FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Chevrolet Beretta, Chrysler LeBaron etc.
StateOfMinddinsdag 13 april 2010 @ 20:38
Ik ben van plan om rond het eind van het jaar mijn eerste Amerikaan aan te schaffen. Dit wordt helaas vanwege budgetaire redenen geen dikke oldtimer met een dikke V8 (die komt er ooit nog wel een keer, maar voorlopig zit dat er niet in).

Nu dacht ik aan een Chevrolet Beretta 2,2 liter (de 3,1 en de 3,2 liter zijn me te duur in de belasting en de verzekering).
Ook zit ik aan de Chrysler LeBaron te denken, maar ik kan niet vinden in welke gewichtsklasse die zich bevind.

Zijn er specifieke punten waar ik te zijner tijd op moet letten met een proefrit?

En zijn er nog meer modellen zoals de Beretta en de LeBaron te vinden waar ik niet aan gedacht heb?
Dualdudedinsdag 13 april 2010 @ 21:13
Chevrolet Corsica
Chevrolet Caprice
Cadillac Seville
Koepertdinsdag 13 april 2010 @ 21:27
Interessant te volgen dit..

Om toch nog enige bijdrage te leveren.

Waarom niet ouder?

Dit is puur mijn persoonlijke smaak maar, oudere modellen van Amerikanen hebben karakter, de nieuwere (met kleinere motoren) hebben niet de kwaliteit van europeanen en niet de charme van een superdikke gorgelende motor.
StateOfMinddinsdag 13 april 2010 @ 21:42
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 21:27 schreef Koepert het volgende:
Interessant te volgen dit..

Om toch nog enige bijdrage te leveren.

Waarom niet ouder?

Dit is puur mijn persoonlijke smaak maar, oudere modellen van Amerikanen hebben karakter, de nieuwere (met kleinere motoren) hebben niet de kwaliteit van europeanen en niet de charme van een superdikke gorgelende motor.
Mijn huidige auto (een Mazda) komt dit jaar niet meer door de APK zonder veel geld erin te steken en dat heb ik niet voor de Mazda over. Dus die gaat eruit.

Ik zou ook het liefst een oude jaren '70 bak willen hebben, maar dat zit er qua geld helaas niet in de komende paar jaar.

En omdat ik voor het eind van het jaar een andere auto moet hebben, én omdat ik toch een Amerikaan wil, kom ik uit op een Beretta of een vergelijkbaar model met kleinere motor dus.

Maar een '70 V8 komt er wel, ooit
Koepertdinsdag 13 april 2010 @ 21:51
Ja ok, t is een tussenoplossing dus.. Maar zoals k zeg, die bakken zoals de beretta zijn imo net niks, waarom dan niet doorsparen voor n amerikaan (n echte) en in de tussentijd zo goedkoop mogelijk rijden.. K weet niet of je ruimte nodig bent, maar zeg maar n suzuki alto oid..
LangeJandinsdag 13 april 2010 @ 22:00
Zo een Chevrolet Corsica heb je in principe toch al voor een paar tientjes?
LangeJandinsdag 13 april 2010 @ 22:02
Bedoel je zoiets?



Ik vind dat geen USA car ofzo. Net zoiets als nu een Chevrolet Matiz rijden en zeggen dat je in een Amerikaanse slee rijd.
Hyperdudedinsdag 13 april 2010 @ 22:06
Chrysler 300M is dat niks?
Of zijn die te duur?
3.5 liter is eigenlijk best wel OK, maar ook als 2.7 geleverd.


NB. Denk dat je beter een tijdje echt goedkoop kan gaan rijden. Oude Polo oid.
StateOfMinddinsdag 13 april 2010 @ 22:11
Beretta en Corsica kosten idd geen drol; ook qua brandstofgebruik (de 2,2 liter dan) en verzekering/belasting zeer goed te doen. Daarom ik ook zoiets kopen. Goedkope Europese/Japanse barrels zijn voor mij geen optie meer. Die ken ik onderhand wel.
En ondanks dat een Beretta bij lange na geen "echte" Amerikaan is, is het wel een lekkere 'foute bak'. En dat vind ik mooi. Mooi zat totdat ik een Chevelle bijvoorbeeld kan kopen.
Koepertdinsdag 13 april 2010 @ 22:12





2x Caprice... Scheelt nogal in uiterlijk.. en vast in geld.. Maar dan spaar ik liever 10 jaar, rijdend in n alto voor de 1e dan rijden in de 2e..
2cvdinsdag 13 april 2010 @ 22:26
Als die Amerikaan oud genoeg is, hoef je geen wegenbelasting te betalen ! En van het uitgespaarde belastinggeld ken je misschien weer een leuke(re) oude Amerikaan kopen.
Sounddragonwoensdag 14 april 2010 @ 01:01
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 22:11 schreef StateOfMind het volgende:
Beretta en Corsica kosten idd geen drol; ook qua brandstofgebruik (de 2,2 liter dan) en verzekering/belasting zeer goed te doen. Daarom ik ook zoiets kopen. Goedkope Europese/Japanse barrels zijn voor mij geen optie meer. Die ken ik onderhand wel.
En ondanks dat een Beretta bij lange na geen "echte" Amerikaan is, is het wel een lekkere 'foute bak'. En dat vind ik mooi. Mooi zat totdat ik een Chevelle bijvoorbeeld kan kopen.
Volgens mij hebben ze op het Chevyforum een Corsica als 'forumhoer', iedereen die FF geen bak heeft koopt dat ding voor 200, verspijkert er weer wat aan, (ding is doorlopend brak volgens mij) rijdt erin zolang nodig en dumpt hem weer op het forum voor de 'borg', dus veel zullen ze inderdaad niet kosten
Overigens zijn dat wel typische voor EU gebouwde Yanken, met wél de slechte dingen van de US auto's, maar niet de goede dingen van een EU bak.. sleutelen met als eindresultaat dat er iets anders kapot gaat dus.. een doorlopende investering voor je deur helpt je niet als je serieus wilt sparen

Koop anders resto bak die je op gaat knappen terwijl je rijdt in iets wat een tientje per maand kost ofzo.. of koop gewoon een gemiddeld brakke en knap die beetje bij beetje op terwijl je erin rijdt, des te meer lol heb je met het ding..

Je moet trouwens wel handig zijn en van vieze jatten houden, anders loop je leeg op garagekosten, het is een hobby he
SPOILER
Heb je enig idee wat een fatsoenlijke Chevelle kost in nl trouwens ??
Sounddragonwoensdag 14 april 2010 @ 01:03
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 22:26 schreef 2cv het volgende:
Als die Amerikaan oud genoeg is, hoef je geen wegenbelasting te betalen ! En van het uitgespaarde belastinggeld ken je misschien weer een leuke(re) oude Amerikaan kopen.
Dat gaat in je tank !!
StateOfMindwoensdag 14 april 2010 @ 22:28
De afgelopen dagen heb ik eens flink zitten rekenen. Dat ik ooit een 'echte' Amerikaan wil, dat staat al jaren vast. Als er geen andere omstandigheden, welke er niet toe doen, zouden zijn geweest dan had ik al lang een Amerikaan kunnen hebben. Maar dat is nu eenmaal niet zo.
Ik heb altijd al een categorie 'als ik een leuke prijs win' en een categorie 'haalbaar' gehad.

De persoonlijke omstandigheden zijn nu eindelijk zover dat ik er daadwerkelijk wat aan kan gaan doen.

Vanaf aanstaande zomer kan ik eindelijk gaan sparen om een oude droom te kunnen verwezenlijken.

Heel erg ruim genomen (bewust gedaan) kan ik met een bepaald minimaal bedrag per maand over 3,5 tot 4 jaar een oude V8 hebben. Bijkomende extra's zoals vakantiegeld, kerstbonus en dergelijke heb ik dan niet meegerekend, dus die periode van 3,5 tot 4 jaar zal in de praktijk (gelukkig ) wat korter zijn.

Of ik in die tijd een goedkoop barrel of een (bijvoorbeeld) Beretta ga rijden heeft geen invloed op bovengenoemd verhaal. Al zal ik met een goedkoop barrel iets sneller het geld bij elkaar hebben. Maar met de te verwachten tijdsspanne (die in de praktijk korter zal zijn!) heb ik vrede mee en dan rij ik die periode liever een leukere auto.
Dus het wordt voorlopig dus toch een Beretta als tussenauto.

En uiteindelijk gaat het trouwens een lijkwagen worden Een Chevy Caprice lijkwagen om precies te zijn. Veel fouter gaat het niet worden. Zo gaaf
LangeJanwoensdag 14 april 2010 @ 23:09
Misschien denk je er over 4 jaar wel heel anders over. Ik had ook een Opel Manta die practisch klaar stond voor een restauratie, maar ja.. dan haal je ook ineens je motorrijbewijs en moet er een motor komen, weer wat later koop je een huis en komt er allemaal niks meer van.

Of je moet bakken vol met geld binnenslepen elke maand, maar als je 4 jaar moet sparen om een beetje amerikaan te kunnen kopen, hoe moet dat dan met onderhoud e.d.?
Sounddragonwoensdag 14 april 2010 @ 23:36
quote:
Op woensdag 14 april 2010 22:28 schreef StateOfMind het volgende:

...

En uiteindelijk gaat het trouwens een lijkwagen worden Een Chevy Caprice lijkwagen om precies te zijn. Veel fouter gaat het niet worden. Zo gaaf


Onze daily



Er heeft er pas eentje een half jaar op MP gestaan voor een prikkie.. die is pas geleden gesloopt, en daar heb ik nu de achterdeur van

Voor een roodje of 4 - 6 heb je een redelijk nette, en voor 2500 - 3000 een redelijk brakke, je moet ook een beetje mazzel hebben.. eind vorig jaar stond er een supernieuwstaat import exemplaar op MP en Speurders, voor 10K Eurie.. écht als nieuw.. ik heb heeeel erg getwijfeld, maar hem toch laten lopen.
Moet het echt een ex kistenwagen zijn ?? of is een gewone station ook goed (de meeste zijn ex-lijkenbakken trouwens).. kistenwagens hebben ook meestal geen achterbank e.d., en er zitten rails en andere zooi in.. niet praktisch, kost je veel tijd en geld om dat weer goed te maken..

lekkere bak, doet het altijd, roest harder als 2 Opels, 3 Golfjes en een kever in teamverband, maar loopt als je er tegen schopt... altijd
StateOfMinddonderdag 15 april 2010 @ 00:12
quote:
Op woensdag 14 april 2010 23:36 schreef Sounddragon het volgende:

[..]



Onze daily

[ afbeelding ]

Er heeft er pas eentje een half jaar op MP gestaan voor een prikkie.. die is pas geleden gesloopt, en daar heb ik nu de achterdeur van

Voor een roodje of 4 - 6 heb je een redelijk nette, en voor 2500 - 3000 een redelijk brakke, je moet ook een beetje mazzel hebben.. eind vorig jaar stond er een supernieuwstaat import exemplaar op MP en Speurders, voor 10K Eurie.. écht als nieuw.. ik heb heeeel erg getwijfeld, maar hem toch laten lopen.
Moet het echt een ex kistenwagen zijn ?? of is een gewone station ook goed (de meeste zijn ex-lijkenbakken trouwens).. kistenwagens hebben ook meestal geen achterbank e.d., en er zitten rails en andere zooi in.. niet praktisch, kost je veel tijd en geld om dat weer goed te maken..

lekkere bak, doet het altijd, roest harder als 2 Opels, 3 Golfjes en een kever in teamverband, maar loopt als je er tegen schopt... altijd
Nice ride

4 tot 6k is idd waar ik op uit zou komen (budget is altijd iets op te rekken). En het moet idd wel een lijkenwagen zijn. Dat het niet praktisch is interesseert me niks (ik zit toch vrijwel altijd alleen in de auto).
Zo'n lijkenauto is natuurlijk wel het summum van 'fout' en daar hou ik wel van.

