abonnement Unibet Coolblue
pi_80179274
Ik ben momenteel student en bijna klaar met studie, maar er zijn nogal wat dingen waar ik behoorlijk tegenop zie. Allereerst heb ik eigenlijk al een paar jaar geen vrienden meer. Dat betekent niet dat ik altijd maar alleen ben, ik heb altijd wel genoeg mensen om op m'n studie mee te praten gehad, uitgaan of wat leuks doen 's avonds gebeurde ook wel vaak. Alleen is dit de laatste jaren niet echt meer met een vaste vriendengroep. Vaak was er wel een soort tijdelijk groepje met wie ik uit kon gaan, bijvoorbeeld een groepje van een studieproject, mensen die ik van stage kende of mensen van een tijdelijk bijbaantje. Op zich niets mis mee, alleen ik heb altijd het gevoel dat ik nergens op terug kan vallen.

Op dit moment is m'n studie vrij rustig, moet één grote individuele opdracht, daarna afstuderen. Dit is beide alleen, ik heb momenteel dus niet echt mensen waar ik veel mee omga. Gisteravond zat ik dus met een huisgenoot op de bank tv te kijken, maar hij ging vroeg naar bed. Ik ben al een paar weken niet meer uitgeweest en het is nogal saai.

Nog een probleem wat ik de laatste jaren heb, is vakanties. Ik heb gewoon niemand met wie ik op vakantie kan gaan. Hiervoor wel een tijdje een vriendengroep gehad, maar dat is nu niet meer. Komende zomer lijkt de tweede keer in m'n leven te worden dat ik niemand heb om mee op vakantie te gaan en dat vind ik best vervelend. Ten eerste is het gewoon saai en ten tweede moet ik dat daarna weer bij iedereen gaan verantwoorden.

Dat een ander groot probleem waar ik moeite mee heb: De toekomst. Het duurt niet zo lang meer voordat ik klaar ben met m'n studie en dan moet ik gaan werken. De kans op een baan zit wel goed, daar ben ik niet zo bang voor. Ik ben wel bang voor m'n sociale leven in de toekomst. Als je aan het werk bent, dan is het denk ik een stuk lastiger om vrienden te maken. Ik ben bang dat ik na het werk gewoon weinig te doen heb en dus maar veel thuis kom te zitten. Een relatie heb ik ook nog nooit gehad en ik zie het ook niet zo snel gebeuren, dus thuis is dan ook maar zo alleen. Het lijkt me niet leuk om hele dagen van 8 - 18 te werken, daarna langs de Appie te moeten, dan koken en eten om vervolgens vanaf 20 uur journaal te kijken en daarna niets meer te doen hebben. Ik ben al helemaal niet goed in het vermaken vanmezelf en zie het dan ook gebeuren dat ik uit verveling maar 70 uur ga werken.

Nu woon ik nog in een studentenhuis, op zich kan ik hier nog wel even blijven wonen na m'n afstuderen, maar een jaar of 2 is toch wel het maximum denk ik. Tegen die tijd heb ik waarschijnlijk niet zo'n behoefte meer om met studentjes van 18 samen te wonen. Waarschijnlijk wordt het dan een apartementje ergens in een stad en zit ik daar dus echt alleen.

De toekomst klinkt zo deprimerend.
  zondag 11 april 2010 @ 10:32:31 #2
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_80179363
Ga je meteen werken?
Ga eerst eens lekker op reis, in je eentje. Je komt genoeg mensen tegen hoor.
Je moeder is een hamster
pi_80179507
quote:
Op zondag 11 april 2010 10:32 schreef Crutch het volgende:
Ga je meteen werken?
Ga eerst eens lekker op reis, in je eentje. Je komt genoeg mensen tegen hoor.
Mja geld he, ik denk niet dat ik daar nog genoeg geld voor heb eigenlijk. Bovendien kom je daar vast genoeg mensen tegen, maar heb je daar op de lange termijn ook wel iets aan? Ik denk het niet, niet voor het probleem dat ik zie in ieder geval.
  zondag 11 april 2010 @ 10:43:55 #4
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_80179582
Als je gaat werken, heb je kans dat je daar opbouwt wat je nu steeds (tijdelijk) met studiegenoten had. Verder een sport o.i.d. gaan doen?
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
  zondag 11 april 2010 @ 10:46:19 #5
30252 Soempie
Procreating
pi_80179628
Als je gaat werken leer je ook weer nieuwe mensen kennen. Mijn ervaring is dat je daar ook heel goed vrienden kunt maken.

En voor nu: kun je oude vriendschappen niet weer aanhalen? Of met de mensen die je kent uit projectgroepen en dergelijke proberen af te spreken? Na een stage of project het contact niet laten verwateren, maar aanhouden. Dat is wat ik zou doen.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  zondag 11 april 2010 @ 10:53:12 #6
118585 Crutch
Filantroop || Taalzwengel
pi_80179757
quote:
Op zondag 11 april 2010 10:39 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Mja geld he, ik denk niet dat ik daar nog genoeg geld voor heb eigenlijk. Bovendien kom je daar vast genoeg mensen tegen, maar heb je daar op de lange termijn ook wel iets aan? Ik denk het niet, niet voor het probleem dat ik zie in ieder geval.
Op sociaal gebied heb je daar zeker wat aan.
Nu je nog 2 jaar lekker goedkoop in je studentenwoning kan blijven kun je ook wat sparen.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je misschien wat moet meer ondernemen.
Je moeder is een hamster
pi_80179865
quote:
Op zondag 11 april 2010 10:43 schreef Ladidadida het volgende:
Als je gaat werken, heb je kans dat je daar opbouwt wat je nu steeds (tijdelijk) met studiegenoten had. Verder een sport o.i.d. gaan doen?
quote:
Op zondag 11 april 2010 10:46 schreef Soempie het volgende:
Als je gaat werken leer je ook weer nieuwe mensen kennen. Mijn ervaring is dat je daar ook heel goed vrienden kunt maken.
Ik heb het idee dat mensen niet echt vrienden maken op het werk. Ten minste, leuk omgaan met collegas natuurlijk wel, maar echt vriendschappen zoals tijdens de middelbareschool en tijdens studie niet. Ik ken maar weinig mensen die buiten het werk ook nog dingen met collega's doen, op het paar keer per jaar een etentje met collega's na dan. Ik wil eigenlijk gewoon vriendschap op 's avonds en in het weekend wat te doen, keertje poolen, karten, voetbalwedstrijd kijken. Zie ik het nou helemaal verkeerd?
quote:
En voor nu: kun je oude vriendschappen niet weer aanhalen? Of met de mensen die je kent uit projectgroepen en dergelijke proberen af te spreken? Na een stage of project het contact niet laten verwateren, maar aanhouden. Dat is wat ik zou doen.
Oude vriendschappen aanhalen vind ik moeilijk. De meeste vrienden zijn al weer verder gegaan in hun leven en hebben het druk, doen veel andere dingen naast studie en hebben veelal nieuwe vrienden gemaakt. Heel af en toe spreek ik sommigen nog wel eens en dan wordt er ook weleens voorgesteld om wat te doen, maar meestal gebeurd dat niet en als het wel gebeurt, dan is het vaak een eenmalig iets en heeft het weer hetzelfde karakter als wat ik met die tijdelijke groepjes doe.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor die tijdelijke groepjes. De meeste hebben toch hun eigen vrienden en afspreken gaat niet zo makkelijk, ik stel weleens wat voor, bijvoorbeeld naar een cafeetje, maar uiteindelijk willen/kunnen de meeste niet. Ze hebben zo hun eigen dingen en dan komt er weer niets van. Ik vind het erg moeilijk om contacten niet te laten verwateren, het gebeurt zo snel.

Een sport heb ik ook gedaan, maar vanwege stage moest ik daar tijdelijk mee stoppen. Weer meedoen in het team kon niet, want m'n plek was door iemand anders op gevuld. Nu ben ik op die avond dat ik met dat team sportte ook maar gaan fitnessen.
pi_80179956
quote:
Op zondag 11 april 2010 10:53 schreef Crutch het volgende:

[..]

Op sociaal gebied heb je daar zeker wat aan.
Nu je nog 2 jaar lekker goedkoop in je studentenwoning kan blijven kun je ook wat sparen.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je misschien wat moet meer ondernemen.
Ik ben al eens een periode in het buitenland geweest en dat vond ik zeker leuk, ik denk de beste periode van m'n leven. Daar heb ik ook veel mensen leren kennen, maar nu terug in Nederland heb ik aan die mensen niet echt iets meer. Misschien als ik ooit die kant weer op ga. Uiteraard is het voor sociale ontwikkeling goed, misschien dat ik het ook nog wel eens een keer doe, maar direct na m'n studie gaat financieel gewoon niet.

