Ik heb er 1, had er twee

, Youri was oud en werd in ene ziek, binnen 24 uur was ie dood.
Dus alleen Japie is over, een mooie groene grasparkiet en een schat van een beest al is ie wel een beetje achterlijk( als grappig), ik denk dat ie iets te vroeg bij mama weg gehaald is.( hij probeert af en toe met je vinger te paren , daarna is een paar uur helemaal uitgeteld en wil ie slapen
Vergis je niet in de hoeveelheid kabaal die uit zo'n klein beestje kan komen, sinds ik er nog maar 1 heb ziet ie mij als zijn vriendje en als hij aandacht wil (dus uit zijn kooi)weet hij hoe hij die moet krijgen, gillen, krijsen en zoals een ekster "ratatatatata" en dat zo hard als hij maar kan.
Dwz, als in de zomer de deur open staat hoor ik hem aan het eind van de straat....
Een doek over de kooi helpt maar ja, je kunt dat beestje niet de hele dag onder een doek laten zitten en als het warm is in de zomer wil je toch de ramen en deuren open doen, je hebt dan dus een dillema want als ze eenmaal geproefd hebben aan het vrij in de kamer kunnen rondvliegen willen ze dat weer, is trouwens ook beter voor ze want van dat fladderen krijgen ze een betere conditie en gezondheid.
Houd er rekening mee dat als je er 1 neemt hij eigenlijk jong moet zijn want als ze eenmaal aan gezelschap gewent zijn en daarna alleen verder moeten kunnen ze verpieteren en dood gaan, Japie is echt weken van de rel geweest na de dood van zijn maatje en even heb ik overwogen om hem naar de kinderboerderij te brengen want weer een tweede erbij was geen optie maar gelukkig leefde hij na een tijdje weer op en nu is alles ok.
Praten; ze doen het niet allemaal, bedenk dat want het kan tegen vallen, mijn japie kon in het begin wel wat zeggen maar niet veel, sinds hij samen met youri was is hij totaal gestopt met praten , waarschijnlijk omdat youri ook niet kon praten, sinds youri dood is "babbelt" hij wel- het klinkt als een oud mannetje met rokershoest en ik kan nog steeds niet onderscheiden wat hij nou zegt maar het is een zinnetje en altijd hetzelfde.
Fluiten doet ie wel, vooral als ie je aandacht wil doet het mooie meisjes fluitje en verder heeft hij een behoorlijk aantal klikjes, klakjes en andere reuteltjes die ik hem heb aangeleerd.
Verder; ze kunnen behoorlijk oud worden, een jaar of 15 is goed haalbaar en dat is best een lange tijd.
dieren aankopen en dan weer wegdoen omdat het tegenvalt is eigenlijk een nono dus denk goed na voordat je de stap neemt want je zit er een jaar of 10 zeker aan vast....
Voer; er is maar 1 goed alles in 1 voer en das Beaphar , een groot pak kost een tientje en doe je maanden mee, verder natuurlijk zand, komkommer,sla,appeltjes,mandarijn enz enz en af en toe een snoepstokje.
Ze zijn dol op spelen, dus af en toe wat anders in de kooi hangen zoals plastic kerstballetje, pennen, macdonalds speeltjes enz enz
Oh ja; als je een kooi koopt: deze moet horizontale(!) spijlen hebben want anders kunnen ze niet klimmen en klauteren in hun kooi.
Let er maar op: er zijn kooien met verticale spijlen en met horizontale spijlen.
Je kunt dus niet het kanarie kooitje gebruiken want die zal zeer waarschijnlijk verticale spijlen hebben.
Neem overigens niet zo'n miezerig klein kooitje, 40x30x50 (lxbxh) is miz toch echt wel het minimum voor 1 parkiet en met 2 beestjes mag ie nog wel wat groter zijn.
[ Bericht 4% gewijzigd door robber57 op 25-03-2010 20:30:20 ]