Van welk bouwjaar is de jouwe en wat ben je gemiddeld kwijt aan onderhoud?
Sounddragondonderdag 15 april 2010 @ 11:28
Deze is van '77, en ik heb hem nu bijna een jaar.. onderhoud.. ghehe, wil je het écht weten ??

Ga even zitten;

Blok opengehad ivbm lekke koppakkingen; meteen meegenomen; distributie set, alle andere pakkingen, alle vloeistoffen, compleet nieuwe ontsteking, bougies, kabels ,verdeelkap, rotor, kabels, 2 nieuwe uitlaatdempers, dynamo en startmotor gereviseerd, bakolie en system flush, bakfilters, bakpakkingen, nieuwe brandstofpomp, diverse waterlekkages opgezocht en opgelost, nieuwe achterruit, nieuwe achterdeur, nieuwe voorremschijven,blokken en lagers, setje velgen en banden... kosten tot nu toe: grofweg 2500 ¤ en ik ben er nog lang niet

To do list

Kachelbedieningspaneel + kabels (= nu nog McGyver oplossing), ander interieur erin (deze is in redelijk brakke staat), hemel opnieuw laten stofferen, diverse roestplekken behandelen of laten lassen, op elk plaatwerkdeel zit wel een deukje of pitje, draad bijtrekken voor het 3e remlicht op de andere achterdeur, 1 deurgreep is kaduuk, moet ik FF vervangen, uitlaat moet dit jaar van voor tot achter opnieuw inclusief headers.. en alle vier de deuren worden langzaam opgegeten door het roest trolletje...

En volgens de geleerden is de mijne best in een goede staat

Heb je er nog steeds zin in ??
ellevehC86donderdag 15 april 2010 @ 18:32
http://www.autotrader.nl/klassieker/kopen/Chevrolet/Caprice/2CXUW/algemeen.htm?sortering=PRIJS_OPLOPEND&trefwoord=chevrolet&totPrijs=5000&totBouwjaar=1986&paginaNummer=1&total=51&pos=2

http://www.autotrader.nl/klassieker/kopen/Buick/Regal/2RMCK/algemeen.htm?sortering=PRIJS_OPLOPEND&trefwoord=buick&totPrijs=5000&totBouwjaar=1986&paginaNummer=1&total=21&pos=2

http://external.autotrader.nl/dealer/ClassicsDetail.aspx?did=1004383&sort=18&pagesize=100&stock_count=50&searchform=0&channel=classics&id=24B9Z&stylecss=http://www.rietveld-usa.nl/css/1004383.css

Sla onzin als de Beretta of de Corsica maar meteen over, dat is nog niet eens half werk.
Sounddragonvrijdag 16 april 2010 @ 22:46
TS is genezen
StateOfMindzaterdag 17 april 2010 @ 00:08
Neenee. De Beretta laat ik voor wat het is. In plaats daarvan ga ik een goedkoop oud barrel kopen zodat ik nog meer geld kan (be)sparen. Ik kap met roken en andere nutteloze zaken en zet elke euro opzij die ik niet nodig heb om zo de komst van de Chevy te bespoedigen
Sounddragonzaterdag 17 april 2010 @ 12:39
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 00:08 schreef StateOfMind het volgende:
Neenee. De Beretta laat ik voor wat het is. In plaats daarvan ga ik een goedkoop oud barrel kopen zodat ik nog meer geld kan (be)sparen. Ik kap met roken en andere nutteloze zaken en zet elke euro opzij die ik niet nodig heb om zo de komst van de Chevy te bespoedigen
Is het geen optie voor je om er eentje uit de states te laten komen ?? daar rijden er nog wel een zwikkie, en daar kost een Caprice echt 3 keer niks; een Caprice is een beetje de US Kadeath, of Golf zeg maar.. ik denk dat als je een beetje zoekt en die ene supermooie afwacht (je hebt toch tijd zat ivbm sparen), dat je daar blijer van wordt als van een NL barrel wat al 10 jar door de pekel gejaagd wordt, want ze roesten hier in NL als een debiel

Voorbeeldje: 1985 wagon 45.000 miles, of deze hele mooie

Hierheen halen kost je ongeveer 1500 - 2000¤, en RDW keuren ongeveer 200¤.