Ik kan die twee jaar waarschijnlijk wel wat sparen, maar daarna zal ik toch wat anders moeten zoeken en dan is het ook handig dat je zelf wat kapitaal in een huis kan steken, dan ben ik ook al weer wat ouder, dus ik twijfel zelf of het dan nog wel zo makkelijk gaat om nog een keer rond te reizen.
pi_80180633
Vrienden op het werk geef ik inderdaad niet veel kans.. maar leuke collega's zijn ook wat waard, breng je meer tijd mee door als met welke vriend dan ook.

Buiten dat ligt het aan jezelf, als je ritme werken > bank hangen > slapen > werken wordt ga je ook geen mensen tegenkomen. Maar ik zou niet weten hoe het mogelijk is om via sporten/muziek/hobby iets/motor club/praatje met de buren/hobby forum meetings/vrijwilligerswerk/autotype-club/world of warcraft/relatie-aanhang géén vrienden over te houden. Natuurlijk zal je waarschijnlijk niet direct vrienden voor het leven tegenkomen.. maar ik zou niet weten waarom dat uiteindelijk niet goed zou komen.

En hoeveel 'studievrienden' houden nou daadwerkelijk contact.. als ik naar verjaardagen van ooms tantes en kennissen kijk komen daar verdomt weinig vrienden langs die elkaar al zo lang kennen, allemaal (oude) buren, collegas, vakantie kennissen etc.. waarom zou dat voor jou niet gebeuren?
  zondag 11 april 2010 @ 11:40:26 #10
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_80180700
sport?

Is er nog een commissie in je studievereeniging wat je wel aardig leek?

Is een relatie is misschien wel iets?

Als die studie opdrachten heel individueel zijn, dus niet op een afdeling. Misschien via studieondersteuning een in een studiegroepje gaan zitten voor stok achter de deur en exstra contact.

Met mijn werkende vrienden kijk ik soms voetbal door de week. En vaak op vrijdag speciaalbierdrink avond en de week doornemen.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  zondag 11 april 2010 @ 11:47:23 #11
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_80180847
quote:
Op zondag 11 april 2010 11:36 schreef Robin__ het volgende:
En hoeveel 'studievrienden' houden nou daadwerkelijk contact.. als ik naar verjaardagen van ooms tantes en kennissen kijk komen daar verdomt weinig vrienden langs die elkaar al zo lang kennen, allemaal (oude) buren, collegas, vakantie kennissen etc.. waarom zou dat voor jou niet gebeuren?
Hoeveel daarvan hebben gestudeerd?
Ach waarschijnlijk is het ook taart bij de koffie op de afdeling met het werk.
Familie zal tegenwoordig minder zijn om dat de meeste mensen steeds minder broertjes en zusjes hebben
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 11 april 2010 @ 11:47:24 #12
862 Arcee
Look closer
pi_80180849
quote:
Op zondag 11 april 2010 10:58 schreef OngeschiktX het volgende:
Ik ken maar weinig mensen die buiten het werk ook nog dingen met collega's doen, op het paar keer per jaar een etentje met collega's na dan.
Welnee, bij sommige bedrijven zijn ze zowat elke avond gezamenlijk aan het socializen. Je moet dan een klein bedrijf zoeken, daar zijn mensen veel meer close met elkaar dan in grote bedrijven.

Zeker weten dat collega's daar wel echt als vrienden met elkaar om gaan.
  zondag 11 april 2010 @ 12:01:06 #13
295560 Elgyn
kijk me nou
pi_80181150
quote:
Op zondag 11 april 2010 10:58 schreef OngeschiktX het volgende:

Ik heb het idee dat mensen niet echt vrienden maken op het werk. Ten minste, leuk omgaan met collegas natuurlijk wel, maar echt vriendschappen zoals tijdens de middelbareschool en tijdens studie niet.
Dit is ook mijn ervaring (10 jaar na het afstuderen). Die vriendschappen gaan niet verder dan af en toe samen leuke dingen doen na de werktijd maar als je in problemen zit en een keertje je hart wilt luchten dan klop je niet snel bij een collega aan. Echte hechte vrienden zijn toch die van je school- & studietijd.
quote:
Een sport heb ik ook gedaan, maar vanwege stage moest ik daar tijdelijk mee stoppen. Weer meedoen in het team kon niet, want m'n plek was door iemand anders op gevuld. Nu ben ik op die avond dat ik met dat team sportte ook maar gaan fitnessen.
Bij individueel sporten kom je meestal niet verder dan smalltalk. Over sporten natuurlijk. Of over lijnen, bruinen, je vorige vakantie, je volgende vakantie, nieuwe gadgets, sportdrankjes, sportoutfits en dergelijke onderwerpen die op sportscholen altijd populair zijn. Maar vrienden maken - nee
pi_80297013
Ik denk dat het heel terecht is dat je je hier zorgen over maakt TS.
Als het al moeilijk voor je is om vriendschappen op te bouwen tijdens je studie tijd, is het tijdens je werkzame leven inderdaad nog moeilijker. Gelukkig zie je dat zelf ook in.

De sleutel van de oplossing zit echter in je zelf. Je zult meer actief moeten worden, andere mensen opzoeken en activiteiten ondernemen en organiseren.
pi_80300043
quote:
Op zondag 11 april 2010 11:47 schreef kless het volgende:

[..]

Hoeveel daarvan hebben gestudeerd?
Ach waarschijnlijk is het ook taart bij de koffie op de afdeling met het werk.
Familie zal tegenwoordig minder zijn om dat de meeste mensen steeds minder broertjes en zusjes hebben
Een aantal, meeste inderdaad niet.

Wel een goed punt dat laatste, mijn familie is best groot, dus zelfs zonder vrienden krijg je de huiskamer wel vol op een verjaardag.. ik ben ook wel benieuwt hoe dat zal gaan over 30 jaar.. dan houd het bij opa en oma's, ik mn zusje aanhang en eventueel een stel kinderen wel op.. max 10 personen dus dat worden wel een stuk minder gezellige verjaardagen vrees ik.
  woensdag 14 april 2010 @ 12:38:28 #16
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_80300521
Ik kan je helaas niet helpen met ervaringen, want ik heb de problemen die jij hebt niet en niet gehad.. maar ik heb wel iemand gevonden die wat raakvlakken met je heeft:

Ik zou zeggen, stuur haar eens een brief .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_80301638
Beste OngeschiktX,

Ik heb je verhaal gelezen en ben onder de indruk, ik had namelijk vrijwel exact hetzelfde kunnen schrijven als jij. Ik heb namelijk dezelfde problemen als jij en waar ik de laatste tijd ook wel vaak van wakker lig.
Ook ik ben bijna klaar met studeren en maak me zorgen over de toekomst op sociaal gebied. Net als jij begeef ik me gewoon vaak in het sociale leven via de opleiding, werk en uitgaan maar ook ik heb het idee dat ik geen 'vaste' mensen heb om op terug te vallen. Ik ben geen onderdeel van een vriendengroep maar gewoon goede kennis van allemaal verschillende mensen of groepjes.

Net als jij vind ik zoiets als een vakantie altijd enorm confronterend. Al jaren hoor ik verhalen van groepen mensen die in de zomer met z'n allen naar Spanje en Griekenland gaan, en daar ben ik best jaloers op. Doordat ik nooit echt onderdeel ben geweest van een vriendengroep heb ik zo'n vakantie nog nooit meegemaakt. Vroeger ging gewoon altijd nog met mijn ouders mee op vakantie, maar sinds ik ben gaan studeren vond ik dat niet meer kon verkopen richting de buitenwereld. Gevolg is wel dat ik zomers altijd opvul met vooral werken en beetje in de zon hangen hier in Nederland.

Hoe de toekomst eruit gaat zien is voor mij ook een vraagteken. Ik ervaar de contacten die ik nu heb met mensen van werk en uitgaan vooral als tijdelijk, en ik weet vrijwel zeker dat deze zullen gaan verwateren in de toekomst door allerlei omstandigheden. Een echte vaste relatie heb ik ook nog nooit gehad, hoewel ik dat mijzelf ook wel kan verwijten omdat ik op dat gebied eigenlijk nauwelijks iniatief neem.

Ik herken enorm je frustraties hierover, want ik worstel er zelf nu ook al wel een tijd mee. Overigens straal ik dit nooit uit naar mijn omgeving, die hebben juist altijd het idee dat ik een enorm positief en vrolijk ingestelde jongen ben, maar diep van binnen knaagt het allemaal wel. Succes, en ik hoop op verbetering voor ons beiden
pi_80301963
Tja...ga op een sportvereniging ...dat is tenminste wat er altijd in dit soort topics wordt geantwoord
pi_80305744
Qua vakanties hoef je je geen zorgen te maken. Er zijn genoeg leuke groepsreizen of als je avontuurlijk genoeg ben kan je (alleen) gaan backpacken / couchsurfen. Op dat soort reizen leer je vanzelf mensen kennen.
pi_80616260
Dit is wel herkenbaar.
Een tip... hmm... nou ik zelf heb op fora wel een aantal aardige mensen leren kennen waarmee ik nog geregeld om ga, en ik denk dat verder het volgen van een cursus of het doen van een sport echt wel erg kan helpen. En onder sport versta ik dus ook bijv. Tai Chi, als voetbal niet zo je ding is.
Ik moet zeggen dat ik dat zelf op het moment ook niet doe, maar om de een of andere reden heb ik niet de 'fut' om echt iets te ondernemen. Ik merk ook dat het contact dat ik met mensen heb vaak niet bevredigend is op de een of andere manier, aan wie dat ligt daar gelaten.
  donderdag 22 april 2010 @ 23:05:55 #21
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_80616412
quote:
Op woensdag 14 april 2010 15:01 schreef kipknots het volgende:
Qua vakanties hoef je je geen zorgen te maken. Er zijn genoeg leuke groepsreizen of als je avontuurlijk genoeg ben kan je (alleen) gaan backpacken / couchsurfen. Op dat soort reizen leer je vanzelf mensen kennen.
Idd. http://www.cirkel.nl/single-reis-zomer/ biedt er een hoop aan .
ja dit is spam misschien, maar het kan TS Helpen
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_80616605
quote:
Op donderdag 22 april 2010 23:05 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Idd. http://www.cirkel.nl/single-reis-zomer/ biedt er een hoop aan .
ja dit is spam misschien, maar het kan TS Helpen
Thanks. Ik had net bedacht dat ik misschien op de fiets stap en een rondje door Europa ga fietsen. Dat was opeens een gedachte, maar ik vond het niet zo'n gek idee. Niet afhankelijk van anderen, ik kom dan vast wel mensen tegen e.d. Moet er nog even over na denken, maar misschien ga ik zoiets gewoon een keer doen.
pi_80616658
quote:
Op donderdag 22 april 2010 23:11 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Thanks. Ik had net bedacht dat ik misschien op de fiets stap en een rondje door Europa ga fietsen. Dat was opeens een gedachte, maar ik vond het niet zo'n gek idee. Niet afhankelijk van anderen, ik kom dan vast wel mensen tegen e.d. Moet er nog even over na denken, maar misschien ga ik zoiets gewoon een keer doen.
'Een keer' is natuurlijk een gevaarlijke gedachte. Dat is te vrijblijvend, en op je kont blijven zitten is verleidelijk. Prik gewoon een datum Plan je route alvast, kijk wat je graag zou willen zien van Europa, leef er naartoe.
  donderdag 22 april 2010 @ 23:13:28 #24
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_80616691
quote:
Op donderdag 22 april 2010 23:11 schreef OngeschiktX het volgende:

[..]

Thanks. Ik had net bedacht dat ik misschien op de fiets stap en een rondje door Europa ga fietsen. Dat was opeens een gedachte, maar ik vond het niet zo'n gek idee. Niet afhankelijk van anderen, ik kom dan vast wel mensen tegen e.d. Moet er nog even over na denken, maar misschien ga ik zoiets gewoon een keer doen.
als je aan 'zelfontdekking' wilt doen dan zijn er ook bepaalde routes die je in spanje, frankrijk of italië kunt lopen of fietsen. het betreft hier dan wel vaak bedevaart .
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_80616890
quote:
Op donderdag 22 april 2010 23:12 schreef Gestiech het volgende:

[..]

'Een keer' is natuurlijk een gevaarlijke gedachte. Dat is te vrijblijvend, en op je kont blijven zitten is verleidelijk. Prik gewoon een datum Plan je route alvast, kijk wat je graag zou willen zien van Europa, leef er naartoe.
Heb het net pas bedacht, maaruh datum, deze vakantie, derde week van juli. Goed genoeg?
quote:
Op donderdag 22 april 2010 23:13 schreef Maanvis het volgende:

[..]

als je aan 'zelfontdekking' wilt doen dan zijn er ook bepaalde routes die je in spanje, frankrijk of italië kunt lopen of fietsen. het betreft hier dan wel vaak bedevaart .
Lijkt me leuker om zelf iets te plannen, wel met een duidelijk doel. Ook misschien een beetje een prestatie dingetje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')