abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79604990
Er zit bij ons een verbouwing aan te komen en ben momenteel de werkzaamheden aan het inplannen.

We hebben enkele lichtpunten in ons betonnen plafond zitten, maar in de nieuwe indeling zitten deze niet meer op de juiste plek. Mijn insteek was om deze te laten verplaatsen. Hoe precies was nog even een vraag.

Nu lees ik op het forum dat het wellicht ook mogelijk is spots in te bouwen? Zo ja, hoe werkt dat dan precies? Zelf denk ik dan aan LED spots, of zitten daar weer nadelen aan?

Hoe diep kan er ingeboord worden en gaat zoiets in de papieren lopen?

Thx,
G
  vrijdag 26 maart 2010 @ 13:13:04 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79606350
Neem vooral GEEN led als je gezellig licht in je huis wil...

OK, ontopic nu: Je hebt een aantal dingen waar je rekening mee moet houden:

• Wat voor soort betonconstructie is je vloer/plafond?
  • Waar zit de wapening en wat voor soort wapening?
  • Hoe groot is de spot die je in wil bouwen?
  • Grootste probleem misschien; hoe krijg je je voeding bij je armaturen?

Normaal gesproken worden inbouwspots in betonnen vloeren/plafonds in de bouw meegenomen. Er wordt dan een speciale doos in de bekisting gelegd, waar later precies het armatuur in past. Het leidingwerk voor de voeding wordt ook ingestort. In jouw geval is het een bestaande situatie en moet je je plafond open hakken om bij leidngen ed te komen. Maar dan wel zonder de constructieve eigenschappen van je vloer aan te tasten....
  • Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
    pi_79606802
    Zit inderdaad niet op sfeer TL te wachten :-)

Hoe kom ik er achter wat voor betoncontructie is gebruikt voor mijn plafond?

Ok, klinkt moeilijk en dus kostbaar. Dan maar terug naar het oorspronkelijke plan; het verplaatsen van de centraal dozen.

Kan/mag ik volstaan met het trekken van een snoertje van de centraal doos naar de lamp via een ingefeesde sleuf, of moet de hele centraal doos verplaatst worden?

thx,
    G
      vrijdag 26 maart 2010 @ 13:56:48 #4
    245626 error_404
    nee, toch niet...
    pi_79608041
    Geen idee of dat volgens de NEN 1010 is (ik gok van niet), maar dat werkt natuurlijk wel.
    Maar als je toch sleuven gaat frezen in je plafond, kan kun je beter meteen leidingen erin zetten. Je centraaldoos is niet heel erg groot, lijkt me dat je die er ook nog wel in kan frutten.
    Je kan dan kiezen om je centraaldoos te behouden (handig; eventueel extra lichtpunt bij verkoop/andere indeling?) of de centraaldoos te laten vervallen.
    Praktisch probleem alleen; hoe ga je beton frezen boven je hoofd?
    Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
    hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
    hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
    pi_79613111
    Let er wel op dat de centraaldoos meer functie`s heeft als alleen de plaats van de lamp.
    Het is een verzamelpunt van leidingen naar de div aansluitpunten, zoals schakelaars en wandcontactdozen, dus de centraaldoos verplaatsen betekend ook dat die leidingen verplaast moeten worden.
    Een snoertje weg smeren mag zeker niet volgens de regels.
    Dus een buis het plafond of in de dekvloer van de kamer daarboven vanaf centraaldoos als dat mogelijk is in fraisen.
    Alternatief is een kabelgootje langs plafond
      vrijdag 26 maart 2010 @ 16:10:10 #6
    229849 klusfoobje
    Fokke & Sukke zeggen;
    pi_79613275
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 13:13 schreef error_404 het volgende:

dat dus....

