Hartelijk dank allen voor de reacties zover. Vrijgevestigde psychologen zijn voor mij niet echt een optie omdat die niet onder de basisverzekering vallen. Valt buiten mijn budget. Heb overigens al ervaring met individuele sessies bij meerdere psychologen (mannen en vrouwen) tot voor 2 jaar geleden nog vallend onder de AWBZ met eigen bijdrage van ¤ 15,00 per sessie. Helaas lijkt dat op mij geen effect te hebben. Te weinig confronterend, geen prikkels en ik ben verbaal vrij sterk. Duurt erg lang vooraleer ik mij "bloot" durf te geven. Kortom, geen goede ervaringen mee en bovendien is het toch dan ook weer een verrassing wie je treft nadat je random een persoon hebt uitgekozen uit het grote aanbod.
In ieder geval, ik ben vandaag bij de bewuste vestiging van PsyQ geweest om het zgn adviesgesprek aan te gaan mbt de groepstherapie persoonlijkheidsproblematiek. Is 3 dagdelen per week in een groep van max 10 personen en minimaal 6 maanden lang. Eventueel op verzoek en indien gewenst nog 3 maanden langer. PsyQ heeft er een mooie kleurige pdf brochure over op hun website. Ik had mij hiervoor aangemeld omdat ik bij mijn huidige PsyQ vestiging geen "prikkels" voelde in de 1:1 gesprekken met de psychotherapeute (in opleiding). Pas 5 gesprekken gehad van max 30 min per sessie. Dit nadat ik bij hen eerst die 7 of 8 keren diagnostische onderzoeken heb gehad met veel verschillende behandelaars. Al snel kwam ik er achter dat die 1:1 sessies op mij geen enkel effect hadden en ben gaan vissen op hun website. Zodoende kwam ik op die intensieve groepstherapie. Sparren met gelijkgezinden en confronterende gesprekken aangaan. Naar de kern toewerken. Ervaringen uitwisselen. Emoties toelaten etc. In de huidige vestiging was al een behoorlijk dossier opgebouwd over mij (zou je denken) maar toch moest ik in die andere vestiging voor de groepstherapie weer een 2 tal intakes doen wat uiteindelijk, inclusief het eindgesprek vandaag, toch weer zo'n 3 maanden in beslag nam. Okay, lang verhaal, maar vandaag te horen gekregen dat ik
NIET in de groepstherapie kan!
Mensenkinderen, wat baalde ik daarvan! Redenen genoemd waren o.a. wellicht te dominant, verbaal te sterk, twijfels of ik tegen kritiek kan en/of feedback kan ontvangen, te veel aan het woord, moeilijkheden met ontspannen, onderste uit de kan willen halen en streberig zijn en dan nog wat van die uitlatingen. Ik liet weten dat dat JUIST datgene is waarom ik mij aangemeld had en ik daar JUIST aan wil werken. Zij adviseerden mij individuele sessies, waarop ik reageerde dat ik dat ook in mijn eigen stad kon doen. Al met al, een behoorlijke kater er van en nu weet ik even niet meer waar ik nu terecht moet.
Uiteraard zijn er vele, vele aanbieders, individuele psychologen en psychiaters of grotere organisaties. Punt is alleen dat je overal weer vanaf "onderaf" moet starten. Inschrijving, wachten, intakes, weer wachten, eerste diagnoses, behandelplan, wachten, start behandeling. Ik ben nu alweer vanaf dec 2008 bezig en heb nog steeds niet het gevoel dat ik überhaupt ergens mee gestart ben! Vreselijk frustrerend dit.
En ja, ook gelijk tevens een goede praktijkcase. Nu is het de boosheid naar PsyQ toe, maar kan net zo goed ieder ander akkefietje zijn. Ik ben boos en voel mij onjuist behandeld. Ga daar uiteraard weer voor in de pen naar klachtenafdeling etc. maar kan het (beter voor mijn gezondheid!) veel beter laten zitten. Dit is nu juist datgene wat ik zo moeilijk vind en zo onbeheersbaar is bij mij.
Heb wel onlangs "tussendoor" 12 middagen een mindfulness training gedaan en dat was super! Probleem is nu dat ik het in mijn systeem moet krijgen, net als tanden poetsen. Ik kan het overal en wanneer dan ook toepassen. Concentreren op het nu, op de ademhaling, de wereld om je heen vriendelijk, zonder oordelen en zoals bij de eerste keer benaderen. Tja, het werkt, heb ik ondervonden, maar is oh zo moeilijk om dat vast te houden. Ben veel te veel met het hoofd bezig, dat is bij mij overontwikkeld. Het denken, plannen, incalculeren, afwegen etc. stopt niet. Het gevoel heb ik weggedrukt, verstopt. Mijn kwetsbaarheid toon ik niet, bang om gekwetst te worden. Ik kan soms arrogant overkomen, maar ben oh zo'n gevoelsmens. En uiteraard heeft dit te maken met de periode tot mijn 18e jaar (scheidingen etc. verlaten, onzekerheden) waarin ik ook altijd voor mijzelf opkwam en mijn nare gevoelens opzij heb gezet. Tja, het weten is 1 ding, het toepassen in je leven een 2e.
Nou, de tekst is wat lang geworden, maar moest het even kwijt die kater van vanmorgen. Ik moet nu even gaan bedenken wat ik moet gaan doen. Wel/niet een klacht indienen. In ieder geval doorgaan met mindfulness in mijn leven. Proberen los te laten (oh zo moeilijk). Wellicht alle hulp van buitenaf staken en alles vanuit jezelf halen met de inzichten die ik inmiddels ontwikkeld heb? Moeilijk ...
[ Bericht 1% gewijzigd door close4u op 30-03-2010 21:20:17 (Typo's verwijderd ...) ]