abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79833681
De titel zegt het al:

Ik wil een complete bovenverdieping voorzien van kliklaminaat en hierbij door deuropeningen heen werken. De drempels zijn inmiddels verwijderd en iedere deur wordt voorzien van zo'n 'tochtveger' aan de onderkant. Ik heb deze manier van leggen vaker gezien en ik vind zo'n doorlopende plak hout op een slaapverdieping veel mooier dan een vloer die onderbroken wordt door drempels.

Nu heb ik ervaring genoeg in het leggen van losse kamers, al dan niet met scheve wanden, rare hoekjes en meer van dat soort hoofdbrekers. Toch ben ik bang dat het leggen door een deuropening enige studie vereist. Ik ga uiteraard vooraf meten hoe ik moet beginnen (zodat ik niet met strookjes van een paar centimeter uitkom), maar dan nog zit ik me af te vragen of ik niet vastloop op bepaalde zaken.

Enig idee waar ik (extra) rekening mee moet houden? Tips? Trucs?
  FOK!fotograaf donderdag 1 april 2010 @ 15:56:26 #2
17893 Forno
pi_79833803
Gewoon de laminaatvoorschriften aanhouden wat betreft naad tussen wand en laminaat. Dan is het een kwestie van meten en zagen met de decoupeer. Heel veel ingewikkelder is het niet.
  donderdag 1 april 2010 @ 15:59:50 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79833922
In de grootste kamer langs de langste wand beginnen; die kun je vaak het makkelijkst als rechte lijn aannemen.
En dan gewoon beginnen met leggen eigenlijk. Let er wel op dat alles netjes ligt; ik was aan het eind van de verdieping toen ik er achter kwam dat aan het begin een plank niet helemaal goed zat... Kon het meerdendeel er weer uit
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_79834388
Gaat zo'n deurpost niet enorm in de weg zitten bij het vastklikken van de stroken laminaat? Stel dat je toevallig met een hele plank uitkomt bij de deur. Dan moet je de zijkozijnen dus uit die plank zagen. Dat is het werk niet (gewoon goed aftekenen). Ik vraag me echter af of je die bewuste plank dan nog wel fatsoenlijk aan de rest van het laminaat in de kamer kan klikken. Je zit op dat moment immers met een plank bijna klem in die deuropening...

Nogmaals: Ik heb het nog nooit op deze manier gedaan dus misschien valt het enorm mee...
  donderdag 1 april 2010 @ 16:18:24 #5
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79834605
Ik snap je probleem niet helemaal...? Gewoon doorleggen en overal je ruimte langs de rand vrijhouden. En ja, soms kun je een beetje ongelukkig uitkomen, so be it.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_79837409
Het is geen probleem,wij hebben het ook zo gedaan,het is wel passen en meten bij de kozijnen.
Als je de ene kamer uitbent en je gaat de hal op en dan weer een kamer in ,dan leg je van je af,dat is wel even wennen in het begin,maar als je weer de ruimte hebt,dan draai je je om en dan leg je weer naar je toe.
En geen drempels is erg lekker hoor.
succes
pi_79839130
bij een aantal varianten kliklaminaat kan je maar één kant op werken, stel dat je via kamer A de overloop in gaat en dan terug kamer B in heb je kans dat je het laminaat niet in elkaar krijgt.

Voor de rest is het geen probleem alleen een kwestie van flink meten en zagen.
namaste
pi_79842742
Als je maar 1 kant op kan werken, werk dan in alle vertrekken vanaf de zelfde buitenmuur 1 kant op.
Zo ben ik in mijn appartementje begonnen in de slaapkamer, die helemaal gelegd tot bij de deur (deur zit tegenover de muur waar ik begonnen was). Vervolgens in de woonkamer tegen de zelfde zijmuur van de woning begonnen. Bij de deur naar de gang aangekomen, kreeg ik te maken met een behoorlijke lengte (ca. 9 meter). Dat is wat lastig in je eentje om goed vast te klikken. De eerste rij in de gang moest dan weer aansluiten op het laminaat in de slaapkamer. Dat kwam niet helemaal uit, maar zolang de kamer leeg is kun je nog een beetje schuiven als je langs de randen ook nog voldoende vrije ruimte hebt.
En zo kun je dan in dezelfde richting doorwerken tot je alle kamers gehad hebt.

Het vergt even wat zaagwerk rond de kozijnen en je moet wat meer planken in de lengte doorzagen maar als je een beetje handig bent en wat hulp hebt voor als je hele lange rijen met planken krijgt is het wel goed te doen.
pi_79843115
Hoe leg je een plintje langs het kozijn? Of hou je daar dan een spleet?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_79849788
Ik heb het hier ook helemaal door gelegd. Is echt een stuk beter dan met drempels. Het is soms passen meten en nog een keer zagen maar het resultaat mag er zijn.

Tja tips.. Gewoon beginnen en leggen zoals je normaal laminaat zou leggen.
To be or not to be.....
pi_79850187
quote:
Op donderdag 1 april 2010 20:01 schreef DroogDok het volgende:
Hoe leg je een plintje langs het kozijn? Of hou je daar dan een spleet?
plakplintje en dan de kozijnvorm uitzagen (dus niet 10x hoekje om links/rechts)
de deur zet je een mm of 4 hoger in de scharnieren of de onderkant van de deur afzagen.

ik vind dit dus niets (foto via google)

zo heb ik het zelf gedaan.

maar misschien is dit wel smaak en vindt iemand anders dit helemaal niets
namaste
pi_79860837
Even een alternatieve oplossing:

Zaag de stijlen van je kozijn af, zodat het laminaat onder je stijlen doorloopt, dat is het allermooiste, maar niet de makkelijkste oplossing. Je kunt ook de naad rondom het kozijn afkitten, is vaak net zo mooi als plintjes, en bovendien kom je dan minder snel in de knoei met de deur die kan aanlopen op je plinten.

En probeer ergens in het midden van de deuropening een kopse naad te krijgen, zodat je aan allebei de kozijnstijlen netjes eromheen kan zagen en deze toch redelijk makkelijk erin kunt klikken.

En uitmeten is een goed plan, maar ik kan je vast één ding zeggen: Je komt altijd ergens slecht uit.
  vrijdag 2 april 2010 @ 10:59:29 #13
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_79862150
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 10:15 schreef Gurb het volgende:
Even een alternatieve oplossing:

Zaag de stijlen van je kozijn af, zodat het laminaat onder je stijlen doorloopt, dat is het allermooiste, maar niet de makkelijkste oplossing. Je kunt ook de naad rondom het kozijn afkitten, is vaak net zo mooi als plintjes, en bovendien kom je dan minder snel in de knoei met de deur die kan aanlopen op je plinten.

En probeer ergens in het midden van de deuropening een kopse naad te krijgen, zodat je aan allebei de kozijnstijlen netjes eromheen kan zagen en deze toch redelijk makkelijk erin kunt klikken.

En uitmeten is een goed plan, maar ik kan je vast één ding zeggen: Je komt altijd ergens slecht uit.
Bedoel je inzagen zodat de plank laminaat in de zaagsnede valt?

Lastig alleen als je stalen kozijnen hebt.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_79862341
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 10:59 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Bedoel je inzagen zodat de plank laminaat in de zaagsnede valt?
Kozijn een eindje inzagen, en met een beitel een stukje uit het kozijn hakken zodat het laminaat (of zoals bij mij de houten vloer) onder het kozijn komt te liggen. De moeilijkste oplossing, maar wel de netste. en inderdaad, je komt altijd érgens slecht uit
quote:
Lastig alleen als je stalen kozijnen hebt.
Juist niet. Die stalen (klem)kozijnen die ik ken, kan je meestal heel eenvoudig inkorten aan de bovenkant, daar zit zo'n uitschuifbaar passtuk. Kozijn even loshalen van de muur, passtuk inschuiven en kozijn weer iets hoger ophangen, en klaar.
pi_79862564
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 11:06 schreef DonJames het volgende:

Juist niet. Die stalen (klem)kozijnen die ik ken, kan je meestal heel eenvoudig inkorten aan de bovenkant, daar zit zo'n uitschuifbaar passtuk. Kozijn even loshalen van de muur, passtuk inschuiven en kozijn weer iets hoger ophangen, en klaar.
Dat kan als je inderdaad een stalen nastelkozijn hebt met bovenlicht. Dan is het bovenste stuk van de stijl schuifbaar en kun je soms gewoon de stijl omhoog schuiven zonder los te halen (wel eerst de klemmen in het kozijn loshalen). Voordeel hiervan is dat je ook je scharnieren en slot omhoog haalt, dus je deur hoef je niet in te korten.

