sanctum-sanctorum | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:20 |
Hallo, Ik heb binnenkort een proefwerk natuurkunde. Hiervan snap ik nog een aantal dingen niet helemaal, zouden jullie mij kunnen helpen? vraag 1 + 2 horen bij het plaatje. 1 : hoe bereken je de spankracht van een touw. VB : Je hebt een kar die 250 gram weegt, die zit verbonden met een blokje via een katrol van 75 gram. wat is dan de spankracht op het touw? 2: En welke krachten werken op dit touw? Plaatje : ![]() 3: stel je duwt een kistje van 6.25 kilo vooruit, maar omdat deze zo zwaar is vertraagt het kistje iedere seconde 0.90m/s. Hoeveel is dan de totale res kracht? ( F-res). 4 : welke krachten veroorzaken deze wrijvingskracht? | |
bakkiethee | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:24 |
![]() | |
Morthill | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:25 |
F=m*a (kracht=massa*versnelling) daarmee zou je de rekenvragen moeten kunnen oplossen | |
StijnDa | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:28 |
quote:1.de spankracht is de tegengestelde kracht van de zwaartekracht van het blokje, dus 75 gram = 0,75 Newton. 2.de krachten op het plaatje zijn: zwaartekracht, spankracht, normaalkracht en wrijvingskracht 3. wat die persoon boven mij zegt. de F-res is wel negatief omdat hij steeds langzamer gaat ![]() 4. rolwrijving en luchtweerstand | |
Jesse_ | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:31 |
quote:Hier gaat het al fout ![]() | |
StijnDa | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:32 |
quote:het is al ff geleden ja ![]() wat is het antwoord dan? hmm je moet vast nog iets met het karretje doen.. | |
GlowMouse | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:33 |
quote:niet? ![]() dit kan volgende keer in [Bèta overig] Huiswerk- en vragentopic trouwens. | |
StijnDa | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:33 |
quote:dankje. het wordt wel erg verwarrend nu? | |
ry4life | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:34 |
quote:Luchtweerstand, schuifwrijving/weerstand? | |
StijnDa | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:35 |
quote:zoals het prachtige plaatje weergeeft staat het karretje op wieletjes he ![]() ![]() dus rolwrijving ![]() | |
GlowMouse | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:36 |
quote:Nee valt wel mee, StijnDa zegt het goed. Je moet alleen nog bedenken waar die normaalkracht zit ![]() | |
ry4life | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:36 |
quote:ik dacht dat het over het kistje ging ![]() | |
GlowMouse | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:37 |
quote:De rolwrijving zit in het katrol. De katrol oefent daardoor zeker een kracht uit op het touw, maar ik zou geen goede omschrijving weten. | |
StijnDa | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:37 |
quote:oh je bedoelde de schuifwrijving met de lucht ? ![]() | |
ry4life | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:40 |
waaah ik bemoei me er al niet meer mee ![]() Dat wordt geen natuurkunde volgend jaar ![]() | |
StijnDa | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:43 |
haha sorry ik wilde je niet ontmoedigen ![]() | |
Jac0bus | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:48 |
![]() De kracht die op het touw werkt is mg(in het geval zonder wrijving dan). Zoals al gezegd: de kracht die voor de acceleratie zorgt is alleen de zwaartekracht op het hangende bakje. De massa waar die kracht opwerkt zijn beide bakjes. Dus F=ma waar F dus mg is in de tekening en m de massa van de twee bakjes. [ Bericht 5% gewijzigd door Jac0bus op 16-03-2010 21:42:22 ] | |
Jesse_ | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:49 |
quote:75g != 0.75 N | |
StijnDa | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:52 |
is de TS nog aanwezig? ![]() | |
GlowMouse | dinsdag 16 maart 2010 @ 20:57 |
quote:Het is een beetje lastig om op de pc een dakje boven de gelijkheid te krijgen ![]() | |
sanctum-sanctorum | dinsdag 16 maart 2010 @ 22:33 |
quote:Newton = kg keer 9.81 dus 2kg x 9.81 = 19.62 N dat is alles wat ik nu snap. Maar ik heb zo'n gevoel dat 0.75N antwoorden een beetje te makkelijk en simpel gedacht zijn. | |
Jac0bus | dinsdag 16 maart 2010 @ 22:43 |
quote:Nee? De massa van het blokje is 75 gram, ofwel 75/1000 = 0.075kg. Het gewicht op aarde is dus F = mg = 0.075 [kg] * 9.81 [m/s2] = 0.73575 N, de significantie mag je zelf lekker bepalen, daar doen we op mijn studie niet aan ![]() | |
sanctum-sanctorum | dinsdag 16 maart 2010 @ 22:51 |
quote:Nu snap ik er niets meer van ![]() Weet iemand een antwoord op mijn vragen in de OP? | |
Morthill | dinsdag 16 maart 2010 @ 22:52 |
quote:Wat ik me herinner van middelbare school-natuurkunde is dat je rolwrijving van een katrol altijd mag verwaarlozen. Overigens, hoe haal je Fw uit dit plaatje? Wat is de oppervlakte van de vielen van dat wagentje, wat is de oppervlakte van de voorkant, welk materiaal is het van gemaakt. Heeft er toch allemaal invloed op ![]() | |
Morthill | dinsdag 16 maart 2010 @ 22:56 |
quote:Je hebt een blokje met een massa van m=0,075kg. De gravitatiekracht die de aarde daarop uitoefent is met de formule F=m*a te bereken. De versnelling die het blokje ondervindt is gelijk aan de gravitatieversnelling van de aarde, dat is g=9,81m/s^2. Dus F=0,075*9,81. Dat is de kracht op het blokje naar beneden gericht, de kracht die de aarde uitoefent op het blokje. Deze regeling geldt voor elke massa. Dus de gravitatiekracht op je wagentje is op gelijke manier te berekenen, alleen is de massa nu gelijk aan m=0,25kg. | |
Jac0bus | dinsdag 16 maart 2010 @ 23:35 |
Even orde op zaken stellen: 1. Hoe bereken je de spankracht van een touw. VB : Je hebt een kar die 250 gram weegt, die zit verbonden met een blokje via een katrol van 75 gram. wat is dan de spankracht op het touw? Wat je ziet is dat er hier geen wrijving is. Dat betekent dat er maar 1 kracht op het systeem werkt: de zwaartekracht op het hangende blokje. Je zei dat het blokje 75 gram weegt, dus de kracht die er op werkt is F = mg => 0.075kg * 9.81 m/s2 = 0.74N(ongeveer). 9.81 m/s2 is natuurlijk de gravitatieversnelling op aarde. Die kracht is dus ook de kracht die zorgt voor de spanning in de kabel. Dus 0.74N is het antwoord op de vraag. 2. En welke krachten werken op dit touw? Is dit niet dezelfde vraag als vraag 1, alleen dan zonder getallen? 3: Stel je duwt een kistje van 6.25 kilo vooruit, maar omdat deze zo zwaar is vertraagt het kistje iedere seconde 0.90m/s. Hoeveel is dan de totale res kracht? ( F-res). Het kistje ondervindt wrijving met het oppervlak waar het op rust. Dit zorgt voor een vertraging van 0.90 meter per seconde, iedere seconde. Ofwel: a = -0.90 m/s2(minteken omdat het deceleratie is). Nu heb je dus de massa van het blokje, en de acceleratie. Die kan je invullen. F=ma => F = 6.25 kg * 0.90 m/s2 = 5.63N(nu is het minteken weer weggelaten omdat je de absolute waarde wil berekenen.) 4 : Welke krachten veroorzaken deze wrijvingskracht? Je noemt er zelf al een: wrijvingskracht met de tafel waar het overheen glijdt. Ook is er nog de aanwezigheid van luchtwrijving. | |
