En hoe ze dan willen bezuinigen, de overheid moet efficiënter gaan werken en dat zou het grote geld op moeten gaan brengen, ik geloof er niet zo inquote:CDA: 18 miljard aan bezuinigingen nodig
ANP op 29 maart '10, 17:26, bijgewerkt 29 maart '10, 18:15
Balkenende bij de presentatie van het verkiezingsprogramma van het CDA. (Politiek 24)
DEN HAAG - Het CDA wil in tien à twintig jaar de staatsschuld terugbrengen op het niveau van voor de economische crisis. Volgens de christendemocraten moet het overheidstekort aan het einde van de volgende kabinetsperiode zijn teruggebracht tot (bijna) nul. Binnen twee kabinetsperioden moet het tekort worden omgezet in een structureel overschot.
In de praktijk komt dat neer op 18 miljard aan bezuinigingen, de komende vier jaar. Dit zou vooral bereikt moeten worden door de overheid efficiënter te laten werken; dit kan onder andere door het aantal departementen te verminderen. De overheid zou zich in de visie van het CDA zich moeten bezinnen op de kerntaken.
Dat schrijft het CDA in het maandag gepresenteerde verkiezingsprogram Slagvaardig en samen. De partij stelt nadrukkelijk te kiezen voor twee kabinetsperioden om de overheidsfinanciën op orde te krijgen, ‘omdat een langere periode een onverantwoorde wissel op de toekomst trekt’. Zo wordt gewezen op hoge rentelasten door staatsschulden en de dreiging van opnieuw een recessie na tien à twintig jaar.
Het CDA stelt dat voor dit jaar een overheidstekort van 35 miljard euro wordt verwacht. Het Centraal Planbureau (CPB) stelde eerder deze maand dat 29 miljard euro aan bezuinigingen nodig zijn tot aan 2015.
WW
In de plannen van het CDA wordt de WW bekort tot een jaar, maar daarbij gaat wel een periode van loondoorbetalingsverplichting gelden voor werkgevers die personeel willen ontslaan. Ook wordt de AOW-leeftijd verhoogd en de loonontwikkeling in de publieke sector gekoppeld aan de inflatie. Aan de hypotheekrenteaftrek wordt niet getornd.
De maximumstraf moet van 30 naar 40 jaar en criminele vreemdelingen moeten eerder het land kunnen worden uitgezet.
En dan hebben we er inmiddels alweer 2 recessies opzitten. Waardeloos zeg. De overheid hoeft helemaal niet structureel meer uit te geven dan ze binnen krijgen.quote:Het CDA wil in tien à twintig jaar de staatsschuld terugbrengen op het niveau van voor de economische crisis.
Ik neem aan dat dit dus relatief (tov BBP) is. Klinkt dus leuk, maar staatsschuld loopt dus gewoon op...quote:Het CDA wil in tien à twintig jaar de staatsschuld terugbrengen op het niveau van voor de economische crisis.
Ik had inhoudelijk al geen al te hoge pet op van het CDA maar dit valt me echt van ze tegen. Dit moet zelfs de PvdA kunnen overtroevenquote:Op maandag 29 maart 2010 19:27 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
En dan hebben we er inmiddels alweer 2 recessies opzitten. Waardeloos zeg. De overheid hoeft helemaal niet structureel meer uit te geven dan ze binnen krijgen.
Inderdaad weinig ambitieus.
dat is niet zo heel moeilijk, als ik nu op blote voeten naar buiten ren en in de zandbak ga springen toon ik al meer durf dan heel het CDA bij elkaarquote:Op maandag 29 maart 2010 19:46 schreef problematiQue het volgende:
Wat een slappe hap zeg. Hopelijk tonen andere partijen meer durf in hun programma.
Ik vind het maar stemmingmakerij. Je eigen partij geeft aan 'maar' 16 miljard te willen bezuinigen en dan noem je het CDA weinig ambitieus als ze 18 miljard willen bezuinigen.quote:Op maandag 29 maart 2010 19:41 schreef du_ke het volgende:
[..]
Ik had inhoudelijk al geen al te hoge pet op van het CDA maar dit valt me echt van ze tegen. Dit moet zelfs de PvdA kunnen overtroeven.
Tuurlijk gaat de afdracht niet naar beneden, het blijft het cda. Zeggen geen lastenverzwaring te zullen doorvoeren, maar wat meer verscholen lastenverzwaringen als deze om toch de begroting rond te krijgen.quote:Op maandag 29 maart 2010 20:49 schreef Basp1 het volgende:
WW bekorten tot een jaar dat is een werknemers verzekering waarvoor we maandelijk geld betalen, gaat de afdracht daarvan dan ook naar beneneden? En krijgen we het teveel betaalde met terugwerkende kracht terug.
Verder wilt men de bureaucratie verminderen, waarom nu opeens en niet in de afgelopen 8 jaar toen ze ook regeringsverantwoordelijkheid hadden. Regeren is vooruitzien, maar men is nogal gespeend van enige visie bij het CDA.
Een eigen partij heb ik nietquote:Op maandag 29 maart 2010 19:53 schreef Mike het volgende:
[..]
Ik vind het maar stemmingmakerij. Je eigen partij geeft aan 'maar' 16 miljard te willen bezuinigen en dan noem je het CDA weinig ambitieus als ze 18 miljard willen bezuinigen.
Daarnaast wil het CDA, net als GL, een groot deel van de bezuinigingen halen door de overheid te hervormen.
Oh, heeft D66 't programma al klaar danquote:Op maandag 29 maart 2010 20:25 schreef One_of_the_few het volgende:
Eigenlijk alleen D66 of GL en beide programma;s vielen mij tegen.
De kneusjes zullen de goeien binnen no-time weer inhuren als externen. Dat gaat alleen maar meer kosten.quote:Op maandag 29 maart 2010 22:08 schreef DennisMoore het volgende:
En als je te snel te drastisch ambtenaren schrapt, dan vertrekken de goeien naar 't bedrijfsleven en blijf je zitten met de 'kneusjes' die al 20 jaar door 'tzelfde raam loeren.
Dus verminderen van aantal ambtenaren is prima maatregel, maar niet iets om in een paar jaar door te voeren.
Jaren geleden gemaakt door DoGquote:
Neem de externen in vaste dienst en schop de kneuzen die voor dat werk aangenomen zijn maar het blijkbaar niet kunnen eruit.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 07:56 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
De kneusjes zullen de goeien binnen no-time weer inhuren als externen. Dat gaat alleen maar meer kosten.
Schop de externen die er nu rondlopen eruit en laat dat werk door eigen personeel doen.
ik begroet mensen best vaak, zonder groetzone, vooral oude vrouwtjes die onlangs van hun fiets zijn gevallen. sommige mensen doen dat niet, die drukken in plaats daar van een rekening van 250 euries in het oude vrouwtje haar brievenbus omdat ze het lef had bloed op het asfalt te laten druppelen. dat soort mensen heeft ook vaak een groetzone nodig, ingesteld door de overheid, omdat ze uit zichzelf niet meer weten wie ze waar en wanneer kunnen begroeten.quote:Op dinsdag 30 maart 2010 08:50 schreef du_ke het volgende:
[..]
Jaren geleden gemaakt door DoG.
En elkaar op straat vriendelijk begroeten vind ik gewoon een goed streven
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |