abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 maart 2010 @ 01:15:03 #1
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79556120
Hoelang blijven die dieren eigenlijk aan elkaar zitten? ik heb groene en bruine kikkers in mijn vijver/tuin .

De bruinen zag ik een maand geleden al paren. Eergisteren zag ik ze in de tuin en weer; of nog steeds

en een uurtje later.......

Hoelang gaat dat eigenlijk door? Zij sleept hem de hele tuin door en hij blijft lekker zitten. Wanneer zijn ze "klaar" en gaat ze eieren afzetten?
pi_79556335
Ik had die kikker al lang een trap naar de buren verkocht. Nog een paar weken en dan is het 1 grote klikker orgie bij jou in de tuin
pi_79558054
Weet je wat het leuke is? Als die beesten zouden besluiten om eieren in je vijver te parkeren, dan zullen veel van de kikkers die daaruit geboren worden ook terugkeren naar je vijver om daar eieren te leggen. Kortom, houdt dat een beetje in de gaten, mocht je dat niet wenselijk vinden.
The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
  donderdag 25 maart 2010 @ 22:27:57 #4
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79589811
Ze zitten er al jaren (stuk of 10 bruine/10 groene) en veel dril in de vijver, maar op de 1 of andere manier nauwelijks kleine kikkertjes. Worden ze soms door de vissen opgegeten? Er zitten 4 behoorlijk grote vissen in de vijver.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 20:00:59 #5
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79622049
Euh, rectificatie; 5 vissen. Zag vanmorgen ineens een klein zwart visje in de vijver. Centimeter of 10 lang, lijkt op een goudvis maar is donkergrijs/zwart. De vissen die er al die tijd al inzitten zijn er 1 van 40 cm, 1 van 35 cm, 2 van 25 cm. Iemand enig idee of dit een jonge goudvis kan zijn?
  zaterdag 27 maart 2010 @ 10:31:06 #6
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_79637980
Goudvissen zijn altijd zwart eerst En kikkerdril wordt vaak grotendeels opgegeten dus er zullen hooguit een aantal kikkertjes overblijven waarvan er weer een aantal niet eens volwassen worden. De natuur houdt het aardig in balans, iig bij mijn ouders is de vijver is er de afgelopen 16 jaar nooit een overbevolking geweest.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
pi_79639815
Ik heb een goede oplossing als je van je kikkerprobleem af wilt.

Bel een van je Franse kennissen op, en vraag hoe je kikkerbilletjes
bereidt. Probleem opgelost en jij eet lekker.
75 topics = FIN
pi_79639831
leuk geluid ook voor de buren, dat gekwaak
pi_79651322
En een stuk minder last van ongedierte.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zondag 28 maart 2010 @ 00:58:03 #10
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79660198
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 10:31 schreef Chanty het volgende:
Goudvissen zijn altijd zwart eerst En kikkerdril wordt vaak grotendeels opgegeten dus er zullen hooguit een aantal kikkertjes overblijven waarvan er weer een aantal niet eens volwassen worden. De natuur houdt het aardig in balans, iig bij mijn ouders is de vijver is er de afgelopen 16 jaar nooit een overbevolking geweest.
Zijn goudvissen zwart als ze klein zijn?? Dan moet het dus een jonge goudvis zijn. Ik heb ooit degeen van wie die vijver eerst was zonnebaarsjes kado gedaan, maar die zijn op vreemde manier allemaal verdwenen.... En dit visje lijkt niet op een zonnebaarsje. Van dat in balans houden klopt wel ja, er zitten hier al zolang als ik weet kikkers, die dus ook paren, maar degenen die je eigenlijk alleen maar ziet zijn die grote kikkers. Ik heb hier nog nooit kleine kikkertjes gezien. Maar ja, toevallig zag ik Vrijdag ineens dat zwarte visje langszwemmen en had die ook nog nooit eerder gezien. Die is een cm of 10, hoe oud is die dan? En misschien zitten er wel meer in, maar je ziet dat nauwelijks.

