abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 april 2010 @ 19:20:13 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_80275506
Luchtmobielers oefenen in Gabon

Terwijl Nederland gebukt ging onder vrieskou, grepen grenadiers van 11 Luchtmobiele Brigade in de jungle van het Afrikaanse Gabon naar zonnebrand en klamboes. Samen met het 6e Bataillon d’Infanterie de Marine van het Franse leger en de Gabonese strijdkrachten deden de rode baretten mee aan de oefening M’Bira 2009. ‘Met je kapmes een weg door de jungle banen, heerlijk’

Overal inzetbaar zijn, betekent ook overal oefenen. Alleen op die manier ben je het beste voorbereid op je taken in verschillende omstandigheden en klimaten. Dus naast Europese bossen, Noorse sneeuw en Afghaanse woestijn, maken de luchtmobiele infanteristen van de A-compagnie ook kennis met Afrikaanse jungle. Het klimaat van Gabon, gelegen op de evenaar, kenmerkt zich door een stabiele temperatuur van dertig graden en een luchtvochtigheid van 80 tot 99 procent. Op z’n Hollands gezegd: vies warm weer. Maar, alles went.

Kennismaking
Na een dagje op Camp Charles de Gaulle, bij hoofdstad Libreville, stijgen de militairen met hun uitrusting al de Franse drietonners in. Die brengen hen richting oerwoud, waar de eerste drie dagen kennismaking met het loodzware terrein op het programma staat. Franse collega’s van de ‘Troupes de Marine’ geven les in het oriënteren door de jungle, het zetten van vallen en de lokale vegetatie. Kapitein Ron Plender, commandant van de A-compagnie, geniet van de eerste dagen in het bos: ‘De lessen zijn duidelijk en worden afgewisseld met praktijkopdrachten. Die opbouw draagt prima bij aan onze acclimatisatie.’

Kapmes
Ook bij de manschappen vallen de lessen in goede aarde. Voor de meesten is het een eerste kennismaking met dit type terrein. Korporaal-1 Peter Keulen kan zijn energie vooral kwijt tijdens de les oriënteren: ‘De praktijkopdracht was opgezet als wedstrijd. Het team dat bij de oriëntatietocht als eerste alle punten had, won. Met je kapmes een weg door de jungle banen, heerlijk.’ Ook de zogeheten ‘pièges’, ofwel valstrikken, worden met belangstelling gevolgd door de cursisten. Bij wijze van geintje hebben de Fransen onder de vijftig kilo zware olifantenval een gecamoufleerde kuil met water gevuld. De golf water die het afzetten van de val veroorzaakt, vormt dan ook een welkome afwisseling voor het zweet, waarmee de gevechtstenues zijn doordrenkt.

Schietbaan
Het toetje van de drie dagen vindt plaats aan de rand van het oefengebied, waar de jungle abrupt overgaat in een hagelwit ‘bounty’strand. Met uitzicht over de oceaan wachten de grenadiers om met het Franse geweer, de FAMAS, een uitzonderlijke schietbaan te nemen. Ook voor korporaal-1 Keulen een onvergetelijke ervaring: ‘Je staat in de zee met het water tot boven je middel en loopt zo van het strand de dichte jungle in, waar doelaanbod en contactdrills volgen. Schitterend om te doen.’

Staalkabels
Na dit hoogtepunt staan de Franse commando’s Rick en Gordon al te wachten bij het volgende onderdeel. In looppas volgen de luchtmobielers hen de jungle in, waar een uitdagende survivalbaan wacht. Containers, horizontale ladders en vooral veel staalkabels leiden enkele kilometers het oerwoud in. Korporaal Niels Moree, Schutter Lange Afstand (SLA), vermaakt zich goed: ‘Voor mij is dit het hoogtepunt van de eerste week. De baan is niet zozeer zwaar, maar wel erg afwisselend.’ Zeker leuk is de laatste hindernis. Toeschouwers vermaken zich met de enkele militair die het einde net niet haalt en zichzelf zo op een modderbad trakteert.

Amfibische aanval
Na het weekend, waarbij het Nederlandse team de eerste prijs van een voetbaltoernooi voor de Franse en Gabonese neuzen wegkaapt, maken de grenadiers zich op voor de actie van de laatste week. Een unicum voor de rode baretten: een amfibische landing. Doel: het neutraliseren van een criminele organisatie met een coalitie van Franse, Gabonese en Nederlandse eenheden. De gehele eenheid wordt hiervoor ingescheept op het Franse landingsschip Sirocco. Na een nacht varen, die volgens de militairen ‘leuk om mee te maken, maar veel te krap voor een luchtmobieler’ is, volgt de aanval op een oord. Met helikopters en landingsbootjes wordt eerst een bruggenhoofd gecreëerd op het strand. De mannen van luchtmobiel nemen het voortouw en beginnen al aan de opmars naar het dorp wanneer de volgende Frans/Gabonese aanvalsgolf op het strand neerstrijkt.

Oefenleiding
Het oefendorp ligt op een heuvel midden in het woud. Het is omgeven door een open terrein met hoog gras en wordt doorsneden door een vallei. De temperatuur in dit stukje Gabon is moordend zonder schaduw en de altijd hoge luchtvochtigheid. In het dorp zelf wachten de nodige verrassingen: vrijwel elke deur blijkt geboobytrapped. Dit is niet de enige uitdaging waar de rode baretten tegenaan lopen. Er is geen Mobile Combat Training Centre aanwezig bij de oefening. In plaats daarvan lopen scheidsrechters rond. Maar die letten niet altijd even scherp op, stelt korporaal- 1 Bas Gobee vast. ‘We schakelden de ene na de andere tegenstander uit. Maar als ze gewoon door blijven vechten, schiet het niet echt op natuurlijk.’

Kanttekening
Na een nacht op het overmeesterde doel volgt een aanval op een laatste bastion van de rebellen. Een gecombineerde aanval met gevechtshelikopters, infanterie en tanks moet de laatste rebellen overrompelen. Hierna verplaatsen de troepen zich per helikopter terug naar de Sirocco, het schip waar de oefening van start ging. Korporaal-1 Keulen heeft genoten, maar plaatst ook een kanttekening: ‘Ik vond de acties mooi en erg uitdagend door de hitte en het prachtige terrein. Soms ging er wat mis in de coördinatie tussen de verschillende nationaliteiten. Hierdoor spraken eenheden elkaar soms tegen en ontstond wat vertraging in het gevecht. Wel erg bijzonder om als infanterist vanaf een schip als dit in actie te komen.’

Geslaagd
Als dank voor alle bijzondere ervaringen organiseren de grenadiers aan het eind van oefening M’Bira in Gabon een schietdag voor de Franse gastheren. De groep Schutters Lange Afstand begint met een demonstratie ‘vuur en beweging’ met scherpe munitie. Om het geheel een nog realistischer tintje te geven krijgt een oefengewonde onder het oog van de geïmponeerde Fransen een infuus en naso-tube. Het daadwerkelijk inbrengen van de naald, maakt veel indruk bij de Fransen. Daarna volgt een les in Nederlandse wapensystemen en mag er geschoten worden. Je hoeft geen Frans te spreken om het enthousiasme en de waardering van de Franse Para’s af te lezen. Schutter Lange Afstand Gobee kijkt tevreden terug: ‘Ik merk dat ze onder de indruk zijn van ons optreden en ons materieel. Ook de demo kwam goed over. Dit is zeker een geslaagde dag. Een mooie afsluiting voor een geslaagde oefening.’

BRON: Falcon

Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 13 april 2010 @ 19:22:23 #2
110987 ErwinRommel
pi_80275618
Goed al weer enkele maanden geleden maar ik wilde dit toch ff met jullie delen.
Het betrof een artikel uit Falcon, het lijfblad van Luchtmobiel.
Echt als ik zo eens lees wat mijn oude eenheid, de Alfa-Konings/Cie allemaal doet, krijg ik echt veel heimwee.

Leuk detail, op die 2de foto zie de Nederlanders een oefening doen met de FAMAS.
pi_80277504
ik neem aan dat er ook gewoon een eigen arsenaal is meegenomen, dus waarom werd er dan met de FAMAS geoefend? Vanwege het bullpup design? Schiet gedrag (terugslag, accuracy etc) is toch vergelijkbaar met een diemaco dus daar zal het niet voor zijn neem ik aan.
Blood Sugar Sex Magik
  dinsdag 13 april 2010 @ 20:13:57 #4
110987 ErwinRommel
pi_80277904
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 20:05 schreef hoogvlieger het volgende:
ik neem aan dat er ook gewoon een eigen arsenaal is meegenomen, dus waarom werd er dan met de FAMAS geoefend? Vanwege het bullpup design? Schiet gedrag (terugslag, accuracy etc) is toch vergelijkbaar met een diemaco dus daar zal het niet voor zijn neem ik aan.
Het is heel normaal tijdens oefeningen dat men ook eens enkele dagen leert omgaan met de wapens van de gast-partij.
Kennismaking met andere wapens is heel goed.
Het is gewoon een krent in de pap.
pi_80277933
Ik ken(de) een militair die daar naar toe ging.. wist toen heul niet dat ze daar trainde..

