abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_9159851
Maak van dat nieuwe album maar vast 2004.... Helaas.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 26 april 2003 @ 17:28:43 #52
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_10029764
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 17:14 schreef XL in het FOK!100 topic het volgende:
Misschien moeten we hierover naar een centraal dEUS topic, zodat ik kan roepen dat je dEUS toch echt niet goed kan waarderen als je The Ideal Crash niet het beste album vindt....
Ja, leg eens uit?
pi_10029880
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 17:28 schreef menjo het volgende:

[..]

Ja, leg eens uit?

Ik wil idd ook wel eens weten waarom ik dEUS niet echt waardeer
In dat Spaanse cafe danste wij ole, Maria Magdalena
Met je ogen zo zwart stal je heel mijn hart, Maria Magdalena
Sinds ik jou heb gekust vind ik nergens rust, Maria Magdalena
Ja, jou alleen wil ik steeds om mij heen, Jou en anders geen
  zaterdag 26 april 2003 @ 17:44:12 #54
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_10030022
Naar aanleiding van Album FOK!100 2003

The Ideal Crash van dEUS is met voorsprong het beste album van dEUS.

Luister je de drie albums ('My sister is my clock' noem ik dan maar even geen album) dan hoor je band ontwikkelen. Vanaf een rauw 'Worst Case Scenario' zie je de band zichzelf ontwikkelen, de muziek "evolueert". 'Worst Case Scenario' heb ik altijd een chaos van geluid genoemd, bij 'In A Bar Under The Sea' was de chaos minder en de organisatie groter en 'The Ideal Crash' zie ik dan als een georganiseerde chaos. Ik vind overigens alle albums van dEUS goed, ook al noem ik de muziek chaotisch (dat is ook een stijl).

Ga ik nu op mijn kamer kijken, dan is het daar een chaos. Vroeger was ik van alles kwijt (ook chaos). Cd's lagen overal en zaten soms in het verkeerde doosje enzovoorts. Tegenwoordig is het nog steeds een chaos, die chaos heb ik echter leren kennen, ik weet alles in no-time te vinden. Mijn chaos is georganiseerd. Nou kan ik je vertellen, dat zoekt een stuk prettiger. Zo ook met de chaos van dEUS... georganiseerd klinkt het veel beter.
goed ik moet het verhaal een beetje verpakken, anders komt er waarschijnlijk niemand mee uit de discussie in het top100 topic. Daarom deze eigenaardig vergelijkingen en prikkelingen

Die ontwikkeling van dEUS, die zoektocht naar structuur (zoals ik hem zie) zien de leden ook als ontwikkeling. Ze zien de albums als doorontwikkeling op elkaar. 'In A Bar Under The Sea' hadden ze niet kunnen maken zonder 'Worst Case Scenario' en de meningen die daarover bestonden. Tenminste dit vertelde de aangeschoten drummer mij ooit in de Para (Breda) Zoals eerder vermeld, dEUS groeit... het verdiept... verbreden hebben de mannen van dEUS in hun vele nevenprojecten gedaan. Uit de nevenprojecten komen dan ook de betere (chaotische) albums. Daarmee doel ik natuurlijk op Berchem van Dead Man Ray... toch echt de betere versie van het in het andere topic geprezen 'Worst Case Scenario'.

---edit----
Jullie waren er snel bij, ik had even nodig om te typen hoor....

Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  zaterdag 26 april 2003 @ 17:51:43 #55
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_10030155
Maar dat is nog steeds maar een mening, die van jou in dit geval. Toevallig is die chaos juist wat ik mis op The Ideal Crash, teveel dezelfde liedjes en te weinig verrassingen. Het is er wel, maar allemaal een stuk subtieler, mij te subtiel en ingehouden. Misschien is de dEUS op WCS wel een soort oervorm maar met ontwikkeling komt niet altijd verbetering.
  zaterdag 26 april 2003 @ 17:57:31 #56
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_10030255
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 17:51 schreef menjo het volgende:
Maar dat is nog steeds maar een mening, die van jou in dit geval. Toevallig is die chaos juist wat ik mis op The Ideal Crash, teveel dezelfde liedjes en te weinig verrassingen. Het is er wel, maar allemaal een stuk subtieler, mij te subtiel en ingehouden. Misschien is de dEUS op WCS wel een soort oervorm maar met ontwikkeling komt niet altijd verbetering.
Ik sprak ook over de waardering van dEUS, niet over de waardering van WCS. Een dEUS-fan zou The Ideal Crash het beste album moeten vinden, want dat is dEUS in (op dit moment al een tijdje) de puurste vorm. Het ging in dat andere topic om dEUS-fans. WCS vind je dus terug in de nevenprojecten.... Dead Man Ray is daarvan denk ik het beste voorbeeld.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  zaterdag 26 april 2003 @ 18:07:25 #57
2625 menjo
lo-fi till I die
pi_10030409
Sorry hoor, maar dat vind ik echt nergens op slaan. dEUS is een band die nogal wat wisselingen heeft gehad in de leden en mede daardoor ook 3 cds heeft gemaakt die nogal van elkaar verschillen. Dat je de eerste, oorspronkelijke vorm (en is die niet bijna per definitie het 'puurst'?) het meest waardeert heeft naar mijn mening niks te maken met je waardering voor de band op zich.

Maar als ik daarom in naar jou maatstaven geen echte dEUS liefhebber ben dan is dat blijkbaar maar zo .

zaterdag 26 april 2003 @ 18:28:11 #58
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_10030751
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 18:07 schreef menjo het volgende:
Sorry hoor, maar dat vind ik echt nergens op slaan. dEUS is een band die nogal wat wisselingen heeft gehad in de leden en mede daardoor ook 3 cds heeft gemaakt die nogal van elkaar verschillen. Dat je de eerste, oorspronkelijke vorm (en is die niet bijna per definitie het 'puurst'?) het meest waardeert heeft naar mijn mening niks te maken met je waardering voor de band op zich.

Maar als ik daarom in naar jou maatstaven geen echte dEUS liefhebber ben dan is dat blijkbaar maar zo .

Volgens mij is 'The Ideal Crash' de puurste. Dat is het laatste album, het laatste statement dat de band gemaakt heeft. Het laatste statement is volgens mij puurder dan het eerste (het meest die band op dat moment)...

Ben je niet juist fan van een band als je jezelf goed kan vinden in de ontwikkeling daarvan.... als je jezelf alleen kan vinden in het eerste werk, ben je volgens mij geen fan van de band. Maar van dat album.... Je kunt natuurlijk altijd die andere cd's ook goed vinden, maar minder. Dan groei je weg bij de band, of de band groeit weg bij jou.... Daardoor denk ik dat de echte fan the ideal crash het beste album moet vinden. De echte fan is de fan die meegroeit. Een voorbeeld hiervan is volgens mij Live.... Throwing Copper vonden veel van mijn vrienden (terecht) een geweldig album, de band Live kunnen ze op dit moment bijna schieten. Maar Throwing Copper is nog steeds goed.... Mijn vrienden zijn dus geen echte fans van Live, maar 'fan' van het album.

Jij geeft trouwens aan dat je de ontwikkeling van de band veroorzaakt ziet door wisseling van bandleden. Daarover verschillen wij van mening, elke muzikant heeft natuurlijk zijn eigen voorkeuren en specialiteiten maar in een band groei je als groep. De richting van het groeien zou geen gevolg mogen zijn van een individu. Een voorbeeld daarvan is volgens mij de marketingmachine achter Jamai (om het maar even in het extreme te trekken)

pi_10030863
Wat een larie, dan ben ik ook maar geen echte fan. Ik vond 'The Ideal Crash' zelfs een nogal teleurstellende cd na WCS en 'In a bar..', de cd is naar mijn smaak eigenlijk een beetje 'te gewoontjes' en te voorspelbaar, eigenschappen die je dEUS daarvoor toch nooit zou toekennen. Kennelijk ben je volgens het XL-boek alleen maar een fan wanneer je altijd het laatste werk van een artiest per definitie ook hun beste schijf vindt.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  zaterdag 26 april 2003 @ 18:46:30 #60
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_10031052
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 18:34 schreef Zander het volgende:
Wat een larie, dan ben ik ook maar geen echte fan. Ik vond 'The Ideal Crash' zelfs een nogal teleurstellende cd na WCS en 'In a bar..', de cd is naar mijn smaak eigenlijk een beetje 'te gewoontjes' en te voorspelbaar, eigenschappen die je dEUS daarvoor toch nooit zou toekennen. Kennelijk ben je volgens het XL-boek alleen maar een fan wanneer je altijd het laatste werk van een artiest per definitie ook hun beste schijf vindt.
Ik maak een onderscheid tussen enerzijds fan van een album en anderzijds fan van een band. Dat kwam naar voor uit het andere topic. Ik breng de discussie met een scherp kantje, dat realiseer ik me terdege, dat is zo gegroeid uit het andere topic... inspiratie hiervoor kwam uit deze post:
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 15:39 schreef methodmich het volgende:

[..]

Dat moet wel ja, maar toch is het opvallend, aangezien veel dEUS-liefhebbers het latere werk prefereren.

Het leek mij leuk om te testen of met deze stelling brood te verdienen was. Ik vraag het me nog steeds af.... stel je even voor

Over 15 jaar heeft dEUS nog 4 albums uit. Ze gaan verder op de weg die met 'The Ideal Crash' is ingeslagen. Daarmee lopen ze verder weg bij WCS. Je vind dan album 1 goed en 3 tot en met 7 beduidend minder goed.... Noem je jezelf dan nog fan?

Wanneer ben je fan?

pi_10031218
Nou ja, ik ben gewoon nogal kritisch als 't op muziek aankomt, zelfs ten opzichte van artiesten die ik tot mijn absolute favorieten reken. Van geen enkele artiest die ik kan verzinnen vind ik alle nummers geslaagd of zelfs alle albums geweldig. En zeker bij groepen die wat meer de experimentele kant opgaan, loop je het nu eenmaal het risico dat niet elk experiment even succesvol uitpakt.

Als dEUS nog tien middelmatige albums maakt, dan zou ik mezelf geen fan noemen, maar als ze hierna weer terugkomen met iets dat weer meer in mijn straatje ligt, dan beschouw ik 'Ideal Crash' gewoon als een wat zwakkere broeder in een verder uitstekende catalogus.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_10031663
Ik vind het pure onzin om te stellen dat een echte dEUS-liefhebber The Ideal Crash het beste album zou moeten vinden. Ik ben er zelf één en ken er ook nogal wat en bij 90 % komt In A Bar, Under The Sea als beste album naar voren. Mijn verbazing in het top 100 topic kwam dan ook voort uit het feit dat Worst Case Scenario daar vaak als hoogste dEUS-plaat werd genoteerd.

Jouw redenatie dat je als fan mee moet groeien en dus het laatste album het beste moet vinden, is pure onzin. Er zijn tig bands die een onovertroffen debuutalbum maken, maar waar toch zat mensen fan van zijn. Misschien wel juist omdat ze door het debuutalbum fan zijn geworden en de band daardoor zijn blijven waarderen.

In mijn ogen is In A Bar de beste plaat, puur door het materiaal. The Ideal Crash is ook een schitterend album, wat bij mij ook nog in de top 10 staat in mijn eindlijstje. The Ideal Crash is een gelaagde, meer melodieuze plaat. Dat was wat de band op dat moment wilde. In A Bar kent echter voor mij meer hoogtepunten, omdat het wat minder éénvormig is. Verder bevat de plaat de nummers "Little Arithmetics", "Disappointed In The Sun", "For The Roses" en "Serpentine". Laat dat nou net de nummers zijn die bij veel dEUS-fans het populairst zijn.

En om toch weer even terug te komen op die stelling dat echte fans de laatste plaat het meest zouden moeten waarderen... Ik denk dat weinig Counting Crows-fans dat met je eens zijn, ik denk dat veel Eels-fans die mening niet zullen delen, alsmede de fans van Bettie Serveert, Placebo, Suede, Radiohead, Blur... Voorbeelden te over.

Een fan waardeert de muziek van een band, omdat die hem of haar aanspreekt. Daarbij kies je zelf een favoriet nummer, album, naar je eigen smaak. Dat hoeft niet noodzakelijk het nieuwste te zijn, omdat je ontwikkeling kan waarderen, maar toch het wat oudere werk prefereert.

www.thuisuiteten.nl
pi_10031766
Het begrip fan is gewoon heel erg subjectief en persoonlijk, en ik denk niet dat het ooit mogelijk gaat zijn om er een definitie op te plakken.

Ik kan dus echt niet kiezen tussen de 3 albums van hun... ik luister denk ik WCS het vaakst, voor zover dat iets zegt. Maar kiezen zou me nooit lukken.

My Sister = My Clock is maar een extra albumpje, en vind ik dan ook wel echt wat minder leuk... maar dan nog.