om die reden staan er bij mij op zolder 3 dozen vol met allerlei types gloeilampen voor de komende jaren
    We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
    pi_79614528
    De centraaldoos (dat blauwe ding) moet je altijd kunnen bereiken, deze moet je dus sowieso in het zicht houden of verplaatsen.
    Als je inbouw spots wilt plaatsen zul je een verlaagd plafond moeten plaatsen waar je alles mooi in weg kan werken
    Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
    Agnes: Yes, I know.
    Elin: But we are so fucking cool.
    pi_79620563
    Ga alleen in je plafond frezen als je 100% zeker weet waar de wapening van je vloer ligt en hoeveel betondekking je hebt. Als je te diep freest en je wapening sloopt, ben je een groot deel van de draagkracht van je vloer kwijt. In een betonnen vloer wordt het merendeel van de krachten onderin de vloer namelijk opgenomen door je wapening.

Als je het niet zeker weet zou ik een verlaagd stucplafond aanbrengen (indien mogelijk).
    pi_79622935
    Er zijn wel mogelijkheden om inbouwspots (halogeen laag- of hoogvolt, LED, whatever) toe te passen in beton, alleen wordt dit eigenlijk zover ik weet altijd en alleen tijdens de bouw verwerkt.

Bij kanaalplaat vloeren wordt hiervoor sparingen vrijgelaten,
    waar een speciale inbouwdoos tegelijk met de overige elektra aanslutingen worden geplaatst.

De "normale" centraaldozen blijven echter ook nog steeds aanwezig,
    aangezien hier ook de voeding van de spots vandaan moet komen.

Ik moet ergens nog wat gedetailleerde info hebben, die kan ik alleen niet 123 vinden.

En anders zoals ook al aangegeven, een verlaagd "vals" plafond om ruimte voor de spots te creëren.
    Dit wordt veel vaker toegepast.
    pi_79626523
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 19:27 schreef Walter-Ego het volgende:
    Ga alleen in je plafond frezen als je 100% zeker weet waar de wapening van je vloer ligt en hoeveel betondekking je hebt. Als je te diep freest en je wapening sloopt, ben je een groot deel van de draagkracht van je vloer kwijt. In een betonnen vloer wordt het merendeel van de krachten onderin de vloer namelijk opgenomen door je wapening.

Als je het niet zeker weet zou ik een verlaagd stucplafond aanbrengen (indien mogelijk).
    Betondekking voor woningen is regulier 15 mm

ergo

nooit frezen in je plafond
    MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
    pi_79626870
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 13:13 schreef error_404 het volgende:
    Dat is wel erg kort door de bocht.
    Er zijn momenteel heel goede LED producten te krijgen met mooie, warme kleuren.
    Ze zijn echter duur (reken 20-50 euro per lamp)
    Daarnaast staan de ontwikkelingen niet stil.

Zelfs als je nu niet voor LED kiest, is het wel verstandig bij het aanleggen van de spots rekening te houden met de toekomst; over 10 jaar is LED de marktleider op het gebied van spots.

Ik heb inmiddels 7 LED spots, enkele LED lampen en voor de rest (als er ergens een klap licht nodig is) spaarlampen in huis.
    Mijn bezoek heeft het niet eens door, zo goed zijn ze.
    pi_79628706
    quote:
    Op vrijdag 26 maart 2010 21:33 schreef Ordos20 het volgende:

[..]

Betondekking voor woningen is regulier 15 mm

ergo

nooit frezen in je plafond
    Dat dus.

Als je de centraaldozen wilt gaan verleggen, moet je dat dus niet via het plafond doen, maar via de dekvloer van de bovengelegen verdieping.
    In betonvloeren mag je vrijwel nooit frezen.

Woonhuizen worden trouwens zeer vaak opgetrokken met kanaalplaten, de leidingen liggen op de betonvloer waar later een dekvloer overheen gaat.
    pi_79634058
    Dat is eigenlijk alleen te doen door het aanbrengen van een verlaagd plafond, maar ook dan zal je iets moeten verzinnen om je centraaldozen bereikbaar te houden.
    So we just called him Fred too
    pi_79635901
    wat klipper zegt....

Zelf zou ik een verlaagd plafond hangen.....
    pi_79664654
    Bedankt voor alle reacties, moet er nog maar eens goed over nadenken of we wel in het plafond willen frezen. Een verlaagd plafond is weer een hoop extra werk erbij :-(
      zondag 28 maart 2010 @ 12:49:53 #16
    229849 klusfoobje
    Fokke & Sukke zeggen;
    pi_79666754
    ik denk dat je eerder je verlaagde plafond met de gewenste spotjes hebt, dan als je zou gaan frezen in beton. Dan laat ik het even buiten beschouwing of dat laatste wel zo wijs is.

De ruimte voor je spotje frezen is namelijk 1 ding, daarna moet die voeding er ook nog heen...
    We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
      maandag 29 maart 2010 @ 20:01:28 #17
    294520 Frummeltje86
    It's me, Frummeltje
    pi_79719527
    Wij wilden precies hetzelfde en hebben een poging gedaan in het plafond te frezen. Echt bijna niet te doen, dus uiteindelijk hebben wij toch ons plafond verlaagd met een aantal cm. En natuurlijk de centraaldoos bereikbaar gehouden

Dus mijn advies: plafond verlagen. Kost je inderdaad ook wat tijd, maar indien mogelijk, een stuk makkelijker.
    pi_79720143
    ik mag graag klooien en heb zelf in keer in een woon huis gewonen simpele spots in een kanaal plaat gemaakt. eigenlijk heel simpel. je boort de diameter van de inbouw spot precies op de plek van het kanaal zit. 3 keer heb ik dat gedaan. de voeding voeding voor de spots lopen gewoon door het holle kanaal. en ja dit mag volgens de nen1010. of dit bij jou ook kan weet ik niet maar het is een idee
    pi_79721534
    in appartementsgebouwen wordt bijna altijd een volle kern vloer van zo'n 300mm dik gebruikt. Dit in verband met geluidseisen. Dus een kanaalplaat zal het bijna nooit zijn.
    pi_79727925
    Hebben inderdaad besloten een verlaagd plafond te bouwen. Kunnen we ook een soffit maken met led verlichting...
      dinsdag 30 maart 2010 @ 07:16:42 #21
    245087 ueberduitser
    grootgrondbezitter
    pi_79734871
    Als je een verlaagd plafond maakt, maak je dan rondom wel ff mooi een koofje, dus niet je verlaagd plafond tot de wand laat lopen.
    Staat chique en het is nuttig. Je kunt er indirecte verlichting in kwijt, of gordijnrails, of het ophangsysteem voor je kunstwerken bijv.
    pi_79752838
    koofje?
    pi_79753943
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2010 07:16 schreef ueberduitser het volgende:
    Als je een verlaagd plafond maakt, maak je dan rondom wel ff mooi een koofje, dus niet je verlaagd plafond tot de wand laat lopen.
    Staat chique en het is nuttig. Je kunt er indirecte verlichting in kwijt, of gordijnrails, of het ophangsysteem voor je kunstwerken bijv.
    Een andere tip: laat je plafond tot je wanden doorlopen, dan lijkt je ruimte niet kleiner (afgezien van je iets lagere plafond). Ter plaatse van de gevel kan je dan gordijnrails e.d. instucen als je gordijnen op wilt hangen.
      woensdag 31 maart 2010 @ 09:43:32 #24
    245087 ueberduitser
    grootgrondbezitter
    pi_79777589
    quote:
    Op dinsdag 30 maart 2010 17:47 schreef Walter-Ego het volgende:

[..]

Een andere tip: laat je plafond tot je wanden doorlopen, dan lijkt je ruimte niet kleiner (afgezien van je iets lagere plafond). Ter plaatse van de gevel kan je dan gordijnrails e.d. instucen als je gordijnen op wilt hangen.
    ook een oplossing...
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')