abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80209797
Ik wist niet goed waar ik deze vraag moest stellen, het heeft te maken met het bereiden van eten en dus gok ik maar hier ipv in het klusforum .

Ik heb een poosje geleden een roestvrijstalen fonduestel gekocht met een brander en brandpasta van het merk Farmlight. De 1e paar keren deed ie het goed enz maar nu ruikt het enorm naar ja hoe moet ik het beschrijven, walmende petroleum? Niet zo een fijne geur. Volgens de beschrijving van de brandpaste is ie geurloos en roet ie niet. Hij valt ook steeds uit tenzij ik de ventilatiegaten groot maak (zijn verstelbaar) maar dan brand de kaasfondue veel sneller aan. De 1e paar keren kon ik de ventilatiegaten dichtlaten zodat het een klein vlammetje was.

Ik heb het een keer doorlaten branden tot het echt helemaal op is (normaal doof ik het met een bijhorende deskeltje) zodat alle oude overtollige niet verbrande pasta echt weg is. Maar dit helpt niet bij een volgende keer dat ik nieuwe pasta indoe en aansteek.

Weet iemand wat ik eigenlijk verkeerd doe? Moet ik de brander schoonmaken na afloop met terpentine of wat dan ook?

pi_80210499
Is het losse pasta die je in het branderbakje doet? Ik heb van die wegwerpcupjes met brandpasta, werkt perfect.
pi_80212274
Ja losse pasta uit een knijpbare fles.

Die cupjes, leg je dat in de brander op de 1e afbeelding in de OP ?

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2010 00:28:51 ]
pi_80214988
quote:
Op zondag 11 april 2010 23:20 schreef SolidasRock het volgende:
knip

Weet iemand wat ik eigenlijk verkeerd doe? Moet ik de brander schoonmaken na afloop met terpentine of wat dan ook?

[ afbeelding ]
Volgens mij doe je niets fout. Het lijkt mij sterk dat er een brandbare vloeistof / gel is die bij verbranding totaal geurloos blijft. Zo goed als, bijna geen geur, ok, maar geurloos, nee, dat wil er bij mij niet in.

Net zoals onderhoudsvrij....... dat is in 9 van de 10 gevallen ook niet letterlijk te nemen.
pi_80215339
quote:
Op maandag 12 april 2010 00:28 schreef SolidasRock het volgende:
Ja losse pasta uit een knijpbare fles. [ afbeelding ]

Die cupjes, leg je dat in de brander op de 1e afbeelding in de OP ?
Yep, zoiets als deze (ik heb een ander merk uit één of andere kookwinkel):

maandag 12 april 2010 @ 09:20:31 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80215421
Al die troep stinkt altijd.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80216996
Volgens mij is zo'n fondueset ook meer voor vleesfondue, met olie of bouillon, dan voor kaasfondue. Daar kun je beter gewoon een waxinelichtje onder zetten ofzo.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_80217172
Jij denkt dat de inhoud van de fonduepannetje wat te maken heeft met het functioneren van de brander, ik zie het niet zo? Ze komen onmogelijk in elkaar buurt....?

Iemand ervaring met het reinigen van de brander, waarmee zou ik dat het beste kunnen doen?
  maandag 12 april 2010 @ 10:57:09 #9
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_80218112
Ja, tuurlijk is de pan wel van belang. Zoiets als kaasfondue moet in een pan met dikke bodem. Fonduen in olie of bouillon in pan met dunne bodem, hoewel in pan met dikke bodem ook vast wel zal gaan.

Maar kaasfondue in een pannetje met dunne bodem? Recipe for disaster.

Met brandpasta geen ervaring.
pi_80218199
quote:
Op maandag 12 april 2010 10:57 schreef RobinOok het volgende:
Ja, tuurlijk is de pan wel van belang. Zoiets als kaasfondue moet in een pan met dikke bodem. Fonduen in olie of bouillon in pan met dunne bodem.
Maar dat heeft niets te maken met de geur en het goed functioneren van de brander alleen met de eetbaarheid van het gerecht.
  maandag 12 april 2010 @ 11:01:51 #11
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_80218293
Ja, dat zou je misschien denken, maar euh kaasfondue volgens wikipiki: "Fondue is a Swiss communal dish shared at the table in an earthenware pot (caquelon) over a small burner (rechaud)".

Die brandpasta is veel meer bedoeld om echt lekker te fikken. Als er gekookt moet worden dus, niet voorzichtig warmgehouden..

denk ik...
  maandag 12 april 2010 @ 11:01:52 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80218294
Ik zou gewoon elektrisch gaan. Stinkt niet naar smerige brandpasta of stierenpis Spiritus er is vrijwel geen brandgevaar, en de kans dat ie omflikkerd en de hete olie over de eters heengaat is ook een stuk minder. Verder zit er een thermostaat op zodat de olie niet te warm of te koud is.
En een elektrieke fondue koop je vanaf een euro of 25.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80218344
quote:
Op maandag 12 april 2010 11:01 schreef RobinOok het volgende:
Ja, dat zou je misschien denken, maar euh kaasfondue doe je volgens wikipiki "Fondue is a Swiss communal dish shared at the table in an earthenware pot (caquelon) over a small burner (rechaud)".

Die brandpasta is veel meer bedoeld om echt lekker te fikken. Als er gekookt moet worden dus, niet voorzichtig warmgehouden..
Ik heb die cupjes pasta toch regelmatig gebruikt voor kaasfondue, gaat perfect. Zoveel hitte komt er niet vanaf.
  maandag 12 april 2010 @ 11:05:52 #14
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_80218458
Okay dan.
pi_80218492
quote:
Op maandag 12 april 2010 11:05 schreef RobinOok het volgende:
Okay dan.
Al moet ik wel eerlijk toegeven dat ik een vrij massieve kaasfondue pan heb, misschien scheelt dat
pi_80218592
Ik doelde meer op het aanbranden van de kaasfondue. Maar het blijft raar dat je eerst wel een kleine vlam kon krijgen en later niet meer.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_80265712
je hebt wel gelijk, ik heb nog een aardewerken fondue staan, die gebruik ik voortaan wel met waxine lichtje. Maar de andere brander wil ik wel "repareren". Hoe maak ik hem het beste schoon? Terpentine?
  dinsdag 13 april 2010 @ 16:03:15 #18
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_80267649
Ik zou zeggen, opbranden.
pi_80297998
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 16:03 schreef RobinOok het volgende:
Ik zou zeggen, opbranden.
al 2 keren gedaan. Volgens mij blijft er iets achter wat niet op te branden is? ik zal de brander eens openmaken en kijken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')