hartstikke veel gewicht aan je plafond?
Paraplu pluggen kunnen vaak nog best wel wat hebben. Zou je niet dat paraplu idee gewoon wat groter kunnen doen; dus de druk nog wat meer verdelen over de plaat.
Ik ben een superster want ik drink jupiler!
pi_80514128
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 11:39 schreef Fuzzysham het volgende:
Waarom zulke dikke platen? dan komt er toch hartstikke veel gewicht aan je plafond?
Paraplu pluggen kunnen vaak nog best wel wat hebben. Zou je niet dat paraplu idee gewoon wat groter kunnen doen; dus de druk nog wat meer verdelen over de plaat.
Er zit niets vast aan he plafond. De plaat staat gewoon op de grond en wordt dan vastgekit (etc) aan de muur. Zo wordt de kracht verdeeld tussen de muur en de plaat, in plaats van alleen de muur.

Grotere paraplu's kan, maar ik ben gewoon bang dat het gips in een keer breekt.
pi_80515154
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 11:16 schreef ic3y het volgende:
Ik heb een aantal planken gekocht met onzichtbaar ophangbeslag. Het voordeel is natuurlijk dat ze zweven, het nadeel dat ze qua ophangconstructie niet te zwaar belast mogen worden. Met name de muur moet dus stevig zijn.

Thuisgekomen kom ik er echter achter dat net die ene wand waar ze moeten komen hol blijkt te zijn. Balen, want ik wil ze daar eigenlijk wel hebben. Het zijn zo ver ik dat kan inschatten twee gipsplaten, met daar tussenin lege ruimte.

Uiteindelijk zal de hele constructie dus aan een enkele gipsplaat hangen. Dit schijnt met holle wand pluggen niet zo'n probleem te zijn, maar ik vertrouw er desalniettemin niet helemaal op. Een gipsplaat breekt met enig gewicht er op volgens mij gemakkelijk door. De plank mag echter absoluut niet vallen omdat deze boven de commode hangt!

Ik heb dus nagedacht over alternatieven die volgens mij steviger en veiliger zijn. Ik vroeg mij af wat (buiten ophangbeugels of draden aan het plafond) de beste oplossing zou zijn en of deze veilig genoeg is. Ik kan een plaat van 2cm of 1cm mooi verwerken, vandaar dat ze onder genoemd worden.

1. Een MDF plaat (of als iemand iets anders aan raadt) van 2 CM dik, met montagekit vastgezet aan de holle wand, plus voor de zekerheid nog vastgezet met pluggen voor holle muren en aan de commode. Dit zal dus niet zo gemakkelijk los laten. De planken worden dan door middel van een moer met bout aan de MDF-plaat vastgemaakt met ijzeren ringen erachter. Je krijgt dus wand -> kit + pluggen -> bouten + ijzeren ringen -> mdf-plaat -> ophangsysteem -> moeren. Dit leek mij heel erg stevig.

2. Een hardhouten multiplex plaat van 1CM dik. Ook deze zit vast met kit, pluggen en aan de commode. De rest zoals boven beschreven.

3. Als 2, maar dan niet vastgezet in de multiplex plaat, maar met holle wand pluggen vast gezet in de plaat én muur.

Een lange post, maar ik wil gewoon een stevige oplossing.
optie 3, omdat dat simpelweg de beste oplossing is.
pi_80516847
Dan ga ik optie 3 maar uitvoeren. Ik weet door de keuze alleen niet welke pluggen ik het beste kan gebruiken. Ik heb er nogal wat nodig en ze verschillen enorm in prijs en soort.

Deze leek mij het beste, maar kost 1.10 per plug (hier bij de bouwmarks) en er is een speciale tang á 35 euro voor nodig. Ik heb een stuk of 30 pluggen nodig om de plaat, alle plankjen, etc. op te hangen en dan is 70 euro toch wel veel voor de pluggen met bijbehorende tang.

Het ziet er alleen wel een stuk steviger uit dan dit bijvoorbeeld.

Dan zijn er ook nog tuimelpluggen, paraplupluggen, etc. Er is zoveel keus..

Het gaat dus om 1cm gips + 1 cm triplex.

[ Bericht 3% gewijzigd door ic3y op 20-04-2010 13:03:56 ]
  dinsdag 20 april 2010 @ 13:03:43 #6
299496 Paranoot
paramilitaire noot
pi_80517107
je hebt van die pluggen die eruit zien als een soort grote witte schroeven, die zijn echt goed in mijn ervaring
pi_80517191
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 13:03 schreef Paranoot het volgende:
je hebt van die pluggen die eruit zien als een soort grote witte schroeven, die zijn echt goed in mijn ervaring
Ja, alleen die krijg ik dan weer niet in het hout denk ik. Deze zijn meestal van plastic namelijk. Bovendien beslaan deze niet zo'n groot oppervlak in de breedte waardoor er (denk ik dan) minder kracht op kan komen, dan bij een tuimelplug of hollewand plug.
  dinsdag 20 april 2010 @ 13:07:54 #8
299496 Paranoot
paramilitaire noot
pi_80517274
oh ja je ging er hout bij doen

die plastic schroefachtige hollewandpluggen kunnen tot 70kg dragen weet niet wat je er allemaal op wilt leggen?
pi_80517729
De houten plaat zit er ook voor de sier bij, dus het is eigenlijk dubbel op. 70KG zou overigens meer dan genoeg zijn, maar ik zoek meer iets dat na 2 cm nog fatsoenlijk achter open klapt.
pi_80517731
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 13:03 schreef Paranoot het volgende:
die zijn voor in een massieve gips of cellenbeton wand, niet voor een holle wand.

