abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_80091840
Ik bak zelf regelmatig een eitje, doe ik altijd als volgt:

• Vuur aan, klein koekepannetje met een scheutje vloeibare boter

• Zodra het boter niet meer sist een eitje erop gooien + een paar plakken kaas

• Zodra het eitje er goed uitzit eruit gooien

Maar nu komt het probleem; soms blijft het eitje vreselijk plakken aan de pan en scheur ik m'n hele ei naar de ei-hemel. Waar ligt dat nou aan? Ik heb al geprobeerd het eitje erin te gooien als de boter nog sist, maar dat helpt ook niet en soms gaat het ineens weer wel goed. Iemand een handleiding ei bakken?
  •   donderdag 8 april 2010 @ 18:04:09 #2
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_80091873
    Spatel gebruiken?
    Je moeder is een hamster
    pi_80091879
    Je ei eerst heen en weer schuiven in de pan.
    Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
    Sinceria is de liefste user van FOK!
      donderdag 8 april 2010 @ 18:05:21 #4
    100126 Maraca
    #cijferfetisjist
    pi_80091903
    Verdeel je de boter wel gelijkmatig over de pan?

Anders even de pan eerst helemaal invetten met bijvoorbeeld olijf olie
    Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
    pi_80091914
    anti aanbaklaag in je pan?

En idd een spatel ding gebruiken om af en toe beetje lost te maken.. gewoon er zachtjes onder de randen doorschuiven.
    Doe ik met bijv. pannenkoeken ook wel eens.
      donderdag 8 april 2010 @ 18:06:21 #6
    63594 Lienekien
    Sunshower kisses...
    pi_80091948
    Gooi je direct de kaas erover? De kaas bakt dan waarschijnlijk aan.

Eerst eitje beetje laten garen. Met spatel voorzichtig losmaken of losschudden in de pan. Dan kaas erover om te laten smelten.
    The love you take is equal to the love you make.
    pi_80092112
    zorg voor een juiste pan en een juiste verhitting.

Een goede pan is er eentje die zijn anti aanbak laag er nog goed in heeft zitten.

Gebruik altijd een spatel of iets dergelijk, maar nooit metalen voorwerpen voor de pan.

Gebruik olie, i.p.v. boter. Is lekkerder voor je ei.

------------------------------------

De ultieme omelet

Gebruik het aantal eieren wat je wilt, breek deze open en doe ze in een opvang bak.

Roer deze net zolang totdat het een gele smurrie is.

Laat de olijfolie knijtersheet worden en plump dan je spul erin. Wanneer je hem een beetje aangebakken hebt, geraspte kaas eroverheen doen. Lekker door laten bakken, totdat hij er mooi uitziet, dan omdraaien en de olie zorgt ervoor dat de kaas niet aankoekt. Daarna dat lekker door laten bakken en je specerijen (peper - zout - knoflook) lekker er alvast opgooien, als ie dan naar jouw gevoel lekker klaar is heb je je ultieme gebakken eitje.

Hoe simpel dit is, ach ja, dat is een eitje.
    Iedereen zijn wat mij betreft christelijk gereformeerde binnenbroekse rukkertjes.
    pi_80092386
    Misschien dat ei eerder uit je pan halen of omdraaien
      donderdag 8 april 2010 @ 18:25:48 #9
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_80092551
    Pan eerst verhitten, dan pas boter erbij.
    pi_80092706
    Gewoon een goede pan kopen met (nog) een anti-aanbaklaag.
    En daarbij inderdaad wel de boter gelijkmatig over de pan verdelen en regelmatig met de spatel onder het ei schuiven om hem een beetje los te halen van de pan.
    pi_80093024
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 18:29 schreef Starstruck het volgende:
    Gewoon een goede pan kopen met (nog) een anti-aanbaklaag.
    En daarbij inderdaad wel de boter gelijkmatig over de pan verdelen en regelmatig met de spatel onder het ei schuiven om hem een beetje los te halen van de pan.
    pi_80094280
    ik gok dat de kaas de boosdoener is. ei eerst bakken, en op het eind de kaas er pas in.

en ei natuurlijk beetje door de pan schuiven tijdens bakken.

posts over aanbaklaag enzovoorts zijn trouwens overbodige info, als je genoeg boter/olie gebruikt kan je zelfs in een gewone ijzeren pan een ei bakken
    Voor wat foto's, kijk hier
      donderdag 8 april 2010 @ 19:20:34 #14
    1316 PLAE@
    Founded by fuckers
    pi_80094446
    Fuck olie/boter/aanbaklagen etc. Beweging is waar het allemaal om draait!
      donderdag 8 april 2010 @ 19:59:44 #15
    232606 RobinOok
    Patroonheilige van CUL
    pi_80096127
    Ja, maar niet bij een ei bakken.Duhuh.
    pi_80098275
    Bij een cheap-ass gare anti-aanbakpan wil dit fenomeen nog wel eens optreden. Weggooien, die pan.
    Ik geloof niet dat het een nieuwe is.
    pi_80121796
    quote:
    Op donderdag 8 april 2010 18:12 schreef ossenstront het volgende:
    zorg voor een juiste pan en een juiste verhitting.

Een goede pan is er eentje die zijn anti aanbak laag er nog goed in heeft zitten.

Gebruik altijd een spatel of iets dergelijk, maar nooit metalen voorwerpen voor de pan.

Gebruik olie, i.p.v. boter. Is lekkerder voor je ei.

------------------------------------

De ultieme omelet

Gebruik het aantal eieren wat je wilt, breek deze open en doe ze in een opvang bak.

Roer deze net zolang totdat het een gele smurrie is.

Laat de olijfolie knijtersheet worden en plump dan je spul erin. Wanneer je hem een beetje aangebakken hebt, geraspte kaas eroverheen doen. Lekker door laten bakken, totdat hij er mooi uitziet, dan omdraaien en de olie zorgt ervoor dat de kaas niet aankoekt. Daarna dat lekker door laten bakken en je specerijen (peper - zout - knoflook) lekker er alvast opgooien, als ie dan naar jouw gevoel lekker klaar is heb je je ultieme gebakken eitje.

Hoe simpel dit is, ach ja, dat is een eitje.
    De ultieme omelet for real:

Eitjes breken in een bak, pan heet laten worden, olijfolie erin, vuur lager zetten. Ei erin, kun je nog een paar seconden roeren met je spatel. Kaas eroverheen raspen. HEEL goed naar de bovenkant kijken tot ie licht van kleur verandert en niet meer helemaal vloeibaar is. Losbewegen in de pan (zonder spatel, gewoon met de pan) Dubbelklappen. Op bordje. Voila

Een omelet hoort wmb niet bruingebakken te zijn, maar nog een beetje snottig.

En als een eitje klaar is, laat ie vanzelf los. Ik vrees dus dat je een rotpan hebt
    pi_80133585
    Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
    13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
    Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
    Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
    pi_80134121
    Ik vind gebakken ei altijd een beetje smakeloos!

Hiervoor dus mijn recept a la Watashiwa

Eerst de eitjes klutsen in een bakje (gooi ook hier de te oplossen kruiden zoals zout in en geen peper, want dat brandt snel aan en is dus minder van smaak, dus pas achteraf strooien). De pan warm maken, dan olijfolie erop (is ook gezonder). Eerst wat vleeswaren kort bakken (spek of ham of salami of alledrie ). Dan de geklutste eieren erbij en wacht tot smurrie stevigheid heeft, dan pas de gebakken ei omkeren en voorzichtig aan de binnenkant wat kaas erop doen zodat de kaas niet gaat bakken in de olie (soms gooi ik er ook blauwe kaas erop ). Zorg dat de broodjes klaarstaat op een bordje en leg de gebakken ei erop! om het af te maken strooi je nu de pepers erop! eet smakelijk!
    pi_80142029
    De pan moet goed warm zijn voor je de 'magrarine erin doet, zodat het ei op de bodem direct stolt en losraakt. Je kunt het gas vrij snel laag zetten, anders brandt het aan. Oftewel: warm beginnen, zacht eindigen. Met een slechte pan heb je dit eerder, omdat de warmte niet goed wordt verdeeld. Heb je een heel lichte, dunne pan: nieuwe kopen, liefst een goede anti-aanbak.

Om het ei los te maken is normaal altijd slechts een tik zodat de pan een tikkie met de klok meedraait (of ertegenin). Heb je geen anti-aanbaklaag is het gebruiken van iets meer vet handig.
    Whatever...
    pi_80142432
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 13:41 schreef Lotte. het volgende:

[..]

De ultieme omelet for real:

Eitjes breken in een bak, pan heet laten worden, olijfolie erin, vuur lager zetten. Ei erin, kun je nog een paar seconden roeren met je spatel. Kaas eroverheen raspen. HEEL goed naar de bovenkant kijken tot ie licht van kleur verandert en niet meer helemaal vloeibaar is. Losbewegen in de pan (zonder spatel, gewoon met de pan) Dubbelklappen. Op bordje. Voila

Een omelet hoort wmb niet bruingebakken te zijn, maar nog een beetje snottig.

En als een eitje klaar is, laat ie vanzelf los. Ik vrees dus dat je een rotpan hebt
    wel geweldig, je helpt hier een Gordon Ramsey recept volledig om zeep.
    Iedereen zijn wat mij betreft christelijk gereformeerde binnenbroekse rukkertjes.
      vrijdag 9 april 2010 @ 22:23:08 #22
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_80142789
    quote:
    Op vrijdag 9 april 2010 22:16 schreef ossenstront het volgende:

[..]

Je moeder is een hamster
      zaterdag 10 april 2010 @ 01:41:25 #23
    6990 golfer
    Ouwe jongere
    pi_80149732
    quote:

Zal Ramsay niet zo erg vinden, die kloon van hem die Ramsey heet.
    There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
    Poef.....gone! ©golfer
    pi_80150255
    mensen mensen mensen

iedereen gooit met ze producten tegenwoordig?

ik zou bakken in olie YEZZUR
    en je kan altijd met keukenpapier of wc papier dan je hele pan even insmeren
    of met een sileconenkwast of zelfs met een verfkwast
    latur
    JAWEL!
    pi_80150297
    er zijn 2 soorten omelet

en die halve maan waar iemand hierboven over praat
    al je spullen (geen kaas die zuren neuken je atiaanbaklaag van je pan (ga je heel diep op eibakken in)
    maargoed gewoon draaien op je vuur rondjes met je pan flippen

klaaaaaar kaas gratineer je dan later op je ommelet
    JAWEL!
    pi_80151884
    quote:

[..]

Gelukkig is Gordon Ramsey de god van het koken Wat zegt Gordon dan? Hoort wel aangebakken? Vind ik niet lekker
    pi_80151916
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2010 07:39 schreef Lotte. het volgende:

[..]

Gelukkig is Gordon Ramsey de god van het koken Wat zegt Gordon dan? Hoort wel aangebakken? Vind ik niet lekker
    Ten eerste, jij roert nog door. Daardoor is het een roerei, ik roer van tevoren waardoor het van mij een klutsei bevat.

Verder klopt mijn uitleg redelijk met die van Ramsey.
    pi_80161033
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2010 07:48 schreef ossenstront het volgende:

[..]

Ten eerste, jij roert nog door. Daardoor is het een roerei, ik roer van tevoren waardoor het van mij een klutsei bevat.

Verder klopt mijn uitleg redelijk met die van Ramsey.
    Ik roer niet als het ei gestold is, maar als het ei nog nat is. Er is dan nog niks gestold.
      zaterdag 10 april 2010 @ 15:52:30 #29
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_80161224
    quote:
    Op zaterdag 10 april 2010 02:06 schreef Snellekok het volgende:
    mensen mensen mensen

iedereen gooit met ze producten tegenwoordig?

ik zou bakken in olie YEZZUR
    en je kan altijd met keukenpapier of wc papier dan je hele pan even insmeren
    of met een sileconenkwast of zelfs met een verfkwast
    latur
    Eieren behoor je in boter te bakken
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')