abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79894151
van de NCRV site
quote:

In 2004 zorgde de NCRV-documentaire Ongewenste ouders over twee verstandelijk beperkte ouders die een kind kregen dat met uitdrogingsverschijnselen in het ziekenhuis moest worden opgenomen, voor veel ophef. Mede naar aanleiding van de documentaire pleitte de staatssecretaris van Volksgezondheid Clémence Ross voor een ontmoedigingsbeleid voor mensen met verstandelijke beperkingen met een kinderwens.

Het is zes jaar later. Mensen met verstandelijke beperkingen krijgen nog steeds kinderen en hun gezinnen komen nog onevenredig vaak in de hulpverlening terecht. Gedwongen anticonceptie is wettelijk niet toegestaan. De hulpverlening zoekt nieuwe vormen van aanpak, zoals te zien is in NCRV Dokument Machteloos.

Thea en Jolanda werken als gezinscoaches in een begeleidingsproject in Utrecht. Zij ondersteunen ouders met verstandelijke beperkingen bij de opvoeding van hun kinderen. De ouders zijn via de rechter in het project geplaatst. Hier krijgen ze nog één kans om te bewijzen dat ze verantwoordelijkheid kunnen dragen voor hun kinderen. De gezinscoaches steunen de gezinnen voor de volle honderd procent, maar de chaos en problemen zijn te groot. De ouders kunnen niet voldoen aan de eisen die de hulpverlening aan ze stelt. Maar als de ouders zich niet verbeteren, volgt onverbiddelijk uithuisplaatsing van de kinderen. Een situatie die ouders én betrokken gezinscoaches machteloos maakt.

Uit onderzoek blijkt dat 70 procent van de ouders met een verstandelijke beperking niet in staat is om hun kinderen ‘goed genoeg’ op te voeden. De hulpverlening is er op gericht om de ouders te leren hun eigen regie te voeren. Hulpverleners als Thea en Jolanda merken dagelijks dat veel van deze ouders niet in staat zijn om te leren. Maar de gezinscoaches mogen de regie in het gezin niet overnemen. Uiteindelijk is het gezin de dupe, de kinderen worden uithuisgeplaatst en een lang traject van tijdelijke pleeggezinnen en overvolle kindertehuizen volgt.

NCRV Dokument Machteloos is een productie van Paul de Bont Producties.

Regie: Marlou van den Berge
Ik had ergens in KLB een topic gezien dat hierover ging maar hier even een topic over de uitzending zelf ipv dat geklaag over die zwakbegaafde moeder.

Net de documentaire gezien en, echt , wat een stel randdebielen zeg. Waarom 4 kinderen nemen terwijl ze allemaal al uit huis zijn geplaatst en dan ook nog een keer zwanger zijn van een vijfde.

Wat moeten we met dit soort mensen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Leverworst op 03-04-2010 08:24:19 ]
pi_79894170
Wel gedwongen steriliseren, dan moet de wet maar aangepast worden.
Heb je trouwens een link van deze uitzending?
pi_79894175
Ik kan alleen deel 2 vinden maar 1 staat ergens bij uitzending gemist.
http://dokument.ncrv.nl/node/613850
pi_79894188
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 08:21 schreef Leverworst het volgende:
Ik kan alleen deel 2 vinden maar 1 staat ergens bij uitzending gemist.
http://dokument.ncrv.nl/node/613850
Dank je, ik zal straks de rest bekijken.
Het begin was al ergerniswekkend met die blowende zwangere.
Wat een debiel!
pi_79894997
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 08:19 schreef Hiddendoe het volgende:
Wel gedwongen steriliseren, dan moet de wet maar aangepast worden.
Heb je trouwens een link van deze uitzending?
En wie bepaald welke mensen geen kinderen mogen krijgen? Welke maatstaven? Of zullen we meteen alle gehandicapten uitroeien?
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_79895318
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 10:00 schreef Spooky4u het volgende:

[..]

En wie bepaald welke mensen geen kinderen mogen krijgen? Welke maatstaven? Of zullen we meteen alle gehandicapten uitroeien?
1. Ik niet, ik gaf slechts een suggestie om dit soort toestanden in het vervolg te vermijden.
2. Welke maatstaven...tjsa, dat is een goeie vraag.Maar volgens mij heb je de docu niet bekeken, dan zou je wel iets anders reageren. Iemand die met beperkte verstandelijke vermogens keer op keer een kind baart waar ze vervolgens niet voor kan zorgen, zou gesteriliseerd moeten worden.
3. Natuurlijk bedoel ik helemaal niet dat gehandicapten uitgeroeid moeten worden, zoals jij nogal grof stelt.
Vind jij het dan beter om kinderen zo op te laten groeien?
Leg jij maar eens uit welk doel daar dan mee gediend is.
pi_79895575
Het probleem is dat er op deze manier een menselijke selectie gaat plaatsvinden voor wie bestaansrecht heeft of niet. En ik zeg het idd grof, want daar komt het dan ook op neer. Ik ben het overigens met je eens dat het beter is dat deze mensen geen kinderen meer moeten krijgen als er al kinderen weggehaald zijn, maar dit moet een beslissing van de ouders blijven. Zonder toestemming mag je imo niet in andermans vlees gaan snijden.

Overigens zou je eerder een verplichte snip gaan zetten bij mensen die er wel met hun volle verstand bijzijn en het leven van hun kinderen al om zeep helpen. Zonder praktijkervaring kun je nooit zeggen of iemand een goede ouder gaat worden. Met of zonder handicap.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_79896445
Het serieuze topic staat in GC: NCRV Document: Machteloos
Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')