abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79463739
Ik hou nu sinds vorig jaar Augustus mieren. Het is een hobby die relatief weinig tijd kost, maar waar je wel vooruitgang kan zien. Vaak begin je met een koningin. Het is dan leuk om te zien hoe de kolonie zich ontwikkelt. Het aantal werksters binnen een kolonie kan enorm groeien. Naarmate de kolonie groter wordt zul je ook zien dat de kolonie zich anders zal gedragen. Af en toe zul je dan een groter nest voor ze moeten maken. Als je eenmaal meer ervaring hebt kan je beginnen met de exotische soorten, zoals leafcutters.

Het aantal soorten mieren die je kan houden is enorm en zeer divers. Er zijn mieren die leven van zaden, mieren die een schimmeltuin aanleggen mbv bladeren, kleine agressieve allesetende mieren, mieren die jagen met visueel zicht, mieren die zelf hun eigen nest spinnen etc. Kortom, als een soort je gaat vervelen probeer je een nieuwe soort uit.

Zijn er andere mensen die mieren houden als hobby? De video's zijn van mijn kolonie. De foto's zijn van leden van het antforum.

Voor een beginnershandleiding, kijk hier.
Beginnersoorten kan je tegen verzendkosten kopen bij het aangeboden gedeelte van AntForum.
Er is ook een Nederlandstalig forum, namelijk www.antforum.nl. Daar kun je ook terecht voor al je vragen.

Camponotus substitutes kolonie van mpke van AntForum:

De Atta sexdens kolonie van Mika van AntForum:

[ Bericht 0% gewijzigd door Chung op 23-03-2010 13:55:28 ]
pi_79464062
Oh wauw.
Hier zet ik even een tvp'tje
Opzondag 29 mei 2011 23:51 schreef Adelante het volgende:
Pizie heeft echt overal foto's van he!?! Of een zingend varken of een benchpressende she-male: niets is haar te gek!
pi_79464497
Apart! Maar doe mij maar 4 poten, een staart en een bontjas
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_79475642
Waanzinnig fascinerende dieren!
Mieren zijn naar mijn mening de koningen van het insectenrijk.
Lijkt me een super interessant project om nog eens naast het andere terra spul te doen.
Vooral parasolmieren vind ik prachtig met hun schimmel symbiose.

[ Bericht 1% gewijzigd door Vengerr op 23-03-2010 01:57:23 ]
  dinsdag 23 maart 2010 @ 01:13:36 #5
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79476474

Lopen die nu gewoon 'los'?
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 01:16:50 #6
294141 tarantism
hups in die kont
pi_79476535
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:49 schreef Chung het volgende:
De foto's zijn van leden van het antforum.

is er serieus een forum over mieren?

leafcutter ants is wel opperbaas trouwens . Is het ook mogelijk die 'army ants' te houden waar ze bij discovery zo gek van zijn?
pi_79476922
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:13 schreef Harajuku. het volgende:
[ afbeelding ]

Haha lijkt er wel op.
Ze volgen de feromoonsporen op de latjes van habitat naar habitat.
Ik ben erg benieuwd wat voor anti klim aanpassingen er langs de gaten in die curver bakken zitten want mieren lopen daar makkelijk tegenop en dan zouden ze via de gaten ontsnappen.
pi_79477106
Maak je je weleens zorgen dat een niet in NL behorende soort ontsnapt en in de buitenwereld de oorspronkelijke Nederlandse mieren zou kunnen beconcureren?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 02:25:09 #9
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_79477124
Interessant! Even meelezen.
Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
pi_79482052
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 02:22 schreef WammesWaggel het volgende:
Maak je je weleens zorgen dat een niet in NL behorende soort ontsnapt en in de buitenwereld de oorspronkelijke Nederlandse mieren zou kunnen beconcureren?
Als je goed gebruikt maakt van de middelen om ontsnapping tegen te gaan dan hebben ze vrijwel geen kans. Een ontsnapte soort kan alleen een Nederlandse soort beconcurreren als de kolonie zich in de natuur vestigt, dus inclusief koningin. Mochten ze toch ontsnappen dan zullen de meeste exoten het winterse weer niet overleven. Er zijn potentiele pestsoorten die we gewoon vermijden. Het forum geeft ook duidelijk aan om soorten nooit vrij te laten in de natuur.

