abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79647097
quote:
WISMAR – Met de komst van twee nieuwe superferry’s voor vracht en passagiers, de grootste in hun soort ter wereld, verhoogt Stena Line in Hoek van Holland dit jaar de eigen capaciteit in beide segmenten op de Noordzee met 30%. En dat terwijl de goederenstroom op het traject naar Harwich in de afgelopen anderhalf jaar met 22% is ingezakt.
Directeur Pim de Lange is er de man niet naar om nerveus te worden en leidt met enthousiasme en optimisme de internationale pers rond op zijn nieuwe trots, de Hollandica, die gisteren vanaf de Nordicwerf in het Duitse Wismar de eerste proefvaart maakte op de Oostzee.
In de overdekte hal van de werf wordt nog volop gewerkt aan het zusterschip Brittannica dat in oktober in de vaart moet komen.
„De wereld zag er heel anders uit in 2006, toen wij met ons volle verstand deze schepen bestelden”, verduidelijkt De Lange. „Ieder jaar konden we rekenen op 4,5% meer vrachtaanbod. In deze branche moet je naar de lange termijn kijken. Uitbreiding van capaciteit was daarom noodzakelijk en het upgraden van de passagiersvoorziening nodig om de concurrentie voor te blijven.” Met de investering was twee keer ¤200 miljoen gemoeid. De Lange met galgenhumor: „Wie helpt de Ferryman?”

Zorgen
Wat hem zorgen baart, is dat hij voor het eerst in zijn loopbaan als directeur van Stena de situatie niet zelf in de hand heeft. „We kunnen niet meer te vervoeren vrachtaanbod uit de markt halen dan er is. Door de crisis die Engeland ook hard treft, is de vraag naar vervoer ingezakt en het lage pond werkt ook niet mee. Direct na het uitbreken van de crisis hebben we een schip uit de vaart genomen en tal van bezuinigingen afgekondigd. Nu zal er echt een opleving moeten komen. Mocht die onverhoopt ook in 2011 uitblijven dan zijn drastische maatregelen onvermijdelijk.”
Het woord consolidatie valt. De Lange: „Ik had dolgraag de Norfolkline overgenomen.” De vanuit Vlaardingen opererende Noordzee-vrachtvaarder ging eind vorig jaar over van Maersk naar DFDS, beide Deens. De Lange biecht op: „Het zou een mooie gelegenheid zijn geweest om capaciteit uit de markt te halen.”
De Stena-baas van de Zweedse rederij op de Noordzee zegt heel benieuwd te zijn wat DP World gaat doen met concurrent PO Ferries. „Na de recente financiėle problemen bij de Arabische havenexploitant is het vermoeden dat ze er vanaf willen.”
Met zijn twee nieuwe superferry’s verwacht De Lange sowieso meer passagiers te zullen trekken.
„Van onze inkomsten moet 30% daar vandaan komen, tegen 70% uit vracht. Toeristen zijn de krenten. Maar alleen daarvan kunnen we niet leven.”
bron

Hopelijk dat die opleving er voor Stena komt. Het zou zonde zijn indien de lijn van Hoek van Holland naar Harwich zal worden opgeheven omdat deze niet meer rendabel meer is. Ja toch?
pi_79647268
Het zal altijd rendabel zijn.

Tenminste, als ze gewoon niet debiel grote schepen in gaan zetten. Zo kan je nl. alles wel sluiten anders wegens ' niet rendabel'.. Als je gewoon veel te veel capaciteit inzet.
pi_79652299
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 17:10 schreef Loveless85 het volgende:
Het zal altijd rendabel zijn.

Tenminste, als ze gewoon niet debiel grote schepen in gaan zetten. Zo kan je nl. alles wel sluiten anders wegens ' niet rendabel'.. Als je gewoon veel te veel capaciteit inzet.
Tsja, maar nu hebben ze die schepen toch. Ik denk dat ze weinig keus hebben.
Cool story, Hansel.
pi_79652423
maak het schip nog iets groter en we hebben een brug
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')