Ach ja, cursussen. Bij mijn huidige werkgever is het huilen met de pet op.
Een aantal jaren geleden moesten mijn collega's en ik allemaal naar de Prince2-cursus. Wij zouden namelijk alle interne projecten volgens die methodiek gaan doen. Ik kan me niet heugen dat er vervolgens daadwerkelijk een project volgens Prince2 gedraaid is. De term wordt nooit meer gebezigd.
In 2008 hebben we een cursus MS Project gevolgd. Onze overall projectenplanning en de planningen van de diverse projecten konden écht niet in Excel. Dat is zó knullig en amateuristisch. Dat kon veel beter in MS Project. Tot op heden is er geen enkele planning gemaakt in MS Project en heeft niemand het er ooit nog over.
Nu krijg ik tijdens mijn beoordelingsgesprekken de afgelopen paar jaar steeds te horen dat ik goed functioneer, maar dat ik nog wel moet werken aan [insert aspect] om me verder te ontwikkelen. Ik zou een coachingstraject moeten, of een cursus of zoiets. Na een reeks hele goede gesprekken met mijn vorige manager en het nodige eigen onderzoek had ik een cursus gevonden die perfect leek voor mijn
persoonlijke ontwikkeling (

). Die pastte echter niet meer in het budget van 2009, maar zou in 2010 - in het nieuwe opleidingsbudget - zeker ingepast worden. Iedereen (inclusief ikzelf) zag het belang.
Het opleidingsbudget voor dit jaar is inmiddels vastgesteld. Alle collega's hebben al hun aanvragen goedgekeurd gekregen. Sterker nog; diverse collega's waren stomverbaasd te zien dat de manager voor de vorige manager in 2008 kennelijk cursussen voor hun had aangevraagd, die nu zijn goedgekeurd. Cursussen waar ze het nut totaal niet van inzien. Zo zijn er mensen die alsnog de MS Projects cursus mogen gaan volgen.
De enige aanvraag die niet is gehonoreerd was die van mij. Die vonden ze te duur en ze twijfelen er bovendien aan of ik nog lang zal willen blijven. Je vraagt je af hoe ze toch aan dat idee komen....
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-03-2010 23:15:36 ]