Maar dat godverdomme uitgerekend op deze avond, voor het eerst in het bestaan van de Bus, SBS een gezellig avondje karaoke heeft georganiseerd schiet mij dus wel in het verkeerde keelgat. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt. Op TV twee minuten stil zijn en in Assen met discolampen lopen sjouwen.
En onze buspassagiers vinden het enig. Volgende klus voor dit stel onbenullen (erg hè Tessa, van die overstromingen in Limburg; vervelend hè, zo'n rij wachtenden voor het Anne Frankhuis, en ja, je bent toch een dagje uit): met een emmertje sop de grafstenen in Margraten gaan schoonmaken. En de redactie moet dit keer meehelpen. En dan goed naar de leeftijden kijken van mensen die daar liggen. En dat hoeft niet gefilmd te worden.
[Dit bericht is gewijzigd door Sorrow (Datum 04 Mei 2000).]
quote:
op 05-04-2000 om 10:51 PM schreef Sorrow het volgende:Maar dat godverdomme uitgerekend op deze avond, voor het eerst in het bestaan van de Bus, SBS een gezellig avondje karaoke heeft georganiseerd schiet mij dus wel in het verkeerde keelgat. Zijn ze nou helemaal van de pot gerukt. Op TV twee minuten stil zijn en in Assen met discolampen lopen sjouwen.
Je bent niet de enige die er zo over denkt.
Ik vind dit ook te ver gaan. Enig respect tonen was toch wel het minste wat SBS/JdM had kunnen tonen. (of waren ze vergeten dat alles via de streams gevolgd kan worden?)
J.
Buenos Nochas Mein Froinds!
Bloemke
Het verbaast mij niet dat men bij SBS 6/De Bus niet aan de dodenherdenking doet. Kijken we naar de oorspronkelijke bezetting van de Bus:
Enkele Nederlanders uit verschillende sociale miljeus, een Marokkaan, een Turk, een Balkanees, en een Surinaamse presentatrice. Bepaald geen dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking. Ik mis hier nl. de Chinees en de Jood. Chinezen houden zich sowieso buiten de westerse samenleving, dus die vallen vanzelf al af en Joden.... ach, die zijn blijkbaar zelfs niet goed genoeg om te herdenken.
Ik heb mijn Jood innig herdacht vanavond. Met het stijgen der jaren wordt het gemis sterker aan deze man, mijn verwekker, die ik nooit heb mogen ontmoeten omdat hij in Auschwitz is afgemaakt. Met zijn foto tegen mijn hart geklemd was ik even in gedachten bij de man die mij had moeten opvoeden, die mij had moeten beschermen tegen de gruwelen in mijn jeugd. Die ik zou hebben liefgehad boven alles. Het kind was 28 toen hij werd vermoord (met zijn hele familie).
Al die herdenkingen zouden overigens niet hoeven als de maatschappij lering had getrokken uit het gebeurde, maar overal schieten neo-nazi partijen uit de grond, sterker dan ooit door de geheime Internetverbindingen waarmee ze nu wereldwijd jonge ontevreden geesten kunnen vergiftigen.
Het stemt mij treurig dat de dood van mijn vader en die miljoenen anderen (jappenslachtoffers, zigeuners, homofielen e.v.) voor niets is geweest. Als het een offer was geweest dat had gevoerd tot wereldvrede had ik het beter kunnen verkroppen.
Het gebeurde met die planning van een karaoke-avondje laat wel weer duidelijk zien, dat we geen enkel respect van de entertainment-industrie hoeven te verwachten voor hogere en belangrijker waarden die (nog) leven in onze maatschappij. Hiermee bedoel ik niet een dooddoener als: 'wat had je dan verwacht?', maar eerder : wààr blijft ONS verzet in 2000 als het gaat om een snel om zich heen grijpende machts-overname door deze media-bolwerken in ons 'visueel menu' ?
Op dieet allemaal dan, en niet meer kijken ? Beschermen we daarmee ook onze jongeren, die door gebrek aan onderscheidings-vermogen klakkeloos afstemmen op/kiezen voor dat, wat hun instincten het meest aanspreekt ?
Beschermen we onze tradities van respectvol kijken naar en leren van het verleden ?
Tolereren we karakter-moord als met een Seki vlak onder onze ogen gebeurt ?
Wat doet ieder van ons dààraan, tijdens deze 'bezetting' van ónze samenleving, anno 2000 ?
Of denken we toch nog elke keer: "het levert wél 'mooie TV' op ?"
Kortom: waar blijft 't verzet ?
Lafayette
Ik zou graag willen dat er verzet tegen dit soort uitwassen komt.
Zelf vertel ik in mijn omgeving met enige regelmaat over wat wij hier met zijn allen op Fok denken over, nu dan, de bus.
Mijn buurvrouw stemt en belt haar dure guldentjes weg. Ik uitgelegd dat het stemmen er niets toe doet, alhoewel alleen de zakken van de makers worden gespekt.
En als ik dan vertel over de 'karaktermoord' op Seki en de truc rond Jop, dan kijkt ze al helemaal als een genaaid schaap.
Ergo, de grauwe grijze massa zal denken waar maken jullie je nu weer druk over. Die mensen in Limburg dat was erg. Of Afrika. Maar onzin op de TV, laat lekker gaan.
Dus Moor, ik vrees het ergste.
't wordt alleen maar gekker!!
Dit pikte ik net nog even uit een ander topic.
Roache:
Welke rechtgeaarde Nederlander interesseert zich nu voor zulks? Ik alleen maar omdat ik hier lees, maar de gemiddelde Nederlander kan het toch geen zak ballen? Da's best een eng idee.
------------------
Wie wint de Oliebol-Award
Wie wint het millioen??
Klik hier
WWDNPVDUSA?? Klik hier
[Dit bericht is gewijzigd door Coos (Datum 05 Mei 2000).]
quote:
op 05-05-2000 om 02:27 AM schreef Borgia het volgende:
... Kijken we naar de oorspronkelijke bezetting van de Bus:
Enkele Nederlanders uit verschillende sociale miljeus, een Marokkaan, een Turk, een Balkanees, en een Surinaamse presentatrice. Bepaald geen dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking. Ik mis hier nl. de Chinees en de Jood. Chinezen houden zich sowieso buiten de westerse samenleving, dus die vallen vanzelf al af en Joden.... ach, die zijn blijkbaar zelfs niet goed genoeg om te herdenken.
Borgia,
met alle respect voor je verlies: geen dwarsdoorsnede? 'chinezen vallen sowieso al af'?? Joden niet goed genoeg om te herdenken?
Tuurlijk mis jij een etnische groep, zoals velen 'hun' groep zullen missen, maar ik vind de bus weinig te verwijten wat 'dwarsdoorsnede' betreft. Dan was BB toch echt RTL-4 safer.
'Joden niet goed genoeg om te herdenken'??
hier ga je te ver... je slachtofferschap overtreft je ratio. Ieder mens, zo zinloos geleden en/of gestorven is goed genoeg om te herdenken.
Sbs vindt blijkbaar dodenherdenking geen moment om integer te worden, dat wisten we toch eigenlijk al? Misschien siert dit sbs wel? Consequent zullen we blijven...
wees ook consequent en kijk niet meer...
quote:
op 05-05-2000 om 03:11 AM schreef Moor het volgende:
Hiermee bedoel ik niet een dooddoener als: 'wat had je dan verwacht?', maar eerder : wààr blijft ONS verzet in 2000 als het gaat om een snel om zich heen grijpende machts-overname door deze media-bolwerken in ons 'visueel menu' ?Op dieet allemaal dan, en niet meer kijken ? Beschermen we daarmee ook onze jongeren, die door gebrek aan onderscheidings-vermogen klakkeloos afstemmen op/kiezen voor dat, wat hun instincten het meest aanspreekt ?
Beschermen we onze tradities van respectvol kijken naar en leren van het verleden ?
Tolereren we karakter-moord als met een Seki vlak onder onze ogen gebeurt ?Wat doet ieder van ons dààraan, tijdens deze 'bezetting' van ónze samenleving, anno 2000 ?
Of denken we toch nog elke keer: "het levert wél 'mooie TV' op ?"
Kortom: waar blijft 't verzet ?
leuk hoor moor,
deze morele verontwaardiging.
verzet... ok hier komt de dooddoener: kijk er niet naar.
jongeren? geef ze het onderscheidingsvermogen zodat ze zullen weten wat goed en kwaad is en het verschil.
beschermen van tradities?
ook jouw taak! niet die van sbs6.
wat doe jij eraan moor?
en oja... ik vind het geen mooie tv en ik zet het gewoon af.
de massa is een meute lieverd en ja ik ben er bang voor. Verzet is zinloos.
Waarschijnlijk komt deze vraag niet bij de passagiers terecht maar dan heeft in ieder geval de redactie de vraag gelezen en wie de schoen past....
quote:
op 05-05-2000 om 09:46 AM schreef Prediker het volgende:
Een erg voor de hand liggende opmerking misschien, maar: wat deden jullie zelf allemaal op de avond van 4 mei? Als jullie zelf allemaal zo heilig en bedroefd de doden herdachten, hoe weten jullie dan wat er die avond op de streams te zien was?
Ik heb eerst de krant (Parool) en daarna een boek zitten lezen. Om een uur of tien even op de streams gekeken. Anderen hebben andere dingen gedaan, kun je hierboven lezen. Het toontje waarmee je ons van hypocrisie beschuldigt bevalt me niet.
quote:
Overigens hoeft van mij die hele 4 en 5 mei niet zo. Het voedt een misplaatst ethisch meerderwaardigheidsgevoel van de Nederlanders tegenover de Duitsers.
Op 4 mei de doden herdenken heeft niets maar dan ook niets met ethische superioriteit te maken. Integendeel. Het gaat op 4 mei om de slachtoffers en niet om de daders. Het gaat om onschuldigen die vergast zijn, om jonge jongens die gesneuveld zijn, om kinderen die verhongerd zijn. Dodenherdenking is vooral een persoonlijke zaak, iedereen vult het op z'n eigen manier in, sommigen denken aan familieleden die omgekomen zijn, anderen staan even stil bij de slachtoffers van welke oorlog dan ook.
En SBS organiseert een karaoke avondje. En Prediker heeft niet in de gaten dat daarmee grenzen worden overschreden. Prediker zou zijn eigen werk eens moeten lezen:
Ieder ding heeft zijn bepaalden tijd, en elke zaak onder den hemel heeft hare ure:
geboren worden heeft zijn tijd, en sterven heeft zijn tijd; planten heeft zijn tijd, en het geplante uitroeien heeft zijn tijd;
wonden heeft zijn tijd, en helen heeft zijn tijd; breken heeft zijn tijd, en bouwen heeft zijn tijd;
wenen heeft zijn tijd, en lachen heeft zijn tijd; klagen heeft zijn tijd, en dansen heeft zijn tijd;
Prediker 3:1 - 3:4
[Dit bericht is gewijzigd door Sorrow (Datum 05 Mei 2000).]
Bij BB kregen ze de thema's nog op kaartjes uitgereikt, hier gebeurd dat buiten beeld. Gelukkig hebben ze er twee gesprekken over gevoerd ('s middags en 's avonds) dus misschien valt er nog wel wat zinnigs aan vast te plakken.
De karaoke wordt gewoon op een andere dag uitgezonden.
Er is duidelijk geen rekening gehouden met de impact van de internetbeelden. Het was toch een kleine moeite geweest die duffe karaoke één of twee dagen eerder te organiseren? Dan had er geen haan naar gekraaid. Overigens valt het de passagiers net zo hard aan te rekenen dat ze die karaoke door hebben laten gaan. Net als bij BB is elke vorm van (bewust) verzet tegen de redactionele aanwijzingen weer ver te zoeken.
En dat van mensen van wie we al maanden lopen te roepen dat zich zo bewust zijn hoe ze op camera overkomen!
