Ik heb twee weken geleden de muren voor de nieuwe keuken superglad sausklaar laten stucen. Op advies van de stukadoor heb ik erna nog even met een schuurpapiertje (niet te grof maar ook niet te fijn, anders pakt ie niet alles) de spikkeltjes eraf geschuurd. Ook ik had op enkele plekken wat sporen van het materiaal van de stukadoor, deze kon ik mooi wegschuren voor een megaglad resultaat. Het geeft wel wat stof en rotzooi (erna even de muur afstofferen en lichtjes afnemen met een vochtige handdoek), maar ik zou het sowieso op deze manier doen.
Tijdens het verven heb ik geen voorstrijkmiddel gebruikt, aangezien het stucwerk er vrij gelijkmatig opzat. Ik heb een super resultaat zonder vlekken of vegen.
De prijzen voor sausklaar laten stucen is natuurlijk nogal afhankelijk van het aantal vierkante meters, hoeken en eventuele opstakels of extra wensen. Ik heb voor de achterwand van de keuken, twee zijwanden en het meestucen van een koof pakweg 20 euro per vierkante meter betaald inclusief materiaal, voorrijkosten en netjes opleveren van de werkplek. Als je een hele verdieping laat doen betaal je uiteraard minder, laat je een wc van 6 vierkante meter doen betaal je waarschijnlijk meer.