abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 maart 2010 @ 10:10:27 #1
270331 Mutsje30
Het moet niet gekker worden!
pi_79200343
Beste klussers,

Ik wil graag de muren van mijn slaapkamer gaan verven met witte latex. Nu heb ik eerst de oude behanglagen verwijderd, maar ik zie dat er enkele gaten in de muur zitten. Het stucwerk is een beetje kalkachtig.

Hoe kan ik dat nu het beste doen? Ik heb zoiets nog nooit eerder gedaan.

Met roodband? En zoja, moet ik dat persé met een boormachine mengen? (ik heb maar een beetje nodig, en heb ook gelezen dat je niet teveel moet aanmaken, omdat het nogal snel uithardt)

Dan de gaten een beetje uitkrabben, bevochtigen met een plantenspuit, de roodband erin duwen, en met een paletmes gladstrijken?
Ook heb ik gelezen dat het krimpt als het droogt, dus dat je het in meerdere keren moet vullen?

Zeg ik dat zo goed, of zeg ik nu iets heel doms?

Heeft iemand nog tips?
  dinsdag 16 maart 2010 @ 10:52:31 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79201626
Even langs de lokale dhz-er lopen en iets van alabastine halen. Dat is prima om een paar gaatjes mee te vullen.
(er is gewone "muurvuller" voor de meest voorkomende beschadigingen)

Rotband moet je btw minimaal een cm dik opzetten, dus daar zou ik zeker niet aan beginnen, nergens voor nodig.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_79201775
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 10:52 schreef error_404 het volgende:
Even langs de lokale dhz-er lopen en iets van alabastine halen. Dat is prima om een paar gaatjes mee te vullen.
(er is gewone "muurvuller" voor de meest voorkomende beschadigingen)

Rotband moet je btw minimaal een cm dik opzetten, dus daar zou ik zeker niet aan beginnen, nergens voor nodig.

Idd, bij gaten tot 1 cm diameter is muurvuller prima te doen. Staat op de tube altijd goed omschreven hoe het werkt...

Bij de wat diepere gaten heb je kans dat het nog een keer moet. Het spul krimpt altijd iets als het droogt. Laat het wel een goede nacht uitharden. Daarna even heeel licht opschuren zodat het vlak is. Stofvrij maken, en schilderen!
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
  dinsdag 16 maart 2010 @ 10:59:53 #4
270331 Mutsje30
pi_79201903
Ik wil er wel nog even bijzeggen dat het niet alleen 'boorgaatjes' zijn. Er zijn ook wat diepere stukken uit de muur van toch wel minimaal 2 centimeter (diameter) en misschien een tot anderhalve centimeter diep.
pi_79202217
TVP-tje! Ik moet binnenkort ook een stukje muur herstellen
jack/dansen/sushi/netflix
"fuck that shit" is a perfectly acceptable replacement for "no"
  dinsdag 16 maart 2010 @ 11:20:17 #6
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79202547
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 10:59 schreef Mutsje30 het volgende:
Ik wil er wel nog even bijzeggen dat het niet alleen 'boorgaatjes' zijn. Er zijn ook wat diepere stukken uit de muur van toch wel minimaal 2 centimeter (diameter) en misschien een tot anderhalve centimeter diep.
Ga echt ff praten met de lokale dhz-er, dat soort mensen weet er vaak wel genoeg van.
En ook voor dat soort gaten heb je weer speciale vuller ("grote-gaten-vuller"....serieus)
Pas als er hele stukken stucwerk naar beneden komen zetten en et verpoederd lijkt, moet je pas aan nieuw stucwerk gaan denken.
pi_79202603
Hier iemand die in het verleden bij een stucadoorsbedrijf heeft gewerkt.
Roodband of alabastine...kan beide.
Koop gewoon wat het goedkoopst is.
Je kan met de hand aanmaken, water in een emmer, beetje roodband erbij...ff laten besterven oftwel gewoon 5 minuten zo laten staan, dan met een schopje mengen tot je een goede verhouding hebt, te dik = water erbij, te dun = gips erbij.
Wil je het sneller laten drogen, aanmaken met heet water.
Zekerheid dat het daadwerkelijk jaren blijft zitten, eerst voorstrijken met knauff voorstrijk of iets dergelijks, dan alle losse stukken kalkzandsteen verwijderen en daarna gips opzetten, 10 minuten wachten en er met een recht houtje overheen gaan zodat het gelijk loopt aan de wand.
pi_79202692
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 11:20 schreef error_404 het volgende:

[..]

Ga echt ff praten met de lokale dhz-er, dat soort mensen weet er vaak wel genoeg van.
En ook voor dat soort gaten heb je weer speciale vuller ("grote-gaten-vuller"....serieus)
Pas als er hele stukken stucwerk naar beneden komen zetten en et verpoederd lijkt, moet je pas aan nieuw stucwerk gaan denken.
Geloof mij dat je dan beter naar een cementbouw of omtzigt kan gaan dan naar een gamma of praxis...die jongens weten er niet veel vanaf, hun kennis beperkt zich meestal tot wat er in hun opkomt, wat ze hebben gelezen of gehoort.
De mensen bij een cementbouw of omtzigt hebben meestal veel stucadoors over de vloer dus weten meer uit de praktijk.
pi_79203068
Maar... als je dan gaatjes hebt gevuld en daarna geschuurd met blokje schuurpapier, en je latext eroverheen... dan krijg je een 'gladheidsverschil'.

De geplamuurde gaatjes zijn heel glad en 'glimmend' als je schuin van opzij tegen de muur kijkt, terwijl de normale muur wat groffer is.

Ideeën hoe je dat het best kan oplossen? De plamuurgaatjes met groffer schuurpapier schuren, minder glad? Of dus de complete muur gaan plamuren en schuren...
pi_79203245
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 11:36 schreef DennisMoore het volgende:
Maar... als je dan gaatjes hebt gevuld en daarna geschuurd met blokje schuurpapier, en je latext eroverheen... dan krijg je een 'gladheidsverschil'.

De geplamuurde gaatjes zijn heel glad en 'glimmend' als je schuin van opzij tegen de muur kijkt, terwijl de normale muur wat groffer is.

Ideeën hoe je dat het best kan oplossen? De plamuurgaatjes met groffer schuurpapier schuren, minder glad? Of dus de complete muur gaan plamuren en schuren...
Koop dan ook wat pleister wat je dan in een dunne laag over de muur trekt.
Dan moet het verschil weg zijn.
pi_79203435
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 11:41 schreef beetotheizzo het volgende:

Koop dan ook wat pleister wat je dan in een dunne laag over de muur trekt.
Dan moet het verschil weg zijn.
Kan dat ook op een of andere manier met een verfroller oid (makkelijk voor de amateur)? Zonder dat je meteen met structuurverf aan de gang gaat?
  dinsdag 16 maart 2010 @ 11:51:50 #12
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79203663
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 11:25 schreef beetotheizzo het volgende:

[..]

Geloof mij dat je dan beter naar een cementbouw of omtzigt kan gaan dan naar een gamma of praxis...die jongens weten er niet veel vanaf, hun kennis beperkt zich meestal tot wat er in hun opkomt, wat ze hebben gelezen of gehoort.
Daarom heb ik het ook over de lokale dhz-er. (bij G/P werken hoofdzakelijk scholieren, geen vakbekwame mensen idd)
TS wil gewoon een simpele oplossing die prima is voor de non-klusser, wat ik uit haar verhaal begrijp. Dan kan ze het beste bij een kleine dhz-er om raad vragen, zonder te verzanden in de professionele groothandel iod.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 11:57:15 #13
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79203887
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 11:46 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Kan dat ook op een of andere manier met een verfroller oid (makkelijk voor de amateur)? Zonder dat je meteen met structuurverf aan de gang gaat?
Het ligt er natuurlijk aan hoe 'erg' de gaten opvallen. Wat beethothizzo ook zegt; je hele wand filmen lost het probleem op, maar dat is voor een onervaren klusser al heel wat.

Delen van je wand schuren kan, maar ik zou eerst een stukje schilderen en kijken hoe erg de reparaties aftekenen.

Vaak tekenen dat soort reparaties af omdat je wat dieper liggen dan de rest van de muur (indrogen van de vuller). Je kunt dan het beste, nadat de vuller droog is, nog een keer de gaatjes vullen en, nadat dat droog is, met een blokje hout/kurk en schuurpapier de boel een glad schuren.
pi_79203905
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 11:46 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Dan ga ik je nu iets belangrijks vertellen wat ik iedereen zeg met betrekking tot sauzen van wanden...hoe meer aandacht je eraan besteed, hoe minder hoofdpijn achteraf.

Stucadoors smeren een wand en gaan er een aantal keer overheen met een mes, net zolang tot het mooi strak is, zonder oneffenheden.
Pleister gebruiken mensen die dat niet kunnen, dus eigenlijk is het al voor de amateurs, je smeert dan een millimeter laag op je wand, die na droging ook superstrak is. Wat streepjes van het opbrengen schuur je weg.

Dit is echt ideaal als je daarna wil gaan sauzen, geloof me dat je een profi uitstraling krijgt ipv dat je nu gewoon over je wanden gaat sauzen.
Over kalkzandsteen sauzen is niet mooi en wordt nooit mooi.

Dat is mijn advies.
pi_79204052
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 11:51 schreef error_404 het volgende:

[..]

Daarom heb ik het ook over de lokale dhz-er. (bij G/P werken hoofdzakelijk scholieren, geen vakbekwame mensen idd)
TS wil gewoon een simpele oplossing die prima is voor de non-klusser, wat ik uit haar verhaal begrijp. Dan kan ze het beste bij een kleine dhz-er om raad vragen, zonder te verzanden in de professionele groothandel iod.
Zolang je gewoon praat en vraagt kom je dan even ver, in mijn inziens misschien nog verder in de groothandel als je toevallig een stucadoor treft (kijk dan tussen 1500 en 1600 uur, of 0630/0730 maar das te vroeg denk)

Zoals ik al zei heb ik bij een stucadoorsbedrijf gewerkt maar was geen stucadoor, dus ik weet het fijne er ook niet helemaal van.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 12:09:07 #16
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79204336
Ik zie dat je nieuw bent op Fok (welkom btw!); de meeste onervaren klussers die hier komen zijn toch vaak meer geholpen met de simpele dingen die eenvoudig te verkrijgen zijn. De drempels van bedrijven anders dan dhz-ers zijn vaak simpelweg te hoog.
Aan de andere kant komen hier de profi-klussers; die gaan idd wel de vakhandel, maar de TS valt daar niet onder.
pi_79206136
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 12:09 schreef error_404 het volgende:
Ik zie dat je nieuw bent op Fok (welkom btw!); de meeste onervaren klussers die hier komen zijn toch vaak meer geholpen met de simpele dingen die eenvoudig te verkrijgen zijn. De drempels van bedrijven anders dan dhz-ers zijn vaak simpelweg te hoog.
Aan de andere kant komen hier de profi-klussers; die gaan idd wel de vakhandel, maar de TS valt daar niet onder.
Tegen wie heb je het nu??

TS profiel

Wie is er dan nieuw volgens jou?

OT: Het gaat toch om een antwoord op haar vraag, plus het feit dat ze een goed eindresultaat krijgt, wat maakt het dan uit waar ze heen gaat?
Ik zeg alleen dat wanneer je nu een uurtje langer met iets bezig bent, je er later gegarandeert meer plezier van heb.
En dat is het hele punt eigenlijk met die zaken als de praxis en gamma, die geven je een product waardoor jij snel een probleem kan verhelpen, met een minder eindresultaat, maar wel snel.
Iedereen kan een heel dun spulletje met een spaan over een muur verdelen, alleen dat vergt een uurtje of 2 voor een gemiddelde slaapkamer, ipv de 5 minuten die je kwijt bent met alabastine muurvuller.
Maar uiteindelijk zit je wel met een kamer die zo door een stucadoor gesmeerd zou kunnen wezen.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 13:03:03 #18
270331 Mutsje30
pi_79206593
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 12:09 schreef error_404 het volgende:
Mocht je het tegen mij hebben: thanx

De hele muur stucken begin ik niet aan, ik heb zelfs nog nooit een gat in de muur gevuld, dus dat soort dingen kan ik maar beter aan iemand overlaten die daar een beetje verstand van heeft.

Heb nu superfiller gekocht, dus ik ga het daar eens mee proberen. Voor de kleine boorgaatjes heb ik nog een tube muurvuller staan.

Die tip van het houtje over de muur halen vind ik super (nu nog ergens een houtje vinden )
pi_79207071
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 13:03 schreef Mutsje30 het volgende:

[..]

Mocht je het tegen mij hebben: thanx

De hele muur stucken begin ik niet aan, ik heb zelfs nog nooit een gat in de muur gevuld, dus dat soort dingen kan ik maar beter aan iemand overlaten die daar een beetje verstand van heeft.

Heb nu superfiller gekocht, dus ik ga het daar eens mee proberen. Voor de kleine boorgaatjes heb ik nog een tube muurvuller staan.

Die tip van het houtje over de muur halen vind ik super (nu nog ergens een houtje vinden )
Hout is nooit 100% recht... probeer het liever met een waterpas o.i.d. :-)
Een goed begin is het halve werk
Maar een goed begin is maar de helft
  dinsdag 16 maart 2010 @ 13:29:56 #20
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79207559
@ Mutsje30: Bij de dhz-er kun je schuurblokjes kopen; dat zijn blokjes kurk, die zijn zeer geschikt om mee te schuren (met een schuurpapiertje er omheen). Hout is idd niet altijd even vlak, maar ook harder. Doordat kurk iets zachter is, schuurt het iets makkelijker en krijg je een wat netter resultaat.
Succes!
@ beethoteizzo: lees mijn post nog even een keer goed
@craftyvirus: grapjas
  dinsdag 16 maart 2010 @ 15:41:57 #21
270331 Mutsje30
pi_79213251
Nou, het ging best goed met die superfiller. Zie alleen dat er in sommige gevulde gaten een kleine barst zit. Is dat normaal? Of komt dat vanzelf goed als ik er nog een tweede keer overheenga?
  dinsdag 16 maart 2010 @ 15:48:30 #22
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79213561
Ja, dat komt door het indrogen van de vuller.
Rustig laten drogen volgens de gebruikaanwijzing en dan nog een keer er overheen.
pi_79290062
Wat error_404 zegt. Ik zou je daarnaast adviseren de wand met (fijn of grof) structuurverf te verven, anders blijf je waarschijnlijk toch de opgevulde plekken zien. Maar dat kan ook achteraf als het verven met latex toch niet zo mooi wordt.

Ik weet niet zeker of deze linkt werkt bij je, maar hier een handleiding uit klussen voor dummies:
http://books.google.nl/books?id=7fzqTDA0iUwC&pg=PA339&dq=roodband+of+goudband&hl=nl&ei=JwqiS6HIJNOE-Qbg47ngBg&sa=X&oi=book_result&ct=book-thumbnail&resnum=1&ved=0CC0Q6wEwAA#v=onepage&q=roodband%20of%20goudband&f=false
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')