Maar ziet er wel gaaf uit!
Er was eens....
  dinsdag 13 april 2010 @ 20:29:48 #6
110987 ErwinRommel
pi_80278683
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 20:14 schreef Maitje het volgende:
Ik ken(de) een militair die daar naar toe ging.. wist toen heul niet dat ze daar trainde..

Maar ziet er wel gaaf uit!
Ik meen me te herinneren dat de gehele Luchtmobiele brigade daar in 2012 de oefeningJoint African Lion gaat doen.
Of dat nog doorgaat met evt bezuinigingen weet ik niet.

Ook is Luchtmobiel al actief geweest in oa. Benin (Afrika), maar dan samen met de Belgische Para-Commando's.
http://www.defensie.nl/ac(...)_met_belgen_in_benin
pi_80279453
Oke, nou erg leuk dat ze dit soort oefeningen inplannen..
Er was eens....
pi_80281240
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 20:29 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Ik meen me te herinneren dat de gehele Luchtmobiele brigade daar in 2012 de oefeningJoint African Lion gaat doen.
Of dat nog doorgaat met evt bezuinigingen weet ik niet.

Ook is Luchtmobiel al actief geweest in oa. Benin (Afrika), maar dan samen met de Belgische Para-Commando's.
http://www.defensie.nl/ac(...)_met_belgen_in_benin
Dat zal in Senegal zijn volgens mij.
pi_80281694
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 19:22 schreef ErwinRommel het volgende:
Goed al weer enkele maanden geleden maar ik wilde dit toch ff met jullie delen.
Het betrof een artikel uit Falcon, het lijfblad van Luchtmobiel.
Echt als ik zo eens lees wat mijn oude eenheid, de Alfa-Konings/Cie allemaal doet,
krijg ik echt veel heimwee.

Allereerst bedankt voor het artikel,leuk om te lezen.

[ Bericht 22% gewijzigd door FP128 op 14-04-2010 17:53:52 ]
75 topics = FIN
pi_80288282
lafaards van sebrenica... Jij maakt vrienden hier, rot aub heel snel op en zoek eerst maar eens uit hoe het er in bosnie aan toe ging. Er zijn zat militairen met ptss terugekomen omdat ze wel echte shit meegemaakt hebben!
  woensdag 14 april 2010 @ 00:26:30 #11
259510 TheGaffer
Armchair General
pi_80290416
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 21:34 schreef FP128 het volgende:

[..]

Bedankt voor het artikel, zo kom je ook weer eens wat nieuws te weten.
Iedereen die dit leest is een figuur uit één van de tekeningen van Tom of Finland.
  woensdag 14 april 2010 @ 01:14:05 #12
110987 ErwinRommel
pi_80291263
niks, weg

[ Bericht 31% gewijzigd door ErwinRommel op 14-04-2010 19:00:16 ]
pi_80298288
Voor als je het nog niet wist: Ik heb je inmiddels een PM gestuurd met mijn uitleg en mening
over jou en het militaire gebeuren in zijn algemeenheid,wel zo netjes lijkt mij om niet je topic
te kapen en off-topic te gaan. En dat jij even mijn registratienummer kan checken heb ik ook
beantwoord,eigenlijk naar het Rijk der fabelen verwezen,maar dat had je natuurlijk ook kunnen
verwachten voor een vreemde.
75 topics = FIN
  woensdag 14 april 2010 @ 16:39:21 #14
110987 ErwinRommel
pi_80309798
quote:
Op woensdag 14 april 2010 11:38 schreef FP128 het volgende:
Voor als je het nog niet wist: Ik heb je inmiddels een PM gestuurd met mijn uitleg en mening
over jou en het militaire gebeuren in zijn algemeenheid,wel zo netjes lijkt mij om niet je topic
te kapen en off-topic te gaan. En dat jij even mijn registratienummer kan checken heb ik ook
beantwoord,eigenlijk naar het Rijk der fabelen verwezen,maar dat had je natuurlijk ook kunnen
verwachten voor een vreemde.
FP128,

je PM gelezen en zojuist beantwoord. Netjes, en beschaafd met mijn visie.

OK. Nu weer ontopic allemaal.
Modjes, kunnen jullie de twist tussen mij en FP deleten? Zonde voor een mooi topic.
  woensdag 14 april 2010 @ 17:27:59 #15
110987 ErwinRommel
pi_80311696
En uiteraard worden er daar dan natuurlijk ook weer goede dingen gedaan. Denk dat dat geld weer afkomstig is uit OWS.

Ziekenhuis opgeknapt tijdens oefening in Gabon

Genisten van de Luchtmobiele Brigade hebben in Gabon opknapwerkzaamheden verricht om de lokale bevolking van Lambaréné te helpen.

De 11 Geniecompagnie, die onder meer het lokale ziekenhuis verfraaide, was al in het West-Centraal-Afrikaanse land voor de oefening M’Bira 2009. Deze oefening maakt deel uit van de voorbereiding op de defensiebrede oefening Joint African Lion in 2013. Tijdens de gezamenlijke oefening met Gabonese en Franse militairen leerden de landmachtmilitairen om te gaan met zware klimatologische en geografische omstandigheden.

In de oefening werd volgens het uit Afghanistan bekende 3D-concept gewerkt, waarbij een geïntegreerde aanpak van veiligheid (defence), ontwikkeling (development) en diplomatie (diplomacy) centraal staat en structureel is ingebed in de werkwijze van Nederlandse eenheden. Ervaring leert dat de drie D’s nooit los van elkaar kunnen worden ontwikkeld, en dat een eenhoofdige leiding en eenduidige sturing cruciaal is en moet worden getraind. Daarom worden in oefeningen naast Defence daar waar mogelijk ook aspecten van de andere D's opgepakt.

Albert Schweitzerhospitaal
Vandaar dat tijdens M’Bira 2009 de militairen hun handen uit de mouwen staken voor het Albert Schweitzerhospitaal; het ziekenhuis dat door de Duitse arts en medisch zendeling zelf gesticht is, en de stad zijn bekendheid gaf. In een leprozenwijk legden de militairen een nieuwe waterleiding aan, verhoogden en verstevigden een uitgesleten straat, en versterkten een gemeenschapsgebouw.

Kleine dingen
De actie is samen met Gabonese militairen uitgevoerd en werd door de bewoners van de wijk bijzonder gewaardeerd. Sergeant der eerste klasse Rob Kerkhoff, groepscommandant van de geniecompagnie: “Lambaréné ziet er voor Afrikaanse begrippen best goed uit, maar dit hoekje verdiende een opknapbeurt. De weg die we verstevigd hebben, was eerst een geul van een meter diep met een paar kraters erin. Door de hevige regenval sleet het alleen maar verder uit. Van het waterpunt was weinig over; we hebben een waterleiding gelegd en wasbakken en kranen op een verhoging geplaatst, zodat ze de was ook arbo-technisch goed kunnen doen. Het zijn schijnbaar kleine basale dingen, maar de mensen zijn er zielsgelukkig mee.”

Slopende bouwwerkzaamheden
Het regelen van bouwmateriaal bleek een pittige klus op het Afrikaanse continent. Kerkhoff: “De kranen, de wasbakken en de leidingen: alles moet van ver komen of is moeilijk te krijgen. Hier leer je waarderen hoe makkelijk het in Nederland gaat.” Naast kleine taalproblemen in het Franssprekende land, was vooral het klimaat met een temperatuur van 27 graden en luchtvochtigheid van 80 tot 99% slopend voor de Hollandse genisten.

Waardering
De Nederlanders hielden contact met Franse en Gabonese militairen van M’Bira 2009 die 150 kilometer verderop, in het dorpje Kango, een ander zogeheten civiel-militaire samenwerkingsklus uitvoerden. Daar is een medische post opgeknapt. Voor beide projecten was duidelijk: het is kleinschalig maar het wordt zó gewaardeerd.
  woensdag 14 april 2010 @ 17:31:14 #16
110987 ErwinRommel
pi_80311807
pi_80409481
Mijn broertje gaat over een tijdje met het 12e naar Noorwegen volgens mij. Wajong heet hun compagnie dacht ik.
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
  zaterdag 17 april 2010 @ 11:35:22 #18
15258 Eraser127
Nijkerk Hardcore!!!
pi_80414473
Ben zelf in dacht 2006 naar Senegal geweest met het 13 lumbl. Erg leuk, was ook met een infanterie eenheid van de franse marine, ook nog 3 dagen op een frans marine schip gezeten.
  woensdag 21 april 2010 @ 01:25:45 #19
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_80546921
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 11:35 schreef Eraser127 het volgende:
Ben zelf in dacht 2006 naar Senegal geweest met het 13 lumbl. Erg leuk, was ook met een infanterie eenheid van de franse marine, ook nog 3 dagen op een frans marine schip gezeten.
Hoe was de omgang daarmee, verliep het stroef of juist gemoedelijk?
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  donderdag 22 april 2010 @ 21:21:24 #20
15258 Eraser127
Nijkerk Hardcore!!!
pi_80611898
was best gemoedelijk, hebben ook een dag uitgebreid elkaars uitrusting bekeken. Punt is wel dat ze daar verouderd materiaal hebben. Maar ze zitten er ook vooral om in geval van evacuatie de Franse staatburgers te kunnen evacueren heb ik toen begrepen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')