Het kwaken hoor je nauwelijks en de bruine kikkers kwaken sowieso niet.

Mijn "Franse" kennissen zijn Nederlanders die in Frankrijk zijn gaan wonen en eten dus geen kikkerbilletjes, slakken, spreeuwen, muskusratten ed. Het enige wat ze wel regelmatig eten is eend, maar ja, die heb ik niet in mijn vijvertje

Aangezien het nogal vrij veel kikkers zijn die in die vijver zitten (2 jaar geleden is de vijver helemaal schoongemaakt en kwamen er meer dan 20 kikkers uit en weer terug natuurlijk) heb je hier idd vrij weinig ongedierte. Relatief weinig grote zwarte spinnen, nooit naaktslakken en ik zie ook weinig ander kruipend ongedierte.
  zondag 28 maart 2010 @ 01:07:15 #11
52229 Chanty
Ik heersch >:)
pi_79660356
quote:
Op zondag 28 maart 2010 00:58 schreef childintime het volgende:

[..]

Zijn goudvissen zwart als ze klein zijn?? Dan moet het dus een jonge goudvis zijn. Ik heb ooit degeen van wie die vijver eerst was zonnebaarsjes kado gedaan, maar die zijn op vreemde manier allemaal verdwenen.... En dit visje lijkt niet op een zonnebaarsje. Van dat in balans houden klopt wel ja, er zitten hier al zolang als ik weet kikkers, die dus ook paren, maar degenen die je eigenlijk alleen maar ziet zijn die grote kikkers. Ik heb hier nog nooit kleine kikkertjes gezien. Maar ja, toevallig zag ik Vrijdag ineens dat zwarte visje langszwemmen en had die ook nog nooit eerder gezien. Die is een cm of 10, hoe oud is die dan? En misschien zitten er wel meer in, maar je ziet dat nauwelijks.

Het kwaken hoor je nauwelijks en de bruine kikkers kwaken sowieso niet.

Mijn "Franse" kennissen zijn Nederlanders die in Frankrijk zijn gaan wonen en eten dus geen kikkerbilletjes, slakken, spreeuwen, muskusratten ed. Het enige wat ze wel regelmatig eten is eend, maar ja, die heb ik niet in mijn vijvertje

Aangezien het nogal vrij veel kikkers zijn die in die vijver zitten (2 jaar geleden is de vijver helemaal schoongemaakt en kwamen er meer dan 20 kikkers uit en weer terug natuurlijk) heb je hier idd vrij weinig ongedierte. Relatief weinig grote zwarte spinnen, nooit naaktslakken en ik zie ook weinig ander kruipend ongedierte.
Ik weet dat mijn ouders altijd zwarte goudvissen in de vijver hadden. Eentje was een keer in de vijverrand terecht gekomen en had een brandwond op zijn zijkant, de huid is daar altijd lichter gebleven. Die was gemakkelijk te herkennen. Op een gegeven moment kleurde hij langzaam oranje, maar dat heeft best lang geduurd. Net even snel gegoogled maar lees hier en daar dat goudvissen inderdaad een paar jaar zwart kunnen blijven.
quote:
Omdat jonge goudvissen zwart zijn en dit soms enkele jaren blijven, kan het visbestand vele malen groter zijn dan je denkt. Hou dit goed in de gaten, want ook deze jonge goudvissen beïnvloeden de kwaliteit van het vijverwater.Na één tot twee jaar kleuren de jonge vissen goud, wit, rood of in een combinatie met zwart
Dat is dus ook mijn ervaring. Grote kans dat er nog meer jonge goudvissen in je vijver zitten, maar door dat zwart zijn ze erg slecht te zien.
Chanty's wegen zijn ondoorgrondelijk :p
  zondag 28 maart 2010 @ 01:15:58 #12
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79660487
Oke, Dus het visje is 1 tot 2 jaar oud. Grappig, want nu ik weet dat er iig 1 klein visje zit, zie ik hem ook vaker. Ik vraag me idd wel af hoe nu verder. Het vijvertje is niet zo groot (ong 60 diep en max1 meter breed en 2 meter lang). Die grote vissen zwemmen de hele dag rondjes. Maar wat moet je dan met die vissen.....Kun je die zomaar ergens anders uitzetten als het er teveel worden? Kunnen ze dat aan, want de waterkwaliteit van een buitenwater is natuurlijk heel anders dan van een vijvertje.

De grootste vis is trouwens een hele rare; die heeft een "afgebroken" staart. Deze vis zat niet van oorsprong in de vijver. Ineens was'ie er. De theorie die wij hadden was dat'ie ws door een reiger uit een andere vijver is gehaald en zijn staart is afgebroken en hij gevallen is in deze vijver. Ziet eruit alsof zijn staart tussen een deur is gekomen. Maar dit is ws wel degeen die eitjes afzet; toen ik het plastic (tegen de kou) weghaalde van de vijver was deze vis zoooooo dik, in vergelijking met de anderen leek'ie wel rond ipv langwerpig.
  maandag 5 april 2010 @ 02:41:43 #13
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79957575
Zo, ze is d'r eieren en die vent van haar rug kwijt Ik heb haar niet gezien, maar de vijver zit vol dril, dus neem ik aan dat ze eindelijk van hem af is
  maandag 5 april 2010 @ 02:46:50 #14
244933 trovey
Nachtoele
pi_79957654
quote:
Op zondag 28 maart 2010 01:15 schreef childintime het volgende:
Oke, Dus het visje is 1 tot 2 jaar oud. Grappig, want nu ik weet dat er iig 1 klein visje zit, zie ik hem ook vaker. Ik vraag me idd wel af hoe nu verder. Het vijvertje is niet zo groot (ong 60 diep en max1 meter breed en 2 meter lang). Die grote vissen zwemmen de hele dag rondjes. Maar wat moet je dan met die vissen.....Kun je die zomaar ergens anders uitzetten als het er teveel worden? Kunnen ze dat aan, want de waterkwaliteit van een buitenwater is natuurlijk heel anders dan van een vijvertje.

De grootste vis is trouwens een hele rare; die heeft een "afgebroken" staart. Deze vis zat niet van oorsprong in de vijver. Ineens was'ie er. De theorie die wij hadden was dat'ie ws door een reiger uit een andere vijver is gehaald en zijn staart is afgebroken en hij gevallen is in deze vijver. Ziet eruit alsof zijn staart tussen een deur is gekomen. Maar dit is ws wel degeen die eitjes afzet; toen ik het plastic (tegen de kou) weghaalde van de vijver was deze vis zoooooo dik, in vergelijking met de anderen leek'ie wel rond ipv langwerpig.

Goudvissen moet je niet ergens in "het wild"dumpen....net als waterplanten trouwens.....fauna- en floravervuiling....als je er teveel hebt kun je beter een andere tuinvijver voor ze zoeken....genoeg mensen die in het voorjaar wel een paar gratis goudvissen willen hebben voor hun vijver.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 5 april 2010 @ 03:56:08 #15
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79958380
Maar zulke grote? Die ene (die ik verdenk van het moederschap) is trouwens echt een rare vis. Die is oranje/ zwart gekleurd en heeft een hele rare staart. Er is nog 1 staartvin aanwezig, de andere is afgebroken en de staart is krom. Er zit een knik in de staart. Dat is mijn grootste vis, zo'n 40 cm.
pi_79960096
Deze houding heet Amplex, en kan maanden duren tot de juiste omstandigheden er zijn om te paren. Dat kan een bepaalde luchtdruk zijn tot vochtigheid graad.
  maandag 5 april 2010 @ 12:11:40 #17
244933 trovey
Nachtoele
pi_79962720
quote:
Op maandag 5 april 2010 03:56 schreef childintime het volgende:
Maar zulke grote? Die ene (die ik verdenk van het moederschap) is trouwens echt een rare vis. Die is oranje/ zwart gekleurd en heeft een hele rare staart. Er is nog 1 staartvin aanwezig, de andere is afgebroken en de staart is krom. Er zit een knik in de staart. Dat is mijn grootste vis, zo'n 40 cm.

Je hebt ook mensen met hele grote vijvers waarin al die kleine visjes in "verdrinken"
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_79986356
Wat een mooi topic! Op je vraag heb je weliswaar al antwoord maar ik hoop op updates en foto's want dat zou ik met veel plezier volgen.

Anders moet ik zelf maar een vijver gaan graven. .
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:20:13 #19
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79989870
quote:
Op maandag 5 april 2010 10:21 schreef Aneurism het volgende:
Deze houding heet Amplex, en kan maanden duren tot de juiste omstandigheden er zijn om te paren. Dat kan een bepaalde luchtdruk zijn tot vochtigheid graad.
Dus dat zal dan de vis zijn die jongen voorbrengt? Ja, veel meer kan er eigenlijk niet bij.......Vijvertje is niet zo groot. Dat ene "nieuwe" visje zal dan iig op zijn minst van vorig jaar moeten zijn en dan ws de enige die het overleefd heeft. Hoeveel eieren legt zo'n vis ongeveer?

Als het morgen mooi weer is (en de vijver dus helder) zal ik wat foto's proberen te maken van de vissen en kikkerdril. Eigenlijk, stond ik vanmiddag te overpeinzen dat het best een beetje zonde is van al die kikkervisjes die straks gaan uitkomen en ws opgevreten worden. Ik vond nl dat die vissen verdacht dicht in de buurt van dat dril zwommen. Steeds rondjes eromheen en met hun (van vooral 2) best wel grote bek vlak bij dat dril.... Ik zou bijna die klomp eruit pakken, maar ja, als 't eenmaal kikkertjes zijn moeten ze weer terug en zijn ook nog minuscuul dus ws een lekker hapje voor de vissen. Misschien moet ik er even wat extra plantjes in doen, zodat ze zich goed kunnen verstoppen. Weet iemand hoelang het duurt voor het uitkomt? Het zit er nu zo'n 3 a 4 dagen in en ik zie idd de zwarte puntjes groter worden.

Ik woon vlak bij een hele grote vijver (aangelegd) waar ik ze ook in zou kunnen doen (vissen), maar daar mag ook gevist worden en dat zou ik dan wel weer een beetje jammer vinden van de vissen....... Iemand met een grote vijver zou ideaal zijn, want m'n vijvertje wordt gewoon te klein voor zoveel vissen en vooral van dat formaat. De 2 groten zijn vlgs mij goudvissen en de 2 kleinere zijn denk ik windes (aan hun vorm te zien)

Dat vijvertje heb ik overgenomen van de vorige bewoners. Het is ook lek. Ws heeft een kind er met een stok oid in staan prikken. Ik vul het regelmatig bij, maar dan toch binnen 1 of 2 dagen staat het water weer een cm of 10 onder de rand. Veel meer verder dan dat zakt het niet. Maar volgens mij is een nieuwe vijver aanleggen een heel gedoe. Een jaar of 2/3 geleden is'ie eens schoongemaakt en moesten alle kikkers en vissen eruit. Voor zover ik weet hebben ze dat wel overleefd, maar het is wel risicovol. Er moet nieuw water en planten ed in en dan nog maar de vraag of ze weer goed gedijen erin als je ze terug doet.... Ik heb er niet genoeg verstand van om zo'n klus aan te pakken en ben bang dat ik alleen maar meer schade aanricht dan dat ik er goed aan doe
  dinsdag 6 april 2010 @ 00:32:45 #20
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_79990273
quote:
Op maandag 5 april 2010 23:01 schreef Stali het volgende:
Wat een mooi topic! Op je vraag heb je weliswaar al antwoord maar ik hoop op updates en foto's want dat zou ik met veel plezier volgen.

Anders moet ik zelf maar een vijver gaan graven. .
Het is echt leuk. De vorige bewoner zei dat altijd als zij langs die vijver liep, ze ervanzelf in keek. Ik doe dat ook. Steeds als ik erlangs kom sta ik even stil en kijk naar de vissen en eventuele kikkers Het is alleen best wel opletten. Gisteren zag ik de bruine kikkerman in de tuin zitten. Ik heb ook een kat en hondje, die niets leuker vinden dan achter een gillende kikker aan te zitten. Nou is de kat nog wel op zijn hoede, omdat hij niet weet welke kant de kikker op gaat springen en misschien nog weleens iets zou kunnen doen. Maar als de hond ze vindt dan bijt'ie ze in 1 keer dood. Vogeltjes kunnen in warme, droge periodes willen drinken uit de vijver en erin vallen en verdrinken.

Ik vroeg toevallig van de week aan de vorige bewoner of zij weleens kleine kikkertjes had gezien en dat beaamde ze. Als het heel hard ging regenen zat de tuin vol met kleine kikkertjes. Dus een aantal overleeft het iig wel
  donderdag 8 april 2010 @ 00:12:39 #21
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80068844
Ik heb wel wat foto's gemaakt maar die zijn zo onduidelijk...... Ik wist niet dat het zo moeilijk was om vissen/kikkers/vijvers te fotograferen.......Zal het morgen nog eens proberen. Bij mooi weer is de vijver wel heel helder, maar door de hoeveelheid aan licht krijg je juist meer reflectie. Als het morgen minder licht is zal ik nog een poging wagen.

Vooral de foto's van de vissen zijn niet gelukt door het licht; wel nog even dit:

In de konijnenren:

En ik maar denken dat ze eindelijk "los" zijn.... Dat waren ws hun buren
(check dat lichaam van haar!)

En ja, dril, of het van hen is of van hun buren is mij niet geheel duidelijk

Dat gaas zit trouwens over de vijver tegen reigers.

[ Bericht 55% gewijzigd door childintime op 08-04-2010 00:51:59 ]
pi_80106424
Gaaf.

Kan helaas de foto's op deze computer niet zien. Rode kruisjes. Morgen even beneden inloggen.
pi_80106665
Na reply zie ik de foto's ineens wel.
En, de fotos zijn mooi gelukt.

Tof en dat is echt wat kikkertjes doen he? Elkaar zo beet pakken.
Zelf heb ik sinds een paar weken zes dwergklauwkikkertjes, ze zijn nog niet volwassen maar zij doen dit ook.
Nogmaals, heel leuk topic om te volgen. .
  zaterdag 10 april 2010 @ 23:33:47 #24
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_80173829
Mijn 2 kleinste vissen, rond de de 20cm.

Mijn 2 grootste vissen, rond de 35/40 cm. Die donkere zie je op de foto daaronder nog eens. Kijk eens naar die staart, die is echt raar. Er zit ook maar 1 staartvin aan, alsof die ander is geamputeerd. Volgens mij is die lichtoranje een winde.

Eigenlijk wil ik aankomende week eens even het gaas eraf halen en proberen wat mooie foto's te maken. Het is best moeilijk nl om vissen te fotograferen. Als ze mij zien bewegen zwemmen ze snel weg. Er zit dus ook nog 1 zwart visje in van een cm of 10, maar die zie ik bijna nooit.

@ Stali, ik vind die kikkers helemaal geweldig. Ik vind trouwens salamanders en hagedissen ook heel leuk. Ik zou kikkertjes alleen nooit binnen kunnen houden, dat is zoveel werk, heel iets anders dan bv een zebravink verzorgen , omdat het ook best hele kwetsbare dieren zijn die specifieke verzorging nodig hebben.
pi_80176835
Ik heb er niet zoveel verstand van maar je hebt karpers of niet?
Hoe voer je ze?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')