totaal mee eens man en hij die de kudde niet volgt gaat ten onder natuurlijk. Kijk maar eens naar de zwervers in je buurtquote:Op donderdag 8 april 2010 10:50 schreef Yi-Long het volgende:
Natuurlijk hebben wij geen 'vrijheid'. In principe zijn we gewoon werkslaven in het moderne systeem.
Exact.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:50 schreef Yi-Long het volgende:
Natuurlijk hebben wij geen 'vrijheid'. In principe zijn we gewoon werkslaven in het moderne systeem.
Bij zwervers ligt het in een groot gedeelte van de gevallen niet aan "het niet volgen van de kudde", maar ligt er (ernstige) psychiatrische problematiek aan ten grondslag.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:51 schreef DeRuphelman het volgende:
[..]
totaal mee eens man en hij die de kudde niet volgt gaat ten onder natuurlijk. Kijk maar eens naar de zwervers in je buurt
Ook al ben je helemaal in je eentje ben je nog niet vrij van verplichtingen naar jezelf... Je zal flink wat tijd moeten investeren om jezelf in leven te houden en gezond te houden, en zal veel moeten leren om alle dingen zelf te doen (van medicijnen tot bouwen tot eten vergaren en bewaren, jezelf warm houden, jezelf verdedigen en natuurlijk moet je niet mokken als je gewond raakt of ziek wordt of als bejaarde kluizenaar niet meer alles kan doen om jezelf in leven te houden waardoor je dood gaat)...quote:Op donderdag 8 april 2010 11:11 schreef tawink het volgende:
Natuurlijk zijn we niet helemaal vrij. Maar een samenleving met >1 persoon kan ook niet volledig vrij zijn, je moet toch met elkaar omgaan eh! Wees blij dat je vrij bent van structureel geweld
Dit is absoluut waar. Maar het is natuurlijk al een hele verbetering met vroegere tijden wij hebben in dit systeem veel eten, gaan minder snel dood en hebben veel luxe in huis en daar buiten. Er is alleen nog ruimte zat om te verbeteren. En er zijn ook andere en betere systemen denkbaar waarbij je meer vrijheid hebt en ook nog steeds deze voordelen. Maar we leven hier nu eenmaal in. Ik zeg maak er het beste van, en je hoeft natuurlijk niet met het systeem mee te doen als je dat perse niet wilt.quote:Op donderdag 8 april 2010 10:50 schreef Yi-Long het volgende:
Natuurlijk is het NU beter dan vroeger, maar dat is een ontwikkeling die logisch is. Op een ander gebied, namelijk je vrijheid als burger, denk ik dat we er op achteruit zijn gegaan vergeleken met 500 jaar geleden.quote:Op maandag 12 april 2010 19:16 schreef Anarkhia het volgende:
[..]
Dit is absoluut waar. Maar het is natuurlijk al een hele verbetering met vroegere tijden wij hebben in dit systeem veel eten, gaan minder snel dood en hebben veel luxe in huis en daar buiten. Er is alleen nog ruimte zat om te verbeteren. En er zijn ook andere en betere systemen denkbaar waarbij je meer vrijheid hebt en ook nog steeds deze voordelen. Maar we leven hier nu eenmaal in. Ik zeg maak er het beste van, en je hoeft natuurlijk niet met het systeem mee te doen als je dat perse niet wilt.
Wat? Ten eerste is die ontwikkeling helemaal niet logisch, als een rijk valt (door een oorlog, ramp of simpelweg decadentie) is er een grote kans dat het er voor een zeer lange tijd niet leefbaarder op wordt...quote:Op dinsdag 13 april 2010 14:49 schreef Yi-Long het volgende:
Natuurlijk is het NU beter dan vroeger, maar dat is een ontwikkeling die logisch is. Op een ander gebied, namelijk je vrijheid als burger, denk ik dat we er op achteruit zijn gegaan vergeleken met 500 jaar geleden.
Hoe bedoel je, verder waren ze gewoon vrij? Om een huis neer te zetten op dat land? om wegen aan te leggen aldaar? Als de landheer t niet zinde schopte die je van zn land af... Lekkere zekerheid he... Of bedoel je dat ze vrij waren om te gaan? Het grootste verschil is dat we nu in een massamaatschappij op elkaar wonen en als we alles vrij zouden geven mensen er een zootje van zouden maken... Je bent vrij om te gaan, alleen binnen Europa zijn de gebieden relatief dicht bevolkt, maar je bent wel vrij om elders je kluizenaarsleven op te starten hoor...quote:Ik weet nog dat we vroeger les kregen over de oude tijden waarin landheren de boeren toeliet op zijn land, maar daarvoor wel belastingen vroeg. Maar verder waren ze gewoon vrij. Tegenwoordig kun je al nauwelijks op je eigen grondgebied een boom wegzagen, of je huis met een dakraam uitbreiden, zonder allemaal toestemming te vragen en door allemaal hoepels te springen en geld te dokken...
Zoals?quote:We hebben een schijnvrijheid, en zodra je afwijkt vanw at er maatschappijk van je gewenst/geeist wordt, dan kom je daar al erg snel achter.
Prima, gaan we samen kijken in landen waar het er primitiever aan toe gaat, en dan heb je idd minder als burger, maar de kinderen worden bijvoorbeeld ook niet verplicht de hele dag op school vast te zitten, je kunt een beetje je eigen ding doen, je eigen winkeltje beginnen, als je een ezel wilt dan zet je een fucking ezel in je tuin, als je je schroothoop roze wilt verven dan verf je je schroothoop roze, en als je moet pissen dan pis je ergens tegen een boom aan. Om over een verplichte ID-kaart op zak nog maar te zwijgen.quote:Op dinsdag 13 april 2010 16:39 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Wat? Ten eerste is die ontwikkeling helemaal niet logisch, als een rijk valt (door een oorlog, ramp of simpelweg decadentie) is er een grote kans dat het er voor een zeer lange tijd niet leefbaarder op wordt...
Je 'vrijheid' als burger, die had je vroeger amper behalve als je rijk was... Sociale zekerheid was er ook niet, de maatschappij was vele malen harder dan nu, waar je beklag kan doen. Een lokale landheer had meestal zijn eigen 'politie' die deze naar eigen gelieve in kon zetten voor dingen die deze wilde... Fatsoenlijke rechtspraak was er amper... Ik vraag me af in wat voor sprookjeswereld jij denkt dat we honderden jaren geleden woonden... Wellicht moet je eens in landen gaan kijken waar het er nog wat primitiever aan toe gaat...
[..]
Onzin. Als jij als boer gewoon je ding deed, dan werd je echt niet buitengewoon lastig gevallen. Tuurlijk waren er uitzonderingen, maar de landheren maakten er doorgaans echt geen gewoonte van om als een soort schurk uit een A-Team aflevering iedere week een paar schavuiten langs te sturen om je varken om te schoppen ofzo...quote:Hoe bedoel je, verder waren ze gewoon vrij? Om een huis neer te zetten op dat land? om wegen aan te leggen aldaar? Als de landheer t niet zinde schopte die je van zn land af... Lekkere zekerheid he... Of bedoel je dat ze vrij waren om te gaan? Het grootste verschil is dat we nu in een massamaatschappij op elkaar wonen en als we alles vrij zouden geven mensen er een zootje van zouden maken... Je bent vrij om te gaan, alleen binnen Europa zijn de gebieden relatief dicht bevolkt, maar je bent wel vrij om elders je kluizenaarsleven op te starten hoor...
Ik heb het over normale vrijheid. Als ik mijn huis blauw wil verven, moet dat kunnen. Als ik mijn schutting 2,5 meter hoog wil maken, ipv 2 meter, dan moet dat kunnen. Als ik zonder ID kaart over straat wil gaan zonder het risico te lopen beboet te worden, moet dat kunnen. Als ik met mijn kind op een woensdagochtend naar een museum wil gaan ipv dat hij zijn tijd verdoet op school met blokken bouwen, dan moet dat kunnen, etc etc.quote:Zoals eerder gezegd wordt er zelfs in hele kleine primitieve groepen van oudsher dingen van elkaar verwacht. Als je daar niet aan voldoet ben je minder geliefd en als je dingen doet tegen de wensen in van die groep kan je erop wachten om buitengesloten te worden... Wat voor vrijheid heb jij het over?
En ik laat er altijd opvolgen dat er manieren zijn om te zorgen datquote:Op donderdag 8 april 2010 10:50 schreef Yi-Long het volgende:
Natuurlijk hebben wij geen 'vrijheid'. In principe zijn we gewoon
werkslaven in het moderne systeem.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |