1.de spankracht is de tegengestelde kracht van de zwaartekracht van het blokje, dus 75 gram = 0,75 Newton.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:20 schreef sanctum-sanctorum het volgende:
Hallo,
Ik heb binnenkort een proefwerk natuurkunde.
Hiervan snap ik nog een aantal dingen niet helemaal, zouden jullie mij kunnen helpen? vraag 1 + 2 horen bij het plaatje.
1 : hoe bereken je de spankracht van een touw. VB : Je hebt een kar die 250 gram weegt, die zit verbonden met een blokje via een katrol van 75 gram. wat is dan de spankracht op het touw?
2: En welke krachten werken op dit touw?
Plaatje :
[ link | afbeelding ]
3: stel je duwt een kistje van 6.25 kilo vooruit, maar omdat deze zo zwaar is vertraagt het kistje iedere seconde 0.90m/s. Hoeveel is dan de totale res kracht? ( F-res).
4 : welke krachten veroorzaken deze wrijvingskracht?
Hier gaat het al foutquote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:28 schreef StijnDa het volgende:
[..]
1.de spankracht is de tegengestelde kracht van de zwaartekracht van het blokje, dus 75 gram = 0,75 Newton.
het is al ff geleden jaquote:
dankje.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:33 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
niet?
dit kan volgende keer in [Bčta overig] Huiswerk- en vragentopic trouwens.
Luchtweerstand, schuifwrijving/weerstand?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:20 schreef sanctum-sanctorum het volgende:
4 : welke krachten veroorzaken deze wrijvingskracht?
zoals het prachtige plaatje weergeeft staat het karretje op wieletjes hequote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:34 schreef ry4life het volgende:
[..]
Luchtweerstand, schuifwrijving/weerstand?
Nee valt wel mee, StijnDa zegt het goed. Je moet alleen nog bedenken waar die normaalkracht zitquote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:33 schreef StijnDa het volgende:
[..]
dankje.
het wordt wel erg verwarrend nu?
ik dacht dat het over het kistje gingquote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:35 schreef StijnDa het volgende:
[..]
zoals het prachtige plaatje weergeeft staat het karretje op wieletjes he![]()
![]()
dus rolwrijving
De rolwrijving zit in het katrol. De katrol oefent daardoor zeker een kracht uit op het touw, maar ik zou geen goede omschrijving weten.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:35 schreef StijnDa het volgende:
[..]
zoals het prachtige plaatje weergeeft staat het karretje op wieletjes he![]()
![]()
dus rolwrijving
oh je bedoelde de schuifwrijving met de lucht ?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:36 schreef ry4life het volgende:
[..]
ik dacht dat het over het kistje ging
75g != 0.75 Nquote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:33 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
niet?
dit kan volgende keer in [Bčta overig] Huiswerk- en vragentopic trouwens.
Het is een beetje lastig om op de pc een dakje boven de gelijkheid te krijgenquote:
Newton = kg keer 9.81quote:
Nee? De massa van het blokje is 75 gram, ofwel 75/1000 = 0.075kg.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 22:33 schreef sanctum-sanctorum het volgende:
[..]
Newton = kg keer 9.81
dus 2kg x 9.81 = 19.62 N
dat is alles wat ik nu snap.
Maar ik heb zo'n gevoel dat 0.75N antwoorden een beetje te makkelijk en simpel gedacht zijn.
Nu snap ik er niets meer vanquote:Op dinsdag 16 maart 2010 22:43 schreef Jac0bus het volgende:
[..]
Nee? De massa van het blokje is 75 gram, ofwel 75/1000 = 0.075kg.
Het gewicht op aarde is dus F = mg = 0.075 [kg] * 9.81 [m/s2] = 0.73575 N, de significantie mag je zelf lekker bepalen, daar doen we op mijn studie niet aan
Wat ik me herinner van middelbare school-natuurkunde is dat je rolwrijving van een katrol altijd mag verwaarlozen. Overigens, hoe haal je Fw uit dit plaatje? Wat is de oppervlakte van de vielen van dat wagentje, wat is de oppervlakte van de voorkant, welk materiaal is het van gemaakt. Heeft er toch allemaal invloed opquote:Op dinsdag 16 maart 2010 20:37 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
De rolwrijving zit in het katrol. De katrol oefent daardoor zeker een kracht uit op het touw, maar ik zou geen goede omschrijving weten.
Je hebt een blokje met een massa van m=0,075kg. De gravitatiekracht die de aarde daarop uitoefent is met de formule F=m*a te bereken. De versnelling die het blokje ondervindt is gelijk aan de gravitatieversnelling van de aarde, dat is g=9,81m/s^2.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 22:51 schreef sanctum-sanctorum het volgende:
[..]
Nu snap ik er niets meer van![]()
Weet iemand een antwoord op mijn vragen in de OP?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |