Het is best een oude, heel erg oude theorie waarop de Matrix gebaseerd is. Ik vind het best een mogelijkheid. Vooral als je kijkt hoe sociale stelsels, die toch echt door mensen ooit zijn opgezet, een eigen leven gaan leiden. Hoe is dit voor logica: we hebben onderdak nodig, eten en drinken om te overleven. Onderdak betekent tegenwoordig een te hoge hypotheek waardoor je niet meer kunt verhuizen of wonen waar je wilt, want de huizenmarkt is niet voor verkopers. Eten en drinken kost tegenwoordig geld, dat we moeten vergaren door 40 uur per week ergens te zitten en iets te doen wat totaal niks met eten of drinken te maken heeft (dit geldt toch echt ook voor werknemers in de horeca). Tegelijkertijd staan heel veel volkstuintjes overwoekerd en ongebruikt in woonwijken. Wat was het ook weer, die wereldwijde economische crisis? Banken gingen failliet omdat ze op niks gebaseerd zijn! Ooit stond een kluis vol goudstaven garant voor het geld dat in omloop is. Het schijnt dat dat al lang geleden is afgeschaft. Er wordt op geleend geld geleefd, waardoor we worden geleefd want er is geen ontsnapping meer mogelijk: werken zul je, werken moet je, om te kunnen leven, eten en drinken. Als de Matrix echt bestond, dan hebben we er geen erg in want we zijn loonslaven. Kom maar op met die pil, ik wil best het onbekende, het avontuurlijke in. Lijkt me sowieso geinig om een volledige vechtsport gewoon te downloaden je hersenen in, hopla, en je hebt een zwarte band! Even serieus: we zijn het aan onszelf verplicht kritische denkers te zijn en goed te onthouden dat wat ons leven nu grotendeels bepaalt, ooit verzonnen is door mensen net als wij (geen aliens dus). Wij zijn net zo goed in staat als ieder ander onze eigen koers te varen, Matrix of geen Matrix. En daarvoor hoef je niet eens een pilletje te slikken, is dat even fijn!
Ik heb mij voorgenomen eeuwig te leven. Tot nu toe gaat dat goed. (BNN kalender)