Een auto en een man en een rivier
Vanaf hier
Is alles wat het lijkt.
pi_10031878
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 17:57 schreef XL het volgende:

[..]

Ik sprak ook over de waardering van dEUS, niet over de waardering van WCS. Een dEUS-fan zou The Ideal Crash het beste album moeten vinden, want dat is dEUS in (op dit moment al een tijdje) de puurste vorm.

.

Ik moet niks en ben 'n beetje fan.
Mag ik dan "In A Bar, Under The Sea" wel 't beste album vinden ? .

inside-in
pi_10031929
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 19:27 schreef OtherOther het volgende:

[..]

.

Ik moet niks en ben 'n beetje fan.
Mag ik dan "In A Bar, Under The Sea" wel 't beste album vinden ? .

Jij snapt 't.

Zonder dollen, ik was alleen maar verbaasd dat ik WCS zo vaak bovenaan zag staan. Prima album. Ik gaf alleen uitdrukking aan mijn verbazing, omdat ik, zoals gezegd, 9 van de 10 keer In A Bar als favoriet hoor.

www.thuisuiteten.nl
  zaterdag 26 april 2003 @ 19:30:29 #66
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_10031937
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 19:17 schreef methodmich het volgende:
Knip

Ik denk dat weinig Counting Crows-fans dat met je eens zijn, ik denk dat veel Eels-fans die mening niet zullen delen, alsmede de fans van Bettie Serveert, Placebo, Suede, Radiohead, Blur... Voorbeelden te over.

knip

Juist uit jouw post maakte ik de conclusie op, in het vorige topic was het aanjagen in de discussie en sarcasme naar het slowchatten (een spel, maar door mijn grote mond moest ik het wel uitwerken). Ik had deze mening op voorhand niet uitgedacht, meer ter plaatse uitgewerkt voor de lol en ik vind er nog steeds iets voor te zeggen. Je plaatst het fan zijn in een heel ander tijdsperspectief.... Het verbaasde me dat jullie mijn punten zo resoluut als onzin naar de prullebak verwezen...

Nu sla (weer jij) mij genadeloos hard terug door de counting crows te noemen. Daar ben ik nu echt fan van en inderdaad vanwege de oude platen, maar vooral ook de live-shows... en dat vond ik al bij mijn eerste post in dit topic mijn zwakste punt; (maar is niet een keer zo concreet aangehaald) een band is meer dan een aantal albums.

Het blijft natuurlijk wel gewoon een feit dat The Ideal Crash het beste album van dEUS is.

pi_10031988
Als je fan bent van een bepaalde band, dan ben je fan van het gehele oeuvre. Dat daar goede en minder goede albums tussen zitten lijkt me logisch. In het geval van dEUS (ik zie mezelf overigens niet echt als dEUS-fan) vind ik WCS het beste album, de twee andere albums vind ik goed maar minder dan WCS. De stelling dat je als fan het laatste album het best moet vinden vind onzin. Ik denk dat er maar weinig Beatle-fans zijn die "Let It Be" als hun favoriet noemen. Dat zouden dan dus geen echte fans meer zijn?
En stel dat het volgende album van dEUS een kutplaat is, ben je dan plots geen fan meer? Of alleen een fan van dEUS' eerste 3 albums? En het daaropvolgende album vind je briljant, dan ben je opeens weer wel een volwaardig fan?
pi_10032021
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 19:30 schreef XL het volgende:

[..]

Juist uit jouw post maakte ik de conclusie op, in het vorige topic was het aanjagen in de discussie en sarcasme naar het slowchatten (een spel, maar door mijn grote mond moest ik het wel uitwerken).

Tja, maar mijn post was meer uit verbazing, omdat ik WCS inderdaad als opstapje zie naar het latere werk. Daarbij vond ik echter weer wel dat In A Bar het beste album is en ik dat dus ook heel vaak heb gehoord. Maar goed, zo discussieer je weer eens wat...
www.thuisuiteten.nl
pi_10032087
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 19:34 schreef methodmich het volgende:
Maar goed, zo discussieer je weer eens wat...
Neem er een biertje bij
  zaterdag 26 april 2003 @ 19:39:32 #70
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_10032135
quote:
Op zaterdag 26 april 2003 19:34 schreef methodmich het volgende:

[..]

Maar goed, zo discussieer je weer eens wat...

Geef nog maar een stelling, ik spreek hem wel tegen
pi_10090060
stelling:
'Nothing Really Ends' is het mooiste nummer van dEUS._0_
(waarmee ze bijvoorbeeld ook op werchter 2002 afsloten, wat tevens ook een geweldig concert was)

in 2004 hopelijk weer een nieuw album.

"Aan de basis van onze meest sublieme momenten en meest verfijnde gevoelens ligt altijd een stukje teelbal." - Diderot
  dinsdag 29 april 2003 @ 13:39:07 #72
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_10091417
Ik wil zelfs uw stelling volledig omkeren. Ik denk dat je als fan van een bepaalde groep meestal niet de laatst uitgekomen plaat als favoriet kiest. En dit vooral omdat je met de vorige CD's al een soort band gekweekt hebt, en die al veel beter kent, en op dat moment de nieuwste plaat zal beoordelen aan de hand van de platen die je al kende. En het dus een hele tijd kan duren tot je de nieuwste plaat precies op zijn waarde kan beoordelen.
Maar meestal zijn de vorige platen ook gewoon beter. Stel je voor dat elke groep telkens maar betere platen maakt. Hoe meer platen je dan maakt, hoe beter je muziek wordt. Dan zou ik als groep toch elke week een nieuwe CD uitbrengen hoor
Ik vind the ideal crash absoluut niet hun beste plaat, maar ben wel fan van dEUs. Net als ik WYIN de beste plaat vindt van Placebo, De stijl van the white stripes en toch die hard fan ben van die twee. Ben ik nu abnormaal?
  dinsdag 29 april 2003 @ 14:42:38 #73
22930 Wolve000
Het loopt wel los
pi_10093063
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 13:39 schreef placebeau het volgende:
Ik wil zelfs uw stelling volledig omkeren. Ik denk dat je als fan van een bepaalde groep meestal niet de laatst uitgekomen plaat als favoriet kiest. En dit vooral omdat je met de vorige CD's al een soort band gekweekt hebt, en die al veel beter kent, en op dat moment de nieuwste plaat zal beoordelen aan de hand van de platen die je al kende. En het dus een hele tijd kan duren tot je de nieuwste plaat precies op zijn waarde kan beoordelen.
Volgens mij zit je hier redelijk in de buurt van 'de waarheid' zit. Ik zie alleen nog een aanpassing noodzakelijk. Veels bands zijn bij hun eerste cd vaak nog niet bekend en er is dus een grote kans dat je ze pas bij hun tweede of latere album leert kennen. Ik denk dus dat het album dat je het eerste leert kennen meestal het mooiste album van die band zal vinden.
Ik leerde als eerste de cd In a bar under the sea kennen. Dat vind ik ook het mooiste album. WCS en My sister = my clock zitten daar vlak achter. Die laatste heeft wel het nadeel dat ie maar zo kort is en alles op 1 track achter elkaar is gezet, maar het is het geexperimenteer van die albums wat mij zo aanspreekt. The ideal crash vind ik op enige afstand volgen, omdat het allemaal wat te netjes is (saai is wat te sterk uitgedrukt).
Dat ik het laatste album ook wel mooi vind is alleen mooi meegenomen.

Precies ditzelfde verhaal gaat bij mij op voor Silverchair Daar leerde ik eerst Freak Show kennen en dat vind ik nog steeds het mooiste album wat ze hebben uitgebracht...

NT650V - XJR1300 - R1100GS - GTR1000 - XL600R - ZZR600
pi_10095269
quote:
Op dinsdag 29 april 2003 12:49 schreef David_K het volgende:
stelling:
'Nothing Really Ends' is het mooiste nummer van dEUS._0_
(waarmee ze bijvoorbeeld ook op werchter 2002 afsloten, wat tevens ook een geweldig concert was)

in 2004 hopelijk weer een nieuw album.

Is een mooi nummer, maar volgens mij toch niet het mooiste....
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 2 oktober 2003 @ 18:47:16 #75
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_13603912
OK, Tom is klaar met z'n film, z'n Magnus-project is ook bijna afgerond.. en hoorde gisteren in een interview dat ze voor het eind van het jaar aan een nieuw album willen beginnen met dEUS en daarna 'volle bak touren'!!!!!!

De laatste paar concerten vorig jaar (paradiso, nighttown & werchter) waren een afsluiter van "dEUS-oude stijl".... ben dus erg benieuwd voor wat komen gaat!!...

1,000,000 demons can't be wrong...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')