sanctum-sanctorum | woensdag 17 maart 2010 @ 08:15 |
quote:Ok hartstikke bedankt ik snap het nu wel een beetje | |
sanctum-sanctorum | woensdag 17 maart 2010 @ 08:18 |
Nu heb ik nog een vraag die aansluit op vraag 1, 2 en het plaatje. Is het mogelijk om met deze waarden de valversnelling van het blokje te berekenen? Ik kwam tot 0.92m/s, maar volgens mij is dat fout.. | |
Jac0bus | woensdag 17 maart 2010 @ 08:23 |
Ja, dat kan. 0.92 m/s is volgens mij niet goed. Ten eerste klopt je eenheid niet. Een versnelling is altijd in m/s2. De kracht die voor de versnelling zorgt is mg van het hangende blokje, ofwel 0.74N. De massa die deze kracht laat versnellen zijn de twee blokjes bij elkaar: het karretje en het hangende blokje, dus 0.250kg en 0.075kg. Die kan je invullen in de formule F=ma en dan krijg je dus a = F/m(gewoon beide kanten door m delen zodat je a apart krijgt). Dan is de acceleratie dus 0.74N/(0.250kg + 0.075kg) = 2.26 m/s2. Snap je het al een beetje? ![]() | |
sanctum-sanctorum | woensdag 17 maart 2010 @ 08:39 |
quote:Uhm ja maar is 2.26m/s niet een beetje veel voor zo'n klein karretje? | |
Jac0bus | woensdag 17 maart 2010 @ 12:42 |
quote:Je moet niet nadenken van "kan dat wel?". Ten eerste omdat je gewoon moet constateren dat je geen fouten hebt gemaakt en je de formules hebt laten spreken. Wat je zegt is natuurlijk andersom zo: hoe kleiner het karretje, des te lager de massa. Dan heb je dus, met dezelfde kracht, een grotere acceleratie. Denk maar aan F=ma. | |
JackRetard | woensdag 17 maart 2010 @ 22:22 |
quote:Jea, maar dat constateren dat je geen fouten hebt gemaakt doe je toch meestal wel door je resultaten op plausibiliteit te checken. Zeker als je niet helemaal 100% zeker weet dat je uitwerking klopt. Vaak werkt het dan trouwens beter om wat dimensieanalyse los te laten op je berekening, maar dat gaat misschien een beetje ver in dit geval ![]() Leer mensen in godsnaam niet de "shut up and calculate"-mentaliteit aan, het is beter dat ze een gevoel krijgen voor wat kan en wat niet kan dan dat ze alleen maar autistisch met vergelijkingen zitten goochelen. | |
Jac0bus | woensdag 17 maart 2010 @ 22:51 |
quote:True, maar het kan ook de schijn tegen hebben. Vaak hebben natuurkundeproblemen absurde getallen. Dus je moet niet gek opkijken als het een beetje onrealistisch is. En dan heb ik het niet over snelheden die hoger zijn dan de lichtsnelheid, die zie je zo wel dat ze fout zijn(had ik nog wel eens last van op de middelbare school, gewichtjes die in mijn berekeningen hoger waren dan de aarde waren etc. ![]() En bovendien was de analyse van TS niet juist: hoe kleiner het karretje, hoe kleiner de acceleratie. Maar die twee zijn natuurlijk omgekeerd evenredig. | |
Zuivelkoe | woensdag 17 maart 2010 @ 22:56 |
Een elektron kan ook een versnelling hebben van > 3*10^8 m/s^2 , ik zou in godsnaam niet weten wat een realistische versnelling voor een karretje is. | |
Jac0bus | woensdag 17 maart 2010 @ 23:30 |
quote:een elektron heeft dan ook een massa van ongeveer 10^-30 kg. Dat is dus de omgekeerde evenredigheid waar ik het over had. | |
JackRetard | woensdag 17 maart 2010 @ 23:36 |
quote:Apart, mensen zijn er meestal vrij goed in om in te schatten wat dingen van die afmetingen realistischerwijs kunnen. Dat ze dat van electronen niet kunnen is natuurlijk niet zo verbazingwekkend. |