Ik ben blij dat er nog mensen het Parool, een boek, en blijkbaar ook nog de bijbel lezen. Maar er zijn ook mensen die op dat moment liever karaoke organiseren, of naar web-streams kijken. Ik heb liever dat ze dat doen, dan (hypocriet of niet) meedoen aan georganiseerd herdenken. Zij mogen hun doden herdenken op een moment dat zij daar aan toe zijn.
Wat ik op 4 mei tegen heb is dat het in de hand werkt dat Nederlanders die de oorlog niet hebben meegemaakt zich betere mensen voelen dan Duitsers die de oorlog niet hebben meegemaakt. Als de streamkijkers, ikzelf incluis, eerder geboren waren, aan de andere kant van de grens, dan hadden ze zelf aan de verkeerde kant meegelopen, meegedaan, meegedacht, en misschien wel meegevochten.
De meeste mensen doen mee met de meerderheid. En dat wij toevallig het nageslacht zijn van de 'goede kant' maakt ons geen betere mensen dan het nageslacht van de 'verkeerde kant'. Mijn grootouders hadden ook onderduikers in huis, maar als ze toevallig op het Duitse platteland waren geboren, dan hadden ze waarschijnlijk moeten meevechten aan het Duitse oostfront.
Volgens het protocol van de dodenherdenking zijn er de volgende regels. De vlag hangt half stok tot na de twee minuten stilte (die hebben ze gehouden in de bus). Na de twee minuten stilte gaat de vlag in top, ter viering van de vrijheid waarvoor de doden gestreden hebben.
Dus het feestje wat ze hebben gehouden is nog niet zo erg als dat het lijkt.
Wat wel erg is is de schijnheil die ik hier weer bespeur (op een aantal na dan).
Hoeveel van jullie houden altijd stil op 4 mei. Is het jullie allemaal niet eens gebeurd dat je in de auto zat of anders onderweg was en gewoon doorging terwijl je eigenlijk 2 minuten stil zou moeten houden.
Als je alles wat jullie hier nu hebben geschreven ook zouden menen dan had je op zo'n moment je auto langs de kant gezet of zou je op dat moment hoe dan ook stil houden.
Neem het de passagiers niet kwalijk ook zei zitten in een uiterst vreemde situatie waarin je niet altijd kan doen zoals je thuis zou doen. Ik heb meer waardering voor ze dat ze gewoon door zijn gegaan. Ik had de commentaren hier al op kunnen lezen als ze zich de hele avond stil hadden gehouden, op dat moment zouden het weer schijnheilen zijn geweest.
Hoe je ook doet, je doet het nooit goed.
Misschien een FOK!-CD van laten maken ?
Ik ben opgevoed (echt waar!)met bepaalde waarden en normen, één van die dingen was dat wij altijd keurig netjes thuis op de bank moesten zitten tijdens de dodenherdenking.Later mochten we eventueel ook bloemen neerleggen bij een monument in het dorp.
Ik denk dat iedereen het op zijn/haar manier doet, maar, mede uit respect voor anderen, zorg ik meestal wel dat de kinderen in de buurt rond die tijd toch eventjes naar binnen gaan.Er zijn inderdaad overal in Nederland mensen die er niet bij stil staan, maar , nogmaals, uit respect voor anderen, zorg ik toch echt wel dat het hier stil is.
Ze waren in de bus wel met de twee minuten stilte bezig. Iwan heeft verschillende keren de tijd opgenoemd: "nog 1 minuut"
Wat mij opviel was dat op een gegeven moment ik naar het hoedje van Beatrix keek, en op de achtergrond Tessa hoorde praten! Het is haar dus niet gelukt om de volle twee minuten stil te blijven. Daar stoorde ik mij aan.
En waar ik mij nog meer aan irriteerde was die achterlijke opmerking over de watersnoodRAMP in Limburg. Sorry hoor!
Die Karaoke-sessie was zo genant, dat je het SBS niet eens kwalijk kunt nemen... Ze weten daar niet beter.
En die passagiers hebben (ik durf het bijna niet te zeggen) toch een voorbeeldfunctie voor de sbs-doelgroep.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |