is er serieus een forum over mieren?quote:Op maandag 22 maart 2010 20:49 schreef Chung het volgende:
De foto's zijn van leden van het antforum.
Haha lijkt er wel op.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 01:13 schreef Harajuku. het volgende:
[ afbeelding ]
Lopen die nu gewoon 'los'?
Als je goed gebruikt maakt van de middelen om ontsnapping tegen te gaan dan hebben ze vrijwel geen kans. Een ontsnapte soort kan alleen een Nederlandse soort beconcurreren als de kolonie zich in de natuur vestigt, dus inclusief koningin. Mochten ze toch ontsnappen dan zullen de meeste exoten het winterse weer niet overleven. Er zijn potentiele pestsoorten die we gewoon vermijden. Het forum geeft ook duidelijk aan om soorten nooit vrij te laten in de natuur.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 02:22 schreef WammesWaggel het volgende:
Maak je je weleens zorgen dat een niet in NL behorende soort ontsnapt en in de buitenwereld de oorspronkelijke Nederlandse mieren zou kunnen beconcureren?
De ruimte van de werksters is beperkt tot de houten brug en de plastic bakken.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 01:13 schreef Harajuku. het volgende:
[ afbeelding ]
Lopen die nu gewoon 'los'?
Er zijn een aantal anti-uitbraakmiddelen die je kan gebruiken. Hier zie je aan de randen van de bak een witte streep. Dat is talk. Op het moment dat een werkster daar over heen probeert te lopen, laat een korreltje talk los, waardoor de werkster geen grip heeft en naar beneden valt.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 01:52 schreef Vengerr het volgende:
[..]
Ik ben erg benieuwd wat voor anti klim aanpassingen er langs de gaten in die curver bakken zitten want mieren lopen daar makkelijk tegenop en dan zouden ze via de gaten ontsnappen.
Opzich kan het wel. Maar je huis zal al snel te klein worden voor deze soort. Ik heb ooit eens gelezen dat een kolonie van 250.000 werksters 25.000 krekels per dag eet. Dus mocht je de ruimte hebben, dan is voedselvoorziening je tweede probleem. Sommige soorten army ants kunnen tot wel 4 miljoen werksters groot worden.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 01:16 schreef tarantism het volgende:
[..]
leafcutter ants is wel opperbaas trouwens. Is het ook mogelijk die 'army ants' te houden waar ze bij discovery zo gek van zijn?
Nee, er is een koningin, zoals in de post hierboven zelfs staat. En in de OP.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 10:54 schreef Pixie. het volgende:
Is er dan ook een hele grote mier?
De koninging ofzo
Net als bij bijen?
Hoe verstuur je een groep mieren?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 13:51 schreef Chung het volgende:
Zo een plastic aquarium is geschikt om mieren in te houden. In principe is water niet nodig als anti-uitbraakmiddel. Als er geen siliconenlijm is aangebracht aan de randen kan je gewoon talk aan de randen smeren.
Het enige wat je dan nodig hebt is een kolonie.
Oke hoe maak je die talk? Lijkt mij nog best een klus.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 13:51 schreef Chung het volgende:
Zo een plastic aquarium is geschikt om mieren in te houden. In principe is water niet nodig als anti-uitbraakmiddel. Als er geen siliconenlijm is aangebracht aan de randen kan je gewoon talk aan de randen smeren.
Per post of iemand haalt het op. Kleine kolonies houden we in plastic of glazen reageerbuisjes. Die kan je dus in een envelop versturen. Grotere kolonies van een paar duizend mieren worden vaak in een plastic bak verstuurd. Grote kolonies kan je onder andere hier kopen.quote:
Talk koop je bij een drogist (kruidvat, ethos, etc.). Dat meng je met water of alcohol. Een handleiding voor het maken van een talkoplossing en andere anti-uitbraakmiddelen vind je hier.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:21 schreef jg888 het volgende:
[..]
Oke hoe maak je die talk? Lijkt mij nog best een klus.
Ah, ik vroeg me inderdaad al af wat er in die reageerbuisjes zat op de foto.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:30 schreef Chung het volgende:
[..]
Per post of iemand haalt het op. Kleine kolonies houden we in plastic of glazen reageerbuisjes. Die kan je dus in een envelop versturen. Grotere kolonies van een paar duizend mieren worden vaak in een plastic bak verstuurd. Grote kolonies kan je onder andere hier kopen.
[..]
Talk koop je bij een drogist (kruidvat, ethos, etc.). Dat meng je met water of alcohol. Een handleiding voor het maken van een talkoplossing en andere anti-uitbraakmiddelen vind je hier.
Ja het klinkt idd wel heel leuk.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 15:53 schreef Chung het volgende:
Kleine kolonies geef je na elke drie dagen eten. Grote kolonies elke dag.
Het voordeel van deze beesten is dat ze vrij hygienisch zijn. Ze houden hun eigen nest schoon en dumpen het afval op een hoopje in de open plastic bak. In principe ruim je dan elke paar weken het restafval op.
Het is een hobby die relatief weinig tijd kost. Als ik niks te doen heb vind ik het leuk om te observeren hoe ze reageren op voedsel. Af en toe een groter nest bouwen. Vieze spinnen en andere insecten waar ik een hekel aan heb belanden linea directa in de bak van de grootste kolonie. Voor god spelen is best leuk.
Ja true, maar gewoon het idee hequote:Op dinsdag 23 maart 2010 15:59 schreef Chung het volgende:
Daar heb ik ook vaak over gedacht. Daarom besteed ik veel aandacht aan het bouwen van de nesten. Maar een heel groot probleem is het in principe niet. Een stofzuiger is in principe voldoende om het probleem op te lossen.
Totdat Sjon door het huis bokkensprongen aan het maken is en de bak omgooit.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 16:04 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Ja true, maar gewoon het idee he![]()
Ik geloof dat ik dr ook best uren naar zou kunnen turen .
Dan eten de mieren m lekker op , die dikke worm van me!quote:Op dinsdag 23 maart 2010 16:05 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Totdat Sjon door het huis bokkensprongen aan het maken is en de bak omgooit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |