quote:
Op zondag 2 mei 2010 23:38 schreef odebeijer het volgende:Zo nu en dan ga ik even loeren bij het nestje, wil de moeder en kinders zo veel mogelijk rust geven.. Vind het alleen lastig om de kittens op te pakken en wegen, is denk ik nog iets te stressvol voor moeders, deze begint dan meteen te grommen, ja mijn kat kan dat

. Heb ze nog niet gewogen

.
En ja, moeders had een flinke buik en die groeide gestaag... Maar ze loopt alweer vrolijk rond en wilde zelfs alweer naar buiten toe...

.
Kleine tip: moeders niet zonder toezicht naar buiten laten! Poezen zijn bijzonder vruchtbaar, en kunnen echt vlak na een nestje al weer krols worden. Voor je het weet zit je opnieuw met een zwangere kat! Ik zou haar alleen even in een (omheinde) tuin laten onder toezicht als ze dat per se wil. En natuurlijk zo snel mogelijk laten helpen bij de dierenarts. Dat kan vaak zelfs al als de kittens nog zogen, ze kunnen dat intern hechten met oplosbare hechtingen

edit: even wat info gezocht over dracht en bevalling van poezen, van een
site van een dierenartsenpraktijk:
Vlak na de bevalling:
De moederpoes
Voor zover de poes nog geen wormkuur heeft gehad, geeft u haar er nu een.
Moederpoes hoeft niet bijgevoerd te worden met melk, integendeel, de kans op diarree is dan erg groot. Bijvoeren met speciale melkvoeding is geen probleem.
De poes mag geen troebele of stinkende uitvloeiing krijgen. De uitvloeiing is gedurende 3 dagen rood/bruin en tot de 10e dag mag deze uitvloeiing helder en slijmig zijn.
Als u overweegt om de poes te laten steriliseren dan kan dit vanaf drie weken na de bevalling. De kittens kunnen dan eventueel bij hun moeder blijven. Houd er rekening mee dat de poes al snel weer krols kan worden! (2-3 weken na de bevalling).
In onze praktijk wordt de operatie vanuit de zijkant uitgevoerd zodat de kittens en de moeder er tijdens het zogen geen last van ondervinden.
[ Bericht 26% gewijzigd door Miss_Isis op 03-05-2010 09:06:47 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!