abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 april 2010 @ 15:48:09 #1
288142 mr_t88
Legen...wait for it...DARY!
pi_80307699
quote:
Oud-militair gewild als manager

Oplossingsgericht, flexibel en bepaald geen 9-tot-5-mentaliteit. Oud-militairen zijn gewild op de 'civiele arbeidsmarkt'.

Wat hebben Dick Berlijn, Jan-Willem Kelder en Don Berghuijs gemeen? Allen dienden ooit het vaderland, en maken nu naam voor zichzelf in het bedrijfsleven en het openbaar bestuur.

Berlijn, oud-commandant der strijdkrachten, is tegenwoordig naast adviseur voorzitter van Netwerkorganisatie De Maatschappij. Voormalig vice-admiraal van de marine Jan-Willem Kelder verdient als lid van de raad van bestuur van TNO een slordige 2 ton per jaar. En ex-militair Don Berghuijs is tegenwoordig voorzitter van de expertgroep C2000.

Competenties
Oud-militairen doen het goed op de 'civiele arbeidsmarkt'. "Mensen uit het leger zitten overal in het bedrijfsleven", zegt Wim van den Berg van de militaire vakbond AFPM. "Het zijn vaak mannen en vrouwen met hele waardevolle competenties voor het bedrijfsleven én het openbaar bestuur, zoals iemand als Jack de Vries heeft bewezen."

Ook volgens onderzoeker en oud-soldaat Erik de Waard stromen militairen vaak moeiteloos door naar de top. "De sector logistiek trekt veel oud-militairen. Van KLM tot Schiphol, eigenlijk zitten ze overal. Zo is Bart Beeks, die een paar jaar boven mij zat op de militaire academie, nu vicedirecteur Operations Benelux van Ceva Logistics, voorheen TNT. Raymond Knoops, van mijn lichting, is nu Tweede Kamerlid voor het CDA. En een andere jongen uit mijn lichting bekleedt een hoge positie bij Boskalis."

Onderzoek naar krijgsmacht
Erik de Waard ging na zijn diensttijd bedrijfskunde studeren en werkte een tijd bij chipsfabrikant Smith (tegenwoordig Lays). De Waard promoveerde in 2010 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op flexibiliteit en organisatie binnen de Nederlandse krijgsmacht. Zijn conclusie: het bedrijfsleven kan een hoop leren van de Nederlandse krijgsmacht.

Toen de muur viel, wisten westerse krijgsmachten zich volgens De Waard razendsnel aan te passen. "Wij hadden tijden de Koude Oorlog een groot leger dat al jaren dezelfde trainingen deed. Nu doen we mee aan ingewikkelde militaire missies over de hele wereld, met grote strategische en logistieke uitdagingen. Het Nederlandse leger is daarmee een typisch voorbeeld van een quick response organisatie."

Eigenschappen militairen
Oud-militair Michel Werneri is mede-oprichter van Opus Novus, een werving- en selectiebureau voor militairen. Volgens hem zijn militairen niet hiërarchisch en star, het stereotype dat nogal eens wordt neergezet. "Werkgevers lijken altijd op zoek naar flexibele teamplayers zonder 9-tot-5-mentaliteit. Voor veel militairen zijn deze eigenschappen als vanzelfsprekend, militair ben je 24 uur per dag, en als je je niet snel kunt aanpassen breng je jezelf en anderen in gevaar."

Volgens Werneri zijn vooral Nederlandse militairen gewend om zelfstandig te werken en denken binnen een internationale omgeving. "Daarin tekent zich een groot verschil met bijvoorbeeld onze Amerikaanse collega's. Nederlandse militairen hebben een echte hands-on mentaliteit."

Bedreven managers
Ook blijken oud-militairen vaak bedreven managers. Onderzoeker De Waard: "Er wordt nogal eens gedacht dat officieren leiding geven op basis van hun rang, maar in de militaire opleiding wordt juist bijzonder veel aandacht besteed aan effectief management en leiderschap. Zonder vertrouwen ben je als leider nergens in het leger."

Toch vergt de overstap van soldaten naar het bedrijfsleven wel enige aanpassing. Michel Werneri: "Veel ex-militairen zijn gewend om in teamverband te werken. Ze zijn soms iets te goed van vertrouwen, en moeten eraan wennen dat in het bedrijfsleven mensen vaak een eigen belang dienen. Dat commerciële inzicht ontbreekt soms." Maar behalve deze kleine tekortkoming is een ex-militair een aanwinst voor elk bedrijf, aldus Werneri.
bron
Zou dit voor jou een extra rede zijn om militair te worden?
Those who push themselves, and are willing to face pain, exhaustion, humiliation, rejection, or worse, are the ones who become champions. The rest are left on the sidelines.
pi_80307756
Je gaat bij het leger om later manager te worden...
Huh?
pi_80307794
Ik heb een oud collega gehad die eerst commando was in onder andere Irak... Nou, dat waren fjine tijden als hij boos werd... ging hij compleet flippen.

Je wilt echt niet een collega die bij het minste of geringste compleet uit zijn dak gaat en ook nog commando is geweest kan ik je vertellen.
pi_80307873
quote:
Op woensdag 14 april 2010 15:50 schreef Donders het volgende:
Ik neem aan dat de meesten voor de actie en het avontuur bij defensie treden. Maar de weldenkenden onder hen weten wel dat ze daar niet voor altijd willen of kunnen blijven. Dan is manager in de burgermaatschappij toch ook een uitdagende job (op hele andere vlakken, maar de winnaarsmenatliteit kan ook daar bevredigd worden wanneer je het goed doet)
pi_80308013
quote:
Op woensdag 14 april 2010 15:51 schreef willempjewever het volgende:
Ik heb een oud collega gehad die eerst commando was in onder andere Irak... Nou, dat waren fjine tijden als hij boos werd... ging hij compleet flippen.

Je wilt echt niet een collega die bij het minste of geringste compleet uit zijn dak gaat en ook nog commando is geweest kan ik je vertellen.
hint
[b]Op dinsdag 10 februari 2004 14:36 schreef Malawi het volgende:[/b]
Het in den oren stoppen van kiwi's is dus een probaat tijgeraanvalafweermiddel
  woensdag 14 april 2010 @ 16:09:56 #6
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_80308518
Echt niet elke Jan Soldaat kan zomaar een twee drie manager worden hoor. Dan moet je toch zelfs binnen Defensie een flinke CV opgebouwd hebben.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
pi_80308745
Jammer dat defensie dat talent zelf niet kan binnenhouden dan.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 14 april 2010 @ 16:17:06 #8
211797 Esses
Splendide mendax
pi_80308787
quote:
Op woensdag 14 april 2010 15:48 schreef mr_t88 het volgende:

[..]

Beetje simplistisch artikel... er worden bij mijn weten 3 top generaals genoemd... vergelijkingsmateriaal in de 65000 man tellende krijgsmacht... minimaal.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
  woensdag 14 april 2010 @ 16:21:04 #9
288142 mr_t88
pi_80308972
quote:
Op woensdag 14 april 2010 16:17 schreef Esses het volgende:

[..]

Beetje simplistisch artikel... er worden bij mijn weten 3 top generaals genoemd... vergelijkingsmateriaal in de 65000 man tellende krijgsmacht... minimaal.
Wel verder gelezen dan de eerste alinea?
Those who push themselves, and are willing to face pain, exhaustion, humiliation, rejection, or worse, are the ones who become champions. The rest are left on the sidelines.
  woensdag 14 april 2010 @ 16:29:02 #10
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_80309362
quote:
Op woensdag 14 april 2010 15:50 schreef Donders het volgende:
Zo gek vindt ik dat niet leger heeft een hoop te maken goed met management. Als ik moet kiezen tussen een oud generaal en een politicus om maar eens wat te noemen weet ik het wel. Een van de redenen van de crisis is wellicht dat (standaard) incompetente politici een commissariaat hebben vaak als bij functie.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 14 april 2010 @ 16:29:14 #11
211797 Esses
Splendide mendax
pi_80309377
quote:
Op woensdag 14 april 2010 16:21 schreef mr_t88 het volgende:

[..]

Wel verder gelezen dan de eerste alinea?
Ja, maar om de rest nu super succesvol te noemen vind ik nog te ver gaan. Overigens ga ik het dan voor je herformuleren.
We hebben het hier over mensen van de KMA die minimaal het rang van majoor ws. gehaald hebben. Vergelijk dat met alle mensen die dat niet hebben binnen de organisatie, en kijk waar die terecht komen.

Bullshitverhaal dus.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
  woensdag 14 april 2010 @ 16:31:35 #12
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_80309494
quote:
Op woensdag 14 april 2010 16:29 schreef Esses het volgende:

[..]

Ja, maar om de rest nu super succesvol te noemen vind ik nog te ver gaan. Overigens ga ik het dan voor je herformuleren.
We hebben het hier over mensen van de KMA die minimaal het rang van majoor ws. gehaald hebben. Vergelijk dat met alle mensen die dat niet hebben binnen de organisatie, en kijk waar die terecht komen.

Bullshitverhaal dus.
Laat ik het zo zeggen de oudste en beste boeken over management zijn niet geschreven door burgers en of politici. Maar vaak door militairen. En dat al eeuwen lang.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 14 april 2010 @ 16:33:51 #13
211797 Esses
Splendide mendax
pi_80309593
quote:
Op woensdag 14 april 2010 16:31 schreef Megumi het volgende:

[..]

Laat ik het zo zeggen de oudste en beste boeken over management zijn niet geschreven door burgers en of politici. Maar vaak door militairen. En dat al eeuwen lang.
En daar ben ik het dan wel mee eens.
  woensdag 14 april 2010 @ 16:39:45 #14
288142 mr_t88
pi_80309818
quote:
Op woensdag 14 april 2010 16:29 schreef Esses het volgende:

[..]

Bullshitverhaal dus.
Je kan het ook anders zien. Militairen zijn nu eenmaal gewild in het bedrijfsleven, zie boven waarom. Om een topfunctie te behalen heb je ook bepaalde papieren nodig dus natuurlijk moeten deze dan vanzelfsprekend de KMA halen. Net zoals je een hbo of een wo papiertje moet hebben om een bepaalde functie te behalen.
Verglijk ook eens wat er vanuit defensie het bedrijfsleven inrolt en wat er vanuit de burgermaatschappij vandaan rolt en kijk waar die terecht komen... Komt een stuk meer crap uit de burgermaatschappij.
In vergelijking zouden ex militairen geliefder zijn dan mensen die uit de burgermaatschappij komen.
pi_80310397
quote:
Op woensdag 14 april 2010 16:31 schreef Megumi het volgende:
Omdat militairen niet lullen maar doen. En dat werkt. Bij politici is het precies andersom, niet doen maar lullen. Dat werkt niet. Maar het is wel lekker politiek correct.
Ja, ik generaliseer.
  woensdag 14 april 2010 @ 17:08:49 #16
211797 Esses
Splendide mendax
pi_80311018
quote:
Op woensdag 14 april 2010 16:39 schreef mr_t88 het volgende:

[..]

Je kan het ook anders zien. Militairen zijn nu eenmaal gewild in het bedrijfsleven, zie boven waarom. Om een topfunctie te behalen heb je ook bepaalde papieren nodig dus natuurlijk moeten deze dan vanzelfsprekend de KMA halen. Net zoals je een hbo of een wo papiertje moet hebben om een bepaalde functie te behalen.
Verglijk ook eens wat er vanuit defensie het bedrijfsleven inrolt en wat er vanuit de burgermaatschappij vandaan rolt en kijk waar die terecht komen... Komt een stuk meer crap uit de burgermaatschappij.
In vergelijking zouden ex militairen geliefder zijn dan mensen die uit de burgermaatschappij komen.
Ja maar dat beeld schetst dit artikel niet, dat schetst meer een wervend beeld.
pi_80823477
Ik ben nu een tijd klaar met de KMA. Shell, Phililps... waar kan ik tekenen?
On the 8th day
God created the paratrooper
And Hell cried
"AIRBORNE!"
pi_80911913
quote:
Op woensdag 14 april 2010 15:48 schreef mr_t88 het volgende:

[..]

Nou dit rapport ( of onderzoek,wat het ook is) is dan van de laatste
10 jaar want in mijn tijd (jaren 70-80) was een ex-militair helemaal niet
zo gewild als manager,sowieso niet echt gewild als werknemer in het
bedrijfsleven vanwege het imago als starre of te bazige types.

Men wilde toen liever van die 'people's' managers die een achtergrond
hadden op PABO gebied of welke andere geitenwollensokken opleiding.
75 topics = FIN
  zaterdag 1 mei 2010 @ 23:15:37 #19
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_80917138
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 20:28 schreef FP128 het volgende:

[..]

Nou dit rapport ( of onderzoek,wat het ook is) is dan van de laatste
10 jaar want in mijn tijd (jaren 70-80) was een ex-militair helemaal niet
zo gewild als manager,sowieso niet echt gewild als werknemer in het
bedrijfsleven vanwege het imago als starre of te bazige types.

Men wilde toen liever van die 'people's' managers die een achtergrond
hadden op PABO gebied of welke andere geitenwollensokken opleiding.
Lees het artikel nou eens en dan vooral het stuk dat spreekt van na de val van de muur.
Trouwens, volgens mij is Erik de Waard kapitein b.d.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')