Berlijn was zoooo gaaf

Onwijs veel gezien. Lijstje:
- Pergamon museum
- Alexanderplatz
- Potsdammerplatz (het eerdere 'niemandsland', waar ook de muur stond)
- Mauermuseum (over de Berlijnse muur)
- Checkpoint Charlie
-
- Jüdisches museum (zwaarbewaakt

door poortjes en alles.. Maar wat indrukwekkend. Wow.

)
- Technikmuseum (op het laatst nog even, omdat Martin dat wilde, en vooral het vlieg-gedeelte hebben we gezien

)
En ook gezien, maar niet in geweest:
- Bodemuseum (mooi gebouw!)
- Berliner Dom
- Rode Rathaus
- Holocaustmonument (2711 betonblokken)
- Die Neue Synagoge (afgebrand tijdens de kristalnacht, en later nog gebombardeerd. Nu alleen als gerestaureerde gevel zeg maar, gebouw erachter worden tentoonstellingen gehouden) Toch indrukwekkend om langs zo'n mooi gebouw te lopen, met zo'n trieste geschiedenis.
We zijn ook nog langs de Berliner Zoo gelopen, maar niet in geweest

Het meest indrukwekkende vond ik nog het Jüdisches museum, damn. Die historie, sowieso, maar het is zo mooi en indrukwekkend vormgegeven. Je kon in een aantal gangen de verschillende Joodse 'tragedies' zien: de holocaust, maar ook de 'exile', oftewel de verplichte emigratie van Joden uit Duitsland. Aan het einde van de gang van de 'exile' stonden 16 stenen pilaren met daar bovenop olijfbomen, ze stonden heel dicht bij elkaar. Heel raar, maar wel mooi weergegeven. Meest indrukwekkende vond ik nog wat ze aan het einde van de gang van de holocaust hadden: een driehoekige ruimte van ruim 30 meter hoog, waar niks in stond. Bovenin een reepje licht, wat van buiten kwam. Verder de kou en beton wat op je af kwam. Bizar mooi weergegeven. Kreeg er echt koude rillingen van. Ja, ook omdat het de buitentemperatuur had, maar ook door de sfeer.

En in de gang naar die dingen stonden ook nog dingen; brieven van overlevenden (of juist niet, mensen die omgekomen waren in concentratiekampen), dat soort zaken. Heel intrigerend.
En om het af te maken had ik in dat weekend ook nog het dagboek van Anne Frank gelezen, deze keer was het toch indrukwekkender dan de voorgaande keren. Dit was ook een vernieuwde uitgave, maar het feit dat ik nu ouder ben en ook omdat ik meer van die geschiedenis zag maakte het wel nog meer indruk.
En verder was het supergezellig met Martin, lekker gegeten enzo, leuk gewandeld, veel van die mooie stad gezien!
I never look back, darling. It distracts from the now.
♥