Zo ver ik weet is het nog nooit voorgekomen dat een hele kolonie ontsnapte. Mieren zijn wel echte oorlogsfanaten. Het komt wel eens voor dat de werksters een weg naar buiten weten te vinden. Dat gebeurd ook wel eens 's nachts. Als je pech hebt is het een agressieve soort. Mensen worden dan wakker en zien dat de kolonies rondom het uitgebroken nest bruut uitgemoord zijn.
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:13 schreef Harajuku. het volgende:
[ afbeelding ]

De ruimte van de werksters is beperkt tot de houten brug en de plastic bakken.
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:52 schreef Vengerr het volgende:

[..]
Ik ben erg benieuwd wat voor anti klim aanpassingen er langs de gaten in die curver bakken zitten want mieren lopen daar makkelijk tegenop en dan zouden ze via de gaten ontsnappen.
Er zijn een aantal anti-uitbraakmiddelen die je kan gebruiken. Hier zie je aan de randen van de bak een witte streep. Dat is talk. Op het moment dat een werkster daar over heen probeert te lopen, laat een korreltje talk los, waardoor de werkster geen grip heeft en naar beneden valt.
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:16 schreef tarantism het volgende:

[..]
leafcutter ants is wel opperbaas trouwens . Is het ook mogelijk die 'army ants' te houden waar ze bij discovery zo gek van zijn?
Opzich kan het wel. Maar je huis zal al snel te klein worden voor deze soort. Ik heb ooit eens gelezen dat een kolonie van 250.000 werksters 25.000 krekels per dag eet. Dus mocht je de ruimte hebben, dan is voedselvoorziening je tweede probleem. Sommige soorten army ants kunnen tot wel 4 miljoen werksters groot worden.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor leafcutter ants. Er zijn soorten leafcutters die een populatie kunnen bereiken van een paar miljoen. Zo een grote kolonie kan een complete boom kaalstrippen in 1 dag. In gevangenschap kan dat dus niet. Dierentuin Artis heeft een kolonie. Die voeren ze elke dag ook 1 kleine boom.

[ Bericht 11% gewijzigd door Chung op 23-03-2010 10:52:53 ]
pi_79482399
Is er dan ook een hele grote mier?
De koninging ofzo
Net als bij bijen?
Opzondag 29 mei 2011 23:51 schreef Adelante het volgende:
Pizie heeft echt overal foto's van he!?! Of een zingend varken of een benchpressende she-male: niets is haar te gek!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 10:59:07 #12
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79482598
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 10:54 schreef Pixie. het volgende:
Is er dan ook een hele grote mier?
De koninging ofzo
Net als bij bijen?
Nee, er is een koningin, zoals in de post hierboven zelfs staat. En in de OP.
pi_79487180
wauw dat is wel stoer! Ik heb ook de beginnershandleiding gelezen.
Ik heb nog wel een oud plastic aquarium staan, zou ik daarin mieren kunnen houden?
En dan water in de hoekranden van de bodem zodat ze niet kunnen ontsnappen.
Natuurlijk wel suikerwater in een coladopje en ook gewoon water in een coladopje en verder wat vliegjes en andere prooidieren.

Is dit te realiseren? kan dit zo als ik het heb vertelt?

[ Bericht 13% gewijzigd door jg888 op 23-03-2010 13:20:54 ]
hoi
pi_79488825
Zo een plastic aquarium is geschikt om mieren in te houden. In principe is water niet nodig als anti-uitbraakmiddel. Als er geen siliconenlijm is aangebracht aan de randen kan je gewoon talk aan de randen smeren.

Het enige wat je dan nodig hebt is een kolonie.

[ Bericht 26% gewijzigd door senesta op 23-03-2010 20:19:20 ]
  dinsdag 23 maart 2010 @ 13:54:33 #15
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79488942
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:51 schreef Chung het volgende:
Zo een plastic aquarium is geschikt om mieren in te houden. In principe is water niet nodig als anti-uitbraakmiddel. Als er geen siliconenlijm is aangebracht aan de randen kan je gewoon talk aan de randen smeren.

Het enige wat je dan nodig hebt is een kolonie.
Hoe verstuur je een groep mieren?

[ Bericht 11% gewijzigd door senesta op 23-03-2010 20:20:22 ]
pi_79490014
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:51 schreef Chung het volgende:

Oke hoe maak je die talk? Lijkt mij nog best een klus.

