FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Brandstofverbruik bij 100 km/u en 200 km/u
Socioszondag 18 april 2010 @ 23:37
Onderstaande vraag ik mij af.

Stel ik leg het stuk A28 af tussen Zwolle en Groningen (afstand 100 kilometer). Ik rijd met een constante snelheid van 100 km/u en kom dus precies een uur nadat ik vertrokken ben uit Zwolle in Groningen aan. Tijdens deze rit heb ik een X aantal liter brandstof verbruikt.

In Groningen keer ik om om dezelfde afstand over de A28 af te leggen terug naar Zwolle maar dan met een constante snelheid van 200 km/u (in de bocht bij Hoogeveen niet mogelijk, deze laten we even buiten beschouwing). Over de terugweg doe ik dus precies een half uur. Ook hierbij heb ik een X aantal liter brandstof verbruikt.

Verbuik ik tijdens de terugreis met 200 km/u nou echt meer brandstof? Ik ben namelijk maar de helft van de tijd onderweg!

- Verbruikt een auto daadwerkelijk meer dan twee keer zoveel brandstof als de snelheid verdubbeld wordt?
- En is het dus daadwerkelijk wel zuiniger om met een lagere snelheid te rijden?
Daffodil31LEzondag 18 april 2010 @ 23:38
Het meest zuinige is natuurlijk om thuis te blijven. Dat scheelt je tijd EN brandstof
Asgardzondag 18 april 2010 @ 23:39
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:37 schreef Socios het volgende:
Onderstaande vraag ik mij af.

Stel ik leg het stuk A28 af tussen Zwolle en Groningen (afstand 100 kilometer). Ik rijd met een constante snelheid van 100 km/u en kom dus precies een uur nadat ik vertrokken ben uit Zwolle in Groningen aan. Tijdens deze rit heb ik een X aantal liter brandstof verbruikt.

In Groningen keer ik om om dezelfde afstand over de A28 af te leggen terug naar Zwolle maar dan met een constante snelheid van 200 km/u (in de bocht bij Hoogeveen niet mogelijk, deze laten we even buiten beschouwing). Over de terugweg doe ik dus precies een half uur. Ook hierbij heb ik een X aantal liter brandstof verbruikt.

Verbuik ik tijdens de terugreis met 200 km/u nou echt meer brandstof? Ik ben namelijk maar de helft van de tijd onderweg!

- Verbruikt een auto daadwerkelijk meer dan twee keer zoveel brandstof als de snelheid verdubbeld wordt?
- En is het dus daadwerkelijk wel zuiniger om met een lagere snelheid te rijden?
Boven een bepaalde snelheid neemt de luchtweerstand exponentieel (?) toe dacht ik, dus bij 200 km/h zal je meer verbruiken (gok ik).
Juup©zondag 18 april 2010 @ 23:39
Probeer het uit?

Hoe harder jij rijdt hoe hoger de luchtweerstand e.d. dus ik denk dat het zuinigst bij 100 km/u is.
De_Groentenboerzondag 18 april 2010 @ 23:43
Leuk en aardig maar je motor moet meer vermogen leveren, en dat vermogen komt nog steeds uit dezelfde brandstof.

Dat je misschien sneller die kilometers aflegt doet daar niets aan af, bij 100 zul je wellicht 1 op 12 rijden, bij 200 1 op 7 of slechter.
ER_Onlinezondag 18 april 2010 @ 23:43
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand

Aangezien de snelheid in het kwadraat is neemt deze exponentieel toe. In theorie kost het dus dubbel zoveel brandstof. Echter spelen meerdere factoren een rol (bandenweerstand, optimale motor temperatuur en toerental etc.), waardoor het dus niet 100% klopt. Maar de richtlijn is dus dat het 2x zoveel brandstof kost.

Andersom geld dus niet dat 50 km/h de helft kost van 100, aangezien je de andere factoren mee moet tellen en de optimale snelheid dus ergens rond de 80/90 km/h ligt (bij een gemiddelde auto).
Stokkie_zondag 18 april 2010 @ 23:45
80 in de 5e versnelling is een beetje het meest efficiënte wat je kan rijden. Bij 200 zal je sneller thuis zijn maar ook meer brandstof verbruikt hebben.

Ik heb ooit in Duitsland een tank in 260km weg gereden met nagenoeg alleen maar vol gas over de autobahn. Normaal haal ik de 400km en dat is met file.
Dennis101zondag 18 april 2010 @ 23:46
De afstand blijft toch hetzelfde? En het moge duidelijk zijn dat je bij 200 km/h heel wat meer verbruikt dan bij 100.
Socioszondag 18 april 2010 @ 23:47
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:39 schreef Asgard het volgende:
Boven een bepaalde snelheid neemt de luchtweerstand exponentieel (?) toe dacht ik, dus bij 200 km/h zal je meer verbruiken (gok ik).
Kijk, daar wil ik naartoe inderdaad. Dat ik bij 200 km/u meer brandstof verbruik snap ik. Maar omdat ik slechts de helft van de tijd de motor aanheb zou het brandstof verbruik meer dan 2 keer zoveel moeten zijn om minder zuinig te rijden dan bij 100 km/u.

Ik ben benieuwd naar de verbanden tussen snelheid en verbruik. Bovenstaand voorbeeld kan bijvoorbeeld ook genomen worden bij 80 km/ en 160 km/u en 50 km/ en 100 km/u.
Dennis101zondag 18 april 2010 @ 23:47
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Socios het volgende:

[..]

Kijk, daar wil ik naartoe inderdaad. Dat ik bij 200 km/u meer brandstof verbruik snap ik. Maar omdat ik slechts de helft van de tijd de motor aanheb zou het brandstof verbruik meer dan 2 keer zoveel moeten zijn om minder zuinig te rijden dan bij 100 km/u.

Ik ben benieuwd naar de verbanden tussen snelheid en verbruik. Bovenstaand voorbeeld kan bijvoorbeeld ook genomen worden bij 80 km/ en 160 km/u en 50 km/ en 100 km/u.
De afstand blijft hetzelfde
Socioszondag 18 april 2010 @ 23:50
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Dennis101 het volgende:
De afstand blijft hetzelfde
Dat snap ik ook wel. Maar daar gáát het niet om.
xprotagonistxzondag 18 april 2010 @ 23:51
Meten is weten.
Asgardzondag 18 april 2010 @ 23:52
-edit-
Dennis101zondag 18 april 2010 @ 23:54
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:50 schreef Socios het volgende:

[..]

Dat snap ik ook wel. Maar daar gáát het niet om.
Natuurlijk wel. Stel: bij 100 km/h verbruik je 1 liter benzine op 10 kilometer, bij 200 km/h verbruik je 1 liter benzine op 5 kilometer.

Reken jij nu eens even uit wat zuiniger is als je 100 kilometer wil afleggen.
GewoneManzondag 18 april 2010 @ 23:56
weet zo niet meer exact maar heb het laatst getest op de snelweg @100 KM per uur en @120 KM per uur en het verschil weet ik zo niet exact maar was al flink, mijn auto haalt de 200 niet (tenzij je hem uit een vliegtuig gooit) maar ik vermoed dat het je echt significant meer brandstof kost
ER_Onlinezondag 18 april 2010 @ 23:56
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Socios het volgende:

[..]

Kijk, daar wil ik naartoe inderdaad. Dat ik bij 200 km/u meer brandstof verbruik snap ik. Maar omdat ik slechts de helft van de tijd de motor aanheb zou het brandstof verbruik meer dan 2 keer zoveel moeten zijn om minder zuinig te rijden dan bij 100 km/u.

Ik ben benieuwd naar de verbanden tussen snelheid en verbruik. Bovenstaand voorbeeld kan bijvoorbeeld ook genomen worden bij 80 km/ en 160 km/u en 50 km/ en 100 km/u.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtweerstand

Zoals ik al schreef: snelheid in het kwadraat! Dus dat betekent bij een verdubbeling een verviervoudiging van de luchtweerstand en daarbij dus brandstofverbruik aangezien luchtweerstand de grootste factor is.

Verschil tussen 80 en 160 is groter dan 50/100 aangezien er bij 80 km/h de verbranding optimaal is (vanwege toerental etc). Bij 50 is deze minder effecient waardoor het verschil 50/100 minder groot zal zijn.

Heb er geen getallen bij, maar dit is gewoon logisch denkwerk.
Aibmizondag 18 april 2010 @ 23:57
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:47 schreef Socios het volgende:

[..]

Kijk, daar wil ik naartoe inderdaad. Dat ik bij 200 km/u meer brandstof verbruik snap ik. Maar omdat ik slechts de helft van de tijd de motor aanheb zou het brandstof verbruik meer dan 2 keer zoveel moeten zijn om minder zuinig te rijden dan bij 100 km/u.

Ik ben benieuwd naar de verbanden tussen snelheid en verbruik. Bovenstaand voorbeeld kan bijvoorbeeld ook genomen worden bij 80 km/ en 160 km/u en 50 km/ en 100 km/u.
Bij lage snelheden rijd je relatief onzuinig omdat je niet heel erg snel gaat en je motor ook wrijving heeft, en bepaalde dingen altijd even veel energie verbruiken, onafhankelijk van hoe snel je rijdt. Als je sneller rijdt verbruiken die dingen dan minder energie - ze hoeven dan minder lang aan te staan.
Bij hoge snelheden wordt de luchtwrijving inderdaad de grootste boosdoener. Deze loopt, zoals eerder gezegd, kwadratisch op. Dat betekent dat als je twee keer zo hard rijdt, het 4 keer zo veel energie kost.
Deze dingen samen hebben tot gevolg dat de meeste auto's ergens tussen de 60 en de 100 het zuinigste rijden.
ER_Onlinezondag 18 april 2010 @ 23:58
Of koop een fatsoenlijke auto die het verbruik per 100 km aangeeft. Dan zie je vanzelf dat dit sterk omhoog gaat naarmate de snelheid toeneemt.
Dennis101maandag 19 april 2010 @ 00:02
Bij snelheden boven de 100 km/h zal je al snel merken dat je verbruik zal gaan stijgen, zoals gezegd ligt bij de meeste auto's de optimale snelheid voor het verbruik ergens tussen de 80 en 100. 50 rijden in zijn 5 kan wel zuiniger zijn, maar dan doe je alleen 2x zo lang over je reis en dat wil je dan ook weer niet.
GewoneManmaandag 19 april 2010 @ 00:02
quote:
Op zondag 18 april 2010 23:58 schreef ER_Online het volgende:
Of koop een fatsoenlijke auto die het verbruik per 100 km aangeeft. Dan zie je vanzelf dat dit sterk omhoog gaat naarmate de snelheid toeneemt.
ja dat heb ik dus en weet het zo niet exact meer maar het scheelde zeker 4 tot 5 liter per 100Km van 100 naar 120KM per uur en dat gaat alleen maar omhoog naar mate je sneller gaat.

@TS dat je moter korter werkt doet er niet toe daar het verbruik gemeten wordt op afstand en die is in beide situaties gelijk
Zuunigerdmaandag 19 april 2010 @ 00:09
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:02 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ja dat heb ik dus en weet het zo niet exact meer maar het scheelde zeker 4 tot 5 liter per 100Km van 100 naar 120KM per uur en dat gaat alleen maar omhoog naar mate je sneller gaat.
Zoveel? De VW Passat TDI van mijn ouders rijdt bij 100km/h ongeveer 1 op 18. Bij 190km/h rijdt hij 1 op 8,5. Dat is een flink verschil, maar niet zoveel als jij stelt.

Snelheden gemeten met GPS.
Sociosmaandag 19 april 2010 @ 00:11
OK, bedankt voor de reacties. Het is maar mij wat duidelijker geworden allemaal.

Men blijkt dus inderdaad heel wat meer te verbruiken.

Voortaan reis ik weer per trein.
Dennis101maandag 19 april 2010 @ 00:12
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:11 schreef Socios het volgende:
OK, bedankt voor de reacties. Het is maar mij wat duidelijker geworden allemaal.

Men blijkt dus inderdaad heel wat meer te verbruiken.

Voortaan reis ik weer per trein.
Die verbruiken zeker wel minder energie als ze 2x zo hard rijden?
GewoneManmaandag 19 april 2010 @ 00:13
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:09 schreef Zuunigerd het volgende:

[..]

Zoveel? De VW Passat TDI van mijn ouders rijdt bij 100km/h ongeveer 1 op 18. Bij 190km/h rijdt hij 1 op 8,5. Dat is een flink verschil, maar niet zoveel als jij stelt.

Snelheden gemeten met GPS.
zeker diesel? dat scheelt namelijk nogal
Dennis101maandag 19 april 2010 @ 00:15
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:13 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

zeker diesel? dat scheelt namelijk nogal
Het beeld dat jij schetst is wel heel extreem hoor. Onze benzine 206 scheelt misschien max 2 liter van 100 naar 120 en dan heeft die nog een ongunstig toerental ook op die snelheid.
GewoneManmaandag 19 april 2010 @ 00:16
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:15 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Het beeld dat jij schetst is wel heel extreem hoor. Onze benzine 206 scheelt misschien max 2 liter van 100 naar 120 en dan heeft die nog een ongunstig toerental ook op die snelheid.
ik heb het over een afstand van 100 Km hé
Zuunigerdmaandag 19 april 2010 @ 00:18
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:13 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

zeker diesel? dat scheelt namelijk nogal
TDI, dus inderdaad een diesel.
leolinedancemaandag 19 april 2010 @ 00:18
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:16 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ik heb het over een afstand van 100 Km hé
Hij ook. Bij mij scheelt het ook max 2 liter, eerder 1. Seat leon 1.8 op lpg.
GewoneManmaandag 19 april 2010 @ 00:21
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:18 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Hij ook. Bij mij scheelt het ook max 2 liter, eerder 1. Seat leon 1.8 op lpg.
weet het ook niet precies meer maar het was iig een merkbaar verschil met maar 20Km per uur meer
leolinedancemaandag 19 april 2010 @ 00:25
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:21 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

weet het ook niet precies meer maar het was iig een merkbaar verschil met maar 20Km per uur meer
Ik ga van 8.5 liter op 100 km naar max. 10 liter op 100 km.
Dennis101maandag 19 april 2010 @ 00:29
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:21 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

weet het ook niet precies meer maar het was iig een merkbaar verschil met maar 20Km per uur meer
Nou ja, even snel gerekend is dat van 1/9.5 naar 1/10 (ongeveer uiteraard). Dat merk je dus eigenlijk amper.
Turquaz52maandag 19 april 2010 @ 00:39
Mijn Bimmer 318 Automaat rijdt 1 op 14 op snelweg (lekker rustig aan @ 80-100)
Maar op Topsnelheid (205kmpu) 1 op 6,6..

Keuze is snel gemaakt denk ik..
Q.E.D.maandag 19 april 2010 @ 01:13
quote:
Op maandag 19 april 2010 00:12 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Die verbruiken zeker wel minder energie als ze 2x zo hard rijden?
Minder massa en minder luchtweerstand per passagier