En als je je kozijn niet omhoog kunt schuiven, dan kun je met een slijptol, multitool of ijzerzaagje ook eventueel je kozijnen inkorten.
  vrijdag 2 april 2010 @ 11:19:22 #16
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_79862687
Let wel op het dilatatieadvies wat bij het laminaat geleverd wordt!

Ik heb boven ook alles doorgelegd, extra ruimte overgehouden rondom vanwege de lange lengte, maar op de overloop bolde de vloer mooi 10cm op. Ik moest officieel bij lengtes langer dan 8m. dilateren, maar zo eigenwijs als ik ben, wilde ik dat dus niet en heb hem mooi doorgelegd.
Aangezien er in de slaapkamers genoeg massa op de vloer staat, maar op de overloop slechts een plant staat, zocht de druk natuurlijk de zwakste plek op, en dat was midden op de overloop.
Na 3 maanden ertegen aangekeken te hebben en niet wetende hoe ik het op zou lossen, heb ik dus op een strategisch punt op de overloop de vloer met de dremel moeten doorslijpen, ingekort en afgedekt met een strip.
Leek eerst erg, maar ik vindt het nu mider storend dan onder elke deur een strip...
Laminaat eruit halen en opnieuw leggen was geen optie, omdat het laminaat bij mij onder de kozijnen mooi doorloopt.
pi_79863278
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 11:19 schreef ueberduitser het volgende:
Let wel op het dilatatieadvies wat bij het laminaat geleverd wordt!

Ik heb boven ook alles doorgelegd, extra ruimte overgehouden rondom vanwege de lange lengte, maar op de overloop bolde de vloer mooi 10cm op. Ik moest officieel bij lengtes langer dan 8m. dilateren, maar zo eigenwijs als ik ben, wilde ik dat dus niet en heb hem mooi doorgelegd.
Aangezien er in de slaapkamers genoeg massa op de vloer staat, maar op de overloop slechts een plant staat, zocht de druk natuurlijk de zwakste plek op, en dat was midden op de overloop.
Na 3 maanden ertegen aangekeken te hebben en niet wetende hoe ik het op zou lossen, heb ik dus op een strategisch punt op de overloop de vloer met de dremel moeten doorslijpen, ingekort en afgedekt met een strip.
Leek eerst erg, maar ik vindt het nu mider storend dan onder elke deur een strip...
Laminaat eruit halen en opnieuw leggen was geen optie, omdat het laminaat bij mij onder de kozijnen mooi doorloopt.
zo heb ik ook een keer laminaat gehad wat ik in één stuk in 4 ruimte's heb gelegd (wel goedkoop laminaat) wat zich dusdanig ging uitzetten dat het ging bollen. Bovenstaand is dus belangrijk!
namaste
  vrijdag 2 april 2010 @ 11:42:44 #18
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_79863446
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 11:37 schreef Dulk het volgende:

[..]Bovenstaand is dus belangrijk!
Daarom meldde ik het ook, zou een beetje jammer zijn als dit ook zo zou gebeuren.
Bij mij is het ook goedkoper laminaat trouwens.
En ik wist dit van tevoren, maar heb bewust het risico genomen....
pi_79863762
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 11:42 schreef ueberduitser het volgende:

[..]

Daarom meldde ik het ook, zou een beetje jammer zijn als dit ook zo zou gebeuren.
Bij mij is het ook goedkoper laminaat trouwens.
En ik wist dit van tevoren, maar heb bewust het risico genomen....
Ik was ook op de hoogte van het risico en ben ook eigenwijs geweest (laminaat van ¤9 M²)
In de huidige situatie heb ik ook het ook weer gedaan, maar nu ligt het alleen in de gang/entree (en de meterkast ) en de woonkamer, dit is ook laminaat wat ¤32,50 M² kost en zijn het planken van 238cm x 27cm en heb hier dus wel meer vertrouwen in
namaste
pi_79984699
wij hebben nu net ook laminaat over een dikke 11 meter gang gegooid, ben benieuwd of het gaat bollen..
hebben idd op de lange gedeeltes meer marge aangehouden

wel lastig is nu op de plek waar de trap boven komt, is de trap hoger dan het laminaat, iemand een idee om dit mooi aan te pakken?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')