[ Bericht 18% gewijzigd door senesta op 23-03-2010 20:20:40 ]
hoi
pi_79490376
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:54 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Hoe verstuur je een groep mieren?
Per post of iemand haalt het op. Kleine kolonies houden we in plastic of glazen reageerbuisjes. Die kan je dus in een envelop versturen. Grotere kolonies van een paar duizend mieren worden vaak in een plastic bak verstuurd. Grote kolonies kan je onder andere hier kopen.
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:21 schreef jg888 het volgende:

[..]

Oke hoe maak je die talk? Lijkt mij nog best een klus.
Talk koop je bij een drogist (kruidvat, ethos, etc.). Dat meng je met water of alcohol. Een handleiding voor het maken van een talkoplossing en andere anti-uitbraakmiddelen vind je hier.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:33:03 #18
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79490468
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:30 schreef Chung het volgende:

[..]

Per post of iemand haalt het op. Kleine kolonies houden we in plastic of glazen reageerbuisjes. Die kan je dus in een envelop versturen. Grotere kolonies van een paar duizend mieren worden vaak in een plastic bak verstuurd. Grote kolonies kan je onder andere hier kopen.
[..]

Talk koop je bij een drogist (kruidvat, ethos, etc.). Dat meng je met water of alcohol. Een handleiding voor het maken van een talkoplossing en andere anti-uitbraakmiddelen vind je hier.
Ah, ik vroeg me inderdaad al af wat er in die reageerbuisjes zat op de foto.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:43:42 #19
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_79493495
Ik krijg er een beetje jeuk van maar ik vind het wel echt fascinerend!
Hoevaak moet je zo een kolonie nou echt verzorgen?
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_79493967
Kleine kolonies geef je na elke drie dagen eten. Grote kolonies elke dag.

Het voordeel van deze beesten is dat ze vrij hygienisch zijn. Ze houden hun eigen nest schoon en dumpen het afval op een hoopje in de open plastic bak. In principe ruim je dan elke paar weken het restafval op.

Het is een hobby die relatief weinig tijd kost. Als ik niks te doen heb vind ik het leuk om te observeren hoe ze reageren op voedsel. Af en toe een groter nest bouwen. Vieze spinnen en andere insecten waar ik een hekel aan heb belanden linea directa in de bak van de grootste kolonie. Voor god spelen is best leuk.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 15:54:36 #21
176471 oh-oh
pi_79494046
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:53 schreef Chung het volgende:
Kleine kolonies geef je na elke drie dagen eten. Grote kolonies elke dag.

Het voordeel van deze beesten is dat ze vrij hygienisch zijn. Ze houden hun eigen nest schoon en dumpen het afval op een hoopje in de open plastic bak. In principe ruim je dan elke paar weken het restafval op.

Het is een hobby die relatief weinig tijd kost. Als ik niks te doen heb vind ik het leuk om te observeren hoe ze reageren op voedsel. Af en toe een groter nest bouwen. Vieze spinnen en andere insecten waar ik een hekel aan heb belanden linea directa in de bak van de grootste kolonie. Voor god spelen is best leuk.
Ja het klinkt idd wel heel leuk.
Het lijkt me wel echt een nachtmerrie dat dr zo een bak opengaat op een of andere manier
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_79494264
Daar heb ik ook vaak over gedacht. Daarom besteed ik veel aandacht aan het bouwen van de nesten. Maar een heel groot probleem is het in principe niet. Een stofzuiger is in principe voldoende om het probleem op te lossen.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:04:07 #23
176471 oh-oh
pi_79494506
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:59 schreef Chung het volgende:
Daar heb ik ook vaak over gedacht. Daarom besteed ik veel aandacht aan het bouwen van de nesten. Maar een heel groot probleem is het in principe niet. Een stofzuiger is in principe voldoende om het probleem op te lossen.
Ja true, maar gewoon het idee he
Ik geloof dat ik dr ook best uren naar zou kunnen turen .
( Groucho Marx )
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:05:22 #24
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_79494575
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:04 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Ja true, maar gewoon het idee he
Ik geloof dat ik dr ook best uren naar zou kunnen turen .
Totdat Sjon door het huis bokkensprongen aan het maken is en de bak omgooit.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 16:07:57 #25
176471 oh-oh
pi_79494706
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 16:05 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Totdat Sjon door het huis bokkensprongen aan het maken is en de bak omgooit.
Dan eten de mieren m lekker op , die dikke worm van me!
( Groucho Marx )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')