Ik heb in bijna 'langvervlogen' tijden ongeveer 7 jaar lang mijn vakantie in Kroatië doorgebracht , ooko omdat mijn pa daar toendertijd geregeld werkten en ik toen met mijn familie elke zomer 7 weken meeging.
Van wat me is bijgebleven is dat Dalmatië verreweg het mooist is , met diverse eilandenals perfecte uitstapjes en/of verblijf. Istrië is zeker niet onaardig (Pula , Rovinj , Visograd , Umag , Porec) maar verreweg meer toeristischer en meer ontdekt dan Dalmatië.
We verbleven ook haast nooit in een hotel of op een camping , maar meestal bij de mensen thuis , daar mijn vader zo zijn kennisen had , goedkoop verblijf , meestal een (groot) deel van een woning voor je zelf en meer het gevoel tussen de kroaten te zijn en de belevenis mee te pikken.
Voor mij nog steeds de hoogtepunten in Kroatië:
Mijn verblijf in Sibenik en omgeving:
Krka Watervallen en de Krka rivier , het kloostertje Visovac op het gelijknamige eiland in de Krka rivier, Sibenik zelf qua schilderachtigheid van de oude stad , Vodice leuk havenplaatsje handig om een boot naar de Kornati-archipel te nemen (onaards eilandgebied) en boottochten naar de eilanden voor de kust van Sibenik , Zlarin en Zirje
De reis van Sibenik naar Dubrovik.
Waar je Primosten , Trogir , Split , eilanden Brac en Hvar , Makarska en Dubrovnik zeker moet aandoen.
Mijn verblijf in Kostrena e.o. (klein plaatsje in de buurt van Rijeka) en op eiland Krk.
Krk is niet geschikt als je een uitgaansvakantie wilt , wel als je voor je rust en voor bezienswaardigheden komt.
Rijeka is een grote stad , met de meeste gemakken indien je dingen wil kopen.
En niet echt Dalmatië , maar de reis vanuit Slovenië door Slunj (schilderachtig mooi naar mijn mening) naar Plitvice rijden en natuurlijk een bezoek brengen aan het gelijknamige natuurreservaat
Kortom meer dan genoeg te doen , naar mijn mening , eten en drinken zijn goed en niet duur , klimaat is prima!
Oh ja joh?