En TS, gewoon hollewand pluggen nemen van Toggler of Fischer, die verkoopt elke bouwmarkt, en die werken goed.
  dinsdag 20 april 2010 @ 13:23:13 #11
299496 Paranoot
paramilitaire noot
pi_80517817
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 13:21 schreef Gurb het volgende:

[..]

die zijn voor in een massieve gips of cellenbeton wand, niet voor een holle wand.
nee hoor:

http://www.toggler.nl/nl/3.1a.html

die bovenste
pi_80517842
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 13:21 schreef Gurb het volgende:

[..]

En TS, gewoon hollewand pluggen nemen van Toggler of Fischer, die verkoopt elke bouwmarkt, en die werken goed.
Zijn dat deze:

Ik ben misschien een zeikerd, maar die zien er niet zo heel stevig uit omdat ze na de eerste cm (triplex) maar een klein beetje vast zitten in de gipsplaat.
  dinsdag 20 april 2010 @ 13:24:30 #13
299496 Paranoot
paramilitaire noot
pi_80517866
volgens mij ben je een beetje paranoid
pi_80518038
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 13:24 schreef Paranoot het volgende:
volgens mij ben je een beetje paranoid
Ja dat klopt, niet voor de plank of de muur, maar wel als er een baby onder ligt. Het liefst zou ik gewoon een betonnen muur willen neerzetten
pi_80518604
Baby ergens anders neerleggen?

Overigens.. Geen idee wat je met die pluggen aan moet.. Ik vind het zelf altijd al een drama om te bedenken wat ik normaal voor pluggen moet gebruiken.. Veel te veel keus
  Moderator dinsdag 20 april 2010 @ 13:50:31 #16
45833 crew  Fogel
pi_80518934
Die gipsplaten zitten natuurlijk om de 60 cm aan balken vastgeschroefd, zoek die balken op en schroef daar een paar extra lange, dikke schroeven in om je plank te bevestigen, dan dondert die plank niet van de muur af.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
  dinsdag 20 april 2010 @ 13:51:27 #17
299496 Paranoot
paramilitaire noot
pi_80518979
das ook nog een optie inderdaad
pi_80519148
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 13:50 schreef Fogel het volgende:
Die gipsplaten zitten natuurlijk om de 60 cm aan balken vastgeschroefd, zoek die balken op en schroef daar een paar extra lange, dikke schroeven in om je plank te bevestigen, dan dondert die plank niet van de muur af.
Klopt, alleen ik krijg ze niet gevonden..
  dinsdag 20 april 2010 @ 13:56:06 #19
299496 Paranoot
paramilitaire noot
pi_80519167
kloppen
pi_80519447
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 13:56 schreef Paranoot het volgende:
kloppen
Had ik voor de topicstart al gedaan, maar alles klinkt exact hetzelfde. Ik heb zelfs al kleine gaatje in de muur gemaakt, maar nada.

Als ze nou gewoon holle wand pluggen voor 2CM hadden ipv 1CM, was het probleem opgelost. Of als wandankers nou eens niet bijna 3 euro per stuk zouden kosten.. 90 euro voor wat pluggen (heb er 30 nodig) is toch wel zuur.
  Moderator dinsdag 20 april 2010 @ 14:13:51 #21
45833 crew  Fogel
pi_80519852
Voor een paar tientjes kan je ook een balkenzoeker (geen idee hoe die kregen officieel heten) kopen, weet je precies waar je moet zijn en scheelt veel pluggen.

edit: ik vond een oud topic: apparaat dat leidingen e.d. detecteert
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_80520369
je kan ook de muur aan één zijde loshalen en de ruimte in de muur vullen en de muur daarna weer dichtmaken.
So we just called him Fred too
pi_80521911
Balkenzoeker en/of ruimte opvullen is ook vrij prijzig voor een paar plankjes.

Ik heb in ieder geval goede tuimelplugs gevonden voor 0,28 per stuk in plaats van 2,80 (bij de lokale bouwmarkt). Net besteld, dus gaat helemaal goed komen.

Bedankt voor alle reacties.
  dinsdag 20 april 2010 @ 21:59:16 #24
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_80539368
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 15:07 schreef ic3y het volgende:
Balkenzoeker en/of ruimte opvullen is ook vrij prijzig voor een paar plankjes.

Ik heb in ieder geval goede tuimelplugs gevonden voor 0,28 per stuk in plaats van 2,80 (bij de lokale bouwmarkt). Net besteld, dus gaat helemaal goed komen.

Bedankt voor alle reacties.
een zakje van Toggler met 10 vlinderpluggen kost ook een 2,60. En die kunnen meer belastibng hebben dan die plank .
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_80544122
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 21:59 schreef lipje het volgende:

[..]

een zakje van Toggler met 10 vlinderpluggen kost ook een 2,60. En die kunnen meer belastibng hebben dan die plank .
Nee, dat kan het niet.. Maar dat is ook niet relevant want als je het topic had gelezen had je gezien dat het zowel aan de muur als aan de plank vast zit. Met stalen plugen die een paraplu van 4cm breed heeft in plaats van plastic pluggen met een plastic ankertje van nog geen 2 cm.

- Staal > IJzer
- Paraplu > Anker
- 4 cm breed > +/- 2 cm breed
- Hardhout multiplex + kalkmuur > Kalkmuur

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')