Zijn goudvissen zwart als ze klein zijn?? Dan moet het dus een jonge goudvis zijn. Ik heb ooit degeen van wie die vijver eerst was zonnebaarsjes kado gedaan, maar die zijn op vreemde manier allemaal verdwenen.... En dit visje lijkt niet op een zonnebaarsje. Van dat in balans houden klopt wel ja, er zitten hier al zolang als ik weet kikkers, die dus ook paren, maar degenen die je eigenlijk alleen maar ziet zijn die grote kikkers. Ik heb hier nog nooit kleine kikkertjes gezien. Maar ja, toevallig zag ik Vrijdag ineens dat zwarte visje langszwemmen en had die ook nog nooit eerder gezien. Die is een cm of 10, hoe oud is die dan? En misschien zitten er wel meer in, maar je ziet dat nauwelijks.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 10:31 schreef Chanty het volgende:
Goudvissen zijn altijd zwart eerstEn kikkerdril wordt vaak grotendeels opgegeten dus er zullen hooguit een aantal kikkertjes overblijven waarvan er weer een aantal niet eens volwassen worden. De natuur houdt het aardig in balans, iig bij mijn ouders is de vijver is er de afgelopen 16 jaar nooit een overbevolking geweest.
Ik weet dat mijn ouders altijd zwarte goudvissen in de vijver hadden. Eentje was een keer in de vijverrand terecht gekomen en had een brandwond op zijn zijkant, de huid is daar altijd lichter gebleven. Die was gemakkelijk te herkennen. Op een gegeven moment kleurde hij langzaam oranje, maar dat heeft best lang geduurd. Net even snel gegoogled maar lees hier en daar dat goudvissen inderdaad een paar jaar zwart kunnen blijven.quote:Op zondag 28 maart 2010 00:58 schreef childintime het volgende:
[..]
Zijn goudvissen zwart als ze klein zijn?? Dan moet het dus een jonge goudvis zijn. Ik heb ooit degeen van wie die vijver eerst was zonnebaarsjes kado gedaan, maar die zijn op vreemde manier allemaal verdwenen.... En dit visje lijkt niet op een zonnebaarsje. Van dat in balans houden klopt wel ja, er zitten hier al zolang als ik weet kikkers, die dus ook paren, maar degenen die je eigenlijk alleen maar ziet zijn die grote kikkers. Ik heb hier nog nooit kleine kikkertjes gezien. Maar ja, toevallig zag ik Vrijdag ineens dat zwarte visje langszwemmen en had die ook nog nooit eerder gezien. Die is een cm of 10, hoe oud is die dan? En misschien zitten er wel meer in, maar je ziet dat nauwelijks.
Het kwaken hoor je nauwelijks en de bruine kikkers kwaken sowieso niet.
Mijn "Franse" kennissen zijn Nederlanders die in Frankrijk zijn gaan wonen en eten dus geen kikkerbilletjes, slakken, spreeuwen, muskusratten ed. Het enige wat ze wel regelmatig eten is eend, maar ja, die heb ik niet in mijn vijvertje![]()
Aangezien het nogal vrij veel kikkers zijn die in die vijver zitten (2 jaar geleden is de vijver helemaal schoongemaakt en kwamen er meer dan 20 kikkers uit en weer terug natuurlijk) heb je hier idd vrij weinig ongedierte. Relatief weinig grote zwarte spinnen, nooit naaktslakken en ik zie ook weinig ander kruipend ongedierte.
Dat is dus ook mijn ervaring. Grote kans dat er nog meer jonge goudvissen in je vijver zitten, maar door dat zwart zijn ze erg slecht te zien.quote:Omdat jonge goudvissen zwart zijn en dit soms enkele jaren blijven, kan het visbestand vele malen groter zijn dan je denkt. Hou dit goed in de gaten, want ook deze jonge goudvissen beïnvloeden de kwaliteit van het vijverwater.Na één tot twee jaar kleuren de jonge vissen goud, wit, rood of in een combinatie met zwart
quote:Op zondag 28 maart 2010 01:15 schreef childintime het volgende:
Oke, Dus het visje is 1 tot 2 jaar oud. Grappig, want nu ik weet dat er iig 1 klein visje zit, zie ik hem ook vaker. Ik vraag me idd wel af hoe nu verder. Het vijvertje is niet zo groot (ong 60 diep en max1 meter breed en 2 meter lang). Die grote vissen zwemmen de hele dag rondjes. Maar wat moet je dan met die vissen.....Kun je die zomaar ergens anders uitzetten als het er teveel worden? Kunnen ze dat aan, want de waterkwaliteit van een buitenwater is natuurlijk heel anders dan van een vijvertje.
De grootste vis is trouwens een hele rare; die heeft een "afgebroken" staart. Deze vis zat niet van oorsprong in de vijver. Ineens was'ie er. De theorie die wij hadden was dat'ie ws door een reiger uit een andere vijver is gehaald en zijn staart is afgebroken en hij gevallen is in deze vijver. Ziet eruit alsof zijn staart tussen een deur is gekomen. Maar dit is ws wel degeen die eitjes afzet; toen ik het plastic (tegen de kou) weghaalde van de vijver was deze vis zoooooo dik, in vergelijking met de anderen leek'ie wel rond ipv langwerpig.
quote:Op maandag 5 april 2010 03:56 schreef childintime het volgende:
Maar zulke grote? Die ene (die ik verdenk van het moederschap) is trouwens echt een rare vis. Die is oranje/ zwart gekleurd en heeft een hele rare staart. Er is nog 1 staartvin aanwezig, de andere is afgebroken en de staart is krom. Er zit een knik in de staart. Dat is mijn grootste vis, zo'n 40 cm.
Dus dat zal dan de vis zijn die jongen voorbrengt? Ja, veel meer kan er eigenlijk niet bij.......Vijvertje is niet zo groot. Dat ene "nieuwe" visje zal dan iig op zijn minst van vorig jaar moeten zijn en dan ws de enige die het overleefd heeft. Hoeveel eieren legt zo'n vis ongeveer?quote:Op maandag 5 april 2010 10:21 schreef Aneurism het volgende:
Deze houding heet Amplex, en kan maanden duren tot de juiste omstandigheden er zijn om te paren. Dat kan een bepaalde luchtdruk zijn tot vochtigheid graad.
Het is echt leuk. De vorige bewoner zei dat altijd als zij langs die vijver liep, ze ervanzelf in keek. Ik doe dat ook. Steeds als ik erlangs kom sta ik even stil en kijk naar de vissen en eventuele kikkersquote:Op maandag 5 april 2010 23:01 schreef Stali het volgende:
Wat een mooi topic! Op je vraag heb je weliswaar al antwoord maar ik hoop op updates en foto's want dat zou ik met veel plezier volgen.
Anders moet ik zelf maar een vijver gaan graven..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |