abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 15 april 2010 @ 18:37:05 #1
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_80353333
Ik ben van plan om over en maandje een nieuwe computer te gaan kopen om mijn grote hobby (fotografie!) te ondersteunen.
Ik ben al mn leven lang een Windows-gebruiker en een mens wil wel eens wat anders. Met name door een bevriend fotograaf, ben ik warm gelopen voor de iMac. Voorheen wel erg vaak aan gedacht, maar nooit de stap durven maken, uit angst (voor het onbekende?). Tot voor 4 weken geleden zelfs gezworen een pc-systeem te kopen en géén
Mac.
Ik heb een bevriend fotograaf met zijn imac aan het werk gezien en heb er ook eens een aantal keren mee mogen stoeien. Wat en genot! En inmiddels ben ik overtuigd van de overstap naar Mac (dat gaat dus absoluut gebeuren, ik hoef dus niet meer overtuigd te worden om Windows te verlaten)).
Ik wil er dus ook eentje. Maar wat is wijsheid, wat is slim? Wat is noodzakelijk voor mij? Wat is overdone?

Ik zal de iMac gaan gebruiken voor: normaal dagelijks internetwerk, e-mailen en vooral voor fotobewerking en foto-opslag. Ik ben absoluut géén gamer en doe niet video-bewerking, editing of andere 3d-graphic-bewerkingen. Ik heb naast de nieuw te kopen imac nog een Windows laptop van 7 maanden jong, voor vrouwlief en voor windows-gebruik.
Ik heb de 21,5” en de 27”-variant bekeken, maar die laatste is écht te groot (voor ons). Ik vind ‘m geweldig, maar écht te groot in onze huiskamer. Dus de 27” valt simpelweg af.

Blijft de keuze tussen de twee 21,5”-inch modellen. Er zit een prijsverschil tussen van 250 euro. De ene heeft 500gb harddisk en de andere 1000 gb. (dát verschil vind ik niet zo boeiend, want ik ga er toch een NAS naast gebruiken) en de videokaart is anders (de ene heeft een chipset en gebruikt volgensde verkopers het werkgeheugen voor zn berekeningen end e ander heeft een eigen geheugen).
Nou ben ik al 2 keer bij de Apple-store geweest voor raad. En die heb ik twee keer gehad, maar twee keer totaal anders

De eerste verkoper was open en eerlijk….voor MIJN doeleinden (internet, e-mail, dvd kijken, mp3 luisteren en fotobewerking) is de basic-versie van de 21,5” méér dan voldoende. De videokaart is daar ruimschoots genoeg voor. Hij raadde me aan, om het prijsverschil (250 euro) te investeren in een NAS of ext. Harddisk. Ik zou volgens hem met die basic alles kunnen doen, wat ik wil en doe. Dat zegt de Apple-site ook, maar dat terzijde haha.
De tweede verkoper probeerde me vanalles te verkopen (zoals een goed verkoper hoort te doen volgens zijn functie-omschrijving haha) en had het erover dat de 21,5” héél veel tekort komt voor normaal Photoshop-werk. Dat laatste vond ik een verbazingwekkende opmerking van de verkoper. Ik ken nl. een beroepsfotograaf, die wel degelijk met een basic-imac aan het werk is en dáár zn bewerkingen op doet. Nou ben ik slechts amateurfotograaf en ben er vanuit gegaan dat dat met deze basic-imax problemloos zou moeten kunnen

Wie kan en wil me helpen met raad? Wat zijn jullie ervaringen met de imac? Welke keuze zou verstandig zijn? Zijn de verschillen in videokaart écht zo opvallend groot, of merk ik er met MIJN doeleinden en MIJN werkzaamheden weinig van? Scheelt tóch 250 euro…kan ik andere leuke dingen voor doen.
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
pi_80353395
ik zou gewoon bij windows blijven, overstappen is echt lastig omdat er zoveel dingen anders zijn.
zoveel beter is een mac niet, zoveel duurder is een mac wel
pi_80353463
Als je niet gaat gamen zou ik de goedkoopste nemen.
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:38 schreef Anarith het volgende:
ik zou gewoon bij windows blijven, overstappen is echt lastig omdat er zoveel dingen anders zijn.
  donderdag 15 april 2010 @ 18:41:05 #4
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_80353474
Ik ga overstappen...daar was ik al duidelijk in
Prijzen zijn me bekend....de voordelen zij nme óók bekend. En die wegen mij zwaarder. Ik wil geen mac-windows-discussie, maar raad.
En ik ga absoluut NIET gamen

Hoofdzakelijk
- foto-opslag
- Photoshop / Aperture / Lightroom
- internet en e-mail
- dvd'tje kijken heel af en toe
- muziek luisteren
pi_80353680
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:38 schreef Anarith het volgende:
Ik lees van je post af dat jij totaal geen ervaring met een Mac en/of Mac OS X hebt.
  donderdag 15 april 2010 @ 18:51:18 #6
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_80353791
Dat heb ik óók nog niet....en ik las het er óók aan af
pi_80353865
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:41 schreef joers1 het volgende:
Ik ga overstappen...daar was ik al duidelijk in
Prijzen zijn me bekend....de voordelen zij nme óók bekend. En die wegen mij zwaarder. Ik wil geen mac-windows-discussie, maar raad.
En ik ga absoluut NIET gamen

Hoofdzakelijk
- foto-opslag
- Photoshop / Aperture / Lightroom
- internet en e-mail
- dvd'tje kijken heel af en toe
- muziek luisteren
De duurste 21.5'' is maar 150 euro duurder als die 27''. Ik zou zeggen kijk nog eens of ie echt niet past, weet je hoe mooi dat ding is.
pi_80353921
Voor jouw werkzaamheden/eisen is die basis iMac meer dan voldoende (uit ervaring).
  donderdag 15 april 2010 @ 18:56:10 #9
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_80353934
Haha dat dácht ik eerst ook...hij past zeker wel...maar ik vind 'm écht te groot. Bovendien..en ja...dat telt zwaarder: mijn vrouw is thuis de baas Zij wil 'm niet hebben in haar woonkamer (al heeft ze er nog geen een int echt gezien) Weet je hoe lang ik heb moeten praten om uberhaupt een Apple te mogen gaan kopen?
  donderdag 15 april 2010 @ 18:57:04 #10
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_80353961
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:55 schreef Earry het volgende:
Voor jouw werkzaamheden/eisen is die basis iMac meer dan voldoende (uit ervaring).
Kijk dáár heb ik iets aan....jij spreekt uit ervaring? dat heb ik het liefste.
De eerste verkoper van de Apple-store was óók zo open en eerlijk en wilde me écht niets teveel verkopen.
pi_80353963
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:51 schreef joers1 het volgende:
Dat heb ik óók nog niet....en ik las het er óók aan af
Bij jouw posts heb ik het idee dat je je wel ingelezen hebt, dat heb ik niet bij hem.

Verder sluit een Mac goed aan op de hoofdzaken die jij hebt opgesomd.
pi_80353980
Was zeker een mac verkoper in de media markt ? De basis iMac is voldoende
<>
  donderdag 15 april 2010 @ 18:57:58 #13
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_80353986
Je kan ook nog kijken naar een 24" model. Die zijn dus niet nieuw, maar hoeven ook niet heel erg oud te zijn en daar kan je wel een leuke van vinden.

Ik heb hier een model van oktober 2008, Imac 24", 2,8 ghz, 4 GB geheugen, 500 GB harde schijf en bevalt prima!

Bijvoorbeeld deze: http://tweakers.net/aanbo(...)24-inch-306-ghz.html
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  donderdag 15 april 2010 @ 18:58:54 #14
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_80354009
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:57 schreef Xrtzsck het volgende:

[..]

Bij jouw posts heb ik het idee dat je je wel ingelezen hebt, dat heb ik niet bij hem.

Verder sluit een Mac goed aan op de hoofdzaken die jij hebt opgesomd.
Ik heb me absoluut laten voorlichten en er al heel veel over gesproken. Daar heb je gelijk in. Ik bven gewoon "verliefd" geworden op die iMac En toen ik er afgelopen 3 weken een paar keer mee mocht stoeien bij een collega-fotograaf wist ik het absoluut zeker.
pi_80354046
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:57 schreef joers1 het volgende:

[..]

Kijk dáár heb ik iets aan....jij spreekt uit ervaring? dat heb ik het liefste.
De eerste verkoper van de Apple-store was óók zo open en eerlijk en wilde me écht niets teveel verkopen.
Ik werk zelf thuis op een wat ouder type (24" 3,06 Ghz Core 2 Duo, 4GB RAM mét een aparte videokaart) en dat is overkill, die staat bij wijze van uit z'n neus te vreten tijdens het editen. Op werk heb ik een 21,5" tot m'n beschikking - het basismodel - die we gebruiken voor fotobewerking, heeeel basis video-editing en softwareontwikkeling. Ook die machines heb ik nog nooit in de problemen zien komen.
  donderdag 15 april 2010 @ 19:00:53 #16
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_80354064
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:57 schreef Swindler het volgende:
Was zeker een mac verkoper in de media markt ? De basis iMac is voldoende
Was de Apple-verkoper in de MediaMarkt ja (dus niet een standaard MM- baasje, maar één die ook écht heel duidelijk de verschillen kon aangeven en de eventuele meerwaardes). De tweede keer (toen ik zo raar opkeek) kreeg ik advies van een "gewone" MM-verkoper (die dragen andere poloshirts), die ook windows-systemen verkocht (zei hij) en die had het erover dat de basic-iMac absoluut tekort schoot voor Photoshop
  donderdag 15 april 2010 @ 19:01:41 #17
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_80354098
quote:
Op donderdag 15 april 2010 19:00 schreef Earry het volgende:

[..]

Ik werk zelf thuis op een wat ouder type (24" 3,06 Ghz Core 2 Duo, 4GB RAM mét een aparte videokaart) en dat is overkill, die staat bij wijze van uit z'n neus te vreten tijdens het editen. Op werk heb ik een 21,5" tot m'n beschikking - het basismodel - die we gebruiken voor fotobewerking, heeeel basis video-editing en softwareontwikkeling. Ook die machines heb ik nog nooit in de problemen zien komen.
Kijk!! Dankjewel...dit soort duwtjes-in-de-rug zocht ik al
Bedankt!
pi_80354158
quote:
Op donderdag 15 april 2010 19:00 schreef joers1 het volgende:

[..]

Was de Apple-verkoper in de MediaMarkt ja (dus niet een standaard MM- baasje, maar één die ok écht heel duidelijk de verschillen kon aangeven en de eventuele meerwaardes). De tweede ker kreeg ik advies van een gewone MM-verkoper (dragen andere poloshirts), die ook windows-systemen verkocht (zei hij) en die had het erover dat de basic-iMac tekort schoot voor Photoshop
Als advies wil ik je nog wel meegeven , om je iMac bij een Apple Premium Reseller te kopen en niet bij de mediamarkt! Ook al moet je dan iets verder rijden als hij niet in de buurt is
<>
pi_80354179
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:37 schreef joers1 het volgende:

De tweede verkoper probeerde me vanalles te verkopen (zoals een goed verkoper hoort te doen volgens zijn functie-omschrijving haha) en had het erover dat de 21,5” héél veel tekort komt voor normaal Photoshop-werk.

ljkt mee een te enthousiaste verkoper die denkt zn maandbonus wat op te prikken....
een iMac komt zeker niet tekort voor Photoshop... zeker niet voor een gewone 21"...

de GPU heeft juist in Phtoshop een relatief kleine invloed, en enkel qua 'weergave' van bepaalde OS-elementen (zoomen van het werkbeeld, pixel-smoothing e.d.), voor bewerking zelf gebruikt photoshop de GPU juist niet
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 15 april 2010 @ 19:10:12 #20
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_80354324
quote:
Op donderdag 15 april 2010 19:03 schreef Swindler het volgende:

[..]

Als advies wil ik je nog wel meegeven , om je iMac bij een Apple Premium Reseller te kopen en niet bij de mediamarkt! Ook al moet je dan iets verder rijden als hij niet in de buurt is
Ik koop NOOIT iets bij de MediaMarkt...ik KIJK daar alleen altijd en ga het dan elders meestal kopen (ik weet het, dat zuigt haha)
In Eindhoven zitten liefst 2 mac-resellers: A-mac en YouMac en dáár ga ik dan heen.

Ik kon daar overigens nog niet gaan kijken vanwege hun openingstijden en de MM was tot 21 uur open, vandaar. Heb bij de resellers dus nog geen advies ingewonnen
pi_80354463
Beetje mosterd na de maaltijd, maar inderdaad de goedkoopste iMac voldoet prima en koop het niet bij de MM.

kijk ook eens op dit mac forum
  donderdag 15 april 2010 @ 19:24:34 #22
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_80354825
ik heb er 3 keer een registratie gedaan maar elke keer gaat het fout daar
pi_80355535
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:47 schreef Xrtzsck het volgende:

[..]

Ik lees van je post af dat jij totaal geen ervaring met een Mac en/of Mac OS X hebt.
dat is er helemaal niet uit af te leiden, en ik heb een iMac manjer
pi_80355980
quote:
Op donderdag 15 april 2010 18:56 schreef joers1 het volgende:
Haha dat dácht ik eerst ook...hij past zeker wel...maar ik vind 'm écht te groot. Bovendien..en ja...dat telt zwaarder: mijn vrouw is thuis de baas Zij wil 'm niet hebben in haar woonkamer (al heeft ze er nog geen een int echt gezien) Weet je hoe lang ik heb moeten praten om uberhaupt een Apple te mogen gaan kopen?
Gewoon 'per ongeluk' de 27 inch aankruisen. Ik denk niet dat ze dan nog allerlei moeite gaat doen om 'm terug te sturen :p Is maar 68.58 cm... :p
  donderdag 15 april 2010 @ 20:13:45 #25
299521 64bit
Michael Scott Paper Co.
pi_80356936
De goedkoopste is meer dan zat. Het enige verschil is de videokaart en de harde schijf, nu zeg je zelf al dat je er een NAS aan hangt dus de harde schijf maakt dan niet meer uit. Voor jouw taken zal die videokaart alleen maar uit zijn neus staan te vreten, dus het is echt zonde van het geld om de duurdere aan te schaffen! Van dat geld kan je mooi Aperture 3 kopen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')