Dag allemaal,
Als je witte vlekjes hebt (die niet jeuken en schilferen) kan er sprake zijn van PMH.
Veel artsen zijn (nog) niet op de hoogte van het bestaan van PMH (Progressieve Maculaire Hypomelanose).
Het gaat hier om een bacterie (die ook acne veroorzaakt) die de afgifte van pigment blokkeert, waardoor witte vlekjes ontstaan. Vooral op borst, buik en rug. Maar het kan overal op het lichaam voorkomen. Het is niet ernstig en is simpel te behandelen.
Hier is meer te lezen over PMH:
http://www.amc.nl/?pid=5791&&contentitemid=750&itemid=101 Ik heb zelf PMH gehad. Ik merkte dat er witte vlekjes ontstonden toen ik ging zonnen. Deze plekjes bruinden niet mee.
Vervolgens kreeg ik Benzoylperoxide hydrogel (brandt als het ware een laagje huid weg, niet zichtbaar overigens! En je voelt er ook niets van.) en Clindamycine lotion (zit antibiotica in).
Deze wissel je af, dag een de gel, dag twee de lotion, dag drie de gel etc.
De gel zorgt ervoor dat de beschermlaag van je huid verdwijnt, hierdoor kan de lotion beter bij de bacterien komen.
Het is wel belangrijk dat je stopt met de gel zodra je huid droog wordt, gaat jeuken en barstjes gaat vertonen. Dit gebeurt meestal na een paar weken, maar dat kan per persoon verschillen.
De witte vlekjes zullen door deze behandeling overigens niet verdwijnen! De bacterien worden gedood waardoor er weer pigment opgebouwd kan worden.
Om de witte vlekjes te laten verdwijen zul je moeten zonnebanken of moeten wachten tot de zomer. Na de behandeling zullen de witte vlekjes weer bruin worden in de zon. Als je al redelijk bruin bent zal het langer duren voordat de vlekjes helemaal verdwenen zijn.
Je moet het zo zien: als je gaat zonnen in bikini/badpak zul je een witte afdruk van je badkleding zien. Als je vervolgens gaan zonnebanken (naakt) dan duurt het even voor die witte huid even bruin is als de rest. Zo werkt het ook met de vlekjes in geval van PMH.
Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft!