abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79528281
Dag allemaal,

Als je witte vlekjes hebt (die niet jeuken en schilferen) kan er sprake zijn van PMH.

Veel artsen zijn (nog) niet op de hoogte van het bestaan van PMH (Progressieve Maculaire Hypomelanose).

Het gaat hier om een bacterie (die ook acne veroorzaakt) die de afgifte van pigment blokkeert, waardoor witte vlekjes ontstaan. Vooral op borst, buik en rug. Maar het kan overal op het lichaam voorkomen. Het is niet ernstig en is simpel te behandelen.

Hier is meer te lezen over PMH:
http://www.amc.nl/?pid=5791&&contentitemid=750&itemid=101

Ik heb zelf PMH gehad. Ik merkte dat er witte vlekjes ontstonden toen ik ging zonnen. Deze plekjes bruinden niet mee.

Vervolgens kreeg ik Benzoylperoxide hydrogel (brandt als het ware een laagje huid weg, niet zichtbaar overigens! En je voelt er ook niets van.) en Clindamycine lotion (zit antibiotica in).

Deze wissel je af, dag een de gel, dag twee de lotion, dag drie de gel etc.
De gel zorgt ervoor dat de beschermlaag van je huid verdwijnt, hierdoor kan de lotion beter bij de bacterien komen.

Het is wel belangrijk dat je stopt met de gel zodra je huid droog wordt, gaat jeuken en barstjes gaat vertonen. Dit gebeurt meestal na een paar weken, maar dat kan per persoon verschillen.

De witte vlekjes zullen door deze behandeling overigens niet verdwijnen! De bacterien worden gedood waardoor er weer pigment opgebouwd kan worden.

Om de witte vlekjes te laten verdwijen zul je moeten zonnebanken of moeten wachten tot de zomer. Na de behandeling zullen de witte vlekjes weer bruin worden in de zon. Als je al redelijk bruin bent zal het langer duren voordat de vlekjes helemaal verdwenen zijn.

Je moet het zo zien: als je gaat zonnen in bikini/badpak zul je een witte afdruk van je badkleding zien. Als je vervolgens gaan zonnebanken (naakt) dan duurt het even voor die witte huid even bruin is als de rest. Zo werkt het ook met de vlekjes in geval van PMH.

Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft!
pi_79528509
Ik las dat er mensen met witte vlekken waren die er niet achter konden komen wat ze hebben.
Op dat topic kon ik niet meer reageren dus ben ik maar een nieuw topic gestart.
Veel artsen kennen PMH (nog) niet, dus leek het mij zinvol het hier te vermelden...
pi_79529629
Kan ik de titel overigens nog aanpassen?
pi_79529751
opgeschoond en genote.
te lang? klik dan weg.
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:51 schreef Pellej0 het volgende:
Kan ik de titel overigens nog aanpassen?
nee, maar ik wel, wat had je in gedachten?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_79529779
ehhh, witte vlekken op huid?
pi_79530032
Is dat hetzelfde als vitiligo?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_79530159
Nee bij vitiligo is er sprake van blijvende witte vlekken, dan verwijnt je pigment helemaal en komt ook niet meer terug.
pi_79530300
De vlekken bij PMH zijn doorgaans wat kleiner, soms ontstaat er een hele grote (bijv op rug) met een heleboel kleintjes er omheen. Maar dat kan verschillen. vaak zijn de randen ook een beetje wazig, alsof de kleuren in elkaar overlopen.
Bij vitiligo gaat het om spierwitte vlekken met over het algemeen duidelijke randen. Ook komt vitiligo vaker voor op plaatsen als het gezicht, de handen en voeten (geloof ik! maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen).
PMH komt meer voor op rug buik en borst (soms ook armen en benen).
Ik ben geen arts, dus als je meer (en betrouwbaardere) informatie wilt kun je beter een arts raadplegen
pi_79536097
goed topic!
ik heb hier ook last van, witte plekjes op mijn schouderblad/rug, en huisarts wist ook niet wat dit was...
toch eens even lezen.
But if your mind's right Then we just might spend some time and we call it what we want..
pi_79536495
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 16:39 schreef liiszle het volgende:
goed topic!
ik heb hier ook last van, witte plekjes op mijn schouderblad/rug, en huisarts wist ook niet wat dit was...
toch eens even lezen.
Wellicht kan de huisarts je beter doorverwijzen naar een huidarts?
Of als hij bekend is met PMH kan hij even de blauwe lamp erbij pakken en zonodig een receptje uitschrijven.
Het zijn geen zware medicijnen, zowel de gel als de lotion worden ook bij acne gebruikt.
De gel is zelfs zonder recept verkrijgbaar, wellicht de lotion ook.
Maar zou eerst even de diagnose afwachten, want als het iets anders is zou ik niet zomaar iets willekeurigs gaan smeren...
pi_79543292
oh dan heb ik het misschien ook wel, ik vroeg me al af wat die rare kleine witte vlekjes om mn schouderblad waren. kunnen die vlekjes komen doordat je op die vlek verbrand bent geweest? want ik kreeg ze na de zomer uit italië toen ik verbrand was geweest op mn schouderblad. ik dacht al dat het een soort van huidkanker ofzo was naja
pi_79569834
PMH ontstaat niet door verbranding.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')