Alsof ik willoos buiten mijn biotoop werd geplaatst, als een tamme kat uit mijn mandje getild, terecht kwam in een kannibalenkolonie.
De salarisbetaler had het snode plan opgevat mij mee te nemen naar de wijnbar op het Tournooiveld, recht tegenover het Mauritshuis. 'Hier gebeurt het allemaal jonge, op het mooiste stukkie De Haag.'
Een gladde horecaboy heette ons welkom en schudde ons de hand. Hij droeg gettosneakers onder zijn maatpak.
'Ik voel me eige hier nooit echt thuis', fluisterde de vriendin van de salarisbetaler mij toe.
Overal keken gestreken hoofden ons van zekere hoogte aan. Een bancair type met een stuk zalm in zijn hand wilde niet van het gangpad wijken. 'Karel laat die jongen er even door joh', riep zijn kauwende collega. De salarisbetaler was al vooruit gerend en wenkte ons. 'Je ziet er best lekker creatief uit hoor', zei hij toen we eenmaal zaten, in een hoekje van de zaak. 'Heb je die blonde chick gezien, met die ouwe naast 'r? Ze zit 'm de hele tijd in zijn nek te kroelen.'
De vriendin van de salarisbetaler keek me boos aan. 'Dat heb tie nou hè. Bij blond is tie meteen afgeleid.'
De gladde horecaboy kwam ons de wijn inschenken. 'Doe ook maar een portie garnalenkroketjes', zei de salarisbetaler. 'Ik vin gewoon zoutjes ook goed', zei de vriendin van de salarisbetaler. De salarisbetaler lachte misprijzend. 'Wat is dat nou, zoutjes.'
De vriendin van de salarisbetaler vond de wijn niet lekker. 'Hij smaak zuur', zei ze. De salarisbetaler zei dat één fles vijftig euro kostte. 'Je proeft als het ware het hooi van de stal, het schijt van de koeien.' Ik zei dat de wijn weliswaar fris en licht rook maar dat een slok je mond al gauw vulde met een breed scala aan smaken. 'Toch vol en rond', merkte ik op.
'Je proeft goed', zei de salarisbetaler, 'en je kan horen dat je erover hebt nagedacht.'
We kwamen over het werk te praten. De salarisbetaler probeerde mij het verschil uit te leggen tussen taken en verantwoordelijkheden.
'Laat hem nou es uitpraten, hij wil je iets zeggen', zei de vriendin tegen de salarisbetaler.
Ik zei dat ik mijn taken als mijn verantwoordelijkheden zag. 'Jij hebt geen verantwoordelijkheden', zei de salarisbetaler. 'Jij hoeft je toch nooit met budgetten bezig te houden? Zorg eerst maar es voor een zo goedkoop mogelijke inkoop.'
Er kwam een neger op ons af. 'Die neger ken ik, en dat ga ik hem vertellen ook,' zei de salarisbetaler. De neger gaf de salarisbetaler een hand, de vriendin van de salarisbetaler een knipoog en mij een knik.
'Ik heb jou zondagmiddag gezien bij Carlo en Irene', zei de salarisbetaler. 'En ik kijk normaal nooit naar dat programma.'
'Je bent de zoveelste', riep de neger uit. 'Ik kende het programma niet eens maar mijn dochter studeert Media & Entertainment en ze had me zomaar uitgenodigd.'
'Ik vin Carlo en Irene echt een lekker gezellig programma zo voor op de zondagmiddag', zei de vriendin van de salarisbetaler.
[ Bericht 0% gewijzigd door Ringo op 01-04-2010 23:21:30 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.